Jaguar I-Pace EV400 Business Edition S (2019) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | I-Pace EV400 Business Edition S |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 72.000 km |
Naar een EV
- 8.100 km
Na de laatste jaren een hybride Honda Insight gereden te hebben tegen zeer lage kosten begon ik eind 2019 te kijken naar iets anders. De Insight is een goede en comfortabele auto maar soms wil je wat meer. Met twee kleine kinderen is de hobbyauto vaak geen optie dus hoe hou je het dan leuk.
Ik wilde kijken of een EV mogelijk was en ging wat rondkijken. Een Tesla Model S en X vielen bij voorbaat af, te duur en de X te groot. De Audi Etron vind ik gewoon niet mooi. Groot van buiten, zwaar, relatief langzaam en dodelijk saai. De Mercedes EQC is zo mogelijk nog erger. Niets aan die auto kan verbloemen dat het gewoon een omgebouwde ICE-auto is. Auto’s als een eGolf of Zoe waren geen optie, te kort bereik en te klein. De Hyundai of Kia’s zijn goede EV’s maar die modellen spraken me gewoon niet aan.
Er bleven voor mij maar twee auto’s over, de Tesla Model 3 en de Jaguar I-Pace. Beide auto’s zijn vanaf de grond als EV ontworpen. Persoonlijk vind ik de I-Pace erg mooi, de Model 3 minder, en dan met name het interieur. Dus, prijzen en specs vergelijken, auto’s bekeken, en dan rekenen. Ik wilde dit keer de auto ‘op de zaak’ zetten en ik keek of ik de auto kon leasen. Volledig aftrekbare kosten en een beperkte bijtelling maken zoiets mogelijk. Echter, ik rij ongeveer 35000 km per jaar en het bleek dat de leasekosten dan behoorlijk oplopen.
De twijfel sloeg weer toe. Goedkoper dan een Insight kun je nauwelijks rijden, maar ik wilde ook wat meer en dan heb ik daar ook wel iets voor over.
Natuurlijk alle mogelijke reviews gelezen en filmpjes bekeken waarbij ik een voorkeur kreeg voor de I-Pace. Vervolgens gekeken of ik een proefrit kon maken maar dat viel voor de Tesla niet mee. Wel uitgebreid een Model 3 kunnen bekijken maar dat is niet hetzelfde. En kort ritje met een I-Pace beviel, maar was voor mij nog niet voldoende Een overstap van een ICE-auto naar een EV behelst meer dan alleen maar wennen aan een nieuw interieur. Je hele manier van rijden is toch anders.
Nu kun je bij Sixt.nl goedkoop een I-Pace huren. Dus heb ik een week lang de I-Pace uitgeprobeerd. Een laadpas (dongel) van NewMotion had ik al aangevraagd. Over 1000 km kun je dan een auto redelijk beoordelen. Niet alleen het rijden, maar ook het hele gedoe rondom het opladen, wel of geen problemen met de range, het verbruik, prestaties, comfort, weggedrag, bediening, alles zo’n beetje uitgeprobeerd.
Uit deze uitgebreide proefrit bleek dat hét nadeel van de I-Pace, het 1-fase laden bij gewone oplaadpunten, in de praktijk helemaal niet zo’n punt te zijn. Ik rij gemiddeld 120-200 km per dag en in de testweek was dat nog wel meer, maar dat bleek geen probleem te zijn. Ik kon weliswaar niet altijd met 100% SoC (State of Charge) vertrekken, maar ook dan kon ik alle bestemmingen zonder moeite bereiken.
Ja, als je een eerste keer minder dan 20% acculading over hebt met een aangegeven range van 80 km, dan zit je daar wel naar te kijken. Maar het is écht gewoon een kwestie van wennen, net als de eerste keer dat het benzinetanklampje gaat branden in een gewone auto.
Na die testweek was de I-Pace in ieder geval goedgekeurd. De Model 3 was voor mij inmiddels over, eerlijk gezegd ook omdat je die inmiddels op elke straathoek ziet staan. Het is zo'n beetje het Golfje onder de EV's geworden.
Bleef nog over de aanschaf.
Het lukte mij niet om een voor mij geschikte leasedeal te vinden. Dus dan maar kijken of ik de auto niet gewoon kon kopen. Met verschillende dealers contact gehad en uitgekomen bij Kimman in Haarlem die mij snel, vakkundig en correct een strak aanbod deden voor een I-Pace met de specs die ik zocht. Een I-Pace kun je aardig optuigen wat de prijs enorm opdrijft, maar aan veel zaken heb ik geen behoefte. Bovendien was de prijs ook (erg) belangrijk, mijn budget was zeker niet oneindig.
Mijn wensen waren gelukkig zeker niet bijzonder:
– 18” wielen: Deze geven het laagste verbruik en het grootste bereik. Maar dan niet de standaard 16-spaaks wielen.
– Panorama dak: Dit geeft het interieur een erg ruimtelijk gevoel en is met name voor de achter passagiers (lees: kinderen) veel leuker.
– Stoelverwarming: In een EV komt de energie voor de verwarming en airco uiteraard ook uit de accu. Stoelverwarming verwarmt lokaal en is energiezuiniger dan het hele interieur verwarmen.
– Kleur wit. Ik vind de I-Pace vooral mooi in de kleuren wit, blauw en rood. Het zijn ook meteen de minder voorkomende kleuren (donkergrijs en zwart worden het meest verkocht, maar daarin vind ik de I-Pace toch wel erg opgaan in de menigte).
De dealer in Haarlem had een aantal exemplaren op voorraad als Business Edition S met de specificaties die ik wilde en daarbij nog de DAB-radio. De deal was dus snel gesloten. De derde zaterdag van november langs geweest, de zaak besproken en beklonken en een week later kon ik de auto ophalen. Het ophalen was leuk gemaakt met de auto onder een rood satijnen laken dat mijn zoontje er natuurlijk met plezier vanaf wilde trekken.
Uiterlijk
Er zijn genoeg mensen die vinden dat een I-Pace geen echte Jaguar is of die de auto lelijk vinden. Ik vind de auto juist erg mooi en apart. Van opzij gezien lijkt de taillelijn zelfs wat op die van de NSX.
De auto wordt meestal een SUV genoemd maar eigenlijk is de I-Pace eerder een verhoogde coupe of MPV. De auto is met 155 cm even hoog als de kleinere Hyundai Kona en lager dan een Kadjar of Etron. De aflopende daklijn geeft de auto een sportief uiterlijk. De ontwerper van de auto, Ian Callum, heeft de auto een korte neus en een lange wielbasis te geven voor veel binnenruimte. Zo is de I-Pace 22 cm korter dan een Audi Etron maar heeft met 299 cm een 6 cm langere wielbasis, vergelijkbaar met die van een Q7. De deurgrepen zijn verzonken en komen naar buiten bij het ontsluiten van de auto. De grille is vrijwel geheel dicht maar heeft verstelbare lamellen voor de koeling van de accu indien nodig.
De body is voor 93% van 6000-serie aluminium gemaakt om gewicht te besparen. De auto is uiteraard met 2133 kg geen lichtgewicht, maar is niet zwaarder dan een Tesla Model S 60D of een Audi Q5 Hybrid. Een Etron of EQC is gewoon nog eens 350 kg zwaarder.
Interieur
De I-Pace heeft een fraai interieur met goed aanvoelende materialen. Het dashboard heeft drie schermen. Het instrumentenpaneel kun je naar wens configureren met knoppen op het stuur, de twee andere schermen zijn aanraakschermen. De open en gebogen middenconsole heeft een verzonken opbergvakje met links en rechts USB-poorten. Airco, temperatuur en stoelverwarming wordt bediend met twee draaiknoppen waarbij bestuurder en passagier hun eigen instellingen kunnen kiezen. Daaronder heb je links de knoppen voor Parkeren, Neutral, Drive en Reverse. Rechts zitten knoppen voor de diverse rijmodi waarbij uiteraard je instrumentenpaneel mee verandert met je keuze.
De Business Edition S heeft de eenvoudige achtvoudige en gedeeltelijk elektrische stoelen. De stoelen hebben in vergelijking met die van concurrenten vrij lange zittingen en dat was even wennen maar zijn verder stevig en comfortabel.
De armsteun is breed en heeft een erg groot vak waar je veel in kwijt kunt. Dit mede dankzij de breedte van de auto en natuurlijk door het ontbreken van een versnellingspook en transmissietunnel. De bekerhouders zijn standaard afgedekt met een van stroef materiaal voorzien paneel dat je er eenvoudig vanaf tilt. De bekerhouders zelf kun je ook in hun geheel verwijderen. De deuren hebben flinke opbergvakken. In de middenconsole zit het SIM-slot voor de internetverbinding, nog een USB-poort voor draagbare media en een 12V-aansluiting.
Achterin zijn nog eens twee USB-poorten en een 12 Volts poort beschikbaar. Klimaatregeling achter is alleen beschikbaar in de duurdere uitvoeringen. Onder de achterstoelen is wat opbergruimte aanwezig. Die is niet erg diep maar wel lang, je kunt daar een paraplu kwijt of wat klein spul maar bijvoorbeeld geen laptop. Er zijn Isofix punten voor twee kinderzitjes. Leuningen kunnen uiteraard omgeklapt worden voor meer bagageruimte maar heb ik daarvoor nog niet gebruikt. De daklijn loopt wat af maar de hoofdruimte zal voor de meeste mensen ruim voldoende zijn.
De bagageruimte is met 660 liter behoorlijk groot maar iets als een koelkast zal last hebben van de schuine achterruit. Er is een dubbele bodem, maar het vak daaronder is niet bijzonder diep, minder dan in de Insight bijvoorbeeld. Er zit tenslotte nog een motor onder. De kofferbak heeft een aantal verborgen ogen voor spanbanden en ook een eigen 12V aansluiting, allemaal netjes en vlak afgewerkt. De ruimte was in ieder geval voldoende voor een dubbele kinderwagen en bagage voor onze trip naar Duitsland. Voorin is nog een frunk aanwezig maar die is niet erg groot en meer bedoeld voor de oplaadkabels. De I-Pace heeft een korte neus en dat merk je hier.
Het rijden
Rijden met een EV is even wennen maar dat gaat eigenlijk heel snel. In het begin ben je aan het spelen met instellingen en je schermen maar na een korte tijd heb je je favoriete instellingen wel gevonden. Zo gebruik ik de enkele klok op het instrumentenpaneel met rechts de wegenkaart en links de ritinfo. Op het tweede paneel kun je door te swipen door de menu’s bladeren net als een smartphone. Dat swipen is meestal horizontaal, maar in sommige menu’s kun je ook verticaal swipen. Duurde even voordat ik dat door had.
Je kunt ook zelf een menu samenstellen met widgets die je standaard niet te zien krijgt zoals een analoge klok. Standaard heb je een vereenvoudigde weergave van je navigatie, mediaspeler en telefoonconnectie. Door die aan te tikken krijg je een grotere en gedetailleerde weergave te zien. Het derde en lage scherm wordt vooral gebruikt voor je airco, media en je telefoon. Onderaan het tweede scherm is een reeks snelkoppelingen te zien met de meest gebruikte keuzes. Deze wijzigen soms mee al naar gelang het programma dat je gestart hebt.
Ik gebruik vooral de ECO-Data, EV-status, mediaspeler en navigatie. ECO-Data vertelt je hoe (on)zuinig je rijdt (kWh/100 km), je hoeveelheid regen (geregenereerde energie), afstand, tijd en gemiddelde. Je hebt bij de Regen twee instellingen, Hoog of Laag. Als je Hoog instelt (aan te raden) remt de auto bij het loslaten van het gaspedaal (?) sterk af met maximaal 0.4 G en hoef je bijna nooit de remmen te gebruiken. Je kunt op die manier aardig wat energie terugwinnen en dat zie je terug in je verbruik. Alleen tussen 90 en bij 100% SOC (State Of Charge) werkt dat minder omdat de accu dan nog vol is.
De I-Pace heeft voor en achter elektromotoren van elke 200 Pk en daarmee is de auto erg snel. De auto is ook erg stil. Er is een optie om een kunstmatig rijgeluid in te stellen wat erg SF-achtig klinkt. Voor een keer leuk, maar ik prefereer toch de stille optie. Op hogere snelheden hoor je vooral de wind en de banden maar geen motorgeluid. Bij lage snelheden hoor je nog wel wat gezoem. Je kunt ongemerkt zomaar 150 km/u rijden zonder dat je het direct in de gaten hebt. Een beetje oppassen dus.
De vering van de auto is erg op comfort afgestemd. De hoogprofiel banden helpen daarbij. Het gevolg is dat de auto wat gaat deinen als je heel hard wilt rijden op een bochtige of oneffen weg. De auto heeft absoluut de snelheid van veel sportauto’s (veel sneller dan een GTI-tje), maar voor snel bochtenwerk zou ik andere dempers willen (Intrax heeft ze voor de I-Pace).
Bij de duurdere versies van de I-Pace met luchtvering kun je de optie Adaptive Dynamics aanschaffen waarmee je vering en demping kunt afstemmen op je gebruik. Helaas voor mij niet haalbaar binnen mijn budget. De I-Pace is uiteraard geen sportauto en met een NSX met TEIN-suspension als voorbeeld is het ook geen eerlijke vergelijking. Zo vind ik een standaard NSX wat slap geveerd terwijl de meesten juist dat al strak vinden. Appels en peren of zoiets….
Ik zou overigens een ritje in een I-Pace eTrophy auto zeker niet afslaan (de eTrophy raceserie is een wedstrijdklasse die gereden wordt met I-Paces, ‘s werelds eerste raceklasse met straat EV’s).
Voor normaal gebruik is de vering overigens prima, zeker in combinatie met de rust aan boord. Het is op die manier uitermate ontspannen rijden in een I-Pace met als toetje natuurlijk de mogelijkheid om op elk moment een sprintje te kunnen maken. De permanente vierwielaandrijving helpt hierbij natuurlijk. De I-Pace heeft zelfs nog redelijke off-road capaciteiten en kan bijvoorbeeld door maximaal 50 centimeter water waden. Daar zijn op YouTube wat filmpjes van te vinden. Misschien dat ik dat ook nog wel een keer probeer.
Bereik, Verbruik en laden
Ik lees regelmatig kritiek op het verbruik en het vermeende gebrek aan range en innovatieve techniek van de I-Pace. Daar ben ik het niet mee eens. Jaguar heeft veel werk van de I-Pace gemaakt. Een vanaf de grond als EV ontworpen platform, efficiënte elektromotoren, hightech accutechniek en dat alles verpakt in een fraaie koets. De LG Chem accu’s behoren tot de beste ter wereld met een hoge energiedichtheid. Alleen de motoren van de Model 3 (voor) hebben een betere gewicht/prestatie verhouding. En naar wat ik gelezen heb behoort ook het BMS tot het beste wat er op dit moment is.
Toen de I-Pace net op de markt kwamen er berichten dat de range zo kort zou zijn dat je nauwelijks 250 km kon halen. Het is waar dat bij de eerste serie de software duidelijk nog niet af was. Dit is inmiddels wel opgelost. Verder waren dit ook First Edition modellen, voorzien van alle opties en vooral ook de 22” wielen met brede 255-serie banden. Funest voor je verbruik natuurlijk. En overtrokken berichtgeving in de pers doet dan de rest.
Ik heb één keer een zeer hoog verbruik weten te halen. Een snelle rit in Duitsland met volgeladen auto en een snelheid die continu varieerde tussen de 170-208 km/u met steeds voluit accelereren, had 50 kWh/100 km als resultaat. Heel leuk om te doen, maar niet representatief natuurlijk.
Die 208 km/u is overigens de door Jaguar begrensde topsnelheid. Het gemak en stilte waarmee de I-Pace daar naartoe sprint blijft ook na meerdere keren indruk maken.
Nu kan ook de I-Pace (gedeeltelijk) OTA-updates ontvangen. Andere, meer kritische, updates lopen via de dealer. Mijn I-Pace heeft in december de laatste (H264) update ontvangen waarmee een groter deel van de accu beschikbaar kwam. Duidelijk is dat JLR voorzichtig is met het percentage accucapaciteit dat je kunt gebruiken. Jaguar doet veel ervaring op met de eTrophy races en verwerkt dat in de updates. Die laatste update, waarbij onder andere het bereik met maximaal 8% toeneemt, is daar een goed voorbeeld van. Met die laatste update is ook de OTA-mogelijkheid verder uitgebreid.
Normaal is mijn bereik met volle accu, met temperaturen van 2-9 graden ongeveer 350-370 km. Dat is als je je een beetje gedraagt. Mijn dagelijkse ritten omvatten 75% snelweg en 25% stads- en binnenwegen. Bij langere stukken met 100-110 km/u (A2 bijvoorbeeld) is het verbruik 20-22 kWh/100 km. Rij je sneller dan kom je uit op 24-30 kWh/100 km. In de zomer zal dat zuiniger zijn maar hoeveel moet ik nog afwachten. Op het Engelse I-Pace forum zijn eigenaren die 300 mijl (480 km) weten te halen. Hoe weet ik niet maar ik denk met lage snelheden en veel binnendoor. Wat ik vaak doe is dat ik in de ochtend wat sneller rij (accelereren blijft leuk) en dat dan op de terugweg enigszins compenseer door dan rustiger te rijden.
Ik heb een plaatje van de GOM-display bijgevoegd ter illustratie. De GOM (ook wel GuessOMeter genoemd) doet een voorspelling van je range op basis van je rijgedrag. Inmiddels is die voor mij redelijk nauwkeurig.
Wat absoluut je range naar beneden haalt is snel accelereren en hoge snelheden. Dat zie je ook aan je ritstatistieken. Dat geldt overigens voor alle EV’s.
Lage(re) temperaturen zijn ook niet goed voor je range. Allereerst zet je de verwarming aan waarbij vooral het voorverwarmen heerlijk is, je stapt dan in een warme auto. Maar het vreet energie. De I-Pace heeft een warmtepomp, maar die kan alleen zijn werk doen als de accu zelf op temperatuur is, dus bij voorverwarming is het de ‘gewone’ verwarming die zijn werk doet. Verder presteert een accu minder als die koud is en moet dus op temperatuur gebracht worden. Tesla’s staan er om bekend dat ze na een nacht stilstaan rustig 4-10 km range verliezen. De I-Pace heeft dat niet, maar het verbruik is dan in het begin van je rit wel hoger als de accu nog op temperatuur gebracht moet worden. Jaguar schijnt een heel strak temperatuurregime voor de accu te hanteren om deze te beschermen.
Ik woon in het centrum van Rotterdam en beschik niet over een eigen laadpunt. Uiteraard jammer wat betreft de kosten maar voor het opladen zelf geen probleem. Mijn auto’s staan binnen en in de gedeelde garage zijn vier laadpunten aanwezig waarvan er altijd wel een beschikbaar is. Het zijn gewone 11 kW laadpunten en de I-Pace kan daar maar één fase van 3.7 kW van gebruiken. Als ik daar doordeweeks de auto op aansluit is die de volgende ochtend vrijwel altijd vol. Ook bij mijn vriendin of werk kan ik opladen, al is dat zelden nodig. Snelladen doe ik incidenteel maar heb ik binnen NL nog niet echt nodig gehad. Bij een 22 kW oplaadpunt laadt de I-Pace met 7.4 kW, maar daar zijn er wel veel minder van.
Op de trip naar Duitsland maakte ik gebruik van de Ionity snelladers (toen nog 8 Euro per sessie) en dat werkte uitstekend. De I-Pace kan laden met maximaal 100 kWh maar in de praktijk haal je dat zelden. Zelfs als de auto op 100 kWh begint, zakt dat snel tot ongeveer 80-82 kWh en boven de 50% lading neemt dit gestaag af tot ongeveer 30-40 kWh bij 85% lading. Die afnemende snelheid is om de accu’s te beschermen. Alle EV’s hebben dit en het is daarom dat vaak wordt gezegd dat je het beste kunt laden tot 80% en dan weer verder rijden. Met twee kleine kinderen liepen de tussenstops altijd uit en konden we elke keer bijna vol weer vertrekken. De auto stond zogezegd meer op ons te wachten dan wij op de auto.
Eigenlijk is het zo dat hoe hoger de laadsnelheid, hoe slechter dit is voor de accu’s. Alles beneden de 50 kWh wordt door JLR niet gezien als snelladen, maar als je de maximale levensduur uit je accu wilt halen is het advies dus om dit zo min mogelijk te doen.
Software
Met de software van de I-Pace heb ik zelf geen moeite, maar de snelheid van het systeem varieert wel. Als je de I-Pace ‘aanzet’ kan het soms even duren voordat je alles tot je beschikking hebt. Het lijkt wat op het starten van PC-programma’s. Het duurt even om ze te laden, maar als dat eenmaal is gedaan werkt het een stuk sneller. De navigatie werkt goed, telefoon connectie eveneens. De mediaspeler vergde wat gewenning, zo was het even zoeken hoe ik video’s kon afspelen. Zaken als Apple of Android Play gebruik ik niet. Dingen als Valet-parking of WiFi Hotspot evenmin. De webbrowser is een aardigheidje maar ook dat gaat makkelijker op je telefoon. En zo zitten er meer opties in de software die ik weinig of niet gebruik. Wat ik wél gebruik, navigatie, weer en verkeersinfo, mediaspeler, camera, ritinfo, telefoon, doet het allemaal goed en heb ik geen klachten over.
Er zijn een aantal punten die ik als IT-er anders gedaan zo hebben of zelfs mis maar ik denk dat dat persoonlijk is. Mijn belangrijkste minpunt is dat als ik de auto afzet de mediaspeler niet altijd onthoudt waar ik gebleven ben. In het media-USB slot zit een 32Gb stick met daarop 1800 favoriete nummers dus dan is wel handig om gewoon verder te kunnen waar je gebleven was.
Verder geeft het ECO-data (ritinfo) scherm soms de verstreken tijd niet weer. Alle overige gegevens worden correct getoond, maar de tijd die je onderweg bent niet. Duidelijk een software-bug waarvan ik nog niet heb kunnen achterhalen bij welke handelingen het nu wel of niet optreedt. In je ritstatistieken wordt overigens de verstreken tijd wel correct weergegeven.
Er is voor de I-Pace aan app op je telefoon waarmee je (laad)status en positie van de auto kunt inzien. Ook het starten van de voorverwarming en het terugkijken van je ritten kun je met de App doen. Deze werkt goed en ik gebruik die elke dag. Ik heb ter illustratie een plaatje van de getoonde ritinformatie bijgevoegd.
Je ritten inzien kan ook via de Incontrol website van Jaguar. Van elke rit kun je de gevolgde route, tijdstippen en overige statistieken inzien. De info is ook te downloaden, makkelijk als je die data wilt bijhouden. Zo kun je makkelijk over een periode je verbruik enzovoorts uitrekenen.
Er is nog een 3rd-party App genaamd WattCat (voor Android) waarmee je net iets meer kunt uitlezen en die eveneens goed werkt. Ik heb ook daar wat screenshots van bijgevoegd.
Meer informatie
Voor lezers die wat meer informatie over de achtergrond van de I-Pace willen heb ik hier wat URL’s naar filmpjes opgenomen. Sommige zijn gewoon leuk, anders meer informatief:
https://www.youtube.com/watch?v=i4INDX-OY5s
https://www.youtube.com/watch?v=3fgNb0nrf-Q
https://www.youtube.com/watch?v=SaYJbSQKTe4
https://www.youtube.com/watch?v=DMSFy0ZNnII
Conclusie
Na iets meer dan twee maanden en ruim 8000 km kan ik niet anders zeggen dan dat de I-Pace mij zeer goed bevalt. De auto is zeer snel, comfortabel en stil. Verbruik ligt tot nu iets hoger dan ik had begroot maar dan kan én aan mijn enthousiasme liggen en ook aan de tijd van het jaar. Hoe dat over een half jaar zal zijn is even afwachten. Bereik is nooit een probleem geweest, het stekkeren is inmiddels een weinig tijd vergende routine. Storingen of problemen heb ik niet gehad.
Wordt uiteraard nog vervolgd…
Juni 2020
- 18.000 km
De eerste 18.000 km zit er inmiddels op.
De I-Pace wordt dagelijks gebruikt en is tot zover totaal probleemloos gebleken. Er is afgelopen week nog een kleine update geweest met betrekking tot het klassieke 12 Volts systeem. Een andere OTA update betreffende het infotainment systeem dat in andere landen al uitgerold is verschijnt tot nu toe nog niet in het update scherm. Deze update zou in ieder geval een paar kleine irritaties moeten oplossen. Met name het niet onthouden waar de media-speler is gebleven bij het afspelen van muziek vanaf een USB-stick.
Het opladen van de auto is nog steeds geen probleem, de dagen dat ik meer dan 300-350 km zijn zeldzaam en snelladen heb ik sinds februari ook niet meer nodig gehad.
Wel ben ik een van de Shell Recharge/New Motion laadpas grotendeels overgestapt naar die van E-Flux. Dat scheelt mij bij het opladen in mijn woonplaats Rotterdam zo'n 5 Eurocent per kWh, dus dat is zeker de moeite waard (0,25 Euro vs. 0,30 Euro per kWh). Op de meeste andere locaties is de New Motion-pas weer goedkoper.
De smartphone app van E-Flux is minder goed dan die van Shell Recharge, maar je kunt ze uiteraard prima naast elkaar gebruiken.
Het verbruik van de auto is de laatste maanden alleen maar lager geworden.
Afgelopen winter gaf de auto steeds een range bij 100% SoC (lading) aan van tussen de 350-370 km. Met de stijgende buitentemperaturen is die range behoorlijk toegenomen. Wellicht heeft ook de Corona-crisis hieraan meegeholpen. De laatste maanden heb ik eigenlijk niet meer in de file gestaan kon ik overal rustig doorrijden waardoor mijn verbruik omlaag is gegaan. In maart was het redelijk stormachtig en dat kon je met tegenwind goed zien aan het verbruik, maar over heel april lag het net boven de 20 kWh/100 km.
En over de afgelopen mooie maand mei zakte het verbruik zelfs beneden de 18 kWh/100 km. Dat resulteert vanzelf ook in een groter bereik. De boordcomputer geeft nu een bereik aan van 454 km bij 100% acculading. Dat komt al aardig in de buurt van de officiële WLTP-waarde van 470 km. En is ook ruim bóven de Amerikaanse EPA-rating van 234 miles (374 km).
Met een gemiddeld verbruik van 18 kWh/100 km zou ik bij een bruikbare accucapaciteit van 84 tot 85 kWh precies de 470 km WLTP waarde moeten kunnen halen. Dus met een rustige rijstijl is een afstand van 440-450 km prima te doen.
Niet verkeerd voor een auto waarvan nog steeds veel critici menen dat je er hooguit 300 km mee kunt rijden.
Nog een kleine wetenswaardigheid ter aanvulling:
Een van de Nederlands leden op het Engelse I-Pace forum heeft met zijn I-Pace onlangs op één enkele acculading ruim 556 km gereden met een gemiddelde snelheid van 86 km/uur.
Details over deze rit zijn hier te vinden:
https://www.ipaceforums.co.uk/viewtopic.php?f=8&t=3572
April 2021
- 34.000 km
We zijn inmiddels weer tien maanden verder. De I-Pace heeft nu ruim 34000 km op de teller staan en heeft deze week net zijn eerste beurt gehad. Uiteraard gaf de auto zelf tijdig aan dat het daarvoor tijd werd.
Deze beurt werd vlot en correct afgewikkeld door Kimman Amsterdam. Na welgeteld 40 minuten kon ik de auto weer meenemen. Er waren dan ook geen problemen en er hoefde ook niets gerepareerd of vervangen te worden. Ook de banden zijn nog niet aan vervanging toe. Geeft maar aan dat het verhaal van extra fijnstof van banden bij EV's een broodje-aap verhaal is.
De kosten voor de beurt bedroegen overigens NUL euro. De auto werd ook nog gewassen en in de auto was ook nog een kleine attentie achtergelaten. Top service dus (wat je ook bij Jaguar mag verwachten).
Wat valt er nog over de I-Pace te zeggen wat ik al niet gezegd heb. Afgelopen winter was het verbruik, zeker in de erg koude periode, natuurlijk hoger dan in de zomer maar zeker niet extreem. Een gemiddeld maandverbruik in februari van 24.3 kW/100 km is voor een auto van dit formaat heel netjes en geeft een bereik van rond de 330 km op een volle accu.
Eens te meer geeft dit aan hoe groot de invloed van weer en vooral temperatuur is op het bereik van een EV. In juli 2020 was het maandverbruik bijvoorbeeld 17.3 kW/100 km (ruim 460 km range), dat scheelt zomaar 140 km in je bereik.
Kan me overigens niet voorstellen dat een EV-rijder zo weinig van EV's snapt dat dit als een verrassing zou komen en daarover klaagt.
Derde grote factor is natuurlijk het eigen rijgedrag, net zoals bij een ICE-auto. De I-Pace nodigt zeker uit tot (erg) sportief rijden, iets waar je in Nederland toch mee moet oppassen. Af en toe kan ik het niet laten, maar, zeker met het gezin in de auto, is mijn rijstijl rustig te noemen. Dat is overigens niet hetzelfde als sloom. Bij verkeerslichten ben je altijd als eerste weg en ook afslagen en klaverbladen vlot nemen is geen probleem.
Over problemen rond het opladen kan ik kort zijn. Dat het laden bij een 11 Kw laadpaal maar op één fase gaat is iets dat snel went. (Bij een 22 Kw paal gaat dit overigens met 7.4 kW, maar die zijn er veel minder).
Het heeft mij in ieder geval nooit voor problemen gesteld. Een doorsnee auto staan 20-22 uur per dag stil, dus als je die tijd kunt benutten is er niets aan de hand. Nu met de Coronacrisis rij ik minder dan voorheen en hoef ik niet eens dagelijks te laden. En een I-Pace verliest geen lading bij het stil staan zoals een Tesla dat bijvoorbeeld doet.
Snelladen heb ik het afgelopen jaar maar drie keer gedaan en niet eens omdat het moest maar gewoon om het weer eens te proberen. Bij Fastned kun je je account zo instellen dat het aansluiten van de kabel al het laden start en dat heb ik bij verschillende laadstations geprobeerd. Werkt inderdaad uitstekend.
De software heeft het afgelopen jaar diverse kleine updates gehad. Een paar kleine issues zijn daarmee opgelost. Het multimedia-systeem onthoudt nu waar de mediaspeler is gebleven bij het afspelen van muziek van een USB-stick. En de rit-timer blijft nu nooit meer op nul staan wat voorheen soms wilde gebeuren.
Wat ik nog niet vermeld had is dat het Meridian geluidsysteem van de auto erg goed is, ook bij hogere volumes. Dat valt niet direct op omdat het snel went, maar ik reed onlangs enkele dagen in een nieuwe Volkswagen en het verschil daarmee was opvallend. Zozeer dus dat ik in de VW het systeem na een kwartier heb uitgezet en niet meer heb gebruikt. Wat mij ook direct opviel was hoe ouderwets een gewone benzineauto opeens aanvoelde, maar dat is uiteraard persoonlijk.
Intussen is het aanbod van EV's flink gegroeid en de vraag wordt dan of ik weer een I-Pace zou nemen. Nu is de huidige I-Pace inmiddels verbeterd en kan nu sneller laden en heeft een nieuwe multimedia-systeem.
De enige directe concurrent zoals ik het zie is de Polestar 2. Het interieur daarvan vind ik minder en de auto is wat kleiner. Prestaties zijn vrijwel gelijk. De kleinere EV's zoals de VW ID modellen en hun concurrenten vind ik niet erg interessant. Vergeet niet dat een kleinere accu in verhouding veel sneller degradeert omdat voor dezelfde afstanden vaker moet worden geladen. En de hele dure EV's zoals de Taycan en de Etron-GT zijn voor mij toch te duur.
Dus zo'n upgraded I-Pace zou ik nog steeds op de lijst zetten.
De conclusie is dus simpel. Na anderhalf jaar bevalt de I-Pace nog steeds uitstekend, zowel op korte als op lange ritten. De kwaliteit van de auto is hoog, problemen hebben zich niet voorgedaan en verwacht ik ook niet. De auto is stil, (erg) snel, sportief, comfortabel en ruim.
Op dus naar de 50.000 km dus...
December 2021
- 50.000 km
Het is al weer het einde van het jaar en inmiddels heeft de I-Pace de eerste 50.000 km achter de rug.
Hoe dat is bevallen? In één woord: uitstekend!
Met twee vervelende uitzonderingen.
In oktober kreeg ik in de avond ineens een alarmmelding via de Jaguar App. Inbraakmelding!
Één minuut later werd ik ook gebeld door Jaguar Incontrol met de melding dat het inbraakalarm van de auto afgegaan was.
Uiteraard direct naar de auto gelopen, geparkeerd in de gemeenschappelijke garage, en zag dat de rechter portierruit stukgeslagen was. Nu heeft de I-Pace gelaagd glas, dus de ruit was níet ingeslagen en de inbreker is de auto niet in geweest. Maar wel het glas kapot en daar maakte ik me uiteraard wel erg kwaad om.
Bij verdere controle bleek dat er bij nog drie andere auto's ruiten waren ingeslagen. Politie gebeld en aangifte gedaan, maar de dader was al gevlogen. De ruit is uiteraard vervangen, maar je houd er wel een vervelende nasmaak aan over.
Het tweede geval was een lekkage. In november, na een onverwachte en hevige hagelbui, bleek het dak licht te lekken, de plafondbekleding werd nat. Dit deed zich maar één keer voor, op de regenachtige dagen daarna had ik er geen last van. Heb wel een afspraak gemaakt met de dealer (Kimman Amsterdam) en die heeft één dag nodig gehad om te concluderen dat de afdichting inderdaad niet 100% was en nog een dag om die onder garantie te vervangen. Het probleem heeft zich daarna gelukkig ook niet meer voorgedaan.
Dus, helemaal 100% probleemloos is de auto niet geweest in iets meer dan twee jaar, maar dit was dan ook het enige dat zich heeft voorgedaan.
Verder is de I-Pace nog steeds een bijzonder fijne, stille én snelle reisgenoot die door mij en mijn vriendin met veel plezier gebruikt wordt. De auto biedt veel ruimte en comfort maar er kan ook heel sportief mee gereden worden. Het interieur vind ik nog steeds erg mooi en is netjes en stijlvol afgewerkt zonder piepjes of kraakjes. De Jaguar App werkt goed en heeft eigenlijk nooit last van storingen.
Mijn I-Pace is er een van de eerste generatie en heeft dus een 2-fase boordlader waarvan je er in Nederland maar één kunt gebruiken. Desondanks is het opladen van de auto nooit een probleem geweest. Thuis duurt het inderdaad wat langer, maar bij mijn huidige werk in Amsterdam en ook bij mijn vriendin in Zandvoort staan een aantal 11 kW laadpalen die in de praktijk beduidend sneller laden dan de 3.6 kW die je zou verwachten. Deze palen zijn blijkbaar wat zwaarder gezekerd en de I-Pace 'doet' daar zomaar 4.5-5 kW/uur op, wat goed is voor zo'n 20 tot 28 km. Dat vertaalt zich in 180-220 km gedurende een werkdag en dan is de auto meestal al weer bijna vol. Ik laad ook zeker niet elke dag, gewoon omdat het niet nodig is.
Nu het winter is zakt de range met volle accu tot zo'n 350-360 km (450 km in de zomer). Laden doe ik overigens gewoon tot 100%. Aangezien laadtarieven ook bij gewone laadpalen varieert kies ik bij voorkeur natuurlijk voor de goedkoopste laadpalen. Grappig genoeg zijn dat in Zandvoort en Amsterdam precies ook van het snellere type, dus dat komt in de praktijk prima uit.
Het verbruik van de I-Pace over 50.000 km is gemiddeld 20.85 kW/100 km geweest, op maandbasis van 17.5 kW/100 km in de zomer tot 24 kW/100 km in de winter. Dat is wellicht niet zo zuinig als een Tesla Model 3, maar zeker vergelijkbaar met bijvoorbeeld een Tesla Model S. Voor het formaat auto en de prestaties die de I-Pace biedt is dat een prima waarde.
Van batterijdegradatie heb ik overigens nog niet veel gemerkt.
Snelladen heb ik het afgelopen jaar maar iets van vier keer gedaan en meestal voor niet meer dan 10-15 minuten. In de praktijk is de naar huidige standaard matige snellaadsnelheid dan ook helemaal geen probleem. Die vijf minuten die ik langer sta te laden valt in het niet bij de tijd die ik niet meer besteed bij tankstations, laat staan de tijd die je per jaar in NL in de file kwijt bent.
Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die zich druk maken over tien minuten langer moeten laden, maar op de 525.600 minuten die een jaar telt is het natuurlijk volledig insignificant. Je bent per jaar meer tijd kwijt aan het wachten in de rij bij de kassa in de supermarkt dan met een paar keer snelladen.
Wat kosten betreft, in 50.000 km en twee jaar heb ik nog geen andere kosten gehad dan die van het laden en autowassen. En natuurlijk verzekering en afschrijving, maar dat hoort er nu eenmaal altijd bij.
Januari 2023
- 72.000 km
Het is inmiddels 2023 en dat betekent dat ik de I-Pace inmiddels meer dan drie jaar in bezit heb. Dat is al met al uitstekend bevallen. Problemen hebben zich het afgelopen jaar niet voorgedaan. Wel zorgde in juli 2022 een steen voor een barst in de voorruit en dat betekende een nieuwe ruit. Die kon gelukkig snel en vakkundig geplaatst worden.
In augustus 2022 heb ik bij 63.000 km de banden vervangen door vier nieuwe Pirelli’s. Na wat zoekwerk op internet vielen de kosten daarvan mee en was ik voor 575 Euro klaar. De Michelins waren weliswaar nog niet volledig versleten maar zo vlak voor de zomervakantie koos ik er voor om ze alvast te vervangen. Ik geloof dat ik nooit eerder 63.000 km met een set banden heb gedaan.
Omdat de auto in november drie jaar werd vervielen daarmee een aantal abonnementen. Allereerst het gratis onderhoud en ook het abonnement op de Jaguar InControl-service. Omdat ik van dat laatste al profijt had gehad (inbraakpoging) heb ik die dan ook weer met twee jaar verlengd.
In december 2022 kreeg de auto zijn tweede beurt bij 69.000 km. De kosten daarvan bedroegen 336 Euro. Voornamelijk het vervangen van filters, remvloeistof en het uitvoeren van wat checks. De hele beurt duurde iets meer dan een uur dus ik kon er op wachten met gratis koffie en croissants.
Aan het rijden met de I-Pace is niets veranderd. Het is en blijft een stille, comfortabele en indien nodig razendsnelle auto met een uitstekend weggedrag. Ook na drie jaar vind ik het nog steeds een mooie auto, zowel van binnen als van buiten. Zeker het interieur met de fraai vormgegeven middenconsole ziet er gewoon goed uit, daar kan geen Tesla aan tippen. De auto wordt natuurlijk door de meeste mensen gezien als SUV maar als je bedenkt dat de VW ID3 hoger is dan een I-Pace snap je dat dat eigenlijk niet klopt.
Afgezien van de nieuwe voorruit heb ik geen problemen of storingen gehad met de auto. Ook de Jaguar Remote-app werkt gewoon goed.
Af en toe gebruik ik Android auto in combinatie met de telefoon en ook dat werkt goed. Ik gebruik het niet vaak omdat dan de USB-stick met muziek die ik meestal gebruik niet meer benaderbaar is. Dus ook tijdens onze recente januari-vakantie naar Leipzig (Duitsland) heb ik gewoon de ingebouwde navigatie gebruikt. Het is wellicht niet het snelste systeem ter wereld maar eenmaal ingesteld werkt het gewoon prima.
Dan de twee eeuwige vragen over een EV. Opladen en range.
Mijn I-Pace is van de eerste generatie, dus met de 2-fase boordlader waarvan je in de praktijk meestal maar 1 fase kunt gebruiken. Daardoor duurt het laden langer maar zoals al eerder heb vermeld is het in de praktijk eigenlijk nooit een probleem. Stel dat je om ’s avond op 19:00 uur je auto aan een laadpaal hangt. Als die dan om middernacht weer opgeladen zou zijn zou ik niet snel naar buiten gaan om de auto te verplaatsen. Het maakt dan dus niet veel uit als mijn auto pas vol is als ik om 07:00 uur vertrek.
Wat ik zeker wel doe is goed plannen. Nu bij veel gewone laadpalen de tarieven gestegen zijn tot soms boven snellaadtarieven (0,67 Euro per kWh in Zandvoort bijvoorbeeld) ga ik daar bijna uit principe gewoon niet opladen. Dus laden bij een goedkope(re) laadpaal wanneer het maar even kan. Vergelijk het maar met het niet willen tanken langs de snelweg omdat daar brandstof al snel 15 Eurocent per liter duurder is.
Omdat we in januari toch naar Duitsland gingen heb ik bij Fastned een Goldmember-abonnement genomen (Euro 11,99 per maand). Daarmee zakt de kWh-prijs tot 0,58 Euro/kWh. Met twee Fastned stations op de route naar Leipzig lagen konden we de 700 km met twee tussenstops maken. Met twee kleine kinderen aan boord is een tussenstop elke drie uur toch wel wenselijk wil je de sfeer aan boord een beetje leuk houden.
Het snelladen van de I-Pace is zeker naar huidige maatstaven niet het sterkste punt van de auto. Maar zelfs met het relatief langzame 100 kWh/uur hebben we bij geen enkele tussenstop ooit het idee dat we onnodig lang wachten. Een uur wachten klinkt misschien heel lang maar in de praktijk vliegt die tijd zo om. Als je als vertegenwoordiger elke dag 400 km moet rijden en dus elke dag bij de snellader staat zou ik het denk ik vervelend gaan vinden maar voor die handvol keer per jaar stoor ik mij er zeker niet aan.
Dan het verbruik en het bereik:
In Nederland varieert mijn gemiddelde (auto)verbruik op maandbasis tussen de 17 kWh/100 in de zomer tot zo’n 24 kWh/100 km in de winter met een gemiddelde van 20.56 kWh/100 km over drie jaar. Dat is dus vergelijkbaar met wat je kunt verwachten van een ID4, Enyaq of Model S. De range van de I-Pace is daarmee in de zomer ongeveer 440 km en in de winter 340 km. Nogmaals, nooit een probleem geweest.
Overigens geeft de auto bij een volle accu nog steeds aan dat de bruikbare capaciteit rond de 83 kWh is (minder in de winter, meer in de zomer). Er zal ongetwijfeld sprake zijn van een stukje accu degradatie, maar tot nu toe heeft dat nog geen effect gehad op de bruikbare range van de auto.
Mogelijk heeft het feit dat ik in drie jaar tijd maar weinig van snelladers gebruik heb gemaakt een positief effect op de levensduur. En mogelijk zal de relatief lage laadsnelheid van de I-Pace op de lange termijn ook positief blijken. De tijd zal het leren.
De belangrijkste factor voor het verbruik is je snelheid. Dat heb je zelf in de hand. Zo was ons verbruik tijdens onze vakantie 24.8 kWh/100 km omdat we veel hogere snelheden reden (120 tot 170 km/uur) en op de snelweg ook minder regenereert.
De tweede factor is temperatuur. Bij lage temperaturen verbruikt een EV gewoon meer door extra verbruik voor bijvoorbeeld verwarming en ventilatie en een hogere interne weerstand van de accu.
De laatste factor is vooral weer en wind. Een forse tegenwind, zeker met regen, kan het verbruik aanzienlijk verhogen.
In de praktijk zijn dit allemaal punten die je al doende te weten komt en er vervolgens op kunt anticiperen.
Concluderend kan ik niet anders zeggen dan dat ik nog steeds heel happy ben met de I-Pace. Je rijdt in een luxe auto die je (gelukkig) niet op elke hoek van de straat ziet. De auto is betrouwbaar gebleken, onderhoudskosten zijn tot nu toe minimaal, comfort is prima, de prestaties en rijdynamiek zijn uitstekend en de auto biedt voldoende ruimte. Dat weegt voor mij meer dan ruimschoots op tegen het tegenover b.v. een Model 3 hogere verbruik en het wat langzamere laden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Jaguar I-Pace EV320 SE 90 kWh NW type
- 2020
- 67.452 km

Jaguar I-Pace EV320 SE 90 kWh NW type | 3 FASE LADEN | LUCHTVERING | RIJKLAAR INCL. 12 MND. BOVAGGARANTIE
- 2020
- 67.452 km

Jaguar I-Pace EV400 S | Luchtvering | Head-Up Display | Adaptive Cruise | Stuurwielverwarming | Panoramadak
- 2021
- 78.165 km