Hyundai Ioniq Plug-in-Hybrid Premium (2018) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Ioniq Plug-in-Hybrid Premium |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 83.000 km |
De eerste indruk
- 900 km
Na 1 week en ongeveer 900 km even een eerste korte impressie.
Voor ons was het wel even spannend om over te stappen naar dit ioniq model (plugin) omdat wij alleen maar een heel weekend lang een hybride model hebben mogen uitproberen. Het uittesten van een plugin model was op dat moment nog niet mogelijk omdat deze nog niet voorradig was en ook nu blijkt de uitvoering nog niet veel beschikbaar te zijn.
Wat ons opviel in dat weekend waren de vele toeters en bellen aan het ioniq model, het benzine verbruik laag was (ongeveer 1 op 20), het rijgedrag prettig aanvoelde en wij op zoek waren naar een kleiner model auto. Tijdens deze fase van marktverkenning waren wij in het bezit van een i40 business en daardoor veel comfort gewend.
Maar tot dusver even een kort stukje over hoe wij de ioniq uitgeprobeerd hebben en wat onze motivatie van aankoop was.
Nu onze bevindingen van afgelopen week:
Het ioniq model is inderdaad kleiner dan een i40 maar dat was juist de bedoeling!
Door de uitgebreide uitrusting (opties) is het wel een genot om met deze auto te mogen rijden. Zeker nu het nog lekker weer is en het dak open kan zodat wij van de laatste zomerse dagen kunnen genieten.
Zowel op standje elektrisch (EV) als hybride (HEV) kan de auto best pittig reageren maar is het ook een genot om in ECO stand tussen het verkeer te bewegen.
Hij rijdt qua vering iets stugger maar daar tegenover zit er veel pit in tijdens het accelereren.
In de afgelopen week hebben wij een combinatie van snelweg en stadsritten gemaakt waarmee een verbruik van 2,8 ltr per 100 km op de teller staat. (6 acculadingen via het stopcontact)
Via een standaard stekkerdoos op onze oprit wordt de auto constant opgeladen zodat wij altijd met een volgeladen accupakket op stap kunnen.
Als ik naar de bergruimte kijk is het inderdaad in de kofferbak behelpen. Er zijn geen vakken aan de zijkanten beschikbaar en alleen naast het accupakket zit wat ruimte onder de afdekplaat waar diverse spullen opgeborgen kan worden.
Algemene eerste indruk:
- Verbruik valt erg mee, zeker als je hem regelmatig kunt opladen
- Rij eigenschappen zijn prettig te noemen en in EV modus extreem stil. In HEV modus hoor je weinig van de motor.
- Voor dagelijks gebruik en wekelijkse boodschappenronde is de kofferbak groot genoeg om van alles in te vervoeren.
- Gebruik van diverse opties moet nog even wennen maar alles zit op de plekken die wij gewend zijn.
Wordt vervolgt...
Na 20.000 km
- 20.500 km
De eerste 20.000 km zit erop! Wijzijn nog steeds zeer tevreden met deze uitvoering.
Afgelopen week met wintersportvakantie geweest richting Frankrijk.
Met 4 volwassenen, inclusief ski-schoenen en helmen, zat de bagageruimte wel vol en kregen nog net de klep dicht. Met veel passen en meten was een dakkoffer niet nodig.
Ik had wel een koffer met dragers paraat liggen voor het geval dat!
In Nederland wordt er door onze autodealer aangegeven dat er geen dragers op het dak kunnen maar uit veel zoekwerk op internet blijken er in Duitsland veel Ioniq eigenaren gewoon met een Tuv goedgekeurde drager op vakantie te gaan. Maximale dakbelasting wordt wel geadviseerd om niet over de 50kg te gaan.
Op onze uitvoering van het type (2018) zitten in de deursponningen kenmerken waar de drager gemonteerd moet worden en wordt op Duitstalige site wel aangegeven dat deze bij de eerste series ontbraken.
Maar goed dit was even een zijsprongetje..
Met 4 personen, volle belading en een sportief rijgedrag (130 km/uur, daar waar mocht) hebben wij tijdens de vakantie toch een zeer redelijk verbruik gehad van 5,5 l/100km.
Na een dag van 10 uur rijden is gebleken dat het reizen met de Ioniq best wel comfortabel was en dat niemand onvoldoende zitruimte had of last van andere ongemakken.
Op cruisecontrol het heuvelige landschap en bergen trotseren is ook een verademing. De auto schakelde soepel en vroegtijdig over naar de juiste versnelling zodat er geen overmatig hoog toerental ontstond. De auto heeft nergens laten merken dat hij moeite had tijdens het klimmen en bleef goed op de ingestelde snelheid zijn weg vervolgen. (In het verleden waren wij met onze i40 wel anders gewend)
Als je tijdens het dalen de cruisecontrol aanzet zie je zelfs dat de accu voor meer dan 80% opgeladen wordt zodat er weer wat kilometers volledig elektrisch gereden kan worden. (Over een afstand van ongeveer 30 km)
Kijkend naar ons dagelijks woon- werkverkeer zijn wij alleen maar zeer tevreden. Veel luxe en prima reismiddel in het dagelijks gebruik!
De auto staat thuis altijd op de laadpaal waardoor al onze korte afstanden volledig elektrisch afgelegd kunnen worden. Daarnaast parkeren wij in onze woonplaats gratis als de auto aan een laadpaal hangt en scheelt dus veel parkeergeld.
Al met al zijn wij zeer tevreden met deze aankoop en voldoet/overtreft deze Ioniq uitvoering nog steeds onze verwachtingen.
Wij hebben een juiste keuze gemaakt!
Ervaring na 3 jaar
- 72.000 km
Na bijna 3 jaar en 72000 km op de teller hebben wij geconstateerd dat een plug-in voor ons zeer rendabel is. Zeker als wij kijken naar het verbruik van 1 op 37 zijn wij zeer tevreden en hebben wij vast kunnen stellen dat het een aantal jaren geleden een zeer goede keuze is geweest.
Het lage verbruik heeft mede te maken met onze woon-werk afstand van 55 km waardoor wij veel elektrische kilometers hebben kunnen maken.
In de afgelopen jaren hebben wij veel plezier aan deze auto mogen beleven. Het comfort is prima en ook de vele opties hebben ons doen besluiten om opnieuw over te stappen naar een nieuwe Ioniq plug-in.
De reden van de overstap naar een nieuwe Ioniq is dat onze garage ons een mooi inruilvoorstel heeft gedaan en samen hebben gekeken wat voor ons het meest optimale moment van inruil is.
Op dit moment hebben wij een afweging gemaakt om ook te kijken naar volledig elektrisch. Doordat het actieradius en het plannen van lange vakantiereizen voor ons nog steeds een belemmering is hebben wij toch weer de keuze gemaakt voor een plug-in model.
Waarom toch weer een Ioniq? Doordat wij heel erg gesteld zijn op comfort/luxe dat op het Premium Sky model zit en de zeer positieve rij eigenschappen van een Ioniq boven dat van de nieuwere Tucson was het voor ons niet zo’n moeilijke afweging.
Nu is het wachten op het moment dat de nieuwe auto afgeleverd gaat worden want omdat deze vanaf fabriek voor ons geassembleerd gaat worden moeten wij ongeveer 3 maanden wachten.
Het heeft ons verbaasd hoe weinig Ioniq plu-ins er maar zijn, ten opzichte van de hybride modellen. Zeker als je kijkt hoe vaak wij in de afgelopen jaren een benzinepomp hebben nodig gehad.
Maximaal 1 maal per maand een tank (gedeeltelijk) volgooien in plaats van een wekelijkse tankbeurt doet toch wel veel voor het milieu en je portemonnee!
Overstappen!
- 83.000 km
Vandaag is het zover.
Wij gaan vandaag het huidige exemplaar inleveren omdat na een levertijd van 5 maanden de nieuwe Ioniq afgeleverd wordt. Wel vreemd dat wij qua auto niet voor een ander model of merk gekozen hebben.
De Ioniq is ons zo goed bevallen dat wij het er snel over eens waren om gewoon voor een nieuw exemplaar te kiezen.
Wij zijn benieuwd wat de nieuwe snufjes werkelijk gaan inhouden op dit model.
Op naar de volgende nieuwe Ioniq.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.