Hyundai Ioniq Electric Premium (2020)

autoreview

Hyundai Ioniq Electric Premium (2020)

Signalement

UitvoeringIoniq Electric Premium
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf8.700 km
KM-stand laatst33.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een nieuwe EV

  • 8.700 km

Na 3 jaar (positief) met 2 ZOE's gereden te hebben (zie mijn andere reviews), werd het tijd voor een upgrade. Niet zozeer in opties, maar vooral een iets grotere auto. De laatste ZOE had eigenlijk alles wat ik nodig had. Goed navigatie/infotainment systeem, fijne aandrijflijn, voorverwarmen, led verlichting en stoel- en stuurverwarming. Dat laatst is voor mij een keiharde eis. Ik wilde perse weer een auto met stoel en stuurverwarming. Na mislukte onderhandelingen voor een Ioniq 6, besloot ik toch maar eens te kijken naar een jong gebruikte Ioniq sedan. Het moest dan uiteraard wel een Premium worden met de 38kWh batterij. Omdat de ZOE een 52kWh batterij had, heb ik
met een klein beetje angst een handtekening gezet onder de koopovereenkomst voor een 2020 Ioniq Premium. Met allerlei opties: stoel- en stuurverwarming, stoelventilatie, Adaptieve cruisecontrole, Infinity Premium Audi etc.

De eerste kilometers:

Het eerste wat opvalt is dat je vrij laag zit tov de ZOE en alle andere auto's (merendeel SUV). Maar eenmaal gewend is de zitpositie erg goed. De stoelen zijn wat hard tov die van de ZOE, maar dit komt voornamelijk door de lederen bekleding. De auto gedraagt zich volwassen en is vrij comfortabel geveerd. Daar waar de Renault ZOE nog best in was voor een partij bochten werk, houdt de Ioniq meer van relaxed en comfort. Dit is ook te herleiden uit de aandrijflijn. De Ioniq rijdt graag in de ECO stand waar het 'gas'pedaal sloom reageert op jouw handelingen. Je zou haast kunnen zeggen dat de auto je een beetje onthaast. Lekker de cruisecontrole aan en genieten van de rust.
Ik merk dus ook meteen van mezelf dat ik eigenlijk wel rustiger ben gaan rijden. Met de ZOE wilde ik nog regelmatig stevig optrekken, maar bij de Ioniq vind ik het eigenlijk wel prima. Dus de Ioniq is zeker een aanrader voor mensen die een auto zoeken die hun rijgedrag een beetje tempert.

De Ioniq is geroemd vanwege zijn cW waarde en zijn efficiënte aandrijflijn. Waardes als 14kWh per 100km zijn vrij makkelijk te behalen, zelfs onder matige weersomstandigheden. Als de temperaturen richting de 10 graden met weinig wind en een zonnetje gaan, dan haal je makkelijk 12kWh per 100km.

Tot zover de plus punten:
- Doordachte auto, alles werkt gewoon zoals het moet werken. Veel handigheidjes
- Ruim interieur met genoeg opbergruimte, zoals een vakje in de hemel voor je zonnebril, dubbele bodem in de kofferbak, groot vak onder armsteun etc.
- Comfortabel en dito aandrijflijn.
- Zeer efficiënt

Tot zover de min punten:
- 1 fase laden, waardoor je laadsnelheid thuis op max 3,6kW zit (11 uur van leeg naar vol)
- Enigszins anoniem uiterlijk
- Beperkte Snel laad snelheid (DC max 46kW)

stukje verder

  • 17.300 km

inmiddels de kilometerstand verdubbeld en ik kan eigenlijk (bijna) alleen maar positief zijn over de auto. Dingen die mij opvallen:

- klein rammeltje/resonantie als je de radio wat harder zet, rechts voor
- Draadloze telefoonlader wordt warm, ook al gebruik je hem niet
- Het leer maakt de stoelen wat stugger

half jaartje verder

  • 33.000 km

Inmiddels zijn we een half jaar verder, en heb ik 25.000 gereden. De auto is ondertussen naar Schotland geweest. En ik kan eigenlijk alleen maar zeggen: wat een fijne en betrouwbare auto. Comfortabel, stil, vlot genoeg en deze auto is absoluut een aanrader als je je sportieve rijstijl wilt indimmen. De auto heeft een relaxt rijkarakter en brengt dit over naar de bestuurder. Daar waar mijn vorige EV (Renault ZOE R135) behoorlijk gretig was, en dus ook regelmatig het vermogen aansprak. Lijkt het alsof het in deze auto allemaal niet meer belangrijk is, hoe snel je gaat.

Leuk detail: je kunt zelfs instellen hoe snel de cruisecontrol accelereert naar een bepaalde snelheid.

Ohja de auto heeft ook een beurt gehad, geen aandachtspunten. Behalve dat Broekhuis in Zwolle 122 euro durfde te rekenen voor 2 ruitenwisser bladen van Bosch. Schandalig!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.