Jaguar I-Pace EV400 First Edition (2018) #3
autoreview

Signalement
Uitvoering | I-Pace EV400 First Edition |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 2.600 km |
Comfort met teleurstelling
- 2.600 km
Ervan overtuigd dat we iets moeten wijzigen aan de vervuilende conventionele manier van transport besloot ik een elektrische auto aan te schaffen met een groot actieradius. Thuis koop ik alleen groene stroom in en bezitten we zonnepanelen welke ongeveer 4000 kWh elektra opwekken. Hiermee voorkom ik grotendeels dat ik op grijze energie rondrij.
Eerst proefgereden in een Opel Ampera en daarbij werd ik gek van het windgeruis. Mede doordat de I-Pace gelaagd glas heeft, besloot ik om deze auto aan te schaffen en dan wel de first edition.
Het was wel een forse uitgave en ik ben dan ook blij dat de overheid een dergelijke auto subsidieert zodat het uiteindelijk mogelijk was om de auto aan te schaffen.
Kanttekening hierbij: volgens de hypocriete politici in Den Haag zijn alleen de rijke mensen die hiervan profiteren. Nope! Ik ben een hard werkende zzp-er die tussen de 50-60 uur per week werk en woon in een vinex wijk.
Ik steek mijn nek uit in iets waarin ik geloof. Dat is het proberen om onze vervuiling tegen te gaan.
Waarom de I-Pace en niet de Tesla? Dit heeft direct te maken met de gebruikte materialen, uiterlijk van de auto en de afwerking. Dat ziet er bij de I-Pace heel goed uit en bij de Tesla niet. Helaas kon ik ten tijde van de keuze niet proefrijden in de I-Pace. Achteraf heb ik daar enigszins spijt van.
Comfort: de auto rijdt fantastisch. De luchtvering en wegligging zijn heel prettig. Tijdens het rijden merk je niet dat de auto meer dan 2 ton weegt.
De stoelen zitten prima en aangezien ik dagelijks behoorlijk wat afstanden afleg is dat voor mij heel belangrijk.
Systemen: de systemen in de auto vallen tegen. Zeker geen premium auto waardig. De parkeercamera's vertonen bij regen/sneeuw/vervuiling zeer slecht beeld. Bij mijn vorige auto had ik altijd en bij alle omstandigheden zeer goed en scherp beeld. De rijhulp systemen moeten nog doorontwikkeld worden. In de afgelopen weken moest ik meerdere keren ingrijpen omdat deze systemen ineens uitweken of zomaar fors afremden terwijl er niets aan de hand was.
De systemen van Tesla zijn van een ander niveau en functioneren veel beter.
Actieradius: valt enorm tegen. Had de auto aangeschaft vanwege de 'hoge' gepretendeerde actieradius. Ik rijd de maximum gestelde snelheid op cruise control en nooit harder dan 120 km/u.
0-5 graden tussen 250-260 km
5-9 graden 260-280 km
9-15 graden 280-320 km
Significant anders dan initieel door Jaguar opgegeven.
Daarbij is de 1 fase laadmogelijkheid zeker niet praktisch.
Conclusie: de auto ziet er mooi uit en rijdt goed. De systemen, actieradius en het laden vallen (enorm) tegen.
Mede vanwege het laatste adviseer ik potentiële kopers om niet voor de
I-Pace te kiezen.
Als de systemen van de nieuwe Audi e-tron vergelijkbaar zijn met die van Tesla dan zou ik zou nu daarvoor kiezen. Van Audi weet je dat de gebruikte materialen en afwerking ook op een hoog niveau zitten en de Audi heeft wel een 3 fase laadmogelijkheid.
Anders gewoon voor een Tesla gaan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.