Hyundai Ioniq Electric Premium Design (2022)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Ioniq Electric Premium Design |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 4.500 km |
KM-stand laatst | 77.000 km |
20A kabel
- 12.250 km
Bij jaarlijks 35.000km zijn autokosten van de Ioniq electric circa 3K lager dan bij een fossiel gestookte auto. Een occasion van de eerste generatie (28kW accu) was ons eerste plan. Daar hebben we een testritje mee gemaakt. De tweede generatie met 38kW-accu is bij mijn woon/werkverkeer van dagelijks 135km v.v. aantrekkelijker. Het feit dat het snelladen stuk trager gaat bij deze versie, vind ik niet belangrijk.
Ik heb een demo-auto gekocht bij een dealer in Duitsland. Tien maanden oud, 4.500km op de teller en 10K onder de (NL-)nieuwprijs. Het is een Style-uitvoering: stoel- en achterbankverwarming, verwarmd stuurwiel etc.etc. Geen open dak, maar dat deert mij niet. Bovendien in NL 2K subsidie ontvangen op een e-occasion. Het verschil met een NL-28kW-occasion was uiteindelijk verwaarloosbaar.
De auto bevalt prima, met een gemiddeld verbruik van 14,5kW per 100km. Ik rijd gemiddeld sneller dan in mijn vorige benzine-auto.
Je moet jezelf wat moeite getroosten om te ontdekken met welke condities deze en gene exploitant van laadpassen/-palen te werk gaat (onder meer Blockgebühr van 10 ct per minuut als je langer dan 240 minuten aan een D-laadpaal staat!).
De grootste verrassing komt van de laadkabel die Hyundai levert. Deze kabel heeft een laadcapaciteit van 20A. Dat betekent dat de auto, voorzien van een 1-fase lader, met 4,2kW per uur laadt. Waarom voorziet Hyundai hun auto niet met een 32A-kabel, zodat je de maximale snelheid van 7,2kW thuis en aan een openbare laadpaal kan bereiken? Ik vind dat erg vreemd en ook jammer.
Maar ben vooral blij dat ik ben overgestapt op een e-auto.
eerste geplande onderhoud
- 21.250 km
Volgens Hyundai zou de dealer de ioniq electric tenminste eens per 12 maanden of iedere 15.000km moeten zien. Met de dealer had ik geen ervaring. Via hun website heb ik een afspraak gepland. Drie weken vóórdien ontving ik per e-mail van Hyundai een bericht dat er een software-update beschikbaar is voor de navigatie en oplaadpunten. Je kunt deze update zelf donloaden en met een usb-stick installeren. Ik heb deze update door de dealer laten uitvoeren. De beurt (€ 147,-) is netjes uitgevoerd, de auto keurig schoongemaakt terug ontvangen.
De auto bevalt overigens prima. Adaptieve cruise control is erg prettig, vooral bij gebruik op de snelweg. Heb je een zender gewisseld op de radio, dan herhalen DAB-zenders nu aan dan aan het begin zo'n 5 seconden. Heel eigenaardig, maar schijnt geen Hyundai-issue te zijn. Een kennis met een VW ervaart hetzelfde in zijn t-roc.
De Bleulink-app bevalt ook prima. Dagelijks moet ik enkele kWh bijladen op een openbare laadpaal. Het is dan erg fijn dat je via de app de laadbeurt kunt stoppen, zodat je niet overbodig veel (duurdere) openbare kWh hoeft te laden.
Bleulink meldt het verbruik over de voorbije 30 dagen. In mijn geval 2.835km met een netto-verbruik van 11,18kWh per 100 km. Erg zuinig dus, waarbij verreweg het merendeel van de km's op de snelweg werden afgelegd. Het valt mij op dat in deze periode 70,13kWh werd opgewekt met recuperatie. Dat vind ik erg veel.
voorspelbaar goed
- 77.000 km
Wat mij persoonlijk niet bevalt is de lane keep assistent. Deze veiligheidsvoorziening doet zijn werk goed, maar ik vind de piepjes en de weerstand in het stuur vervelend. Als ik consequent de richtingaanwijzer gebruik, heb ik nergens last van. Maar dat doe ik dus niet, zodat ik met één knopje indrukken deze voorziening meteen uitzet.
Laden met de Hyundai app gaat uitstekend. We kunnen bij vrijwel alle laadpalen in binnen- en buitenland terecht met de Hyundai app. Tijdens de zomervakantie naar Noorwegen hebben we in Duitsland en Denemarken gebruikgemaakt van het Tesla netwerk, door middel van de Tesla app. Óók perfect! Op één plek werd de ioniq zelfs met >50kW/uur geladen. Bij de meeste DC-laders blijft de 'snelheid' steken per 32kW/uur. Dat is tegenwoordig traag te noemen. Maar voor ons geen bezwaar. Op één dag hebben zelfs 950 km afgelegd en daar vrijwel net zo vlot overgedaan als vroeger met onze benzine auto.
De ioniq-app werkt om onverklaarbare reden niet altijd. Dat is jammer, voor mij verder geen probleem. Wij rijden circa 40.000 km per jaar en zijn erg tevreden over onze ioniq. Het verbruik bedraagt 14,5 kW/100km en dat is ronduit zuinig. Stoelverwarming, stuurverwarming, android auto, prima navigatie, adaptieve cruisecontrol. De ioniq heeft het allemaal en het werkt altijd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Hyundai Ioniq 1.6 GDi PHEV Comfort Plus Automaat / Navigatie / Camera / Android Auto/Apple Carplay / Cruise Control Adaptief / Winterset Meerprijs €499,-
- 2021
- 51.373 km

Hyundai Ioniq 1.6 GDi Comfort | Apple Carplay/Android Auto | Cruise Control Adaptief | Parkeercamera | Climate Control | Keyless Go | DAB |
- 2019
- 143.095 km

Hyundai Ioniq 1.6 GDi Comfort | Uitstekende staat! | Navi | Camera | Dealer onderhouden!
- 2019
- 138.935 km