Hyundai Ioniq 1.6 GDI HEV i-Motion (2016)

autoreview

Hyundai Ioniq 1.6 GDI HEV i-Motion (2016)

Signalement

UitvoeringIoniq 1.6 GDI HEV i-Motion
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf141.000 km
KM-stand laatst216.000 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zuinige hybride en ondergewaardeerd!

  • 173.000 km

Tja, dan sta je op zo'n kruispunt; na jarenlange ervaring met dieselmotoren maak je met het oog op de toekomst (lees kosten) een rationele beslissing. Ga je voor een zuinige diesel die voor tonnen aan kilometers weer meekan of kijk je eens met een kritische oog naar een hybride? Ik maak niet alleen snelwegkilometers maar ben ook regelmatig in de stad te vinden en sta daarbij ook regelmatig stil. Dat laatste is niet bevorderlijk voor een diesel. Des te makkelijker wordt dan de keus om voor een hybride te gaan. Via de verbruiksmonitor op deze website gekeken naar het verbruik van diverse merken en modellen. Welke zou het worden? De Yaris? Te klein. De Prius? Ik zou wel willen, maar mijn wederhelft niet. De Auris? Komt in de buurt, al vind ik het stationmodel wel wat mooier dan de hatchback en smaken verschillen. De CH-R; jaah!!! echter als tweedehands qua aanschaf nog steeds behoorlijk aan de prijs. Wie tegenwoordig hybride zegt zegt niet alleen maar Toyota. Mijn oog viel vervolgens op een Hyundai Ioniq. 5-deurs, ruime kofferbak, volgens de verbruiksmonitor haalt men met gemak een verbruik van 1:20 Bovendien kon (nog steeds) het uiterlijk van de auto mij bekoren (ook die bij mijn wederhelft)

Goed, we waren thuis het erover eens dat wij voor een Hyundai Ioniq zouden kijken. Bij ons in de buurt stond zo'n model te koop. Bouwjaar 2016, I-motion uitvoering en 140.000 op de teller. Ondanks de redelijk 'hoge' km-stand was de staat smetteloos, zowel van binnen als buiten. Proefrit gemaakt, overtuigd geraakt, aardige inruilprijs voor mijn Focus 1.6 Tdci Diesel gekregen en de deal was beklonken.

Wat gaf voor mij nou de doorslag om deze auto aan te schaffen?

a) het uiterlijk, mooi gestroomlijnd, stoere front met gril.
b) ruimte, althans voorin, achterin is dat wat minder vanwege de aflopende daklijn, echter mijn dochter zit regelmatig achterin en ik hoor haar niet klagen.
c) de rijeigenschappen; wat een beleving in een automaat (mijn eerste), de auto is stil, zoeft over de weg en voelt, naar mijn mening, stevig op de weg. Jammer genoeg is het (i.t.t. de Ford Focus) geen bochtenwonder, maar goed, we kunnen niet alles hebben.
d) uitrusting; dit is de standaardversie (lees I-motion). Daar zit al behoorlijk wat op. Noem ik toch even de belangrijkste zaken; climate control, cruise control, DAB-radio-ontvangst, boordcomputer met veel informatie, achteruitrijcamera.

Okay, de auto is aangeschaft, al in november 2022 en wij zijn ruim 30.000 km verder dus kan ik al een aardig balans opmaken. Oh ja, had ik al verteld dat het een auto was met een verfijnde hybride-techniek? Zal ik ook eens vertellen hoe die techniek werkt? Nee, doe maar niet. Daarover is in eerdere reviews al voldoende geschreven en eerlijk gezegd weet ik dan niet waarover ik praat.
Terug naar de balans. Eerst de pluspunten.

+++
1) Het verbruik. Wat een feest! Gemiddeld kom ik uit op een verbruik van 1:22,5 met uitschieters naar 1:25 en 1:21. Met een 40 liter tank haal je met gemak 800 km en het verst wat mij tot nu toe gelukt is 960 km. U begrijpt dat ik een doel heb ooit een actieradius van 1000 km te bereiken op een volle tank. In theorie zou dat haalbaar moeten zijn en als ik de verbruiksmonitor mag geloven is het sommigen gelukt. Ik dien erbij te vermelden dat ik zelden boven de 120 km/h rijd.

2) Het comfort. De stoelen zitten voor mij prima. Nergens last van. Met mijn 1.90 meter kan ik er mee prima uit de voeten. Tijdens het rijden zoef je als het ware over de weg, zeker als je voor een deel elektrisch rijdt. Drempels? Gewoon de snelheid aanpassen.

3) Bedieningsgemak. Ondanks de vele knoppen en vele informatie die je op de boordcomputer kunt opvragen is het voor mij een hele overzichtelijke en gebruiksvriendelijke auto. Het bedieningspaneel voelt solide aan. Niets op aan te merken. De automaat welke in twee standen is in te stellen (D, voor meer economisch rijgedrag en S voor meer snelheid) doet zijn werk. Stand S is nuttig om bij het verkeerslicht wat vlotter op te trekken.

4) Ruimte. Tja, zoals ik al zei achterin zit het wat krapper, maar de bagageruimte is groot, zeker voor die klasse (550 liter!) Ikea zal blij met ons zijn (wij soms met hun).

+/-
Adaptive cruise control (ACC). Ik heb er een haat-liefdeverhouding mee. Ik weet dat ACC de ingestelde snelheid vast houdt en daarmee automatisch afstand tot mijn voorligger houdt. Op een provinciale weg vind ik dat geen enkel probleem, sterker nog, ik vind dat veilig. Echter op een snelweg met daarbij een invoegstrook ligt dat anders. Zodra je daar met een ingestelde ACC rijdt achter jouw voorganger, ontstaat daar een dusdanige opening dat het andere auto's uitnodigt daar in te voegen en dat gebeurt vooral bij rustig verkeer vrij frequent. De ACC van de Ioniq reageert direct op zo’n invoeger en remt daarbij soms te abrupt. Dat vind ik tamelijk onplezierig. Vervolgens duurt het, naar mijn mening, weer een eeuwigheid voordat de Ioniq weer op de door mij gewenste ingestelde snelheid zit. Je kunt dan niets anders doen dan de ACC uit te schakelen, de automaat in stand S te zetten en zo weer binnen korte tijd op snelheid te zitten.

-
1) Zicht naar achteren. De achterruit is, door de spoiler, in twee delen gemaakt. Dat heeft enigszins invloed op het zicht naar achteren, zeker wanneer je in de binnenspiegel kijkt. Je kijkt dan als het ware tegen een balk aan. Niet altijd prettig. Wat ik wel een voordeel vind is dat de achterligger met zijn koplampen wel in die balk verdwijnt waardoor je dus weinig last van felle verlichting achter je hebt. Wat ik ook niet begrijp is waarom geen achterruitwisser is geïnstalleerd. Regen blijft er op liggen en de achterruit wordt zo snel vies. Ik heb mij laten vertellen dat men die achterruit zo heeft gemaakt ivm vermindering van de luchtweerstand. Tja, functionaliteit (of schoonheid?) heeft wel eens zijn nadelen. Had het anders gekund? Ja zeker, waarom hebben ze niet een achterruit à la Hyundai i30 Fastback gemaakt? (google het maar, ik vind dat een mooi model en zo'n achterruit had zeker niet bij dit model Ioniq misstaan)

2) Auto wordt gauw smerig. Okay, ik heb een witkleuring model waar je dus gauw vuil op ziet. Het interieur vind ik ook gauw vies worden op m.n. de gladde delen. Dat is gelukkig met wat interieur-spray zo verholpen. Wanneer ik met de Ioniq door de wasstraat ben geweest valt het mij op dat het vuil in m.n. de dorpels blijft liggen. Even met de spons en een sopje er langs en de auto ziet er weer uit als nieuw.

Gelukkig zijn er meer positieve dan negatieve punten over dit model te benoemen. Ik ben er dan ook zeer over te spreken. M.n. het verbruik heeft mij in positieve zin verrast.

Oh ja, de auto is 1x naar de garage geweest voor onderhoud. Op de accu na (moest worden vervangen) was alles in orde. Kosten zo rond de 500 euro.

Binnenkort gaat de auto voor de tweede keer naar de garage voor een beurt. Ik verwacht niet dat de auto daar problemen gaat krijgen.

Beurt bij 174,000 km

  • 174.000 km

Langs de garage geweest voor een beurt. Twee achterbanden vervangen en APK gekeurd. Geen bijzonderheden. Wel 572 euro 'armer' De Ioniq rijdt nog steeds als nieuw. Ik vrees dat dit een 'saai' review gaat worden. Zou ik nog wat anders aan de auto willen veranderen? Ik dacht aan lichtmetalen velgen, maar de originele Hyundai-velgen kunnen mij niet bekoren, dus houd ik het bij de zwarte wieldoppen waar ik overigens prima mee kan leven.

Navigatie? Nee joh, hoewel dat op de I-motion-versie ontbreekt volstaat voor mij Googlemaps of Waze op mijn smartphone. Stoelverwarming is luxe en ik vind dat de airco de auto snel verwarmt. Ik zou zeggen; tot over 15.000 km en op naar de 200.000!!

Airconditioning defect

  • 183.000 km

Een onverwachte en bovenal onaangename verrassing. De airconditioning begaf het. Naar de dealer geweest die mij doodleuk vertelde dat de verdamper van de airco defect was en dat het bij elkaar zo'n €2500 zou gaan kosten.

Ik heb contact opgenomen met Hyundai Nederland met het verzoek of er enige coulance kon worden getoond. Helaas kreeg ik nul op rekest omdat de garantietermijn verstreken was.

Uiteindelijk ben ik naar een aircoservice bedrijf gegaan die de airconditioning voor €2000 (au!) heeft gerepareerd. Men kon mij vertellen dat ik pech had en dat dit euvel veelvuldig bij m.n de Kia Niro voorkwam. Aangezien de Kia Niro en de Ioniq dezelfde motoren en grotendeels dezelfde onderdelen met elkaar delen was de kans dus aanwezig dat de airconditioning het dus bij mijn Ioniq kon begeven. De airconditioning doet het nu gelukkig weer. De auto rijdt verder prima.

Ieder nadeel hep zijn voordeel; ondanks dat de airconditioning het begaf slaagde ik er wel in met een volle tank 1000 km te halen. Dat doel is in ieder geval behaald. Nu zal het volgende doel zijn zonder problemen (lees verrassingen) de 200.000 te halen. Ik zal u op de hoogte houden.

Onderhoudsbeurt

  • 189.000 km

Bij een andere Hyundai-garage de auto onderhouden. Kosten €372. Geen bijzonderheden. Zeer netjes te woord gestaan. Alles werd rustig uitgelegd en als cadeau kreeg ik een gratis wasbeurt en een Hyundai Mobility Pas. De airconditioning doet goed zijn werk.

Het gemengde gevoel is grotendeels verdwenen. De auto rijdt naar behoren. We kabbelen rustig door naar de 200.000 km wat dit jaar nog wel zal gaan gebeuren.

Vakantie Frankrijk

  • 194.000 km

Teruggekeerd van vakantie uit Frankrijk. Dit keer niet naar het verre zuiden maar naar het pittoreske Franche Comté. De Ioniq voelde zich daar op z'n gemak door de mooie glooiende heuvels. Met de automaat in stand "S" ga je zonder al te veel moeite de heuvels op en met de adaptive cruise control ingeschakeld ga je heuvel af zonder dat je je zorgen hoeft te maken over de overschrijding van de maximumsnelheid. Gelukkig wordt dat in Frankrijk nog steeds ruim van tevoren aangegeven dat er op snelheid wordt gecontroleerd. De tolwegen heb ik vermeden. Een kruissnelheid van 100/110 km/h volstaat voor mij. Het verbruik week niet veel af van dat in Nederland (1:23,6) Heerlijk tanken in Luxemburg (scheelde 40 cent per liter). Twee volle koffers en een weekendtas gingen probleemloos in de kofferbakruimte. Kortom, de Ioniq is een fijne reisgezel.

Mijlpaal!

  • 200.000 km

In precies twee jaar tijd er in geslaagd de 200.000 km te bereiken. Afgezien van de airconditioning geen problemen gehad. Verbruik blijft keurig tussen de 1:22 en 1:25. Geen kraakje te horen. Auto ziet er gewoon nog netjes uit. Over een kleine 5.000 km weer voor een beurt bij de garage. Dat zal geen problemen op leveren. Dit model vind ik toch echt mooier dan het facelift model.

Ik ben wel aan het rondkijken voor een andere auto. Dat zal een hybride worden.

Beurt + APK

  • 207.000 km

De Ioniq heeft weer een onderhoudsbeurt gehad en is zonder problemen door de APK gekomen. De voorbanden zijn binnenkort wel aan vervanging toe. Voorts is de remvloeistof ververst en de auto rijdt weer als nieuw. Kosten; 474 euro. Geen kraak of bonk te horen. Ik kan wel stellen dat dit model een kwaliteitsproduct is.

Ik heb de auto daar nog laten taxeren en kreeg daar een inruilprijs te horen waar ik niet bepaald vrolijk van werd. Zonde, want je gaat een klant kwijt raken. De verkoper gaf geen enkele ruimte voor onderhandeling. het onderhoud wordt in ieder geval goed uitgevoerd en ik blijf voorlopig vrolijk doorrijden.

Recentelijk heb ik de Ioniq voor diverse verhuisactiviteiten gebruikt. Zoals ik eerder aangaf bevatte de bagageruimte zo'n 550 liter. Ook qua bagage heeft dit model zich ruimschoots bewezen. Zonder al te veel problemen kon ik een wasmachine, matras of een bed vervoeren. Het enige nadeel is de wat hoge tildrempel. Hoe dan ook, de Ioniq is een multifunctionele en bovenal betrouwbare auto!

Banden vervangen

  • 216.000 km

De twee banden voor waren aan vervanging toe. Kosten; 250 euro. We blijven tot dusver vrolijk doorrijden. Met het warme weer op komst doet de airco prima zijn werk. Af en toe hoor je een piepje en kraakje wanneer je strak door de bocht rijdt. Dat mag geen naam hebben. Drempels en hobbels gaan zonder moeite. Dit is echt wel een solide auto en bovenal een kwaliteitsproduct. M.i. is dit een zwaar ondergewaardeerde auto. Design, verbruik, onderhoud; niets op aan te merken!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.