Jaguar I-Pace EV400 S (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | I-Pace EV400 S |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 50.000 km |
Rijdt lekker, maar dit kan veel beter
- 10.000 km
Ik heb de ipace nu een paar maanden in bezit en weet nu wat hij doet.
Ik rij meerdere ritten van 130km plus per week enkele reis en trap hem helemaal af.
Die hele 1 fase laad problematiek, daar ben ik flink van geschrokken en wilde hem eigenlijk gelijk weg doen. Inmiddels heb ik een modus gevonden die voor mij werkt. Ik heb een instelbare oplader gekocht, de juicebooster 2, en kan nu 20a (230v×20a=4,6kw) laden. Dat is voldoende om hem regelmatig op 100% te krijgen. Range is geen issue voor mijn wekelijkse gebruik.
Wel is het zo dat deze auto niet efficient is en zodra je uit de comfortzone komt met genoeg oplaadpunten je toch niet lekker zit (Duitsland of vakantiepark).
De kosten van de auto krijg je denk ik achteraf bij verkoop. Tesla doet het goed met een hoge restwaarde, bij deze Jag maak ik me hier zorgen over. Wie gaat er over 3 jaar nog een 1 fase auto kopen? Of een auto zonder moderne software?
Dan even naar de mooie zaken:
De auto ziet er mooi uit. Grote wielen en matrix lichten en donkere ruiten als extra.
Voor comfort gekozen voor premium audio, wat gewoon zeer goed is. En luchtvering wat ook heel fijn is.
Hij rijdt als een beest, echt heerlijk. Sommige benzine auto's zijn sneller. Met name op de snelweg merk je dat. Optrekken bij het stoplicht is heel snel, maar met name op de snelweg had ik meer power gewenst. Op dat moment voelt hij zwaar.
Wil niet zeggen dat deze auto beter rijdt dan 95% van de het andere wegverkeer.
Binnenkant:
Schermpjes zijn niet intuitief. Instellingen staan verdeeld over 3 schermen. Schermen zijn traag. Navigatie is niet handig (in vergelijking telefoon van 500 euro). Ik krijg het na 4 maanden en 10k kilometer niet voor elkaar een lijst met radiozenders weer te geven. Ik stream dus alles vanaf mijn telefoon die het wel goed doet en wel goede navigatie heeft. Die schermen zijn echt een dik minpunt van deze auto.
Stoelen zijn goed. Achterin zitten de kids lekker ruim en vinden ze dat de auto lekker zacht rijdt. Kofferbak is goed, er passen 3 grote koffers in en nog wat losse tassen, prima.
Mijn conclusie:
Ik ben een zeikert, het moet gewoon beter. Met name moet hij meer power op de snelweg en moderne software.
Die 1 fase kan echt niet, als ik dit geweten had had ik hem niet eens gekocht (100%!). Het gevaar bestaat namelijk dat hij niet snel genoeg oplaadt en dat is gewoon armoede.
Range en efficiency maakt me geen bal uit. Ik heb 250km per dag nodig en dat haalt hij makkelijk, zelfs al trap je hem tot de bodem.
Hij stuurt absoluut heerlijk.
Schermpjes aan board zijn helemaal ruk.
Bijtelling is prima, maar ik ben nu al aan het dromen welke niet-jaguar ik over 3 jaar ga aanschaffen
Update na 1,5 jaar
- 50.000 km
Mijn mening over de auto is iets veranderd.
De auto is mooi, snel en kwalitatief hoogwaardig. De range is goed en ik heb eigenlijk bijna nooit een snellader nodig gehad. Misschien 1 of 2 keer, maar dit was ook om het uit te proberen.
De geluidsinstallatie is zeer goed.
Ik vind de power op de snelweg nog steeds tegenvallen, je voelt dat hij zwaar is. Net als vol gas in de bochten, dat vinden de banden niet fijn.
Daarentegen rijdt ik nog steeds op winterbanden al 2 jaar en die zijn nog steeds goed.
De Android auto is een zeer welkome verbetering op de eigen navigatie.
Qua scherm en software is het gewoon nog steeds geen Premium. Mijn iPad of Android telefoon is 10 x beter dan dit.
Maar een auto is om te rijden dus hoe rijdt hij? Enkele woorden: subliem. Snel, power, stil, smooth. De vierwielaandrijving in de bochten, het snelle optrekken bij het stoplicht, de luchtvering, de stoelen etc.
Ik ga nooit meer een benzine of diesel rijden. Maar hij mag wel nog sneller en vooral lichter worden.
De range in de praktijk met 22inch winterwielen en sportief rijgedrag is 350km op een volle accu. Voor mij meer dan genoeg. Gelukkig rijdt ik niet veel km op een dag. 100km per dag gemiddeld is totaal geen probleem, ondanks dat ik thuis met "slechts" 4,6kw per uur oplaad. Ik zet hem niet eens elke dag aan de stekker meer.
De bagageruimte is niet slecht, maar door het schuine dak en de kleine frunk kom ik soms wel ruimte tekort. Dit zou wel flink groter mogen.
Ben ook zeer tevreden over de 22inch wielen, zonder ziet een iPace er echt niet uit.
Het is een echte crossover. Hij is niet snel genoeg om mee te doen met de snelste en niet groot genoeg om mee te doen met de grotere SUV's.
Ik zit te denken om hem in te ruilen voor een Tesla Plaid S of X eind volgend jaar of het jaar er op. Of ik hou hem erbij omdat de afschrijving te hoog is.
Het is trouwens heerlijk om geen kosten te hebben, nauwelijks bijtelling, geen btw forfait, geen wegen belasting, geen onderhoud en geen brandstof. Behalve de de dure financial lease en verzekering (en misschien de afschrijving) is dit, gezien de performance vs kosten, de beste auto om te rijden op dit moment. Ik ben heel blij dat ik geen model 3 heb iig, soms denk ik wel eens; was een model X niet beter geweest? Maar die heeft ook zijn nadelen.
Dit is voorlopig prima.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Jaguar I-Pace EV400 First Edition 90 kWh / Full option / Panoramadak / 360Camera / Head-up / Luchtvering / Leder / Meridian / Stuurverwarming
- 2018
- 90.168 km

Jaguar I-Pace EV320 SE 90 kWh NW type
- 2020
- 67.452 km

Jaguar I-Pace EV320 SE 90 kWh NW type | 3 FASE LADEN | LUCHTVERING | RIJKLAAR INCL. 12 MND. BOVAGGARANTIE
- 2020
- 67.452 km