Jaguar I-Pace EV400 HSE (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | I-Pace EV400 HSE |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 120.000 km |
Ben ik een Prosecco slurpende Tesla-rijder?
- 7.000 km
Een Prosecco slurpende Tesla-rijder... Zo beschrijft CDA-leider Buma het gros van de mensen die gebruik hebben gemaakt van de gunstige bijtellingsregeling voor electrische auto's. Ik drink geen wijn maar bier, ben zelfstandig IT'er en zit in slobbertrui en spijkerbroek op kantoor. Ik heb inderdaad gebruik gemaakt van de mogelijkheid om een auto van bijna een ton, 400pk en bijna 700nm koppel en alle luxe te rijden voor het de prijs van een "normale" benzine SUV van zo'n 40.000 euro. Moet ik me nu schamen of aangesproken voelen? Mischien, maar ik geniet elke dag als ik instap en zit met een grote grijs achter het stuur als het stroompedaal weer wat dieper wordt ingetrapt. In maart zag ik voor het eerst de plaatjes van de I-Pace en na wat rekenwerk heb ik besloten het leasecontract van de Mercedes C350E (ook zo'n bijtellingsknaller) iets vroeger af te laten lopen en heb "blind" de Jaguar in HSE uitvoering besteld. Kleur, Corris Grey, met panoramadak en zwarte trims aan de buitenzijde.
Aangezien er al heel veel te lezen valt over deze auto zal ik me in deze review beperken tot de dingen die voor mij relevant of bijzonder zijn opgevallen.
Verbruik:
Volgens boardcomputer bij dagelijks gebruik is gemiddeld 24kWh/100km. Grotendeels snelwegritten met een lage maximumsnelheid van rond de 100-110 km/u. Ga je planken dan wordt het verbruik natuurlijk navenant hoger. Is dit minder efficient dan een Tesla? Waarschijnlijk wel. Is dat erg? mwah... De praktische range ligt bij dit gebruik tussen de 350 en de 400 km. Meer dan voldoende voor al mijn ritten binnen Nederland. Wat mij opvalt is dat de hoeveelheid stroom die er in gaat om de auto weer op 100% te krijgen significant hoger ligt dan de hoeveelheid die de auto verbruikt heeft. In mijn geval scheelt dat meer dan 20%. Ik vermoed dat de lage buitentemperatuur hier een grote factor in heeft.
Verbruik bij een trip naar de Oostenrijkse Alpen, volgeladen met drie pubers en een dakkoffer lag tussen de 27 en de 32 kWh/100km, zeer afhankelijk van de gekozen snelheid. De te halen range bij 100% laden ligt dan tussen de 250 en 300km. Je rijd 'm natuurlijk niet helemaal leeg en bij laadsessies laad je niet tot 100% omdat dat erg lang duurt. Dit betekent dat we na iedere 120 tot 220 km een korte of langere laadpauze moesten inlassen. Onze trip heeft al met al 2 uur langer gekost dan onze meegereisde vrienden. Wij 5 stops waarvan 4x 25 minuten en 1x een uur. Onze vrienden twee stops van een half uurtje. Het viel ons dus mee, al moet je je er wel even op instellen.
Laadpalen zijn er genoeg, echter de laadstations met minimaal 100kW zijn nog dun bezaaid.
Comfort:
Mijn uitvoering is voorzien van diverse hulpjes, adaptive cruise control, lane keeping assist, Matrix LED koplampen en nog meer moois. Hiervan kan ik zeggen dat alles het doet, maar meer ook niet. Het werkt allemaal net niet zo mooi en subtiel als ik gewend was bij mijn vorige auto (Mercedes C350E). Hetzelfde geld voor het infotainment systeem. Het werkt (meestal), maar reageert traag en door het hoge touch gehalte moet je je ogen van de weg af halen om diverse dingen te bedienen. Dit geld natuurlijk voor vele moderne auto's met touchscreens, maar geef mij toch maar iets meer knoppen die je blindelings kan vinden. Tevens zitten er nog een aantal bugs in waardoor het systeem soms niet reageert, uitvalt of ander raar gedrag vertoond. Gelukkig gebeurt mij dit niet heel vaak (het gaat nu al weken zonder problemen). Maar er zijn I-Paces met andere software versies die veel meer problemen geven.
Voor een auto van dit kaliber had ik eerlijk gezegd iets meer verwacht. Voor mijn gevoel hebben ze de auto nogal vlotjes door het testproces laten lopen om in 2018 te kunnen leveren. Ik hoop dat komende software updates dit verbeteren.
Wel Kudos voor het premium audiosysteem. Bij normale volumes valt het niet eens erg op, maar als je alle registers opentrekt waan je je in een concertzaal. Vol en helder geluid wat ook op hogere volumes prima blijft klinken.
Laden:
Een grote misser is de mogelijkheid om alleen maar met 1 fase te laden. Thuis kan ik gelukkig op 1-fase met 7.2kW laden (met behulp van een load-balancer). Hierdoor kan de auto in een nachtje opgeladen worden. Bij de meeste publieke laadpalen ben je echter beperkt tot 3.6kW, wat natuurlijk tergend langzaam is. Gelukkig ben ik daarvan niet afhankelijk. Snelladen met DC stroom gaat met een maximum van 85kW in plaats van de beloofde 100kW. Dit moet in de toekomst dmv een update worden opgeschroefd. Ben benieuwd of/wanneer dit gebeurd. Met mijn dagelijks gebruik heb ik nooit problemen om de auto weer vol te krijgen. Maar maak je dagelijks heel erg veel (250+) kilometers dan kan dit nog wel een uitdaging worden.
Conclusie:
Een fantastische rijdende eerste electrische auto van Jaguar, echter wel met zijn eigenaardigheden en op softwaregebied kan er ook eea verbeterd worden. Zeer bruikbaar in de praktijk, maar niet voor iedereen. Als je het positief bekijkt zou ik zeggen: een ruwe diamant.
Drie jaar verder, problemen
- 80.000 km
De reactie die ik steevast geef op het moment dat iemand vraagt hoe de auto bevalt is: "Hij bevalt uitstekend en rijd als een beest.... Als ie rijdt".
Misschien heb ik een maandagochtendmodel of nog een model met veel kinderziektes. Ik heb al vele malen korte of langere tijd stilgestaan met de auto. Hieronder een korte opsomming:
- Bij het opdraaien op mijn oprit gaat de auto ineens in de ankers met een onheilspellend krakend geluid. Daarna storingsmelding en de auto is niet meer voor- of achteruit te krijgen/duwen. Auto is opgehaald met een trailer waarbij de chauffeur gelukkig het trucje wist om de auto in z'n vrij te krijgen. Probleem bleek een vaak voorkomend issue te zijn rondom een kabelboom die net te kort is. Gerepareerd onder garantie.
- Vele malen de melding "Hybride accustoring" waarbij de auto niet van zijn plek komt. Na onderzoek op internet kwam ik er achter dat het "dubbel-op-slot-zetten" en 5 minuten wachten resulteert in een reset van iets waarna de auto het weer doet. Desalniettemin zeer vervelend. Auto is ervoor teruggeweest en ze hebben daarbij gerommeld met de 12V accu's maar het probleem is nooit structureel opgelost.
- Krakende stabilisatorstang bij het nemen van drempels. Vervangen onder garantie
- Dieptepunt is de laatste rit naar de Wintersport. Met 5 personen en vol bepakt lekker doorknallen op de autobahn. Totdat ineens weer de melding "hybride accustoring" oppopt en de auto steeds minder vermogen tot zijn beschikking krijgt. Uiteindelijk resulterend in een maximum snelheid van 70 de bult op. Gelukkig konden we net een afslag pakken. Paar minuten gewacht en opnieuw geprobeerd. De melding bleef en zolang we het rustig aan deden bleef hij wel rijden. Zodra er echter meer vermogen werd gevraagd werd de boel steeds verder afgeknepen. Later kwam ik er achter dat het probleem steeds erger werd naarmate de accu's leger raakten. Een garage in Oostenrijk kwam tot de conclusie dat een gecorrodeerde stekker in combinatie met vocht het probleem was en ze hadden het kunnen fixen. Helaas kwam het probleem op de terugweg gelijk terug. Heel vervelend om met een auto met 400pk maar met een gangetje van 100 terug te kunnen rijden. Volgende week naar de garage maar ondertussen lijkt het probleem als sneeuw voor de zon verdwenen.
- Misschien gerelateerd aan het vorige issue: de airco lijkt niet meer goed te functioneren. Ruiten blijven beslaan bij vochtig weer.
Ondertussen heb ik het vertrouwen redelijk verloren in de auto. Helaas moet ik nog twee jaar leasecontract uitzingen. Ik hoop dat Jaguar en/of de leasemaatschappij het probleem structureel kan oplossen maar zie het eigenlijk niet meer gebeuren. Helaas.
Update problemen
- 80.000 km
Ondertussen is er door de garage gekeken naar het probleem. Volgens hun was een niet goed functionerende aircopomp de oorzaak van alle problemen. De aircopomp schijnt ook een functie te hebben bij het koelen van de accu's. Dat zou dus verklaren waarom het vermogen geknepen werd bij grotere vermogensvraag en mede verklaren waarom de ramen steeds besloegen.
Kudo's voor de garage Terlouw (bij Nijmegen) omdat ze het buiten de garantieperiode onder coulance hebben opgelost. Kreeg een knappe Land Rover Discovery Sport als leenauto mee. Volgens garage zou het nu opgelost moeten zijn. Nu trad het probleem in het vlakke Nederland met max. 100km/h al niet meer op. Komende tijd zal een snelle rit in Duitsland moeten uitwijzen of ik de auto weer vol kan vertrouwen.
It’s not a bug. It’s a feature(?)
- 81.000 km
Na weer een tijdelijke storingsmelding te hebben gehad die als vanzelf weer verdween de stoute schoenen aangetrokken en een snelle rit in Duitsland gaan maken. Begonnen met een halfvolle accu de A3 richting Oberhausen. Na een kilometer of 40 met een gangetje van rond de 180 geen centje pijn. Toen omgedraaid en warempel: het power-limit streepje kwam weer te voorschijn.
In eerste instantie (accu 30%) werd de 170 nog wel gehaald maar hoe verder we kwamen hoe minder vermogen beschikbaar. Vlak voor de grens was 140 het maximum. Let wel: lege auto op een vlakke weg. Volgepakt in een heuvellandschap zou me niet verbazen als het tot gevaarlijke toestanden zou kunnen leiden.
Zie ook volgend filmpje: blauwe streepje valt af en toe buiten beeld, maar ik gaf vol “gas” en je ziet dat de power wordt geknepen.
https://youtube.com/shorts/N_JGwf30kVQ?feature=share
Aan jullie de vraag: een bug of een feature?
Friends again?
- 100.000 km
Uiteindelijk na vele korte en langere garagebezoeken hebben de monteurs van Terlouw root-cause van alle problemen gevonden. Het verhaal was dat één of ander relais in het accupakket vastgesmolten was. Hierdoor werd de temperatuur van de accu's te hoog bij hoge vermogensvraag en dan schiet de electronica in een soort zelfbescherming.
Geen idee wat er klopt van het verhaal. Wat ik wel weet is dat sinds dat moment geen enkel probleem of storing meer is opgetreden en langzaam maar zeker is mijn vertrouwen in de auto weer toegenomen.
Het leasecontract loopt langzaamaan op zijn einde. Nog een klein jaar te gaan. Het ijtellingsfeestje is wel zo'n beetje voorbij. We krijgen nog een flinke dobber om een mooie, betrouwbare en liefst dynamisch rijdende opvolger te kiezen. Eentje waarbij de netto-maandlasten maximaal even hoog, maar liefst minder zijn. En nu we wat aan het oriënteren zijn komen we er toch achter dat we toch best wel een bijzonder katje op de oprit hebben staan.
Einde leasecontract
- 120.000 km
Vandaag is de I-Pace opgehaald. Leasecontract is voorbij en de bijtelling zou naar 22% gaan als we 'm zakelijk zouden "houden". Particulier overnemen dan? Uiteindelijk hebben we daar niet voor gekozen.
Het lag niet (meer) aan de betrouwbaarheid. Sinds de laatste fix zijn alle problemen opgelost en heeft ie geen enkele steek meer laten vallen. In die zin gaan we dat ding toch nog missen. Ook de looks konden ons nog steeds bekoren.
Aan de andere kant, de kids zijn nu alledrie grote tieners en dan wordt het toch wat krap op de achterbank. Zeker door het dak wat sterk zijwaarts naar binnen buigt en daardoor veel ruimte wegsnoept. Ook merk je dat er grote stappen worden gezet in de techniek. Verbruik en range zijn in de praktijk nauwelijks een probleem maar met moderne auto's kom je toch een stukkie verder en belangrijker; die laden veel sneller.
Daarom met gemengde gevoelens de auto uitgezwaaid. Als voorloopauto voor de volgende is er tijdelijk een Ford Focus station neergezet. Met boze blikken van (verwende) dochterlief de dat maar een saai en suf ding vind. In januari krijgen we een XPeng G9 op de oprit. Ben erg benieuwd of deze zijn beloftes waar kan maken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Jaguar I-Pace EV400 First Edition 90 kWh / Full option / Panoramadak / 360Camera / Head-up / Luchtvering / Leder / Meridian / Stuurverwarming
- 2018
- 90.168 km

Jaguar I-Pace EV320 SE 90 kWh NW type
- 2020
- 67.452 km

Jaguar I-Pace EV320 SE 90 kWh NW type | 3 FASE LADEN | LUCHTVERING | RIJKLAAR INCL. 12 MND. BOVAGGARANTIE
- 2020
- 67.452 km