Hyundai Ioniq Electric Premium (2019) #4

autoreview

Hyundai Ioniq Electric Premium (2019)

Signalement

UitvoeringIoniq Electric Premium
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf69.500 km
KM-stand laatst81.000 km
Lezerswaardering: 86%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De ratio wint (volgens mij)

  • 70.500 km

Denk je dat je met de aanschaf van een Golf 7 van eind 2018 voor de komende jaren voorzien bent, sta je binnen het jaar toch weer bij diverse autohandelaren. En niet omdat de Golf niet bevalt, integendeel: ruim, praktisch, zeer zuinig – 5,3L/100 km is makkelijk haalbaar – comfortabel, stil, vertrouwd. Echt een auto waarmee iedereen direct weg kan rijden. Waarom dan wat anders?
Een uiteenzetting, niet per se in volgorde van belang:

- Gezinsuitbreiding. Onze kleine is bijna 5 jaar en nummer twee is onderweg. De Golf biedt qua liters voldoende bagageruimte, maar ik merk dat voor mij een minder hoge maar diepere kofferbak veel logischer is. Een stationswagen of liftback zou dus een voor de hand liggende keuze zijn.

- Duurzaamheid. De plannen van het aanstaande kabinet om veel minder in te zetten op het waarborgen van mijn toekomst, die van anderen maar vooral die van mijn kinderen stimuleert mij om hierin extra stappen te nemen waar (financieel) mogelijk. Daarbij speelt ook mee dat de SEPP voor occasions wegvalt. Best paradoxaal, anders was ik namelijk waarschijnlijk niet op elektrisch overgegaan.

- Een flinke financiële meevaller.

- Een tweede regelmatige bestuurder. Mijn vrouw maakt voor werk steeds vaker gebruik van de auto. De stoel staat nadien hoog, recht en dichtbij het stuur. Wanneer ik vervolgens nietsvermoedend instap, zit ik volledig opgevouwen in de zitting en moet ik passanten verzoeken mij middels lubricatie te bevrijden uit mijn benarde positie. De optelsom vlekgevoelige bekleding van de Golf, WD-40, olijfolie of glijmiddel en een zetel zonder geheugen stoort mij regelmatig.

Kortom: ik zoek een zo efficiënt mogelijk liefst elektrisch aangedreven voertuig met geheugenfunctie voor de bestuurdersstoel met veel verstelmogelijkheden, ruimte, comfort, en intuïtieve bediening. Aangezien een SUV een inefficiënte vorm heeft en we nog geen rugproblemen hebben of in de 50 zijn valt dat type eigenlijk af. Toch kan het geen kwaad om ook dit eens uit te proberen.
Het keuzeproces bestond uit een flinke lijst modellen. Om deze fatsoenlijk te kunnen vergelijken heb ik in een middag ongeveer 15 verschillende modellen uitgeprobeerd. Telkens stelde ik de zitpositie in op een voor mij comfortabele stand, nam ik plaats achter mijzelf en beoordeelde ik de bagageruimte. Dit proces was uitermate verhelderend omdat verschillende ontwerpkeuzes zo veel duidelijker naar voren komen. De enkele SUV die ertussen zat viel inderdaad meteen af: veel te hoge zitpositie, weinig beenruimte en een compacte kofferbak. Ik snap steeds minder wat men in dergelijke modellen ziet.

De enige auto die eigenlijk niet helemaal in het rijtje paste maar waar ik toch graag naar wilde kijken was de Mazda 3 sedan. Hun ontwerpvisie spreekt mij enorm aan en het is één van de weinige auto’s waar ik emotie bij voel. Gelukkig heeft mijn verstand het gewonnen, al was het zeker geen verkeerde keuze geweest.

Verrassend prettig voelde ik mij in de Hyundai Ioniq, hij verbaasde me haast. Lekkere stoelen met goede verstelbaarheid, ruimer dan verwacht, veel opties voor het geld en een zeer praktisch toegankelijke achterkant. Het is misschien niet moeders mooiste, al is ie in het echt beter om aan te gluren dan op foto’s, maar ik hoef er toch niet naar te kijken. Als ie van binnen maar goed is.

Na een hele middag passen en meten bleek de Ioniq dik bovenaan te staan. Toen maar eens kijken naar ons rijpatroon. Is elektrisch haalbaar? Past de auto op de oprit? Rolmaat en rekenmachine erbij, blijkt goed te kunnen. Tijd voor een proefrit! Deze was erg positief. De auto voelt meteen vertrouwt aan, heeft meer dan genoeg vermogen en grip, en het regenereren met de flippers achter het stuur werkt prettig. De Ioniq voelt als geheel veel comfortabeler om in te rijden dan een ID3. Alleen het panoramadak zat mij met mijn lange rug behoorlijk in de weg dus deze uitvoering viel meteen af. Daarnaast viel het bandengeluid van de achterbanden iets tegen. Maar misschien is de Golf hierin ook wel superieur. Het went vast.

Aldus begon de zoektocht. Liefst een Premium uitvoering met maximaal 80 k ervaring. Deze meerdere malen gevonden, maar het bij te leggen bedrag bij inruil van de Golf viel toch tegen. Verder zoeken, proefrijden, weer verder zoeken, en uiteindelijk toch bijna voor een rode Comfort (jaja, toch zonder elektrische stoelen met geheugen) gegaan. Gelukkig was deze net voor mijn neus weggekaapt en bleef de hele saaie maar wel complete Iron Grey Ioniq Premium over. Net geen 70 k gedaan, nog een halfjaar fabrieksgarantie over. Bij aflevering bij Herwers in Arnhem (fijn contact gehad) zat de accu 100% vol en aldus kon de reis naar huis beginnen. Thuis had ik alvast de groepenkast vervangen en een lader geplaatst. 3 fase kan en mag uiteraard niet zelf aangesloten worden, dus dat komt nog. Laden met 16A it is.

De auto zelf geeft aan dat laden met 16A resulteert in een laadvermogen van 2,8 kW. Ik geloof dat de lader aan de muur deze 16A wel vraagt en de kabels er naartoe zijn dik genoeg en kort. Dit betekent een rendement van 76%. Ik ben benieuwd wat het verlies zal zijn bij laden met 25A.

Bij aflevering bleek onder garantie nog een parkeersensor aan de voorkant vervangen te moeten worden. Vanaf Enschede naar Arnhem rijden voor een klus van minder dan een uur leek me wat overdreven. Herwers heeft gelukkig een vestiging in Deventer op 5 minuten lopen van mijn ouders dus gelukkig kan de reparatie daar uitgevoerd worden. Keurig!

De eerste rit verliep voorspoedig. 11,5 kWh/100 km en alle tijd om opties als autonoom sturen, regenereren en de cruise control te leren kennen. Een praktijkverbruik van 10,0 tot 12,0 kWh/100 km is met voornamelijk snelweg in de zomermaanden prima haalbaar.

Wat valt er na zo’n eerste rit positief op?

Allereerst het bandengeluid van achteren. Ja het is aanwezig, maar het went snel. Het viel me na een tijd echt op hoe weinig het me opviel. De eerste meevaller was binnen. Verder zijn zaken als zitcomfort – geen knie meer tegen de middentunnel – en zicht rondom dik in orde, fijne grote buitenspiegels, al valt de A-stijl wat minder subtiel uit. Gewoon goed omheen kijken, niets aan de hand. Ook het bedienen van de rijhulpsystemen via het stuur gaat intuïtief en zonder af te leiden. Daarbij zijn veel van deze hulpjes zo uitgevoerd dat ze niet storend aanwezig zijn.

Het geluidssysteem klinkt goed maar dient wel even aangepast te worden. De sub in de kofferbak doet zijn werk na enige aansporing naar behoren.

De cruise control vraagt gewenning. De stop & go functie is heerlijk, maar ik zit nog iedere keer met een voet boven de rem, zó laat begint hij pas met remmen. De ingestelde volgafstand lijkt hierin geen verschil te maken. Wel merk ik dat de auto rekening houdt met het verkeer op de linker baan zodat invoegen soepel gaat, zonder abrupte afremming. Daarnaast wordt er geen rekening gehouden met rechts inhalen, hetgeen op een uitvoegstrook heel prettig is. Wel had ik liever dat de cruise control de actuele snelheid bij voet op het gas zou overnemen wanneer de set of reset wordt ingedrukt. Ook moet de cruise control bij opstarten van de auto opnieuw worden aangezet. Daarnaast is de reeds ingestelde snelheid niet zichtbaar wanneer de cruise control niet geactiveerd is.

De klimaatbeheersing werkt voortreffelijk; koelt en verwarmt snel, is gemakkelijk te bedienen en voornamelijk ook goed te richten. Via terugkaatsing op de B-stijl zelfs in de nek. De driver only-functie is een leuke optie, maar het maakt volgens de boordcomputer nauwelijks verschil in rijbereik. Stoelen verwarmen snel, stuurwiel lijkt over de hele ronde verwarmd te worden. De stoelventilatie werkt wat minder effectief maar ik denk dat ik wel anders piep wanneer het weer eens boven de 30 graden is.

Overigens is de verstelbaarheid van de stoelen en stuur top, en volgens mij worden ook de instellingen voor de buitenspiegels meegenomen in je opgeslagen stand. Wel is de zitting wat glad en aangezien de steun aan de zijkant van de bovenbenen miniem is kan men wat gaan glijden in een heftige bocht. Die bochten zijn makkelijk te nemen met het lichte stuur en de stevige ophanging. Er is wat weinig gevoel, maar sturen gaat precies genoeg. De vering werkt wat minder lekker indien oneffenheden bijvoorbeeld maar aan één kant van de weg liggen. De auto wiebelt dan wat heen en weer. Dit is eigenlijk alleen een probleem op klinkerwegen in een wijk. Op andere wegen voldoet het onderstel in combinatie met de kleine velgen meer dan goed.

Na wat uitproberen kies ik eigenlijk altijd voor regenereren op level 2, daarbij rijdend in eco- of normale modus en vaak het laatste stukje remmend met de linker flipper. Standje normaal als ik alleen rij, eco wanneer vrouw en kind mij vergezellen. Het koppel in normale modus is ook bij lichte aanraking van het stroompedaal alsnog vrij heftig en beide dames zijn gevoelig voor wagenziekte. Stop & go is bij hun dan ook te heftig. Met één druk op de knop naar eco en een voet als een nagel van een vlinder probeer ik het dashboard heldhaftig vrij te houden van een (eventueel dubbele) dosis zure erwtensoep. Dit zou het aanzicht van het interieur overigens wel goed doen, want dat is nu uitzonderlijk veel grijs. Het zit verder wel degelijk in elkaar: netjes aangesloten en geen piepjes of kraakjes. Op de schakelaars van de raambediening na voelt het degelijk.

Ook achterin is het goed toeven. De verduisterde ramen zijn lekker voor mijn dochter, maar de raampartij is meer dan groot genoeg om goed zicht te hebben. De hard kunststof achterzijde van de voorstoelen zal eerder genoemde erwtensoep minder absorberen dan een zachte stof, dus ook daar scoort de Ioniq punten. Daarbij zijn de gordels makkelijker vast te zetten dan bij de Golf. Helaas is dat op de bijrijdersstoel wat lastiger: de stoel ver naar achteren zetten zorgt dat je bijna niet tussen de kinderstoel en de armsteun de gordel kunt vastzetten.

De kofferbak heeft bij de welbekende oranje bouwmarkt al goed zijn capaciteiten kunnen laten zien. Doordat er een flinke accu onder de vloer ligt bevindt de vloer zich op een vrij ideale hoogte om in te pakken. Het rolluik kan onder de vloer (net als alle bekabeling en ander klein grut) waardoor er echt voldoende vrije ruimte is. Zelfs platen van 2,6 meter heb ik met platte bijrijdersstoel gemakkelijk kunnen vervoeren. Dus geen aanhanger meer nodig, die er overigens ook niet achter mag.

De achteruitrijcamera met voorspellende lijnen en de spiegels die precies genoeg naar beneden kantelen maken achteruitrijden heel comfortabel. De ruit uit twee delen ervaar ik niet als een nadeel, het is alleen even wennen. Wel heb ik al enkele keren de opmerking gekregen dat het VESS erg luid klinkt buiten de auto. Maar dat lijkt me gezien het doel van deze voorziening eigenlijk wel ok. En ook dit is met 1 druk op een logisch geplaatste knop opgelost. Echt een goed doordacht product deze machine.

Valt er dan niets écht tegen?! hoor ik u zeggen. Toch wel! Allereerst: de dodehoekdetectie. Links werkt alles prima maar biedt het totaal geen meerwaarde. Wanneer je in de ruime spiegel en opzij kijkt zie je alles. Aan de rechterkant gaat het juist vaak mis. Auto’s worden niet of laat gezien, en vrachtwagens vaak helemaal niet. Nu vind ik het een bizarre prestatie als een bestuurder deze zelf over het hoofd zou zien, maar het zal je maar net gebeuren.

De één na grootste ergernis bestaat uit een telefoon die regelmatig niet reageert, waardoor routebegeleiding en muziek stoppen. Dit kan natuurlijk ook aan telefoon of de kabel van discutabel allooi liggen. Op hetzelfde niveau heb ik last van een overactief pauzeadvies (soms na 5 minuten rijden, soms helemaal niet) en een keyless entry waar ik soms het voordeel van ervaar maar vaak niet. Indien ik bijvoorbeeld ga sporten dien ik de sleutel telkens in een hoesje te stoppen.

Dan komen we bij de allergrootste ergernis bij deze Hyundai Ioniq: het brillenvakje. Ik heb een kleine koker met zonnebril maar deze past gewoon amper in het vak. Dan merk je pas hoe vaak je deze benut. Er in gaat aardig, maar voor koker eruit dient er haast een koevoet beschikbaar te zijn. Ik denk dat hiervoor het grote opbergvak in de middentunnel is geplaatst. Ook voor dit probleem heeft Hyundai dus een oplossing.

Mijn verder helemaal fantastische, liefhebbende en wonderschone maar atechnische eega belde me na haar eerste solorit enthousiast op: ik heb echt schik met de auto! Het feit dat zij dat over een product zegt, laat mij zien dat het ergonomisch en intuïtief dik in orde is. Ze was zelfs verbaasd over hoe snel ze op haar bestemming was, zo comfortabel verloopt het rijden. En nee, dit kwam niet door (veel te) hard rijden, dat kan men namelijk per rit zien in de BlueLink app.

Een beurt verder

  • 76.313 km

Ondertussen zijn we wat kilometers verder en is de beurt a €170,- achter de rug. Een paar ervaringen van de laatste maanden.

Allereerst: het rijden. Verschillende zaken aan de auto lijken voor verschillende omstandigheden het meest ideaal. Zo is de aandrijflijn fijn in de stad. Vlot optrekken als het moet maar toch uitgenodigd worden om rustig te rijden. De flippers achter het stuur om te regenereren en om het regeneratieniveau in te stellen maken dat je meer betrokken raakt bij het rijden op wisselende snelheden. Door het gebrek aan schakelen is het besturen een minder interessante aangelegenheid, maar de flippers compenseren dit. Daarnaast is het zicht rondom ruim voldoende voor in de drukte.

Het onderstel lijkt zich dan weer meer op zijn gemak te voelen op de snelweg en provinciale wegen. Op oneffenheden in de stad maakt de torsieas de auto wat minder comfortabel, terwijl deze opzet met stevigere vering juist ideaal is voor op de snelweg en in snellere bochten; de auto rolt weinig. Ook de ACC en LFA zijn hier prima bruikbaar. De besturing is voor zowel urbaan als ruraal voldoende: niet te licht, wel gevoelloos. Niet om heel enthousiast over te worden in ieder geval.

De ACC heeft wel wat (voor mij) slechte eigenschappen. In ecostand trekt hij niet bepaald eco op, en ook is het niet prettig dat een eerder ingestelde waarde niet zichtbaar blijft. Maar er is zeker mee te leven.

Dan het onderhoud. Vooraf had ik aangegeven dat er een deurrubber loszat en dat klimaatregeling activeren via de app niet functioneert. Het deurrubber moest vervangen worden a €200,-. De appbediening bleek een grotere ingreep: de hele module die dit regelt moest vervangen worden. Hiervoor was ik de auto drie dagen kwijt. In die dagen met een handgeschakelde i10 mogen rijden. Man wat is elektrisch rijden toch fijn!

Gelukkig viel de reparatie van de module nog net binnen de fabrieksgarantie, maar eigenlijk moeten dit soort zaken bij een auto van nog geen 5 jaar oud natuurlijk niet zo snel sneuvelen. Service van de dealer excellent, betrouwbaarheid van het product iets minder.

Gelukkig werd het in de week na de reparatie meteen kouder. Het activeren van zowat alle mogelijkheden om je auto te verwarmen en van binnen en buiten te ontwasemen is fantastisch. Het scheelt me veel tijd in de ochtend en de auto doet dit snel. Vervolgens stap je in een gespreid bedje in, met zelf een warm stuur. Dat laatste heb ik nog gemengde gevoelens bij, het is fijn maar raar. Een beetje net als wanneer je op een warme wc-bril plaatsneemt.

De Ioniq blijft me verbazen waar het aankomt op ruimte. Gezien een verbouwing waar ik mee bezig was, was ik bang dat ik toch wel een keer een busje moest huren of grotere materialen moest laten bezorgen. Bleek toch niet nodig: een glazen douchewand van 1 bij 2 meter ging er met beleid gewoon in. En zelfs een steiger van meer dan 6 meter hoog heb ik (weliswaar gedemonteerd) in één keer mee kunnen krijgen, met zelfs nog genoeg ruimte voor een paar emmers verf of iets dergelijks. De effectieve lengte zonder de neus is vergelijkbaar met een BMW 3-serie, dat verklaart een hoop.

Valt er dan nog meer positief op? Jazeker! De ledverlichting is prettig, er zijn bij lagere temperaturen geen kraakjes in het onderstel waarneembaar (was bij VW en Seat wel anders) en ook bij de muziek op standje uitdeuken lijkt er niets te resoneren behalve de losse munten voor de winkelwagens. Ook het activeren van de spiegelverwarming via de achterruitverwarming voelt logisch.

Nog meer? Nou! Verbruik is tot nu toe 12,5 kWh/100 km. Dit is voornamelijk snelweg en buitenwegen, soms ook op 130-tijdstippen. Daarbij gebruik ik verwarming en airco naar hartenlust maar mijn rijstijl is wel rustig. Ook met kouder weer kom ik niet ver boven de 13 kWh/100 km uit. Als we de wagen goed oprijden en we weinig extra onderhoud onderweg tegenkomen rijden we wel tegen een erg lage kilometerprijs.

Nog tegenvallers? Helaas wel, maar klein. De eerdergenoemde ACC-tekortkomingen, maar daarnaast ook een trage regensensor, een toch wel tegenvallend afdekzeil als hoedenplank (voelt goedkoop), en een zeer warme telefoon wanneer je 'm oplaadt aan de kabel in de zomer. Zaken waar zonder meer mee te leven is.

We rollen lekker door, hopelijk van de zomer naar een ver oord waardoor we
het beperkte snellaadvermogen van onze grijze muis mogen ervaren. Wordt vervolgd...

Experimenteren in de winter

  • 81.000 km

De afgelopen 1,5 maand heb ik een experiment uitgevoerd. Mijn doel was om te achterhalen wat er gebeurt met het verbruik wanneer de Ioniq op niet te zuinige wijze wordt gereden in niet zuinigheidsbevorderende omstandigheden. Ritje naar de bouwmarkt van 5 minuten? Lekker interieur en stuur voorverwarmen! Is het alweer 19 uur? Lekker 130+! Beetje sportstand tussendoor? Voor zover het sportief kan worden, laten we maar doen! Wel blijf ik rustiger rijden met gezin in de auto (want wagenziekte), en rijd ik veelal op de snelweg met CC op net niet boete overdag. En ja, de sportstand is leuk maar gaat bij mij vaak snel weer uit. De invloed op het verbruik laat zich raden en ik nodig u uit om hierover een hypothese te formuleren. Het resultaat vindt u verderop.

Verder merk ik dat ik de rijeigenschappen van de Ioniq echt waardeer. Op het stuurgevoel na vind ik eigenlijk alles prettiger dan bij de Golf 7. Zeker bij harde wind van opzij is wat meer gevoel in de besturing prettig. Maar dit kan natuurlijk ook aan het luchtbed liggen dat om de babyvelgjes zit gerold.

Om nog iets te klagen te hebben: bij lage temperaturen piepen de deurrubbers bij het openen en sluiten van de deur, klinkt toch wat goedkoop. Voor de rest blijft alles kraak-, piep- en bonkvrij. Daarnaast is het vervelend dat de klimaatbeheersing altijd weer op 19 graden Celsius staat nadat het interieur is voorverwarmd. Ook merk ik dat ik het autonoom rijden steeds meer ontdek: zelf sturen blijkt toch leuker dan dit door de auto te laten doen, zelfs op lange ritten.

Het laden aan één fase is nooit een probleem voor mij. Ik heb zelfs de meterkast nog niet laten uitbreiden van 1x35A naar 3x25A want ook met 16A uit de muurlader is ie zo vol. Maar op termijn ga ik 'm nog wel opschroeven naar 25A, zal denk ik ook wat laadverlies tegengaan. En ja, snelladen in de winter is geen snelladen meer, maar dat is voor mij alleen een probleem bij écht lange vakantieritten. En dan verdelen we die gewoon over twee dagen.

In de accudegradatietest van de Ioniq van Marc veel positieve woorden over de eerste versie van deze wagen, en ik herken ze zeker. Het blijft voor mij onbegrijpelijk dat zó weinig mensen lijken in te zien dat deze auto zoveel biedt voor relatief weinig. Niet iedereen zal 'm passen, maar veel automobilisten wel. Ik denk echter dat het wel zaak is de Ioniq helemaal op te rijden, want als ik de afschrijvingsvoorspelling mag geloven moet ik straks geld toeleggen als ik 'm zou inruilen.

Voor wie z'n voorspelling aangaande mijn experiment wil controleren: 14,5 kWh/100km volgens het waggie zelf. Wel een interessante om eens een kWh-meter aan de laadgroep te hangen om het verlies onderweg te achterhalen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.