Hyundai Ioniq Electric Comfort (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ioniq Electric Comfort |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 17 km |
KM-stand laatst | 82.000 km |
Elektrisch rijden, wat een rust
- 32.250 km
Aanleiding
Het was juni 2016. Mijn eerste ervaring met een elektrische auto. Ik reed een dag rond in een Telsa Model S en ik wist het; mijn volgende auto wordt ook volledig elektrisch!
Tot zover het dromen. Een Tesla Model S lang ver buiten mijn financiële mogelijkheden, dus ik moest maar door dieselen. Daarnaast bleek elektrisch rijden nog niet zo praktisch, je kon niet ver rijden op 1 accu lading, het waren geen echte gezinsauto’s of ze zagen er futuristisch uit zoals de eerste generatie Leafs of de BMW i3’s. Niet mijn smaak.
Eind 2016 introduceerde Huyndai de Ioniq Electric. Mijn eerste gedachte was; een stap in de goede richting. Ruim voldoende, goed geprijsd en een niet al te opvallend design. Helaas bleven er nog wel een aantal nadelen over zoals het kleine accupakket waardoor de actieradius nog beperkt is.
Waarom de Ioniq?
Toch ben ik dit voorjaar over stag gegaan en heb een Huyndai Ioniq aangeschaft. Wat heeft mij overtuigd om toch een Ioniq aan te schaffen? Dat is makkelijk uit te leggen aan de hand van twee belangrijke eigenschappen van een elektrische auto’s: efficiëntie en snellaadmogelheden. Beide zijn bij de Ioniq prima in orde en compenseren het kleinere accu pakket voldoende voor mij. Huyndai heeft inmiddels bewezen erg efficiënte EV’s te maken, getuige ook het bereik van de Kona. Andere fabrikanten hebben hier toch nogal moeite mee. Daarnaast heeft de Ioniq de mogelijkheid om tot 70 kW te laden. Door de combinatie van efficiëntie en snellaadmogelijkheden kreeg de Ioniq mijn voorkeur boven een Leaf 2.0 of een E-golf. Daarnaast was die ook goedkoper.
Zo kunnen de Leaf 2.0 en E-golf maximaal laden met 50 en 40 kW. Beide auto’s missen daarnaast actieve batterij koeling, het aantal snellaadacties per dag beperkt is dus beperkt, mocht je toch een keer verder moeten reizen. Het laatste grote voordeel van de Ioniq ten opzichte van andere EV’s is de lage lucht weerstand. Ik rij vooral veel snelweg kilometers en dan heeft de lucht weerstand behoorlijke invloed op het rijbereik.
Business case
Ik rijd dagelijks 100 kilomeer voor mijn werk, hiervoor is een elektrische auto uitermate geschikt. Een stuk goedkoper dan benziene, terwijl het ten opzichte van diesel weer 100 euro per maand aan wegenbelasting scheelt, dat telt toch lekker door. Qua stroomverbruik verwacht ik bijna zelfvoorzienend te zijn, ik heb een eigen oprit + zonnepanelen dus dat maakte de business case ook sterk. Ik rij nu nieuw, voor hetzelfde maandbedrag als een jong gebruikte diesel met een vergelijkbaar uitrustingsniveau rij ik nu nieuw. Terwijl je een diesel met 120-140k op de teller koopt je bij een beetje pech toch al tegen wat onderhoud aan gaat. Zeker om de euro 6 diesels binnen de uitstootnormen te houden komen er steeds meer onderdelen in die ook nog eens zeer regelmatig kapot gaan ( EGR kleppen, turbo’s, roetfilters etc).
Praktijk
Maar tot zo ver de theorie. Hoe bevalt de Ioniq in de praktijk na enkele kilometers?
Ik moet zeggen, de eerste week was vooral wennen. Niet zo zeer het laden, want je legt hem toch elke dag aan de lader waardoor je de volgende dag weer vol vertrekt. Nee, meeste dingen waar ik aan moet wennen kwam vooral omdat het autorijden zoveel simpeler is als je elektrisch rijdt. Je hoeft niet meer te schakelen, je voelt hem niet eens meer schakelen want er zit geen versnellingsbak in. Daarnaast rijdt het zoveel stiller. Het enige wat je hoort zijn de wielen die rollen, de ventilator die draait voor de verwarming. Daarnaast is het vermogen altijd beschikbaar, de motor hoeft niet eerst op toeren te komen of warm te worden voordat die lekker rijdt.
Af en toe moet ik ook wel eens verder weg voor het werk met dan een enkele reis van 150-175 kilometer. Vaak kan ik op de bestemming niet lader, dus daarvoor ben ik aangewezen op een van de snellaad stations. Ik sta ongeveer 1 keer per maand bij de snellader en dat valt me best mee. Zeker bij de 175kW lader van Fastned heb ik binnen 20 minuten weer 80% lading, als je na je afspraak even de mail wegwerkt dan is die tijd zo om.
Actieradius
Net zoals bij alle auto’s is het verbruik mede-afhankelijk van de weersomstandigheden. Bij een elektrische auto merk je het alleen sneller omdat je actieradius beperkt is. Daarnaast neemt de accucapaciteit af, zeker als het vriest. Bij temperaturen onder 0 zal de actieradius zo’n 180 kilometer zijn in mijn geval, maar zodra de temperatuur boven 0 zit kom je alweer snel aan de 200 kilometer. Ik rij met all season banden dus die verbruiken sowieso iets minder dan echte winterbanden. De auto staat onder een carport en hier blijft het accupakket toch net iets warmer dan wanneer die aan de straat zou staan. Daarnaast kun je hem voorverwarmen waardoor de accu ook al warmer wordt.
Extreme vorst heb ik nog niet mee gemaakt (-10) maar dan zal de actieradius nog wel wat verder afnemen.
Zodra het buiten 20 graden is, neemt de actieradius toe tot zo’n 220 kilometer.
Wat zeker helpt is het feit dat de GOM van de Ioniq erg betrouwbaar is. Zo moest ik een keer 60 kilometer rijden totaan een snellader terwijl ik volgens de GOM nog 70 kilometer kon. Het was rustig weer, dus ik had genoeg vertrouwen om naar deze snellader te rijden. Uiteindelijk kwam ik met 5 kilometer over aan op bestemming. Gewoon een kwestie van kijken of de speling die je hebt (10 kilometer in dit geval) ongeveer gelijk blijft.
Wel is het zo dat je voorbereid op weg moet gaan als je lange afstanden rijdt. Snelladers staan nog niet bij elk tankstation, dus je kunt niet even doorrijden tot aan het volgende tankstation. Gelukkig zijn er goede reisplanners beschikbaar. Ik gebruik vooral Chargemap en abetterrouteplanner om langere reizen te plannen.
Vakanties
Voor lange afstandsvakanties zou ik de Ioniq niet adviseren, al sluit ik niet uit dat ik het nog eens ga doen. Zeker op de snelweg, waar je wel een beetje door wilt rijden, is het bereik net te weinig. Binnen Nederland heb je zoveel 100km/u stukken of file dat je eigenlijk altijd wel 200 kilometer haalt bij niet extreem weer.
Toch kom je relatief gezien snel op je bestemming. Tijdens een weekendje weg naar Trier is mij de reistijd niet tegen gevallen. De te rijden afstand bedroeg 400 kilometer, dus we moesten 2 keer laden. Je rijdt hem immers nooit leeg tot de laatste kilometer en je laad hem op tot max 80%. Bij beide stops hadden we een 175kW lader tot onze beschikking dus we konden onze weg weer snel vervolgen. Ik heb ook een zoontje van 7 maanden en het verbaasde mij dat we langer met hem bezig waren dan met het laden…
Maar nogmaals, voor langere vakanties is het minder ideaal. Je moet wel elke 150 kilometer laden, dus als je 1000 kilometer rijd zit je toch sowieso al vast aan 7 stops.
Conclusie
Al met al ben ik zeer tevreden met de auto. Elektrisch rijden is enorm comfortabel, daarnaast zijn mijn maandlasten voor de auto stevig verlaagd. Ik betaal alleen 45 euro per maand aan verzekeringspremie.
------------------------------------------------------------------------------
Update 32.250 km
Na ruim een jaar rond gereden te hebben in de Ioniq ben ik nog steeds zeer tevreden met mijn keuze. Het aantal keren dat de range niet voldoende is om op bestemming te komen valt reuze mee. Ik bezoek gemiddeld 1 keer per maand een snellader. Zo'n bezoek aan een snellader duurt max zo'n 20 minuten dus dan is helemaal geen straf. Even de benen strekken en weer verder.
Qua kosten heb ik inmiddels twee keer een 'beurt' gehad, de onderhoudsinterval van 15k is wel een nadeel. Dat betekent twee keer per jaar langs de dealer. De totale kosten voor het onderhoud bedroeg 270 euro in het eerste jaar, hierbij zijn er enkel vloeistoffen bijgevuld + de een hele lading aan controles... Deze kosten zijn hoger dan bij een gewone garage, maar je weet vooraf dat een dealer iets extra's kost. Het behoudt van garantie is me echter meer waard.
Pluspunten:
- Standaard rijk uitgerust
- Efficientie
- Snelladen tot 70kW
Minpunten:
- Actieradius had iets meer mogen zijn
Afscheid nemen
- 82.000 km
Na bijna 4 jaar dienst heb ik afscheid genomen van de Huyndai Ioniq. De auto is mij erg goed bevallen. In de 4 jaar dat ik hem heb gehad heb ik geen noemenswaardig onderhoud gehad. Ik heb letterlijk alleen banden en interieurfilters vervangen. Voor de rest geen onkosten gehad.
Door de grote vraag naar occasions heb ik mijn auto tegen een goede prijs kunnen verkopen. Hierdoor zijn mijn maandelijkse kosten uiteindelijk uitgekomen op slechts 375 euro per maand. Dit is incl. afschrijving, verzekering, elektrisch verbruik (schrijf zonnepanelen af op de auto) en het onderhoud. Al met al is het toch een goede keuze geweest om elektrisch te gaan rijden. Veel goedkoper als een vergelijkbare benzine of diesel auto. Als ik toen de keuze had moeten maken was het waarschijnlijk een diesel geworden in verband met het aantal kilometers wat ik rij. Of wat ik reed moet ik zeggen. Sinds corona zijn mijn kilometers per jaar verlaagd van 30.000+ naar ongeveer 20.000.
Met de kennis van nu, heb ik destijds gelukkig maar niet gekozen voor diesel, maar voor een toekomst bestendigere auto.
De Huyndai wordt eind dit jaar vervangen door een Tesla Model Y RWD. Opnieuw privé aanschaft. De grootste reden voor deze auto is de extra ruimte (toch handig met twee kinderen voor vakanties) + een trekhaak. Het grotere bereik is mooi mee genomen, maar voor mij niet de hoofdreden om over te stappen. Ik heb gemerkt dat een range van 200km meer dan voldoende is voor bijna alle tripjes. En als je dan een keer wat verder moet, kun je altijd bij de snellader even ontspannen :)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.