Hyundai Ioniq Electric Premium (2017)

autoreview

Hyundai Ioniq Electric Premium (2017)
Hyundai Ioniq Electric Premium (2017)Hyundai Ioniq Electric Premium (2017)Hyundai Ioniq Electric Premium (2017)Hyundai Ioniq Electric Premium (2017)Hyundai Ioniq Electric Premium (2017)Hyundai Ioniq Electric Premium (2017)Hyundai Ioniq Electric Premium (2017)Hyundai Ioniq Electric Premium (2017)

Signalement

UitvoeringIoniq Electric Premium
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf48 km
KM-stand laatst185.179 km
Lezerswaardering: 91%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Hoe ben ik tot mijn keuze gekomen

Elektrisch rijden roept bij velen nog steeds vragen op. Met deze review zal ik regelmatig updates delen over het rijden met de Hyundai ioniq electric, maar ook over de ervaringen met het electrisch rijden, het opladen, de kosten etc.

Inmiddels 5 jaar geleden heb ik deelgenomen aan de elektrische proefrit van de ANWB. Een prachtige kennismaking met elektrisch autorijden, in mijn geval met een Nissan Leaf. Wat me toen opviel was de beperkte actieradius (max 150 km in de praktijk) en het beperkte aantal laadpalen en snelladers. Niet heel praktisch allemaal, maar voor mij was wel duidelijk dat elektrisch rijden de toekomst zou worden.

Eind 2016 was het zover dat ik een nieuwe leaseauto mocht uitzoeken. De Tesla Model S stond al lange tijd hoog op mijn verlanglijstje, maar de leaseprijs van zelfs de basisversie bleek ver boven het budget te liggen. Tijd dus om eens te kijken naar alternatieven.

Kijkend naar actieradius leken een Renault Zoe en een Opel Ampera best interessant. Nader beschouwd viel het comfort van beide wagens tegen en was het uitrustingsniveau niet heel riant. Als je dan bedenkt dat ik 40.000 km per jaar onderweg ben in deze auto, dan zijn ze geen echte optie.

Gelukkig was in oktober 2016 net de Hyundai Ioniq geïntroduceerd. De premium uitvoering bleek behoorlijk riant uitgerust en ook het rijcomfort van de wagen beviel mij prima. Een theoretische actieradius van 280 km zou m.i. in de praktijk uitkomen op 200-220 km. Voor veel van mijn ritten meer dan genoeg, zeker als je onderweg nog aan de snellader kunt.
De optielijst was ook nog eens behoorlijk uitgebreid en met wat specifieke opties van de dealer kon ik een mooie gepersonaliseerde Ioniq samenstellen. Eén ding stond voor mij wel direct vast: er moest iets gedaan worden aan de plastic stukken aan de voorzijde en achterzijde van de auto, want die doen behoorlijk afbreuk aan de uitstraling van de auto.

Mijn droom om volledig elektrisch te rijden bleek ineens binnen bereik. De leaseprijs bleek ook nog eens zeer aantrekkelijk te zijn, zodat ook mijn werkgever snel overtuigd was.

Eindelijk tijd voor de aflevering

  • 48 km

Zaterdag 12 augustus was het dan zover dat ik mijn zwarte (Phantom black) Ioniq mocht ophalen.
Zoals gezegd koos ik voor de premium versie, waarbij ik de volgende opties heb laten aanbrengen:
• Volledig leren bekleding in twee kleuren
• Massagefunctie in de voorstoelen
• Verwarming in de voorstoelen en achterbank
• Uitstapverlichting
• Instaplijsten
• Privacyglas achter (15% lichtdoorlatend)
• Wrappen van alle kunststof delen van de carrosserie met carbon folie

Veel positieve reacties gekregen voor mijn keuzes om de auto te personaliseren. Uitstraling van de Ioniq is wat mij betreft ook helemaal prima en lekker sportief. Met mijn opties is het een stoere wagen, maar met een heel nette uitstraling.

De laadpaal was in opdracht van de leasemaatschappij al enige tijd geleden geplaatst, dus ik kon direct thuis al opladen.

Wel jammer dat de leasemaatschappij nog niet echt was voorbereid op elektrisch rijden. Bij brandstofauto’s sturen ze altijd nadat de aflevering heeft plaatsgevonden het welkomstpakket inclusief de tankpas toe. Ook bij elektrische auto’s bleek dat de procedure te zijn, waardoor ik pas na ruim een week de laadpas van hen ontving. Gelukkig had ik nog net op tijd een eigen laadpas geregeld, zodat ik in ieder geval niet onthand zat. Het was de leasemaatschappij ontgaan dat opladen zonder pas echt niet lukt en dat je niet simpelweg even kunt voorschieten zoals met benzine of diesel.

De eerste week

  • 800 km

Elektrisch rijden is toch wel anders dan met een verbrandingsmotor. Ik kwam er direct op maandag en dinsdag al achter dat je, zeker in het begin, erg bezig bent met je actieradius. Op maandag vertrok ik met een actieradius van 215 km vanuit Duiven naar Hoofddorp (ca 125 km), dus ter plekke bijladen zou nodig zijn. Dat bleek eenvoudig te regelen op de plek van bestemming, en aan het einde van de dag reed ik probleemloos naar huis terug.

Op dinsdag stond een grotere trip op de planning. Eerst vanuit Duiven naar Amsterdam, dan voor de volgende afspraak door naar Den Haag en vervolgens weer terug naar Duiven. In totaal zo’n 325 km dus tussendoor laden zou noodzakelijk zijn. In Amsterdam lukte dat op locatie, maar in Den Haag was geen laadpaal beschikbaar. De enige resterende optie was daarom een snellader van FastNed op de terugreis. Dat was even een spannend moment, want bij de snellader aangekomen was mijn actieradius nog slechts 14 km. Genoeg, maar toch een beetje onwennig nog.

De dagen daarna waren wat eenvoudiger door korte afstanden, maar al met al wende het snel.

Wat mij wel stoort is dat laadpalen vaak bezet zijn door hybride auto's. Natuurlijk moeten die ook laden, maar zij hebben een alternatief. Af en toe staan ze zelfs volgeladen nog aan de paal en beletten mij dan om bij te laden. Gelukkig kan ik aan de snellader.

Uitdagende trip van Duiven naar Brugge en terug

  • 1.500 km

De ultieme uitdaging diende zich al snel aan. Voor mijn werk moest ik naar een nieuwe klant in Brugge, wat vanuit mijn woonplaats een afstand van ca 300 km is. Regelmatig onderweg aan de snellader zou het devies worden.

De heenreis verliep soepel. Vanaf Duiven is het ca 185 naar Antwerpen en daar zijn meerdere locaties met een snellader van Allego. Toch werd het nog even spannend toen de actieradius terugliep en bij aankomst bij de snellader nog slechts 16 km bedroeg. Ook nu gold weer: meer dan genoeg, maar wel spannend.

Vanaf Antwerpen was Brugge gemakkelijk te bereiken. Helaas had ik in Brugge geen mogelijkheid om tijdens mijn afspraak de auto aan een laadpaal te zetten. Jammer, want dat zou eenvoudiger zijn geweest.
Voor de terugreis werd het daardoor even puzzelen. Wat was nu wijsheid, wetende dat bij Antwerpen vaak veel files staan en ook tussen Antwerpen en Breda? Uiteindelijk heb ik gekozen om in Brugge bij de snellader eerst vol te laden en daarna in Gent nogmaals weer tot vol te laden. Dat bleek niet onverstandig, want Antwerpen was verkeerstechnisch een drama. Omrijden via de Liefkenshoektunnel en Bergen op Zoom zou de beste optie zijn.
Aangezien de accu’s vol waren kon dat probleemloos. De eerst volgende snellader op de route naar huis stond in Dordrecht en was zo goed bereikbaar. Veel plannen dus!

Was het een eenvoudige rit? Ja en nee. De snelladers zijn een uitkomst, maar wel prijzig. Het plannen met de apps van FastNed, New Motion en Smoov (vooral handig voor de snelladers van Allego in Nederland en België) zijn geweldig handig.
De extra reistijd die je moet incalculeren is wel een aandachtspunt. Op zo’n rit heen en terug naar Brugge heb ik behoorlijk vaak aan de laadpaal gestaan en dat heeft al met al ca 1,5 - 2 uur extra reistijd betekend. Als je je erop instelt om dan alvast verslagen van je afspraken uit te werken is het geen nutteloze tijd.

Nog even een kleine aanvulling voor wat betreft de elektriciteitskosten van zo'n reis. De totale trip was 608 km en de kosten van het opladen bij de snelladers en na thuiskomst weer volladen bedroegen 45 euro. Omgerekend 7,4 cent per kilometer.
Het gebruik van snelladers maakt het overbruggen van grote afstanden mogelijk maar is dus duidelijk kostenverhogend. De normale verbruikskosten liggen rond de 3,5 cent per kilometer.

Rij-ervaringen van de eerste 3.000 km

  • 3.095 km

Nu de eerste 3.000 erop zitten leek het me tijd om mijn ervaringen met de verschillende functies van de Ioniq eens nader te beschouwen. Ook mijn ervaringen het rijgedrag zal ik belichten.

Rijgedrag
Kort samengevat: de Ioniq is een heerlijke reisauto. De stoelen zitten zeer comfortabel en zijn goed instelbaar. Het stuur is prima aan te passen aan je zitpositie en ook blijft het dashboard steeds goed af te lezen. De auto heeft ook een prima wegligging en rijdt soepel over verkeersdrempels. Vering en demping van het onderstel zijn goed in balans. Het zicht rondom is goed, al heeft de aflopende daklijn wel enige nadelige invloed op het zicht naar achteren.

Stoelen
De zitplaatsen voorin zijn prima in orde, zitten heerlijk en zijn goed in te stellen. Ook de hoofdruimte voorin is ruim voldoende bij een lichaamslengte van 1,85 meter. Achterin zijn de stoelen ook prima, maar is het wat minder ruim. Beenruimte is er voldoende, maar passagiers langer dan 1,80 meter kunnen wat problemen met de hoofdruimte ervaren.
In mijn geval zijn alle zitplaatsen, zowel voorin als achterin, voorzien van stoelverwarming. In de winter zal dat zeker in goede aarde vallen.

Adaptieve cruise control
De cruise control van de Ioniq laat zich eenvoudig bedienen vanaf het stuur en is ook als begrenzer te gebruiken. Bij cruise controle is sprake van een adaptieve cruise control, waardoor de auto automatisch afremt als de voorligger te dichtbij komt. Een mooi systeem, maar in het Nederlandse verkeer moet je ‘m wel instellen op de kortst mogelijke afstand om met het verkeer mee te kunnen komen.
Verder is het belangrijk om goed vooruit te kijken en tijdig naar links te gaan als er een auto voor je opduikt. Zo niet dan remt de auto al af en is inhalen lastiger.
In de file is de adaptieve cruise control uitermate handig: de auto versnelt en remt automatisch (zelfs vanuit stilstand).

Dode hoek signalering
Het systeem voor dode hoek signalering ervaar ik als erg prettig, maar wel zeer veilig afgesteld. Kort invoegen nadat je bent ingehaald acht de Ioniq niet veilig genoeg, zodat je wordt getracteerd op een waarschuwingssignaal.
Toch geldt ook hier dat het een prima veiligheidssysteem is dat de verkeersveiligheid zeker verhoogt.

Lane Keeping System
Dit systeem doet eigenlijk twee dingen tegelijk. Allereerst waarschuwt het wanneer je een lijn overschrijdt of wanneer je van rijbaan wisselt zonder richting aan te geven. Daarnaast is de Ioniq met het Lane Keeping System in staat de auto automatisch binnen de lijnen te houden, mits de bocht niet al te scherp is. Je voelt dat ook wanneer je zonder richting aan te geven voorzichtig al naar de andere baan stuurt en de Ioniq je weer probeert “terug te duwen”. Dat gevoel lijkt het meest op het rijden op een glad wegdek waarbij de wielen onvoldoende grip hebben. Storend is het zeker niet.

Stuurgedrag
De Ioniq laat zich uitermate licht en prettig sturen, zonder dat het een vage besturing wordt. Het enige moment dat wat onwennig aanvoelt is, zoals gezegd, wanneer het Lane Keeping System je wil “terug duwen” in je rijbaan. Maar dan heb je er ook zelf om gevraagd :-)

Genereren remenergie
Het niveau waarop de Ioniq remenergie moet genereren is instelbaar op drie niveaus: 1 is het minst, 3 is het meest. Ik heb hier ondertussen wat mee geëxperimenteerd en besloten dat niveau 2 het prettigste rijdt. Hiermee remt de auto voldoende af om niet vaak te hoeven remmen en wordt al met al redelijk wat energie opgewerkt. Niveau 3 vond ik veel te sterk reageren; daarmee kreeg het gevoel dat de auto teveel op de rem stond waardoor ik uiteindelijk steeds weer snelheid moest vermeerderen.

Parkeersensoren en camera
De parkeersensoren en achteruitrij camera werken goed samen. De camera heeft overdag een prachtig beeld en geeft dan een goed overzicht. De enkele keer dat ik ‘m nu ’s avonds heb gebruikt vond ik het beeld nogal vaag, maar dat kan ook met gewenning te maken hebben.

Navigatiesysteem
Eigenlijk meer dan alleen navigatiesysteem, maar dat is toch wel de belangrijkste functie. Kort gezegd: het werkt prima en is met het touch screen eenvoudig te bedienen. Het systeem bevat ook informatie over oplaadpunten, maar helaas is die informatie niet compleet. De snelladers van FastNed ontbreken bijvoorbeeld, zodat ik vooral gebruik maak van de apps op mijn telefoon om een laadpunt te zoeken.

Actieradius
De werkelijke actieradius met een volle accu heb ik de afgelopen 3 weken telkens tussen de 210 en 220 km gezien. In de praktijk bleek die ook meestal aardig te kloppen en lag mijn verbruik rond de 13 kw per 100 km. Een goed samenspel van rijgedrag en genereren van remenergie, en misschien lukt het me nog zuiniger te rijden zonder een slak te worden. Ik rijd gewoon mee met het verkeer: op de snelweg 100, 120 of 130, afhankelijk van wat is toegestaan.

Weer 4.000 km extra ervaring

  • 6.976 km

Graag deel ik wat ervaringen van de afgelopen vier weken.

Actieradius
Inmiddels zijn de nachten wat kouder geworden (rond 12 graden) en het gevolg is dat de actieradius met volledig geladen accu nu ’s morgens meestal rond de 200 km staat. Nog steeds meer dan genoeg voor normaal gebruik en met bijladen op de plek van bestemming of het gebruik van snelladers voor langere afstanden gaat dat allemaal probleemloos.
Met een trip naar Antwerpen voor de boeg betekent dat toch iets eerder bijladen. Theoretisch is Antwerpen met 185 km binnen bereik, maar ik houd er niet van om zo krap te calculeren. Deze keer koos ik er voor om bij Hoogstraten (net over de Belgische grens bij Breda) de snellader te bezoeken en ik denk dat die een vaste stop wordt voor lange ritten. Kan ik gelijk even koffie drinken in het Total pompstation.

Adaptieve cruise control
Wat ben ik ontzettend tevreden over de adaptieve cruise controle van de Ioniq.
Ik heb ‘m al zoveel gebruikt dat ik eigenlijk nooit meer zonder wil rijden. Je stelt de snelheid eenvoudig in en daarna houdt de auto perfect afstand. Rijdend op de linkerbaan voeg je simpel in op de rechterbaan en de auto past z’n snelheid automatisch aan. Niet abrupt, maar heel geleidelijk. En moet je een afslag nemen naar een andere snelweg dan kun je ook gewoon achter je voorganger blijven rijden. De auto neemt gewoon die snelheid over.
Wordt de afslag vervolgens tweebaans en ga je naar de linkerbaan, dan gaat de Ioniq er niet direct als een bezetene vandoor. Nee hoor, de adaptieve cruise control weet dat je nog in de bocht zit en vermeerdert niet automatisch de snelheid. Veiligheid staat voorop en wil je toch harder dan kun je dan natuurlijk met het pedaal zelf doen.

Laadpalen
Ook de afgelopen weken bleken de gewone laadpalen om de plek van bestemming bijna altijd bezet door plug-in hybride auto’s. Dat mag natuurlijk, want ook die moeten aan de stekker om milieuvriendelijk te rijden. Het toont alleen wel aan dat het aantal laadpalen op veel plaatsen verre van toereikend is. Zeker als mensen hun auto laten staan terwijl die al is opgeladen

Snelladers
Het netwerk van snelladers is met oplaadpunten van FastNed en Allego langs de snelwegen prima op orde. Natuurlijk mogen er nog wel veel meer komen, liefst bij elk pompstation een stuk of 4, maar van stress hoeft helemaal geen sprake te zijn.
Toch had ik even een moment van paniek toen ik bij een snellader stond die niet wilde laden, en mijn actieradius echt te weinig was om de volgende te halen. Het bleek geen echt probleem want op ieder snellader staat een telefoonnummer voor 24x7 support. Met het herstarten van de laadpaal was het probleem verholpen.
Gelukkig beseffen de leveranciers van de snelladers (in dit geval Allego) het belang van goede ondersteuning.

Ioniq app
Een Ioniq app? Bestaat die? Helaas niet, en Hyundai Nederland heeft ook nog geen plannen er een te ontwikkelen. Toch zou dat m.i. wel heel erg prettig zijn, want dan kun je van afstand checken wat de status van de accu is, of je nog voldoende hebt om je volgende afspraak te halen, of de laadsessie al klaar is etc.
Kom op Hyundai, even de schouders eronder en maak zo’n app.

Bijna tijd voor de eerste onderhoudsbeurt

  • 14.735 km

Vorige week gaf de boordcomputer aan dat mijn Ioniq binnenkort zijn eerste onderhoudsbeurt hebben. De interval blijkt 15.000 km te zijn, wat ik eigenlijk best kort vind in deze tijd. Navraag gedaan, maar het is volgens de dealer toch echt zo.

Ik verwacht geen bijzonderheden, want de eerste 5 maanden heeft de Ioniq zich prima gedragen. Er zijn wel een paar kleine punten waar ze even naar moeten kijken:
1. De powerinstellingen, o.a. voor het regenereren van remenergie, gaan steeds terug naar basisinstellingen (niveau 1) terwijl ik ‘m steeds op niveau 2 instel
2. Voor het navigatiesysteem is hopelijk een update beschikbaar, zodat meer laadpalen in het systeem bekend zullen zijn
3. Het afdekzeil van de kofferruimte rolt niet mee op

Dan verder nog wat ervaringen met de voorzieningen in de auto in de herhaling.

Adaptieve cruise control
De adaptieve cruise control is niet alleen op lange afstanden op de snelweg, maar zelfs in lokaal verkeer en stadsverkeer prima te gebruiken. Door ‘m in te stellen op 50 km / uur rijd je niet te hard en het systeem anticipeert perfect op het verkeer. Natuurlijk niet gebruiken als het erg druk is, zoals in de binnenstad, want dan heb je onvoldoende controle over je snelheid en over de auto.
Mij bevalt het erg goed om het systeem zoveel als mogelijk te gebruiken. De bediening met de schakelaars op het stuur is ook erg handig: werkt echt heel prettig en intuïtief.
Het enige nadeel is dat je er een beetje lui van wordt.

Automatische handrem
De AutoHold functie van de Ioniq werkt erg praktisch. Als je dit hebt ingeschakeld gaat de handrem automatisch aan na het remmen (het icoontje wordt dan groen). Heel handig in stadsverkeer, maar ook in de file etc. Je hoeft niet de hele tijd met de voet op de rem te blijven bij verkeerslichten (dat zullen de bestuurders achter je ook waarderen) en hoeft ook nooit bang te zijn dat de auto onverwacht vooruit of achteruit rijdt.
Het enige minpunt is dat de AutoHold functie elke rit opnieuw aangezet moet worden. Geen grote handeling, maar zou wat mij betreft standaard “aan” mogen blijven (net als de automatische ruitenwissers en automatische verlichting).

Powerinstellingen
Deze instellingen dienen om het niveau van het regenereren van remenergie te bepalen. Zoals eerder aangegeven heb ik die altijd op niveau 2 staan, maar zeer regelmatig worden die automatisch weer teruggezet naar de basisinstellingen. Gemiddeld moet ik ze 2 a 3 keer per maand opnieuw instellen en dat is irritant. Bij de onderhoudsbeurt zal ik ernaar laten kijken.

Actieradius
En dan nog wat over de ervaringen met elektrisch rijden in de “winter”. Is dat anders? Ja, dat is anders. De auto rijdt weliswaar niet anders, maar de actieradius heeft wel wat last van de kou. In augustus lag het bereik op ca 210 km. Nu is dat (in december) een stuk lager en ligt de actieradius zo rond de 175 km.
Nog steeds is dat met de vele snelladers geen probleem, maar het vraagt wel iets meer planning. In augustus reed in van Duiven naar Brugge (280 km) met één oplaadsessie in Antwerpen. Op dit moment laad ik tweemaal op zo’n rit: eerst in Oosterhout (bij Breda) en dan nog een keer in Antwerpen. Die sessies duren wel minder lang, want ik hoef natuurlijk niet telkens helemaal vol te laden. Al met al zo'n 20 minuten extra reistijd.

Mijn keuze voor een volledige elektrische auto was een zeer weloverwogen keuze. Tot nu toe heb ik er absoluut geen spijt van. Het elektrisch rijden is fantastisch, de Ioniq een heerlijke reisauto en als je rekening houdt met de oplaadsessies is de reis ook heerlijk relaxed. Met een beetje plannen past een lunchpauze of avondmaaltijd prima in het schema van oplaadsessies.
Verder voordeel is dat ik thuis een oplaadpunt heb (7 KwH/uur) en zo ook altijd verzekerd ben van een redelijk snelle laadmogelijkheid. Thuis kunnen laden is wat mij betreft een must, want zo hoef je ook geen angst te hebben als je met maar 8 km resterende actieradius de oprit opdraait.

Ervaringen van het eerste halfjaar

  • 22.233 km

Het eerste halfjaar elektrisch rijden zit erop. En ik kan volmondig zeggen dat het mij prima bevalt. Zeker met deze Hyundai Ioniq. Dat is een geweldig fijne reisauto en van alle comfort voorzien.
Alle hulpmiddelen heb ik mijn vorige reviews al uitvoerig besproken en die voldoen nog steeds optimaal. Het laden onderweg bij snelladers is ook nog nooit een probleem geweest. En op dit moment rijd ik elke maandag van Duiven naar Brugge en weer terug (550 km op één dag); dat is zonder enig probleem prima te doen.
Wel heb ik ondertussen gemerkt dat het verbruik bij 125km/uur aanmerkelijk hoger is dan bij 110km/uur. En dat terwijl de reistijd er niet wezenlijk korter van wordt. Dat heeft mij doen besluiten om op langere reizen de cruise control steevast op 110km/uur te zetten. Dit komt de actieradius zeker ten goede en maakt de reis ook nog eens een stuk rustiger,
Bij de 15.000 km onderhoudsbeurt waren er geen bijzonderheden. De beurt duurde ook niet langer dan één uur. Voor het steeds resetten van de instellingen voor het regenereren van remenergie hadden ze helaas geen oplossing.
Nog zo'n 7.500 km en dan mag ik weer voor een onderhoudsbeurt naar de garage. Dat zal met de huidige afstanden die ik rijd niet meer dan 2 à 3 maanden duren. Die komende kilometers zie ik ook weer met vertrouwen tegemoet.

30000 km onderhoudsbeurt

  • 31.505 km

Na bijna 10 maanden staat de teller inmiddels op 31.505 km, dus gemiddeld zo'n 3.200 km per maand gereden. Tijd voor weer een onderhoudsbeurt en een goed moment om de ervaringen weer eens bij te werken. Inmiddels kan ik met recht stellen dat ik een zeer ervaren elektrische rijder ben én een zeer tevreden elektrische rijder.

De onderhoudsbeurt verliep vandaag weer vlot en gaf geen bijzonderheden te zien. Alles functioneert goed en veel valt er niet te onderhouden aan zo'n elektrische auto. Wel had ik de afgelopen tijd steeds vaker twee dingen die me niet helemaal bevielen:
1. De "AutoHold" functie is een heerlijk hulpmiddel waardoor je bij stilstand niet steeds de voet op de rem hoeft te houden. Het enige nadeel is dat je die functie elke keer als je de auto start weer opnieuw moet activeren. Dus heb ik de garage gevraagd dat in de instellingen aan te passen, zodat die functie standaard aan staat.
2. Hetzelfde geldt voor de parkeersensoren aan de voorzijde. Die staan standaard uit en worden alleen automatisch geactiveerd als je achteruit gereden hebt. Daarnaast kun je ze handmatig inschakelen, maar dat is een m.i. onnodige handeling. Ook daarvan heb ik de garage gevraagd dat in de instellingen aan te passen.

Helaas bleken beide instellingen in de software geblokkeerd en kon men dit niet aanpassen. Ik heb gevraagd dit bij Hyundai Nederland te melden met het verzoek dit aan te passen. Bij iedere andere auto die ik tot nu toe heb gehad werden de parkeersensoren aan de voorzijde automatisch ingeschakeld bij lage snelheid.

Ga het denk ik zelf ook nog maar eens aankaarten bij Hyundai Nederland, want aan die parkeersensoren aan de voorzijde heb je anders niet veel hulp. Als je ze steeds handmatig moet aanzetten vergeet je het makkelijk.

Verder heeft men vandaag een update van de navigatie uitgevoerd. Helaas heeft het voor de informatie over oplaadpunten weinig meerwaarde opgeleverd. Daarvoor blijven de apps van FastNed en Smoov (met name voor de Allego snelladers) dus nog steeds de beste oplossingen.

Daarnaast is de dagrijverlichting linksvoor onder garantie vervangen. Deze bleek (al enige tijd) niet meer te functioneren.

Tot slot nog een aandachtspuntje voor andere elektrische Hyundai rijders. Ik heb de afgelopen maanden meerdere keren bij enkele snelladers van Allego problemen gehad om verbinding te maken. Er verschijnt dan een DTC-foutmelding. De oplossing (gegeven door een medewerker van Allego) blijkt een eenvoudige: auto op slot doen en dan de stekker aansluiten. Als ik dat doe lukt het altijd prima om de verbinding met de Allego snellader te maken.

Mijn Hyundai is weer klaar voor de komende maanden, dus het rijplezier kan worden voortgezet.

Voor de geïnteresseerden nog een overzicht van de onderhoudskosten van de eerste 30.000 km:
10.888 km - aanschaf winterbanden - 459,00
16.217 km - onderhoudsbeurt 15.000 km - 66,00
26.923 km - wisseling winterbanden/zomerbanden - 128,00
31.505 km - onderhoudsbeurt 30.000 km - 183,00
Alles samen slechts 836 euro.

Verbruikscijfers en kosten van het eerste jaar

  • 37.718 km

Mijn Ioniq Electric is nu precies een jaar oud en heeft 37.718 km op de teller staan. Een mooi aantal, gemiddeld ruim 3.000 km per maand gereden, en ik kan gerust zeggen dat ik inmiddels een zeer ervaren én een heel erg tevreden electrische rijder ben. Natuurlijk vanwege de Ioniq, maar zeker ook van het electrisch rijden in het algemeen.
De laatste tijd gebeurt het me wel regelmatig dat ik bij de snelladers van Allego (maximaal 1 aansluiting voor snelladen) óf een wachtende na mij heb óf zelf even moet wachten tot mijn voorganger klaar is met laden. Dat gebeurt in zo'n 10% van de gevallen, maar wachten duurt nooit lang.
In België is Allego helaas de enige mogelijkheid. In Nederland heeft FastNed mijn voorkeur en grote voordelen voor snelladen, want ze hebben altijd twee aansluitingen én voor mijn Ioniq op steeds meer plaatsen een super snellader. Daarmee kan de Ioniq op dubbele snelheid laden en ben je dus in een mum van tijd weer onderweg. Ik probeer dus in Nederland ook altijd bij een FastNed te laden.
En dan nu de grote vraag: Wat kost dat nou aan elektriciteit zo'n jaar electrisch rijden? En hoeveel is dan de prijs per kilometer? Om jullie daarin inzicht te geven heb ik hieronder een staatje opgenomen met het aantal laadsessies per soort en anderzijds het aantal KwH en de kosten. Het is wel duidelijk te zien dat het snelladen een aanzienlijke kostenpost is, maar als je langere afstanden moet afleggen ontkom je daar niet aan.

Soort - Aantal - Aantal KwH - Bedrag
Thuis Laden - 153 - 2.824 - 600,42
Publiek Laden - 73 - 889 - 155,75
Snel Laden - 133 - 2.105 - 1.315,70
TOTAAL - 359 - 5.818 - 2.071,87

Met deze laadbeurten heb ik het afgelopen jaar dus in totaal 37.670 km gereden. Een snelle rekensom leert dat de energiekosten per kilometer in dat geval € 0,055 bedragen. Al met al nette bedragen, die zeker lager kunnen uitvallen wanneer je minder van snelladers gebruik hoeft te maken.
Het verbruik bedraagt gemiddeld ca 15 KwH / 100 km, gerekend over ritten die meer dan 65% op de snelweg gemaakt worden. In de zomer is het gemiddelde verbruik minder (ca 13 KwH / 100 km), in de winter is dat meer afhankelijk van de temperatuur en overige weersomstandigheden.

Onderhoudsbeurt

  • 47.950 km

Wat later dan gepland is vandaag de 45.000 km beurt uitgevoerd. Geen bijzonderheden en dat was ook niet te verwachten. Eigenlijk ook nog steeds vreemd dat de Ioniq elke 15.000 km voor een beurt moet, want zeker met een elektrische auto is er nauwelijks onderhoud nodig.

Mijn ervaringen met de Ioniq zijn nog steeds uitermate positief. De wagen rijdt heerlijk en het elektrisch rijden is geweldig.
De belangrijkste aandachtspunten zijn (nog steeds):
• Parkeersensoren voor staan niet automatisch aan (schakelen alleen automatisch in zodra achteruit rijden geactiveerd wordt)
• Het ontbreken van een app om de auto en het laadproces op afstand te monitoren
• De gebrekkige informatie over laadpunten in het navigatiesysteem (gelukkig zijn er voldoende apps op je telefoon)

De informatie van mijn dealer en van Hyundai Nederland is tot nu toe weinig hoopgevend. Het lijkt er niet op dat bovenstaande punten op korte termijn (of misschien wel helemaal niet) verbeterd gaan worden. Ondanks dat blijft het een prima auto en kijk ik vooruit naar weer vele genoeglijke kilometers.

Onderhoudsbeurt

  • 64.475 km

Inmiddels was het weer tijd voor een onderhoudsbeurt (60.000 km). Wat mij betreft waren en geen bijzonderheden. Vanuit Hyundai was er wel een preventieve terugroepactie voor de laadstekker. Het bleek te vaak voor te komen dat de laadstekker niet ontgrendelde, waardoor Hyundai besloten heeft deze bij alle auto’s te vervangen tijdens een onderhoudsbeurt.

Ik had hier geen problemen mee, maar het was geen keuze. Dus ook bij mijn Ioniq is de aansluiting voor de laadstekker preventief vervangen.

Voor het overige waren er, zoals te verwachten was, geen bijzonderheden. De kosten van deze onderhoudsbeurt waren ook slechts 98,00 euro.

De Ioniq doet het nog steeds prima, de accu’s zijn nog steeds op peil en het rijden is nog steeds heerlijk. Tripjes van Duiven naar Brugge en terug (op één dag 550 km) zijn prima te doen met op zowel de heenweg als de terugweg een stop bij een snellader. De actieradius van de Ioniq is hiervoor voldoende.

Verbruikscijfers en kosten na twee jaar

  • 71.510 km

Ondertussen rijd ik alweer twee jaar met mijn Ioniq electric. Spijt heb ik nog geen moment gehad. En beperkingen door een beperkte actieradius heb ik nooit echt gevoeld. Regelmatig heb ik langere ritten gemaakt, waarbij snelladers onderweg uitkomst boden. Harde tegenwind was af en toe een spelbreker, want daardoor stijgt het verbruik en bleek soms een extra laadbeurt onderweg noodzakelijk. Maar overall schrijft hier een tevreden man.

Over de kosten van de onderhoudsbeurten heb ik eerder al geschreven. Die zijn extreem laag, maar er hoeft natuurlijk ook nauwelijks iets aan een elektrische auto te gebeuren.

De verbruikscijfers over het eerste jaar had ik vorig jaar al gedeeld. Het lijkt me goed om nu de balans op te maken na twee jaar. Het afgelopen jaar heb ik meer thuis kunnen laden, maar ook bleken er (zeker in België) meer laadpalen beschikbaar voor normaal laden. De hoeveelheid keren snelladen is daarmee flink afgenomen (51 in plaats 132).

De cijfers over een periode van twee jaar en 71.460 kilometer zijn als volgt:

Thuis Laden - 338 x - 6.356 KwH - EUR 1.377,33
Publiek Laden - 142 x - 1.979 KwH - EUR 416,38
Snel Laden - 183 x - 2.848 KwH - EUR 1.737,79
TOTAAL - 663 x - 11.182 KwH - EUR 3.531,50

De elektriciteitskosten per kilometer komen daarmee op EUR 0,049.
Het gemiddelde verbruik bedraagt 15,6 KwH per 100 kilometer.

Al met al heeft de Hyundai Ioniq toch wel een aantal voordelen:
- De stroomlijn van de auto en de slimme regeneratie mogelijkheden zorgen voor een goede actieradius in verhouding tot de accucapaciteit (28 KwH)
- De auto is geschikt voor 100 KwH laders en dus bij veel FastNed punten in no-time weer vol
- De accucapaciteit zorgt er verder voor dat de auto sowieso snel weer vol geladen is

Ik ga nog met veel plezier een aantal jaren door met deze auto en zal regelmatig nog nieuwe reviews plaatsen.

Onderhoudsbeurt

  • 79.355 km

Inmiddels is het alweer tijd voor de volgende onderhoudsbeurt. De frequentie van eens per 15.000 km verbaast me nog steeds, want feitelijk heeft de Ioniq nauwelijks onderhoud nodig. Ook deze keer was het onderhoud na een uur klaar. In die tijd hadden ze ook nog een update van de navigatie uitgevoerd, zodat er in ieder geval meer laadpalen bekend zijn. Helaas is het nog steeds geen erg actuele informatie, dus voor een goed overzicht van laadpalen blijf ik aangewezen op de appjes op mijn telefoon.

Ik had verder de garage gevraagd even te kijken naar rugleuningen van de achterbank. Op een minder vlak wegdek rammelden de leuningen nogal, wat bij een stille auto als de Ioniq nogal irritant is. De oplossing bleek uiteindelijk heel simpel. Door wat tape om de vergrendelingshaken van de rugleuning te doen bleken die strakker te sluiten en, inderdaad, het rammelen is voorbij.

Inmiddels is het ook weer een stuk kouder en dat is aan de actieradius te merken. Met nachttemperaturen net iets boven het vriespunt is de actieradius met een volle lading op dit moment ’s morgens 185 – 190 km. Maar geen stress hoor, er zijn genoeg snelladers als je een langere rit moet maken.

Accu is na 3 jaar nog steeds even sterk

  • 91.645 km

Gelijk maar beginnen met een positief bericht: Mijn Hyundai Ioniq is nu 3 jaar oud en de capaciteit van de accu is nog steeds even sterk. Dat is erg fijn, want naar de huidige normen is een (werkelijke) actieradius van maximaal 225 km in de zomer niet heel riant. Toch bevalt het mij nog steeds prima en kan ik me, zeker in Nederland, daar prima mee redden.
Wat betreft onderhoud en onkosten is de Ioniq ook een ideale auto. Het onderhoud is slechts minimaal en onverwachte onkosten heb ik nog niet meegemaakt.
Door alle Corona-perikelen is het aantal kilometers dat ik het afgelopen jaar gereden heb wel aanzienlijk afgenomen. Het eerste jaar reed ik ruim 37.000 km, het tweede jaar ca 34.000 km en nu in het derde jaar kwam ik niet verder dan 20.000 km op jaarbasis. Zakelijke reizen zijn spaarzaam geworden en de vele trips naar België die ik maakte zijn er voorlopig ook zelden.

De verbruikscijfers en -kosten over het afgelopen jaar waren als volgt:
Gereden kilometers 20.135
Soort - Aantal - Aantal KwH - Bedrag
Thuis Laden - 130 - 2.466 - 542,46
Publiek Laden - 29 - 401 - 122,84
Snel Laden - 23 - 276 - 167,01
TOTAAL - 182 - 3.143 - 832,31

Het gemiddelde verbruik komt daarmee op 15,6 KwH per 100 km. De kosten per kilometer zijn EUR 0,041.

Verbruikscijfers over 3 jaar en 91645 kilometer

  • 91.645 km

Gerekend over de afgelopen 3 jaar en 91.645 km zijn de verbruikscijfers als volgt:

Soort - Aantal - Aantal KwH - Bedrag
Thuis Laden - 468 - 8.821 - 1.919,79
Publiek Laden - 171 - 2.380 - 539,22
Snel Laden - 206 - 3.124 - 1.904,80
TOTAAL - 845 - 14.325 - 4.363,81

Het gemiddelde verbruik komt daarmee op 15,6 KwH per 100 km. De kosten per kilometer zijn EUR 0,048.

Binnenkort is het ook weer tijd voor een onderhoudsbeurt en daarna zal ik ook een post toevoegen met de onderhoudskosten over 3 jaar.

Onderhoudsbeurt

  • 93.700 km

Ook deze onderhoudsbeurt waren er geen bijzonderheden. Wel zijn op verzoek van de leasemaatschappij de wielen van voor en achter omgewisseld, waarschijnlijk vanwege gelijkmatig slijtage van de banden. Voor de rest is een normale onderhoudsbeurt uitgevoerd en is de remvloeistof vervangen. Alles samen voor 261,65 euro.

Wisselen zomerbanden/winterbanden

  • 95.850 km

Bij de halfjaarlijkse bandenwissel zijn direct twee nieuwe winterbanden gemonteerd. Dat maakte de kosten deze keer wat hoger: 286,66. Verder geen bijzonderheden.
De totale onderhoudskosten tot nu toe (over ruim 3 jaar) bedragen daarmee, inclusief banden, 1.913,67 euro. Dat is een gemiddelde van 0,02 euro per kilometer. Een bevestiging van het beeld dat elektrische auto’s weinig onderhoudskosten hebben. Zonder de kosten van de bandenwissels zijn de onderhoudskosten slechts 1.309,67 euro oftewel 0,013 euro per kilometer.

Wisselen winterbanden/zomerbanden

  • 104.228 km

Een simpele wisseling van banden deze keer. Niets nieuws nodig, dus qua kosten ook voordelig. Slechts 88 euro in totaal.

Onderhoudsbeurt

  • 109.025 km

Helaas, of gelukkig, zijn de onderhoudsbeurten van de Hyundai Ioniq saai. Net als alle voorgaande keren waren er ook nu geen bijzonderheden. Voor het bescheiden bedrag van 103,30 euro was de auto weer gereed.

Verbruikscijfers en onderhoudskosten over 4 jaar

  • 110.506 km

Het aantal gereden kilometers was dit jaar beperkt tot bijna 19.000.
Daardoor lukte het ook vaker om thuis te laden en heb ik slechts 14x aan een snellader hoeven staan. Over 4 jaar ziet het overzicht van laadbeurten, kilowatts en kosten er als volgt uit:

Soort - Aantal - Aantal KwH - Bedrag
Thuisladen geen BTW - 569 - 10.818- 2.359,07
Normaal Laden Publiek - 185 - 2.583- 658,78
Snel Laden - 231 - 3.552- 2.057,13
TOTAAL - 985 - 16.953 - 5.074,98

Het gemiddelde verbruik komt daarmee op 15,3 KwH per 100 km. De kosten zijn daardoor EUR 0,046 per kilometer.

De totale onderhoudskosten inclusief de winterbandenwissels zijn over 4 jaar uitgekomen op 2.138 euro. Omgerekend naar het aantal gereden kilometers is dat slechts EUR 0,02 per kilometer. Een duidelijk bewijs dat elektrische auto’s in gebruik voordeliger zijn dan een brandstofauto.

Status van de accu

  • 118.555 km

Recent moest ik vanuit Duiven naar Veere, een afstand van zo'n 235 km. Gelet op de wintertijd betekende dat sowieso een keer aan de snellader onderweg, want de maximale actieradius in deze tijd van het jaar is 190 km.
Inderdaad, bij vertrek stond de actieradius volgens de boordcomputer op 190 km. Maar helaas waaide het behoorlijk hard die dag: windkracht 4 à 5 vanuit het westen. Het effect was ook duidelijk merkbaar, want ik moest voor de zekerhed al na 125 km aan de snellader. De resterende actieradius was op dat moment nog slechts 35 km.
Na het laden tot 80% was de geprognotiseerde actieradius weer 160 km, maar ook nu blijkt de werkelijkheid minder positief. Bij aankomst resteert nog slechts 40 km actieradius.
Samengevat: de gereden afstand was 235 km, maar het verbruik stond gelijk aan 275 km (17% extra). De grote vraag is nu of dit alleen komt door de westenwind, of is toch de capaciteit van de accu na 4,5 jaar teruggelopen.
Het aantal laadbeurten dat ik aan de snellader heb gestaan is overigens in die 4,5 jaar slechts 23,5% van alle laadbeurten geweest. Zeker in het eerste jaar, met alle ritten naar Brugge, was het percentage laadbeurten aan de snellader hoger (36%). Maar of dat zoveel invloed heeft gehad?
Ik blijf de accucapaciteit de komende tijd in de gaten houden en zal daar dan uiteraard weer over schrijven.

Loos alarm, accu is prima

  • 120.725 km

Inmiddels zijn we een aantal weken verder en heb ik kunnen vaststellen dat de harde tegenwind de verstorende factor is geweest. Net zoals ik eerder al eens merkte op een andere reis over grotere afstand.
Ik heb de laatste tijd na iedere laadbeurt de dagteller op nul gezet en vastgesteld dat de werkelijke kilometers zo goed als overeen komen met de vooraf door de auto aangegeven actieradius. Geen reden tot zorgen dus. Gedoseerd rijden en op tijd laten uitrollen blijven de beste opties om energie te besparen en het verbruik te drukken.
Misschien kan de garage binnenkort bij de onderhoudsbeurt wel een meting van de werkelijke accucapaciteit doen.

Onderhoudsbeurt

  • 123.830 km

Opnieuw geen verrassingen tijdens de onderhoudsbeurt. Wel een iets hoger bedrag, maar met 185,56 nog steeds niet schokkend. Er waren ook geen bijzonderheden te melden en de auto lijkt klaar voor nog vele fijne kilometers.
Volgens metingen van de garage is de status van het accupakket ook nog steeds prima voor een auto van 5 jaar auto met de kilometerstand. Ten opzichte van 5 jaar geleden heeft de accu nog 90% van z’n capaciteit over. Een beeld dat wel klopt met mijn ervaringen.
De auto is wat mij betreft nog steeds aantrekkelijk en ik denk dat ik ‘m aan het einde van het leasecontract (augustus dit jaar) privé ga overnemen.

Einde leasecontract, verder als privé auto

  • 127.950 km

Vandaag is mijn leasecontract afgelopen en, zoals ik eerder al meldde, heb ik deze Hyundai Ioniq nu privé overgenomen. De auto bevalt mij prima en ook het elektrisch rijden. Dat wilde ik sowieso blijven doen.
Een andere elektrisch auto kopen was geen optie vanwege levertijden. En een andere occasion biedt mij ook weinig voordelen.
Dus ondanks de relatief hoge prijs toch de auto overgenomen van de leasemaatschappij. Met de subsidieregeling wordt het nog iets aantrekkelijker en ik weet nu ook dat ik de komende 3 jaar met deze auto verder rijdt.
Was het gemiddelde aantal kilometers de afgelopen 5 jaar ca 26.000 km per jaar, vanaf nu ga ik denk ik tussen de 15.000 en 20.000 km per jaar rijden.
Mijn review zal ik blijven aanvullen bij iedere onderhoudsbeurt.

Onderhoudsbeurt

  • 141.605 km

De eerste reguliere onderhoudsbeurt sinds ik de Ioniq heb overgenomen is prima verlopen. Geen bijzonderheden, maar wel als extra’s een airco reiniging laten uitvoeren en de interieur/pollenfilter laten vervangen. Na een uur was de onderhoudsbeurt al klaar en de kosten waren ook geheel in lijn met de verwachting: € 251,33.
Over 4 à 5 maanden moet een APK plaatsvinden en dan zullen waarschijnlijk de banden rondom moeten worden vervangen. Het profiel varieert op dit moment tussen 2,9 mm op de voorbanden tot 2,5 mm op de achterbanden. Voldoende nog voor de komende maanden en ca 7.500 km.

APK

  • 150.375 km

Vandaag de APK laten uitvoeren en de Ioniq heeft het probleemloos doorstaan. Uiteraard wel een opmerking over de banden, maar nog steeds op alle banden meer dan 2 mm profiel. Daar kan ik nog wel een 6.000 km mee rijden.
Bij de volgende onderhoudsbeurt laat ik dan de winterbanden die ik heb meegekregen bij de overname erop leggen, zodat ik die ook kan afrijden. Daarna wordt het dan tijd voor een nieuwe set rondom.

Onderhoudsbeurt

  • 156.360 km

Weer 15.000 km verder dus weer tijd voor een onderhoudsbeurt. Net als de vorige keer bij de onderhoudsbeurt als extra’s een airco reiniging en het vervangen van de interieur/pollenfilter laten uitvoeren. Geen bijzonderheden tijdens de beurt dus die kosten vielen net als eerder heel erg mee: € 251,06.
Verder heb ik de winterbanden die ik nog had liggen laten monteren. De extra kosten hiervoor waren € 98,50. Met deze winterbanden kan ik tot de komende onderhoudsbeurt zeker nog vooruit en dan wordt het tijd voor 4 nieuwe zomerbanden.
Tot slot gevraagd de ontgrendelknop van het bestuurdersportier te controleren, want die functioneerde niet meer. Helaas is die defect en moet daarvoor een complete nieuwe handgreep worden gemonteerd. Niet er duurzaam helaas, maar ik wil het wel graag op orde hebben. De kosten zijn navenant en m.i. duurder dan nodig is: € 297,30. De eerste tegenvaller na 6 jaar rijplezier.

Gasveren achterklep vervangen

  • 161.115 km

Na ruim zes jaar is het goed te merken dat de gasveren van de achterklep aan kracht inboeten. Na een paar keer m’n hoofd gestoten te hebben vond ik het welletjes. Bij Winparts heb ik twee nieuwe besteld (€ 39,00 incl. verzendkosten) en die vandaag direct gemonteerd. Een klusje van 5 à 10 minuten, en de achterklep zoeft weer open.

Onderhoudsbeurt

  • 173.745 km

Onderhoudsbeurten met de Ioniq zijn nogal saai: ook vandaag was er weer niets bijzonders aan de hand. De garage heeft de standaard onderhoudsbeurt uitgevoerd en na controle ook de remvloeistof vervangen. De schokdempers achter kraakten af en toe bij het nemen van een verkeersdrempel, maar ook dat bleek niets bijzonders. Even smeren was voldoende.
Al met al dus weer, zoals verwacht, een lage rekening van € 298,92. De Ioniq is weer klaar voor de volgende 15.000 kilometers.

Airco bijvullen

  • 176.025 km

Helaas had ik bij de laatste onderhoudsbeurt geen airco-check laten uitvoeren, want anders was het probleem natuurlijk eerder opgevallen. Aangezien ik veel met open dak en open ramen rijdt was me de werking van de airco niet opgevallen. Pas toen ik recent met temperaturen van 30 graden een passagier meenam bleek dat de airco niet meer goed werkte.
Vandaag bleek bij controle dat het systeem opnieuw gevuld moest worden. Eigenlijk niet zo heel erg vreemd na 7 jaar, want gemiddeld wordt uitgegaan van 4 à 5 jaar. Nadat de airco was bijgevuld werkte alles weer perfect.
De kosten waren, een standaard tarief, € 195,00 euro.

Status van de accu

  • 180.655 km

Met 180.000 km op de teller leek het me een goed moment om de status van de accu eens in de praktijk te checken. Voor een rit van ruim 100 km heb ik voor zowel de heenweg als de terugweg een meting van actieradius en gereden afstand gedaan. Het was een traject dat voor 80% over snelwegen ging, waarbij ik op de snelweg steeds een snelheid van 100 km/u heb aangehouden op de adaptieve cruise control.
Op de heenweg (tegenwind, windkracht 3) vertrok ik met een actieradius van 190 km. Bij aankomst had ik 113 km gereden en was de resterende actieradius 64 km. Geen 190 km dus, maar opgeteld slechts 177 km (93%).
Op de terugweg (wind mee, windkracht 3) vertrok ik met een actieradius van 164 km. Bij thuiskomst had ik opnieuw 113 km gereden en was de resterende actieradius 47 km. Net geen 164 km dus, maar opgeteld nog 160 km (97,5%).
De invloed van de wind is dus goed merkbaar.
Gemiddeld genomen is daarmee het werkelijk aantal kilometers 95% van de voorspelde actieradius.
Wat me overigens wel opvalt is dat vanaf een resterende actieradius van ca 40% het verval groter wordt. Vanaf dat moment kan ik globaal zeggen dat als er nog 80 km resterende actieradius op de meter staat, het werkelijk nog te rijden aantal kilometers niet meer dan 60 zal zijn. Niet vreemd na ruim 7 jaar en 180.000 km maar wel iets om rekening mee te houden. Overigens ook in Nederland nergens een probleem met de vele snelladers.
Bij de volgende onderhoudsbeurt zal ik bij de garage eens vragen om de status van de accu door te meten. Ben benieuwd.

Dikke vette pech

  • 185.179 km

Veel te vroeg heb ik afscheid moeten nemen van mij Ioniq. Ik hoorde al een paar dagen een wat fluitend geluid tijdens het rijden en was van plan om de volgende dag bij de garage langs te gaan. Helaas, op weg naar een afspraak ging het fluiten ineens over in een ratelend geluid. Direct gestopt en uiteindelijk met een bergingsauto afgevoerd.

De diagnose was uiteindelijk een defecte tractiemotor, iets met lagers etc. Een nieuwe motor zou inclusief in-en-uitbouw ca 14.000 euro gaan kosten. Revisie van de bestaande motor kwam op ca 5.500 euro. In beide gevallen geen fijn vooruitzicht en ook geen garantie of er niet binnen een jaar nog andere grote kosten zouden komen.

Naar mij idee mag een motor niet zo snel kapot gaan. Maar vanuit Hyundai was er geen enkele kans op coulance. Uiteindelijk dus maar, met pijn in m’n hart, besloten om ‘m in te ruilen voor iets anders.

Mijn review is hiermee ten einde, snif.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (73)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.