Hyundai Ioniq 1.6 GDI HEV Comfort (2018)

autoreview

Hyundai Ioniq 1.6 GDI HEV Comfort (2018)

Signalement

UitvoeringIoniq 1.6 GDI HEV Comfort
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf18.700 km
KM-stand laatst37.019 km
Lezerswaardering: 57%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Hoe zuinig rijdt een Ioniq Hybrid?

  • 18.700 km

Sinds een week eigenaar van een mooie Ioniq Hybrid Comfort 2018.
Binnenkort ga ik met pensioen en na jaren in een lease auto te hebben gereden, nu zelf maar eens een auto kopen. Belangrijke punten voor mij: Zuinige automaat met weinig kilometers op de teller, het nodige comfort en een budget van 20k.
Mijn voorkeur ging uit naar een Toyota Corolla Touring Sports, maar die zijn bijna niet te krijgen onder de 25k, dus die heb ik uit mijn hoofd gezet. In mijn zoektocht mijn huidige Ioniq gevonden. Ex lease van januari 2018 en maar 18.700 km. gereden. Nadat ik dit geverifieerd had, de auto-historie had ingezien en de auto had bekeken, was ik eigenlijk al om. Een proefrit maakte het meteen al duidelijk, dit wordt mijn auto. De auto is altijd dealer onderhouden geweest, dus kan ik in voorkomend geval ook gebruik maken van de Hyundai mobiliteitsservice en heb ik geen abonnement op de Wegenwacht nodig.

Eerste kilometers:
De eerste 500 kilometers gereden, zowel snelweg, als provinciale weg en stad. Zonder overdreven langzaam op te trekken, maar wel max 105 km/h op de snelweg, een verbruik van 1 op 25. Over een paar weken zal ik een update geven over het verbruik en over de manier waarop je invloed kan uitoefenen op zuinig rijden.

Positief verrast door het verbruik van de Ionic

  • 23.500 km

Ik rijd inmiddels ruim drie maanden in de Ionic Hybrid. Ik blijf positief verrast door het lage verbruik. Ik heb nu bijna 5000 kilometer gereden, zowel in de stad, als op Provinciale wegen en snelwegen(voornamelijk overdag - 109km/h). Het gemiddelde verbruik staat nu in totaal op 23,93 kilometer per liter. Onlangs op een rit van 75 kilometer, overdag over de A6 en A1, van Almere naar Apeldoorn een verbruik van 25,5 km/l. Op de snelweg reed ik 109 echte kilometers/uur. Op zich een zeer goede score denk ik.

Als je vanuit stilstand wegrijdt en daarbij elektrisch wil blijven rijden, dan heb je wel een uitdaging vind ik. Het moet dan wel erg langzaam gaan, anders springt de benzinemotor bij. Ik heb dat elektrisch wegrijden inmiddels uit mijn hoofd gezet, maar trek wel rustig op. Als je elektrisch wilt optrekken, dan kan de auto dus nog wel zuiniger rijden.

De auto regelt het omschakelen van benzine naar elektrisch vice versa prima zelf, maar er zijn een paar dingen die je kunt doen om het zonder benzinegebruik / elektrisch rijden zelf af te dwingen.
a.
Ruim op tijd voor een kruising, verkeerslichten, etc. je gas loslaten. De benzinetoevoer wordt afgesloten en de auto rolt verrassend goed door, zodat je niet als een slak de kruising nadert.

b.
Als je op jouw kruissnelheid bent aangekomen, kun je het gaspedaal ietwat op laten komen. Je ziet dan op de verbruiksdisplay direct al resultaat. Als de batterij voldoende geladen is, wordt de benzinetoevoer afgesloten en rijd je elektrisch verder.

Op de display van het dashboard kun je zien hoeveel energie de batterij nog kan leveren en ook kun je zien dat je overschakelt naar elektrisch. Die informatie kun je gebruiken om te 'spelen' met je uiteindelijke verbruik.

Gelukkig is de benzineprijs weer aardig gezakt, maar het blijft mooi om te zien dat je met deze prima auto, zonder daarvoor veel moeite te hoeven doen, zo zuinig kunt rijden.

Nog steeds zuinig

  • 37.019 km

Inmiddels heb ik bijna 20.000 km gereden. We hebben de winter net weer achter ons kunnen laten. Het minst gunstige gebruik was in januari. Ik heb toen 1 op 18,8 gereden. Het gunstigste gebruik over 1 tank benzine was 1 op 25,7. Het gemiddelde gebruik over de 20k kilometers is 1 op 21,7.

De auto heeft zijn 15K onderhoudsbeurt gehad. Geen bijzonderheden. Het enige probleem tot nu toe was een parkeersensor die kapot is gegaan. Deze is inmiddels onder de fabrieksgarantie vervangen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.