Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Jaguar
  • E-Pace

Jaguar E-Pace P300e - Eerste Rijtest

Stroomopwaarts

Jaguar E-Pace P300e
  • Ken Divjak
  • Autotest
25 juli 2021 om 10:37
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 28 2021
AutoWeek 28 2021

Je leest het in AutoWeek 28 2021

Vanaf 2025 introduceert Jaguar alleen nog elektrische modellen. Tot het zover is, moet het bestaande gamma aan de stekker om de gemiddelde CO2-uitstoot alvast zo ver mogelijk terug te dringen, te beginnen met de E-Pace P300e PHEV.

Autofabrikanten laten geen kans onbenut om krantenkoppen te scoren. Zo kondigde Volvo in 2015 aan dat het zijn hele gamma tegen 2019 zou elektrificeren, wat door de algemene pers doodleuk geïnterpreteerd werd als ‘Volvo gaat helemaal elektrisch’. In werkelijkheid worden de Zweedse verbrandingsmotoren pas vanaf 2030 uitgefaseerd. Nu zien we iets soortgelijks bij Jaguar, dat het jaar 2025 aanmerkt als kantelpunt. Het staat zelfs zo op AutoWeek.nl: ‘Jaguar is per 2025 puur elektrisch’. Wie verder leest, ontdekt evenwel dat The Leaping Cat vanaf dan alleen nog nieuwe auto’s met louter volledig elektrische aandrijflijnen introduceert. De uitlopende modellen verdwijnen heus niet van de ene dag op de andere, wat de noodzaak tot gedeeltelijke elektrificatie de komende jaren alleen maar groter maakt in Coventry.

Laatbloeier

Was Jaguar er met de I-Pace vroeg bij om een pure EV te introduceren, dan hebben de Britten er best lang over gedaan om milde hybrides naar plug-in varianten te promoveren. Daarin speelt de coronapandemie natuurlijk een rol, maar ook het feit dat het goudhaantje van de JLR-groep, de Evoque, als eerste aan de beurt was voor een stroomstoot. Als platformgenoot van de populaire cross-over is het logisch dat de Jaguar E-Pace in diens slipstream volgt en identieke hardware krijgt: een 1.5 benzinemotor met drukvoeding van 200 pk tussen de voorwielen en een compacte elektromotor van 109 pk op de achteras. Daartussen zit een energiebuffer van 15 kWh om maximaal 55 km elektrisch te kunnen rijden met een topsnelheid van 135 km/u.

Met die toepassing daalt de uitstoot van de kleinste kat van minimaal 158 gram CO2 per kilometer naar 44 gram, gemeten volgens de WLTP-norm. Een daling die met de 2,0-liter turbobenzine niet mogelijk bleek, wat JLR ertoe heeft aangezet een nieuwe driecilinder turbobenzinemotor te introduceren. Die komt er enerzijds zonder elektrische ondersteuning met 160 pk (maar ook minstens 181 g CO2/km), anderzijds met een accupakket en een elektromotor die het vermogen samen naar 309 pk tillen. Meteen goed voor de hoogste output van het E-Pace gamma en toch de laagste uitstoot, op voorwaarde dat je de lithium-ions consequent oplaadt. Bij een gewoon stopcontact duurt het ongeveer 7 uur om de batterij voor 80 procent te vullen, aan een AC-lader van 7 kW moet je op anderhalf uur rekenen, terwijl een DC-lader er ongeveer 30 minuten over doet met een laadsterkte van maximaal 32 kW.

Drie rijmodi

Op een 10 liter kleinere brandstoftank na heeft die omschakeling geen enkel nadeel, aldus Jaguar. Niet voor de prestaties, die een 0 tot 100-tijd van 6,5 seconden beloven, en ook niet voor het ruimteaanbod, dat zowel op de achterbank als in de kofferbak intact blijft. Zelfs de bescheiden offroadcapaciteiten houden stand, omdat de elektromotor de achterwielen individueel van vermogen voorziet en zo vierwielaandrijving ontsluit. Dat voel je trouwens ook op de weg, waar volgascommando’s meteen worden beantwoord door een dosis elektrokracht voordat de automatische achtbak het juiste verzet heeft geselecteerd voor de verbrandingsmotor. Die komt met drie cilinders karaktervol uit de hoek en spint energiek naar de hoge begrenzer bij bijna 7.000 toeren, terwijl de besturing een al even gretige indruk maakt. Zelfs de remwerking, die toch vaak een probleem vormt bij geëlektrificeerde auto’s, is prima.

Jaguar E-Pace P300e

De elektrische ondersteuning kan op drie manieren worden ingezet: samen met de verbrandingsmotor in de Hybrid-modus, op zichzelf in de EV-modus of pas als de bestuurder er zelf om vraagt in de Save-stand. In de hybridesetting doet de E-Pace in ieder geval moeite om zoveel mogelijk elektrisch te rijden, zelfs op de snelweg met 130 km/h. Zo geconfigureerd slinkt het elektrische rijbereik natuurlijk sneller dan verwacht, wat een experiment met de Save-stand uitlokt. Op dat moment wordt de aandrijving op de achterwielen feilloos onderbroken en gaat de driecilinder alleen met de voorwielen verder. In de praktijk is de E-Pace dus vaak tweewielaangedreven: soms op de voorwielen en dan weer op de achterwielen, tenzij je de hele stoeterij aanspoort voor een stoplichtsprintje door naar de Dynamic-stand te schakelen.

Volslank

Vanbuiten herken je de gefacelifte E-Pace aan zijn hertekende voorbumper en nieuwe led-koplampen met een dubbel J-patroon. Vanbinnen springt vooral het gebogen Pivi Pro-infotainmentsysteem van 11,4 inch in het oog, dat er bijzonder knap uitziet maar ondanks (of misschien juist dankzij?) een cloud-connectie de eerste minuten toch wat aarzelend reageert. De opvallende handgreep voor de passagier is nog steeds van de partij en wordt voortaan geflankeerd door een nieuwe automaathendel die veel moderner oogt. Zeker met de gestikte lederafwerking van de R Dynamic-versie geeft dat een stijlvolle werkplek die het nog immer knappe exterieur prima complementeert. Mocht iemand je vertellen dat er daaronder minimaal 2.173 kg aan hardware zit (300 kg meer dan een vergelijkbare versie zonder stekker), je zou het waarschijnlijk niet geloven - vooral omdat dit welpje eigenlijk beter rijdt met elektrische ondersteuning dan zonder. Houd die laadpas dus maar in de aanslag, samen met een bankrekening van minstens € 61.538.

Verder lezen?
Het volledige artikel is beschikbaar voor slechts €0,99. Het artikel wordt aangeboden in PDF formaat.
Het volledige artikel kost normaal €0,99, maar is gratis voor abonnee's. Het artikel wordt aangeboden in PDF formaat.
Download Koop artikel €0,99

Oeps, er ging iets mis...

Er is iets mis gegaan met je betaling. Probeer het later nog eens.
sluiten

Jaguar E-Pace P300e - Eerste Rijtest

Stroomopwaarts

Koop dit artikel als PDF voor slechts €0,99.
Vul je e-mailadres in waarop je het artikel wilt ontvangen:

Jaguar E-Pace P300e - Eerste Rijtest

Stroomopwaarts

Je betaling is voltooid! Het artikel is naar je email-adres gestuurd. Je kunt het artikel direct downloaden door op onderstaande knop te klikken. Download het artikel

PLUS & MIN

  • +Pittige aandrijflijn
  • +Dynamische voortrein
  • -Verbruik bij lege accu
  • -Fors gewicht

Signalement

Merk Jaguar
Model E-Pace P300e AWD R-Dynamic S
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 9 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Prijs € 61.529

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 1.498 cc
Maximaal vermogen 227 kW / 309 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 540 Nm bij 1.600 tpm
Inhoud brandstoftank 58 l
Lengte / breedte / hoogte 4.395 mm / 1.984 mm / 1.648 mm
Wielbasis 2.681 mm
Massa leeg 2.173 kg
Laadvermogen 497 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 750 kg
Banden235/60R18Prijzen
Topsnelheid 216 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,5 s
Brandstofverbruik 1,4 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 33 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Jaguar E-Pace
Jaguar Jaguar E-Pace

Uitgelicht aanbod

    Jaguar E-Pace P300e AWD R-Dynamic SE | Meridian Audio System | Stoelverwarming voor | Panoramadak |

    Jaguar E-Pace P300e AWD R-Dynamic SE | Meridian Audio System | Stoelverwarming voor | Panoramadak |

    • 2021
    • 27.886 km

    € 64.800

    Jaguar E-Pace P300e R-Dynamic S | Stoelverwarming voor | Panoramadak | Alcantara hemelbekleding |

    Jaguar E-Pace P300e R-Dynamic S | Stoelverwarming voor | Panoramadak | Alcantara hemelbekleding |

    • 2021
    • 37.331 km

    € 64.800

    Jaguar E-Pace P300e PHEV AWD R-Dynamic Black

    Jaguar E-Pace P300e PHEV AWD R-Dynamic Black

    • 2022
    • 2.448 km

    € 66.995

Meer Jaguar E-Pace occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Jaguar E-Pace

    60
    • 30 oktober 2020

Lezersreacties (20) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Jaguar E-Pace specificaties
  • Jaguar E-Pace occasions
  • Jaguar E-Pace video's
Advies en informatie
  • Jaguar E-Pace tests
  • Jaguar E-Pace gebruikersreviews
  • Jaguar E-Pace index
PREMIUM
Test: Jaguar XF Sportbrake D200 vs. BMW 520d Touring

Test: Jaguar XF Sportbrake D200 vs. BMW 520d Touring

Over vier jaar kun je alleen nog elektrische Jaguars kopen. Toch staat er sinds kort een nieuwe...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Jaguar E-Pace P200 AWD S (2019)

    Jaguar E-Pace P200 AWD S (2019)

    14
    • 10 juli 2020
meer reviews
Audi Q3 Sportback vs. Jaguar E-Pace - Dubbeltest

Audi Q3 Sportback vs. Jaguar E-Pace - Dubbeltest

De Jaguar E-Pace is in Nederland tot nu toe niet het grootste succes. Met een kleine facelift...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Audi Q3 Sportback vs. Jaguar E-Pace - Dubbeltest

    Audi Q3 Sportback vs. Jaguar E-Pace - Dubbeltest

    • 17 september 2021
  • Nieuws
    Jaguar E-Pace ook als R-Dynamic Black Edition

    Jaguar E-Pace ook als R-Dynamic Black Edition

    7
    • 19 mei 2021
  • Nieuws
    Overzicht: prijzen nieuwe Jaguar E-Pace

    Overzicht: prijzen nieuwe Jaguar E-Pace

    23
    • 30 oktober 2020
  • Nieuws
    Jaguar E-Pace vernieuwd: ook als plug-in!

    Jaguar E-Pace vernieuwd: ook als plug-in!

    34
    • 28 oktober 2020
  • Nieuws
    Vernieuwde Jaguar E-Pace weer op pad

    Vernieuwde Jaguar E-Pace weer op pad

    2
    • 30 april 2020
  • PREMIUM
    Jaguar E-Pace P200 - Test

    Jaguar E-Pace P200 - Test

    • 4 maart 2020
  • Nieuws
    Jaguar test vernieuwde E-Pace

    Jaguar test vernieuwde E-Pace

    10
    • 27 februari 2020
Merk
Merk
  • Barrelbrigade 2022 - Marco stelt voor - Jaguar X-Type

    Barrelbrigade 2022 - Marco stelt voor -...

    45
    • 6 augustus 2022
  • Nieuws
    Jaguar XK150 (1959) - In het Wild

    Jaguar XK150 (1959) - In het Wild

    43
    • 18 juli 2022
  • Nieuws
    Jaguar introduceert 5 jaar garantie

    Jaguar introduceert 5 jaar garantie

    21
    • 7 juli 2022
  • Nieuws
    ‘Jaguar komt met drie dure, elektrische cross-overs vanaf 2025’

    ‘Jaguar komt met drie dure, elektrische...

    30
    • 30 juni 2022
  • Nieuws
    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai en Volkswagen ID5 heel goed

    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai...

    12
    • 11 mei 2022
  • Koopwijzer
    Koopwijzer Jaguar XF - alles wat je weten moet over de eerste generatie

    Koopwijzer Jaguar XF - alles wat je weten...

    34
    • 30 april 2022
  • Nieuws
    Jaguar XE en XF alleen nog verkrijgbaar als R-Dynamic

    Jaguar XE en XF alleen nog verkrijgbaar...

    23
    • 28 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden