Hyundai Matrix 1.6i DynamicVersion (2005)

autoreview

Hyundai Matrix
Hyundai MatrixHyundai MatrixHyundai MatrixHyundai MatrixHyundai Matrix - interieur

Signalement

UitvoeringMatrix 1.6i DynamicVersion
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand laatst57.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De huidige wagen is weer een Matrix en nu de automaat. Ook nu na ruim 3 jaar weer alleen positief over deze wagen en dealer. Verbruik valt wel tegen maar omdat we alleen met deze wagen zeer korte afstanden rijden (4 tot 7 km per keer) en we maar goed 8000 km per jaar hiermee rijden is dit wel te verklaren (1-8,5). Alleen het verplichte onderhoud gedaan en ook 2 banden voor moeten vervangen nu totaal iets van 400 euro incl 2 banden. De vorige matrix ging met de originele banden 45000 km mee deze echter waren eerder aan vervanging toe. De nieuwe banden (onbekend merk van de dealer) zijn trouwens beter dan de originele. Stiller, meer ’gevoel’ met de weg. Verder geen extra kosten gehad (vorige matrix ook niet trouwens) zelfs geen olie bij moeten vullen tussen tijds. Gewoon starten en rijden en nooit in de problemen. De hoge zit het comfort
van de automaat zijn voortreffelijk. Nadeel van deze automaat is wel dat bij het vooruit of achteruit schakelen en optrekken je een duidelijk merkbaar geluid hoor. Volgens de dealer een kwaaltje van deze automaat dus niets om je over druk te maken. We gaan er maar van uit dat dit klopt. Zou ik voor een derde matrix gaan? Ik denk het niet we zijn steeds minder gaan rijden met deze wagen (heb zelf ook een saab met GAS voor de lange afstand). Ik denk zelf nu van niet maar de kans dat het een kleinere (zuinigere) wagen van Hyundai of mazda wordt (zelfde dealer) is wel erg groot.
Vanwege het grote verbruik maar 4 sterren voor de kosten, anders ook 5 sterren. Comfort door de automaat naar 5 is gewoon een prettige wagen.

PROBLEMEN

Geluid bij schakelen automaat is kwaaltje van deze wagen / merk. Verder 2 banden moeten vervangen na 23000 km.

28-02-2008: Bij het rijden over drempels was er telkens een vreemd geluid dat steeds luider was geworden. Een soort ’Tik?, die volgens mij ergens links bij de motor vandaan leek te komen. Na controle door mijn dealer bleek de linker ophanging iets los te zitten. Na aandraaien bleek het geluid van de automaat ook een flink stuk minder. Hij rijd weer perfect. Ook de service van de dealer was prima(gewoon gratis), meteen eens gereden in de i10. Leuke en ruime wagen maar ik wacht de i20 maar even af voor ik ga inruilen.

no problem

  • 33.000 km

Het is haast vervelend om te schrijven maar in deze tweede wagen (vorige was dus een handgeschakelde 1,6 matrix) ook weer geen enkel probleem tegen gekomen. In mei een beurt gekregen en apk was ik totaal 350 euro kwijt. Verbruik blijft helaas hoog voor dit model automaat als men zeer korte ritjes rijd in de stad (1-8). Het rijden zelf blijft een genot door de hoge zit.
Het wachten is op de opvolger van de Matrix (kia Veng?) want de i30 hoewel deze ook erg goed is heeft deze wagen voor mij een te lage zit en de 120 wil mijn vrouw niet dus voorlopig even door met deze wagen.

geen bijzonderheden

  • 45.000 km

De laatste beurt is al weer een poosje geleden gedaan Ik heb nu pas weer even gekeken naar mijn review dus daarom maar een aanvulling. Beurt gedaan 2 nieuwe banden totaal aan kosten incl de 2 banden 450 euro. (was een kleine beurt). Volgend jaar weer maar kijken wat er gedaan moet worden. Verbruik blijft gewoon hoog met 1 op 8 echter de wagen rijd bijna niet meer op de snelweg alleen in de stad een beetje en dan is de automaat gewoon niet zuinig. Met name mijn vrouw en dochter gebruiken hem nu en inruilen is geen een optie voor hun. Waarde van inruil is nu zodanig geworden (rond de 4500 tot 6500) dat ik ook denk dat we maar door rijden tot een elektrische auto een optie gaan worden voor ons. (stadsverkeer) De matrix blijft een probleemloze wagen voor ons heb hem inmiddels (samen met de vorige matrix) ruim 10 jaar, De opvolger van de matrix (ix20 of de kia Venga) zijn een zeer goede vervanger maar nogmaals wacht wel op de elektrische wagen zolang de Matrix mij niet in de steek laat.

Weer niets te melden

  • 50.000 km

Inmiddels is de wagen dus 7 jaar in gebruik met 50 000 km.
Inruil bij mijn dealer geeft een mooi bedrag maar mijn vrouw kan geen afstand nemen van de wagen. Hoewel het verbruik nog steeds rond de 1 op 8 schommelt valt dat natuurlijk met die km die wij maken erg mee. Een enkel keer op de snelweg haalt hij echter wel 1 op 10 dus we hebben er mee leren leven. Laats maar weer een kleine beurt gegeven (250 euro) zodat ik volgend jaar in mei weer een apk met grote beurt moet laten doen mocht er niets anders zijn tegen die tijd.

Ingeruild

  • 57.000 km

Nu de wagen in het voorjaar zijn beurt heeft gehad (incl nieuwe band 400 euro) was de wagen weer gereed voor een jaar probleemloos rijden. Dit jaar bleek echter dat ik steeds minder aan het rijden was met deze wagen. Alleen mijn vrouw reed er nog in voor wat boodschappen. Op zich geen reden om hem weg te doen maar na 12 jaar een Matrix was ik het wel een beetje beu :-).
Mijn vrouw wilde hem nog steeds niet inruilen maar na nu ruim 2 jaar op haar inpraten en uitleggen dat de kosten er nu toch aan moesten komen was ze zover dat ze hem ook weg wilde doen.
Hierbij speelde ook dat de totale kosten veel werden. Onderhoud, wegenbelasting en verzekering maakte het wel erg duur met gemiddeld 1 op 8 om hem te blijven rijden. Omdat de eerste eis was dat de opvolger weer een automaat moest worden was het lastig om een goede vervanger te vinden. Elke wagen met een automaat verbruikt veel meer en daardoor prijs veel hoger (meer belasting door de hogere CO). Tenslotte na veel zoeken is de Matrix ingeruild voor een Space Star met automaat. (zie mijn volgende verslag over deze wagen). HOewel het verstandig was om te veranderen is het wel wennen de Matrix was een perfecte wagen. Wie hem ook heeft gekocht hij zal er veel plezier van hebben. Kan ook zijn dat ik hem op tijd heb verkocht en dan is de volgende eigenaar minder blij dat is het nadeel van gebruikt. Nu dus terug naar de kleinere wagen zal wennen worden de komende tijd.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.