Hyundai Ioniq Electric Premium (2019)

autoreview

Hyundai Ioniq Electric Premium (2019)

Signalement

UitvoeringIoniq Electric Premium
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf3.400 km
KM-stand laatst29.000 km
Lezerswaardering: 56%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

  • 3.400 km

Ik had nogal

Al weer op weg naar een opvolger

  • 27.000 km

Er was nogal wat gedoe met de AW website. Maar inmiddels weer gefixt. Nu kan ik dan fatsoenlijk de review opstellen, voordat het weer tijd is voor de opvolger.

Het begin:
Ik had nogal een lange aanloop voor de aanschaf van een elektrische auto. Vanuit werk al wel vaker met elektrische auto's van doen gehad en al snel ontdekt dat het (mits passend bij je) op veel vlakken superieur is. Alleen op karakter niet, maar dat is de gemiddelde dagelijkse auto ook niet. Zelf heb ik daar wat old- en youngtimers voor. Eenmaal een eigen bedrijf wat een goed begon te lopen heb ik me dus toch maar eens verdiept. De Tesla Model3 was nog niet uit maar beloofde ontzettend goed te zijn. Wel wat twijfels bij de service organisatie en het toch wat patser imago. Inmiddels is de Model 3 de nieuwe Opel Kadett (en verdiend, erg goede auto) maar mijn vrouw heeft er niets mee. Bij Hyundai-Kia gaan kijken waar ook goede opties waren. En daarnaast bij Nissan naar de Leaf. Bij de Leaf stond me het Rapidgate niet aan en het gebruik van Chademo. Daarnaast zou de Leaf e+ erg duur gaan worden. De Kia e-Niro leek de beste optie. Wel een heel erg lange levertijd wat me echt niet aanstond. De prijs was ook wel wat fors maar veel waar voor je geld. Ik heb me toen verdiept in de lease maar was toch de mening dat het voor mij voordeliger zou zijn als de auto gewoon zakelijk kon kopen (zonder lening). Er moesten nog even een paar rekeningen voldaan waren en dan was dat qua cashflow prima in orde. Ik ben wat ouderwets misschien daarin. De levertijd van die e-Niro bleef ondertussen maar oplopen. Toen was ik het even zat. Ik heb het een paar maanden uit mijn hoofd gezet en gekeken wat er allemaal voor auto's nog op de markt kwamen. Ook merkte ik dat ik minder kilometers reed. Vooral lange stukken van een paar honderd kilometer per dag. Veel klanten zitten in het buitenland maar dusdanig ver weg dat vliegen vaak het makkelijkst en snelst is. Het zijn dus vooral ritjes van en naar het vliegveld en de enkele klant in Eindhoven of Aken. Een heel grote actieradius is dus niet perse nodig. Heel goed snelladen wel. Zo opnieuw gaan kijken naar de EV markt.
De Hyundai Ioniq kwam net uit met een facelift en een grotere accu (38kWh). Die bleek echter wat in te leveren op snelladen. Ter vergelijk gegeven en ervaringen opgezocht van de pre-facelift Ioniq (28kWh). Ondanks een vrij kleine accu bleek deze een ster te zijn in snel opladen en door een perfecte efficientie (nog beter dan Tesla) ook op de snelweg veel range te halen na verhouding. Qua auto comfortabel en ruim genoeg. Misschien zou een pre-facelift Ioniq nog wel te vinden zijn. Groot voordeel is dat de Ioniq ook een stuk voordeliger geprijsd is dan een e-Niro. Ik kwam wel wat voorraad modellen tegen. De meeste geimporteerd en soms zelfs al wel 1 of 2 jaar oud; ook al werden ze als nieuwe verkocht. De zoektocht verbreed naar een dealer demo. Die dealers moesten immers allemaal over naar de facelift dus de demo modellen moesten eruit. Zodoende een Ioniq 28kWh gevonden van eind Februari 2019 met net 3400km op de klok. Een premium met zo ongeveer alle opties die te krijgen waren en wat handige accesoires. Met BTW factuur dus ook zakelijk allemaal prima. Er was trouwens best een stukje van de prijs af dus toch net wat voordeliger weer.

De eerste ervaringen:
Qua laadpaal in het begin thuis geladen via de granny-charger (gewoon via stopcontact) wat op zich prima ging. Maar ook goed gebruik gemaakt van de publieke laadpaal verderop in de straat, welke ik met eerst 4 en later 8 andere EVs moest delen. Gelukkig had men wel de discipline om niet te lang te blijven staan nadat de accu vol was. Overigens waren een tijdlang (mits de juiste laadpas gebruikt) die publieke laders net zo duur of zelfs goedkoper dan thuis laden.
Qua actieradius bleek al snel dat de voorspelling die de Ioniq geeft behoorlijk nauwkeurig is maar ook dat de Ioniq erg efficient is. De grote verschillen die je hoort van andere merken tussen opgegeven waarde en realiteit valt hier echt mee. Bijvoorbeeld: tripjes naar Schiphol in de vrieskou ('s ochtend opgewarmd en vol vertrokken, 130km/h naar Schiphol wat 72km is met >95% snelweg. Ende van de week op Schiphol eerst de verwarming aan en ontdooien en in de avondspits weer 72km terug. Dan bleef er nog ruim 15% in de accu over.. past met de 170km range die de Ioniq zelf inschat in de winter) gingen perfect. Vanwege de relatief kleine accu is het snelladen op langere afstanden ook zo gebeurd. Op 1 dag Utrecht, Den Helder, Leeuwarden, Zwolle, Utrecht was dan ook prima te doen. Met 100km per uur bij 10 graden buitentemperatuur. 2x aan de snellader gestaan. De Ioniq kan met regelmaat met 68 a 69kW laden (70kW is opgegeven) en doet dit dan ook vrij stabiel. Wel is de accu temperatuur van belang. Met een koude accu is dit maar net boven de 60kW wat alsnog netjes is.

Terugkijkend:
Mijn kennismaking met elektrisch rijden is goed verlopen. Het is veel makkelijk dan je denkt. En ondanks dat er ook weer veel meer elektrische autos bijgekomen zijn is de infrastructuur in Nederland stevig gegroeid. Als ik ergens sta en er is plek vrij probeer ik meestal wel bij te laden. Al is het maar een uurtje dan heb je toch weer wat erbij. Maar als dat niet zo is dan is het snellaad netwerk langs de snelwegen ook indrukwekkend. Je kan gerust zonder teveel plannen op pad en als de acculading wat lager begint te worden dan pas eens kijken waar de dichtsbijzijnde is.
Inmiddels zijn we verhuisd en hebben we een zonnepaneel installatie die per dag in de zomer wel 2 of 3 Ioniqs kan volladen. In de winter eerder 1. We hebben nu dus wel een laadpunt aan huis. Ik probeer vooral te laden wanneer de zon schijnt en we anders de stroom aan het net zouden leveren. Kan ook allemaal automatisch maar ik heb gekozen voor een eenvoudige installatie en zelf iets meer opletten.
Qua rijden is de Ioniq een fijne auto. Alle rijassistenten doen het prima, de stoelverwarming en stoelkoeling zijn zeer gewaardeerde opties, behoorlijk comfortabel en een ruime kofferbak. Qua bediening ook prettig.
Het enige wat er (en dat is vooral terugkijkend) wel beter zou mogen is een wat beter gedempte achteras en de stoelen zouden iets meer steun mogen geven aan de rug. Ondanks lendensteun en dergelijke zijn ze wel goed maar niet perfect. De voorwielaandrijving en combi met de sterke elektromotor geeft verder ook wel wat reacties in het stuur en soms een tractiecontrole die ingrijpt. Voor de Ioniq wel acceptabel maar met een veel sterkere motor lijkt me dit wel een punt.

Onderhoud en reparaties:
Ik heb met de Ioniq 2x een onderhoudsbeurt achter de rug. Inclusief SW updates (niet alleen de navi kaart maar ook bv menustructuren waren daarna verbeterd) en dergelijke is dat ongeveer 200 Euro per keer. Wel met pechhulp. Dat kwam goed uit want we troffen de Ioniq een keer thuis aan met een platte band. Bij gebrek aan reservewiel de pechhulp laten komen. De band bleek schade in de zijwand te hebben (niet te repareren dus) en zo nam de pechhulp de Ioniq mee naar de dealer. Een nieuwe band dus moeten afrekenen maar de service was wel goed.
Verder had ik aangegeven bij service dat heel soms de navigatie even zwart beeld gaf en het leek alsof deze opnieuw opgestart werd. Er is toen onder garantie een volledig nieuw multimedia/navigatie systeem geplaatst. Behalve dat het bijna 2 maanden duurde voordat deze bij de dealer binnen was had ik hier helemaal niets over te klagen. Ik kreeg zelfs gratis vervangend vervoer in de vorm van een Kona mee. Verder bij het laatste onderhoud 2 nieuwe voorbanden. Dat is wel wat snel maar is helemaal aan onze rijstijl te wijten. Ongemerkt ga je toch steeds vrij snel accelereren. Zeker mijn vrouw heeft er wel plezier in om een bumperklevende (..vul hier uw standaard leaseauto/GTI achtige in..) even snel zoek te rijden. Niet gek voor wat toch een van de meer bescheiden EVs is qua vermogen.
Overigens: qua accu degradatie letten wij eigenlijk nergens op. Ik probeer alleen te voorkomen dat we de accu vaak en lang op 100% laten staan. Dus geen dagenlang aan de lader zetten. Er is niets aan de accu te merken of te meten dat hier verandering in zit. Inmiddels zijn er verschillende Ioniqs die ruim over de 200.000km zitten, waarvan de meeste elke dag wel aan de snellader stonden, en daar is er dan meetbaar een verschil.

Opvolging:
Heel langzaam begon ik met het idee te spelen van wat de opvolger zou kunnen worden. Er zou immers een punt aankomen dat de Ioniq nog goed in te ruilen zou zijn met de (door o.a. corona) vrij bescheiden kilometerstand en wanneer het misschien handiger zou zijn door te rijden. Ook is er in de toekomst een punt waar de gunstige bijtelling komt te vervallen. Een opvolger zou in ieder geval erg goed moeten kunnen snelladen. Ook al doe je dat in een jaar maar een paar keer toch is het erg fijn als je niet het gevoel krijgt dat je zit te wachten. Meer comfort en net wat betere stoelen. Iets groter mag ook. Verder is er de verwachting dat er toch weer wat meer klanten bijkomen die niet al te ver weg zijn en dan is net wat meer range ook mooi.
Zodoende mijn oog op de EV markt gehouden. Eerst erg gecharmeerd van de Mustang Mach-E maar in het echt minder mooi dan ik dacht. Ook zijn de reviews vrij sterk in het benadrukken van de sportiviteit en duidelijk minder op comfort. De Nissan Ariya heeft een prachtig interieur al is het wel erg donker. Maar deze wordt steeds maar weer uitgesteld en heeft daarnaast een vrij stevige motor maar met voorwielaandrijving. Vierwielaandrijving is wel mogelijk maar dat kost altijd range, maakt de auto zwaarder en stuwt de prijs ook nog eens op. De VW en Audi ranges zijn niet mijn smaak qua styling van interieur en/of exterieur. Bij de ID3 is het eigenlijk nog best OK in sommige kleurstellingen maar dan blijft alsnog het bedieningsconcept wat vrij haperend is. En toen kwam het Hyundai concern met hun nieuwe EV platform. Het 800V/400V snelladen is erg goed, de efficientie van de aandrijflijn is bij mijn Ioniq al goed en lijkt nog verder verbeterd te zijn, etc. De eerste auto's op dat platform zijn de sportieve Kia EV6 (vanwege dat sportieve afgevallen) en de comfortabele Hyundai Ioniq5. Het nieuw zo gevolgd en gezien dat de styling van interieur en exterieur mij wel aanstaat; ook na een paar maanden. Dus toen het mogelijk was om een proefrit te maken toch maar eens gedaan.
Het design doet het in het echt ook erg goed. Het ruimtelijke en huiskamer idee van het interieur werkt ook erg goed en bevalt me goed (voor een dagelijkse auto). De stoelen zaten meteen perfect. ik heb diverse Volvo's gereden en ook Mercedes wat toch wel bekend is om hun goede stoelen. Ik kon dat verschil ook altijd merken. De Ioniq5 stoelen zitten voor mij echt nog beter dan die van Volvo en Mercedes. Ook het onderstel comfort is erg goed, zonder dweilerig te worden. Ik kon tijdens de proefrit eigenlijk geen nadelen vinden. Hooguit kan ik zeggen dat het jammer is dat pas bij de duurste Lounge alle beloftes waargemaakt worden van features maar ook van materiaal kwaliteit. En de rij met zilveren knoppen voor multimedia zijn erg handig maar op een zonnige dag is niet te lezen wat er op die knoppen staat.
Maar eigenlijk kwam ik alleen proefrijden om eens te kijken of deze op mijn lijst kon komen te staan voor volgend jaar ergens. De verkoper wilde wel een offerte opstellen en kon voor de volledigheid ook wel een indicatie geven wat er voor mijn huidige Ioniq gegeven kon worden. Die had ik mee maar wel ongewassen en net terug van een rit naar de vuilstort dus ook het interieur stond er niet heel fantastisch bij. Alsnog kreeg ik een veel hoger bod dan ik had verwacht. Mijn afschrijvingsreserveringen waren echt te conservatief. Dat, samen met de verwachte lange levertijden, haalde me over om toch alvast te bestellen. Een Ioniq5 Long range RWD is het geworden. In de Lounge uitvoering met panoramadak. Ik ben gegaan voor het lichtkleurig interieur met donkergroen en de standaard lakkleur: Mystic Olive Green Mica. Verder de 20" velgen laten vervallen voor de 19" (meer range en comfort) met 4-seizoens banden.
Voorlopig nog even wachten dus. Maar in de tussentijd kan ik nog steeds met veel plezier verder rijden met mijn huidige Ioniq. Ik heb zelfs even getwijfeld om deze als 2e auto te houden maar dat werd financieel wat al te gek.

Ingeruild

  • 29.000 km

Na fijne kilometers (al waren het er door Corona een stuk minder) nu ingeruild en op weg naar een nieuwe eigenaar. Deze Ioniqs zijn echt een aanrader om in te stappen in elektrisch rijden en zijn ook particulier erg interessant.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.