Hyundai Tucson 2.0 CRDi DynamicVersion 2WD (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Tucson 2.0 CRDi DynamicVersion 2WD |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 148.000 km |
KM-stand laatst | 156.000 km |
Op verbruik na, zeer tevreden.
- 148.000 km
Heerlijk ruim om in te zitten, zeker als je wat breder van formaat bent en wat een heerlijk overzicht op de weg. Meestal ben ik na een paar weken redelijk snel gewend aan een andere auto en er toch al weer een beetje op uitgekeken maar bijna 3 maanden verder kijk ik nog steeds uit naar ieder ritje wat ik met de Tucson maak.
Ik had verwacht dat het accelereren naar de 100 met de handbak erg traag zou zijn, maar niets is minder waar. De 1e en 2e versnelling zijn erg kort maar in de 3e en 4e komt de CRDI toch echt lekker op gang.
Omdat de achterruiten toch al zijn geblindeerd heb ik de hoedenplank maar verwijderd want anders kan je je boodschappentassen niet eens rechtop kwijt.
Het gemiddeld verbruik valt mij toch aardig tegen. De gestelde 1 op 14 wordt echt niet gehaald en zeker in deze enorm koude maanden (met rustig rijgedrag en zeker 80% snelweg) komt de stand niet boven de 1 op 10. Als ik in de zomermaanden 1 op 13 haal dan ben ik er tevreden mee want het blijft immers een SUV met de airodynamica van een koelkast.
Wel was ik bijzonder verrast met een rit van 450 kilometer waarbij het verbruik 1 op 16.5 bedroeg en dat met een volle tank en 2 persoontjes van ieder "dik" boven de 110 kilootjes.
Okee, hij zwabbert iets op de snelweg en het bochtenwerk is niet zo direct als een "normale" personenauto maar appels met peren vergelijken gaat natuurlijk niet op.
Het volledig volgooien van de tank heb ik wel ervaren als een irritante aangelegenheid. Na het afslaan kan er nog makkelijk 8 keer een litertje bij.
Het is voor mij mijn eerste (betaalbare) SUV maar gezien de prettige instap, zitpositie en overzicht krijg je mij feitelijk ook niet meer terug in een normale sedan.
Vooralsnog geen problemen geconstateerd waartoe ik de garantie hoef aan te spreken.
Het blijft een fantastische auto.
- 156.000 km
Update:
Ondanks een paar keer een tank lang mezelf een "truttige" rijstijl te hebben aangemeten, komt de 1 op 14 echt niet in zicht en blijf ik hangen op de 1 op 12.5 om vervolgens bij een "normale" rijstijl weer richting de 1 op 11 te gaan.
Maar ja, ook na een half jaar blijf ik nog steeds uitkijken naar iedere rit met de Tucson en dat is voor mij echt zeldzaam.
Wel een paar reparaties ondergaan en deze keer was het gelukkig onder garantie want het had zeker wel een hoop eurootjes gekost.
Eerst een lekkage in de stuurbekrachtiging waartoe een nieuwe cooler werd geplaatst en even later was de druklager van de koppeling aan de beurt waarbij ik de service van de garage heb ervaren aangezien zij ook gelijk de koppelingsplaten hebben vervangen daar die toch redelijke slijtage vertoonde.
Alleen wel 3 keer een vreemde situatie met het alarm meegemaakt waarbij het alarm niet meer reageerde op de afstandsbediening. Uiteindelijk het alarm af moeten laten gaan en zichzelf laten resetten. Erg vervelend om 6 uur in de ochtend in een drukke buurt.
De dealer kende dit probleem reeds en noemt het een zogenaamde zwarte vlek waar de auto dan toevallig in staat. Dit komt dan door het samenkomen van allerlei zendsignalen uit woningen en auto's waarbij het alarm zichzelf dan uitschakelt qua ontvangst maar toch blijft geactiveerd. Helaas niks aan te doen en je auto maar ergens anders zetten omdat het vaak dezelfde plek betreft.
Het blijft voor mij echt genieten in de Tucson en persoonlijk vind ik het erg jammer dat de opvolger, de IX35 als crossover mij vooralsnog niet trekt en de Duster meer mijn voorkeur geniet i.v.m. zijn SUV-uiterlijk.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai Tucson
