Hyundai Kona Electric 39kWh Comfort (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kona Electric 39kWh Comfort |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 17.500 km |
KM-stand laatst | 18.334 km |
Aanschaf
- 17.500 km
Wij rijden circa 20.000 km per jaar en waren op zoek naar een benzineauto maar schrokken enigszins van de prijzen van een tweedehands auto. Mede vanwege de beschikbare subsidie zijn we gaan kijken naar een elektrische auto. Onze woon-werkafstand bedraagt, enkele reis, 40 km. Eis was wel dat de auto 3 keer deze afstand af moest kunnen leggen. Een aantal auto's met een kleine accu als de Dacia Spring en VW e-up vielen dus af. We wilden een auto die niet ouder was dan 2020 en maximaal €20.000 kost. Al snel kom je dan uit bij: Hyundai Kona, Renault Zoe of Opel Corsa. Van die laatste vonden wij het dashboard niet zo mooi en ook gaven de reviews geen heel gunstig verbruik weer. Dus ging het nog tussen de Zoë of de Kona.
De Kona heeft in 2021 een facelift gehad welke wij erg geslaagd vinden. De 64 kw batterij heeft de voorkeur boven de 39 kw, maar is veel duurder en daarmee buiten ons budget. De Zoë heeft een aantal minder krachtige modellen, alleen de r135 is nagenoeg even krachtig als de Kona en heeft een iets grotere batterij. In onze zoektocht stuitten wij op een gefacelifte blauwe Kona uit 2021 die geïmporteerd zou worden uit Duitsland voor een goede prijs. Na een proefrit in een soortgelijke Kona hebben wij de koop gesloten maar moesten nog wel even wachten tot de auto geïmporteerd en op kenteken gezet was.
Voordeel van de geïmporteerde auto ten opzichte van een Nederlandse Kona:
In de basisuitvoering al stuur- en stoelverwarming.
Nadeel: blijkbaar is dit type auto in Duitsland enkel met 1 fase lader geleverd terwijl dit in NL standaard 3 fase is.
De eerste kilometers
- 18.334 km
Inmiddels is de auto in ons bezit en hebben we er bijna 1.000 km mee gereden. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de auto bevalt heel erg goed. Snel als het nodig is, maar vooral is het leuk om zuinig te rijden zonder al te veel moeite te doen. Wij rijden enkel ritjes wzonder snelweg en dat drukt het verbruik aanzienlijk. De verwarming gebruiken wij niet tot nauwelijks. Af en toe de stoel- en stuurverwarming verwarmen mij meer dan genoeg en verbruiken amper stroom. Om de voorruit te ontwasemen gebruiken we af en toe even wel de ventilatiestand i.c.m. de verwarming.
Het regeneratief remmen is even wennen maar inmiddels stoor ik me bijna aan het feit dat dit op onze ander (benzine)auto afwezig is.
Overall: comfortabel rijden en van alle gemakken voorzien.
Viel er dan niets tegen?
Er blijft nogal wat vocht hangen in de auto, meer dan bij onze vorige auto. Het is echter wel makkelijk weg te krijgen met een hogere ventilatiestand.
De achterklep kan alleen open als de sleutel daar in de buurt is. Als de bestuurder achter het stuur blijft zitten en een passagier de achterklep wil openen dan kan dit niet, erg storend. Iemand een oplossing???
Het verbruik is met circa 14,3 kwh/100km erg netjes. Het laadverlies valt wel behoorlijk tegen (bijna 20%). De boardcomputer geeft een verbruik van circa 12 kwh/100km wat in de praktijk goed blijkt te kloppen. Het geeft een theoretisch rijbereik van 39,2 / 12 = 327km. Ik laad echter (om de accu te ontzien) steeds tot 90%, dus heb ik een theoretisch bereik van 294 km. Voor onze doeleinden hartstikke prima.
De getoonde resterende actieradius is trouwens erg nauwkeurig, top gedaan van Hyundai!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.