Hyundai Santa Fe 1.6 T-GDI HEV Comfort Smart (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Santa Fe 1.6 T-GDI HEV Comfort Smart |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 15.000 km |
Eerste half jaar + caravan ervaring
- 28.000 km
In februari werd eindelijk de Santa Fe geleverd. De aflevering was echt minimaal, geen uitleg en zo de showroom uit (duurde 20 min), en was ik wel jaloers als ik de foto's van vrienden zag die een volkswagen kwamen ophalen waar het afleveren nog wel een feestje is.
We kwamen uit een Renault Espace benzine met 200pk en nu dan voor het eerst een Koreaan. De reden was dat de prijs kwaliteit verhouding in onze ogen erg scherp was (toen vanaf prijs 42K) en dus het bijbehorende lease tarief scherp. Daarbij was de uitstoot onder de 150gr CO2/km wat een eis is van mijn werkgever. Daarnaast moest de auto voldoen aan 7 zitplaatsen vanwege 4 kinderen en minimaal 1700kg kunnen trekken vanwege de caravan. Dit werd dus 1650 kg en ook de reden dat de PHEV afviel (wat uiteindelijk gelukkig bleek want een collega moest 6 maanden langer wachten op zijn auto die eerder besteld was).
De eerst indruk was dat de Santa Fe toch ietsjes minder luxe was als de Renault Espace waar alles op zat. Van binnen ziet de Santa Fe er in onze ogen wel echt mooi uit. Wel eerst moeten wennen aan de grote middenconsole, maar nu kan ik het wel waarderen. Stoelen zijn elektrisch verstelbaar en ook verwarmd wat erg lekker is in de wintermaanden. En verder zit er wel alles op wat je kan verwachten, behalve een elektrisch achterklep die we toch wel missen.
Wat meteen opviel was dat de auto veel rustiger optrok en de automaat niet schokte zoals bij de Renault. Ook als we over een hobbel reden wordt dat vlak gestreken, heel anders dan bij de Renault. Het is echt fijn hoe de techniek samen werkt en dat alles soepel verloopt. Je zit ook wat hoger als in de Renault en dat is ook wel erg lekker.
Het enige waar je gek van wordt zijn alle piepjes en nu heb ik de lane departure warning permanent uitgezet.
De overige hulpsystemen gebruik ik nog wel en ik rij ook continu met de adaptief cruise control. Dit was even wennen, maar nu wil ik niet meer anders. Het anticiperen kan je met je rechterhand doen en dan werkt het prima. Het komt ook regelmatig voor dat ik verzonken in gedachten op de rechterbaan achter een vrachtwagen blijf hangen en de auto mij echt onthaast. De afstand tussen voorganger en eigen auto is wel aan de grote kant waardoor er wel eens geduwd wordt vanachter, maar door het onthaastende karakter van de auto stoor ik mij daar niet aan.
Het zitcomfort in de auto is ook prima. Lekkere stoelen waar je niet teveel zijdelingse steun van hoeft te verwachten. Achterin twee mooie stoelen die goed zitten. De middenzit is wel echt te klein en daar past net een kind, maar meestal zitten wij 2+2+2. Achterin bij de derde zitrij is er dan wel weer voldoende ruimte. Ik heb er nog niet gezeten, maar kinderen tot 1,50 cm zitten er nog comfortabel, met ook voldoende beenruimte. Dat is wel echt goed gedaan. Als de stoelen omhoog komen dan is er direct voldoende voetruimte, dat is bij veel andere 7 zitters wel anders dat je de 2de zitrij moet verschuiven. Dat is bij de Santa Fe niet nodig.
De eerste maanden reed ik rond de 1 op 13,5 en viel het verbruik mij een beetje tegen. We zijn van de zomer met caravan, die dus niet maximaal beladen mocht vanwege het gewicht, wel vol bepakt op vakantie gegaan. Op de auto hadden we een dakkoffer en met z'n zessen in de auto. Geschat gecombineerd gewicht was toch nog wel bijna 3600 kg. Als optie hadden we hulpveren laten installeren en de combinatie lag ook mooi recht bij vertrek. In Nederland heb ik overal rustig 90km/ uur gereden en kon ik makkelijk meekomen met het verkeer. Bij het inhalen van een vrachtwagen beetje gas erbij en hoppa er voorbij. Dit gaat echt heel soepel.
Toen we meer in bergachtig gebied kwamen leek de combinatie nog meer in het element te komen. Vol power omhoog om vervolgens in EV modus naar beneden te zeilen. Het verbruik bleek in Nederland hoger te zijn als in Duitsland. Op de terugweg reden we gemiddeld 100km/ uur met een verbruik van 1 op 8 gemiddeld.
De prestaties vind ik overigens prima voor een auto van dit formaat. Hij accelereert lekker door. Je moet goed opletten dat je niet te hard rijdt en in de avond cruise je relaxt met 140 op de teller. Bij het stoplicht heb ik, gemeten middels flitsmeister, al een paar keer binnen de 7 seconden naar de 100km/ uur geaccelereerd. Wat mijn inziens een prima waarde is voor een logge SUV met "slechts" 230pk gecombineerd vermogen.
Er zijn wel een paar nadelen en met een zoon die aan wielrennen doet heb ik gemiddeld drie keer per week een fietsendrager op de auto. En een groot nadeel is de afneembare trekhaak, waarbij de elektrisch aansluiting aan de verkeerde kant en te hoog was gemonteerd. Dit is aangepast, maar het werkt nog steeds niet echt lekker. Het afnemen gaat bijna niet en daarom heb ik hem voor nu maar laten zitten. Dat was bij de Renault wel echt veel beter geregeld. De keyless entry werkt vaak niet en moet je de sleutel bijna tegen de deur aanhouden terwijl de spiegels wel al de sleutel hebben gedetecteerd. Hier kon de dealer niets vinden en accepteer ik het maar.
Na een jaar zal ik nog een review schrijven.
Leen auto Skoda Kodiaq
- 15.000 km
Sinds 6 november rij ik rond in een Skoda Kodiaq sportline. Dit omdat de Hyundai hagelschade heeft opgelopen aan het Gardameer afgelopen zomer. De reparatie kon pas in november en sinds 6 november dus vervangend vervoer. De dag dat ik mijn auto inleverde en de Skoda kreeg toch weer een gevoel van een "nieuwe" auto. De Skoda stond ook op mijn shortlist voor het uitzoeken van een nieuwe auto vorig jaar, maar door het verbruik viel deze af aangezien ik dan een kale versie zou moeten rijden. Maar nu dus wel goed kunnen vergelijken of mijn keuze de juiste is geweest.
Dat antwoord is volmondig ja. Ik was al niet fan van VW concern auto's, maar ik kan niet meer wachten tot de Hyundai klaar is.
Grootste ergernis is toch wel de cruise control die nog steeds op een pookje zit en eigenlijk gewoon niet makkelijk werkt. Het vasthouden aan die positie is echt niet meer van deze tijd en cruise control hoort op het stuur. Hoe vaak ik de cruise control wel niet helemaal uitzet als ik hem alleen maar eventjes wil laten stoppen. Wel is de afstand die gehouden wordt tot de voorgaande auto beter als de Hyundai. Waar je in de Hyundai echt het auto het werk kan laten doen, moet je bij de Skoda echt nog sturen. Het lijkt onzinnig, maar als je gewend bent dat je je handen losjes op het stuur kan laten en dat het dan wel goed komt en je stapt dan in een auto waar je alleen een trilling krijgt en nagenoeg niet stuurt merk je het verschil pas.
De stoelen zijn er prachtig uit, maar ik (192 cm en 88kg) kan er geen lekkere positie in vinden. Geef mij dan maar comfort stoelen.
Ruimte achter de voorstoelen is onderbroken door een middentunnel waardoor diegene die in het midden zit nog minder ruimte heeft en ook de hond er niet een lekkere plek heeft. Voordeel is wel dat je de middenstoel apart kan plat leggen.
Apple carplay werkt wel zonder kabel, maar dit heeft inmiddels ook al veel gevloek tot gevolg gehad als er een andere IPhone werd gekozen door de auto. Daarnaast start het stem besturingssysteem ook vaak op zonder dat je erom gevraagd hebt. De kinderen moeten er al om lachen en zetten het uit.
Dan motorisch, dit is echt een afknapper. Want 150pk is gewoon te weinig voor dit type auto. Snap niet hoe je met 1800kg de bergen door moet komen in de zomer. Ook bij volgas optrekken of even een auto inhalen op de snelweg geeft dit direct een hoop herrie en geschreeuw uit het vooronder, waarbij voor je gevoel er ook niks gebeurt. Hij trekt ook gewoon langzaam op als je een hybride gewend bent. Voor mijn gevoel was dit bij de Renault Espace ook beter voor elkaar. En het argument tijdens een discussie dat je een hybride niet kan vergelijken met een benzine auto is in mijn ogen kul. De Skoda staat voor 52K fiscale waarde en de Hyundai voor 54K. Dus nagenoeg hetzelfde. De Hyundai heeft dan ook 80pk meer, waarvan 50pk elektrisch is.
De tankinhoud is ook 10 liter minder en dat merk je ook echt. Je staat veel vaker aan de pomp en hij is dus ook onzuiniger ondanks de minder sterke aandrijflijn.
Ook ervaar ik de Hyundai echt als een klasse hoger en groter. Dit komt ook door de forse midden console bij de Hyundai en ervaar je ook meer ruimte in de auto zelf.
Al met al dus een mooie reality check van de keuzes die gemaakt zijn en adviseer ik een ieder die dezelfde keuze moet maken een goede proefrit te maken in beide auto's. En onderaan de streep zijn bijna alle voorkeuren persoonlijk.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.