Hyundai Ioniq Electric Premium (2018) #6

autoreview

Hyundai Ioniq Electric Premium (2018)

Signalement

UitvoeringIoniq Electric Premium
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf44.145 km
KM-stand laatst60.000 km
Lezerswaardering: 93%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf van de ioniq

  • 46.000 km

Aanleiding aanschaf
Onze vorige auto (Mitsubishi lancer) stond op de nominatie vervangen te worden. Dit omdat hij weinig reed (5000 km/jaar), een voor dit doel te dure auto is/was. Bij de jaarlijkse beurt in januari stonden we voor de keuze om 1000 euro aan reparaties te betalen of verder te kijken. Het laatste dus...

Keuze voor elektrisch
Elektrisch rijden heeft vanwege het gemak, comfort en milieuvoordeel al lang mijn aandacht. Dus met de keuze voor een nieuwe auto hebben we overwogen een Honda jazz van rond 2010 of elektrisch te gaan rijden. Een jazz omdat onze andere jazz perfect past bij ons. Compact van buiten, ruim van binnen, betaalbaar en betrouwbaar. Elektrisch is natuurlijk in aanschaf duurder, maar in lopende kosten goedkoper. Met info uit video’s van teslabjorn, onderhoudsinfo van dealers, reviews op autoweek een excel gemaakt om de kosten op een rij te zetten. Dan ligt het omslagpunt voor een elektrische auto voor ons (+/- 25.000 km/jaar, €1,50 per liter benzine) op 5 jaar. Dus we hebben de knoop doorgehakt: elektrisch!

Keuze voor de ioniq
We hebben natuurlijk een beperkt budget (€20.000) waarbinnen we zochten, daarnaast ook minimale eisen (minimaal 160 km range in de winter, mogelijkheid tot snelladen).

Het is de ioniq geworden omdat hij binnen het budget ruim voorhanden was, dus we konden kiezen qua kleur, leeftijd en uitrustingsniveau. Daarnaast is het een ev met beperkte range maar goede mogelijkheden om met snelladen toch lange afstanden te doen (tip: 1000km challenge teslabjorn). Hij gaat efficiënt om met energie (met tesla model3 meest efficiënt). Redelijk ruime auto voor gezin. Ruime uitrusting en ook qua veiligheidssystemen top. En ruime garantie, we hebben nog 3 jaar fabrieksgarantie en 5 jaar accu garantie.

De andere kanshebbers die het niet zijn geworden:
Zoe (nadelen: niet snelladen aan ccs, vaak huuraccu’s)
Leaf 1e generatie (range te klein, snelladen beperkt, accudegradatie door gebrek actieve koeling, chademo niet de Europese standaard)
Leaf 2e generatie (beperkt snelladen, geen actieve koeling, chademo)
E-soul 1e generatie (range net aan, chademo)
BMW i3 (te prijzig, goedkopere versies nog te beperkte specs)
Kona 40kwh (krapper en buiten budget)
Tesla model 3 (te duur, snel, nergens voor nodig)

Hoe bevalt het tot nu toe
We zijn om! Als we nu in onze jazz stappen voelt dat echt als terug in de tijd.

Het elektrisch rijden is zo comfortabel en gerafineerd, qua aandrijflijn minstens zo soepel als bv. een Jaguar XJ van 20 jaar terug. Hij is voldoende vlot, maar niet zo snel dat ik me opgejaagd voel. Heerlijk ontspannen rijden dus. Ook alle luxe die erop zit maakt het aangenaam rijden. Adaptieve cruisecontrol, dab radio, verwarmde stoelen en stuur, prima navigatie (met Apple CarPlay net als in een tesla met satellietview), parkeersensoren en camera... kortom alles wat we eigenlijk niet nodig hebben, dus luxe :D

Ook missen we het tanken niet. Op de oprit laden en elke dag met volle accu op pad. We hebben nog geen enkele keer meer gereden dan de range. Dus range angst hebben we nog niet ervaren. We hebben voor de test al wel een keer snel geladen. De auto was eerder vol dan dat het bestelde broodje in het centrum gesmeerd kon worden.

Hoe we laden?
Voornamelijk thuis op de oprit met een laadpaal van EVBox. Aangesloten op 3 fasen 16a, de ioniq kan helaas maar een fase gebruiken. Dus we laden met 3,6 kW, net als de granny charger. De ioniq kan wel tot 32a aan op die ene fase. Maar ja een 32a groep betekend jaarlijks fors (€800) meer vastrecht aan de netbeheerder betalen).

Verder hebben we in Grave al een paar keer de snellader ingeprikt terwijl we een broodje in het centrum bestellen. Dan zien we snelheden van 60-70 kW tot 77% en daarna zakt de snelheid naar 40-50 kW, na 84% naar 30-40 kW en daarna zakt de snelheid langzaam weg to 0 bij 94%.

Hoe lang duurt het laden?
10 seconden: klep open en de stekker erin. ;)
Thuis duurt het een uur of 7 als hij ver leeg is. Maar ja, dan slapen we...
Snelladen duurt maar iets van 15 minuten om van 10% naar 77% te gaan. Verder laden kan, maar is niet efficiënt.

Als je teslabjorn volgt, dan geeft hij aan dat de ioniq 85 km/uur gemiddeld vol kan houden met rijden en laden. Dat lijkt aardig te kloppen. Van 10-77% laden kost een kwartier, daarna kun je 150 km rijden van 77-10%. Dus 150 km rijden in 1,5 uur, kwartier laden is het ritme. 150 km in 1 uur en 45 minuten komt overeen met 150 / 1,75 = 85,7 km/uur. Dus laat de journalisten maar meukelen over accugrootte en range. Wij kunnen leven met dit ritme aangezien we jonge kinderen hebben en toch moeten stoppen. En 1000km in 12 uur is toch snel zat voor die ene keer.

Zijn er dan geen klachten? Jawel:
- lak op de bumper is dun en gevoelig voor steenslag.
- geluidsisolatie kan beter. Bandengeluid bij hogere snelheden.
- de auto hold moet elke keer opnieuw aangezet worden.
- mediasysteem is al een paar keer vast gelopen.
- geen trekhaak (dan pakken we de jazz wel)

Overal zijn we ontzettend blij en tevreden met de ioniq!

Kosten tot nu toe:
Aanschaf natuurlijk. €21.500 - €2.000 subsidie.
Geen wegenbelasting tot 2023.
Verzekering all riks valt mee, ruim 500 per jaar (wel maximale no-claim).
Onderhoud zal meevallen volgens de dealer zijn beurten €100-300 per 15.000 km. Nog geen onderhoud gehad.
“Brandstofkosten” overalles tot nu toe 2ct per km. Hier verdienen we de aanschaf mee terug dus. In tegenstelling tot benzine lopen de prijzen uiteen:
- met stroom van het net is het 3,5 ct per km.
- met stroom van de tango uit Grave gratis tot nu toe.
- met stroom van onze zonnepanelen sinds maart is het 1 ct per km.
- met stroom van openbare laadstations kunnen we voorlopig toe met ons gratis gespaarde saldo van &Charge (tip!!!), daarna 5 tot 9 ct per km.

Na een jaar

  • 60.000 km

De jaarlijkse beurt was 190€, geen bijzonderheden.

Laden inclusief laadverlies is 156 Wh / km.

De auto bevalt ons uitstekend.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.