Jaguar E-Pace P300e AWD R-Dynamic S (2023)
autoreview

Signalement
| Uitvoering | E-Pace P300e AWD R-Dynamic S |
|---|---|
| Versnellingen | 9, Sequentiële Automaat |
| Bouwjaar | 2023 |
| Jaar van aanschaf | 2023 |
| KM-stand bij aanschaf | 25 km |
| KM-stand laatst | 90.100 km |
9 maanden onderweg
- 35.250 km
9 maart 2023 de jaguar opgehaald na lang wachten (besteld in september 2022).
Zoals op de foto te zien rijden we binnen ons bedrijf allemaal dezelfde auto. Ik heb 'm dus niet zelf uitgezocht.
Het is een E-Pace P300e R-dynamic S in de kleur 'carpatian grey' (1700 euro extra voor n kleurtje).
Hele mond vol maar het is de goedkoopste E-pace die er is. Door het wegvallen van de BPM scheelt het een flinke slok met overige modellen.
Mijn vorige auto was dus een XC40 T3 automaat Inscription, dat is een beetje mijn vergelijkingsmateriaal.
Tot zover 0 storingen of gekkigheid.
Mijn beide collega's verbruikten op vakantie (beiden met sleurhut) een half litertje koelvloeistof naar Frankrijk en terug.
Spraakherkenning doet bij hen wel eens moeilijk. Ikzelf heb er geen problemen mee.
Comfort is super.
Heel stil, zeker op snelheid.
Automaat schakelt top.
Stoelen zitten heerlijk.
Wel vreemd: stoelen zijn elektrisch verstelbaar, met leer bekleed maar stoelverwarming zit er niet op!
Het Hybride systeem bestaat uit een 1.5l 3-cilinder (jaja 3-pitters in een Jaguar) die mooi loopt en van zichzelf al veel power heeft. 200pk is fors.
Je merkt hier duidelijk het verschil met de volvo die ook een 1.5 3-cilinder had met 165pk.
Daar leken wat PK's kwijt te zijn. Deze geeft beter thuis.
Op de achteras zit 109pk elektro kracht en heel veel nm koppel. 550nm samen als ik het goed heb.
Hybride rijdt dit dan ook heerlijk. Altijd ruim voldoende kracht. De benzinemotor blijft redelijk laag in toeren maar kan een flinke keel opzetten bij plankgas en klinkt heel behoorlijk.
Het schakelen elektrisch/benzine gaat bijna ongemerkt. Je ziet de toerenteller opwippen maar meer niet. Pas als je gas bijgeeft hoor je 'm wat.
Verbruik daarentegen is om te janken.
2200kg en de nodige lucht/rolweerstand wreekt zich hier.
Als ik niet oplaad rij ik 8l/100km.
De BPM vrijstelling onwaardig. Het is een flinke auto natuurlijk maar het contrast is wel heel groot.
Met dagelijks thuisladen daalt dit naar de 6.5l/100km. Nog niet denderend maar het scheelt. Hierbij moet ik wel zeggen dat de ritten die ik rijd, bijna allemaal 100km+ zijn.
Hij kan overigens snelladen maar dit heb ik nog niet uitgeprobeerd.
Er past 57L in de tank, goed voor zo'n 600km.
Op een volle accu haal ik rond de 50km.
Dan verdwijnt er weer 16KWh aan stroom in.
Daarom qua kosten de score ook op 2 sterren gezet.
Nou koop je meestal geen Jaguar voor het verbruik, maar toch. Mijn Vectra z28nel V6 automaat was zuiniger.
Nieuwprijs is fors... Dik 65.000,- en dat zonder BPM.
Ik moet wel bekennen dat alles nét ff beter in elkaar steekt dan bij de Volvo.
- automatisch grootlicht werkt feilloos
- Leder op het dash is erg fraai
- stoelen zitten nog beter
- nog meer comfort op lange stukken. ritje costa brava stelt niks voor.
- nog stiller en betere rechtuit stabiliteit.
Je moet geen compacte SUV kopen vanwege de ruimte.
Voorin zit je als een vorst.
Achterin goed maar het dak loopt vrij flink af waardoor hoofdruimte niet super is. Diepte is oke maar onze kleine (bijna 2jr) zit niet ruim met zn voetjes.
Kofferbak onder de plank is prima, vergelijkbaar met een c-segment hatchback maar net n tik breder.
hoedenplank eruit scheelt niets, de achterruit ligt bijna vlak dus daar past maar heel weinig. De hoedenplank is dan ook maar zo'n 25cm breed.
Onder de bodem een vakje voor je laadkabel.
Met een buggy en campingbedje zit de koffer al aardig vol. Voor vakanties met het gezin is het passen en meten.
Een nieuwe jaguar met 40jr oude klapcaravan van 3.5meter rijdt perfect maar leverde wel vreemde blikken op de camping op trouwens.
Vreemd detail:
onze 3 auto's zijn praktisch even oud en dezelfde uitvoering maar qua uitrusting net anders:
- Die van mij heeft een alcantara hemel.
- Auto 2 heeft hoogpolig tapijt
- Auto nr 3 moet het vakje voor de zonnebril missen (zit een heel lelijk, goedkoop plastic, deksel op bij die auto, een auto van 65k onwaardig. Waarom er op zoiets bezuinigd wordt is mij een raadsel)
Einde lease
- 90.100 km
Leasetermijn zit erop na 2.5 jaar en auto ingeleverd
Goede ervaringen bij Cito Eindhoven.
Kleinschalig maar vriendelijk en goed geregeld.
Ik ben er alleen geweest voor beurten en bandenwissels.
Er werd vooraf volop gegrapt. Waar krijg je nog een fles olie bij je auto? Het zal wel nodig zijn bij een Engelse auto.
Niets bleek minder waar.
Niets kapot, geen storingen, geen olieverbruik tussen beurten (maarliefst 20.000 mijl tussen de beurten).
1 collega heeft een wiellager kapot gehad.
Dat was het.
Betrouwbaarheid dus 5 sterren.
Hij rijdt als een trein.
Stil, comfortabel, koersvast.
Gewicht en hoogte hebben een prijs: 9.2l/100km gemiddeld
Met af en toe wat 'stekkeren' op locatie.
De elektrische actieradius van 35km nodigt niet echt uit tot moeite doen.
Maargoed, dat is inherent aan zon auto.
Ik denk dat we 95% op de (erg prettige) brandstofmotor gereden hebben.
Vermogen genoeg, 4wd als nodig en naadloos schakelen tussen elejtrisch en benzine zijn wel erg prettige bijkomstigheden.
Interieur blijft erg mooi en de stoelen zitten heerlijk.
Ruimte voorin is goed. Achterin oke voor het type auto.
Met 2 kleintjes geen ideale auto daardoor.
Volgende auto:
Een mercedes c300de combi.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.



