Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI Premium (2018)

autoreview

Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI Premium (2018)
Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI Premium (2018)Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI Premium (2018)Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI Premium (2018)Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI Premium (2018)Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI Premium (2018)Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI Premium (2018)Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI Premium (2018)Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI Premium (2018)

Signalement

Uitvoeringi30 Fastback 1.4 T-GDI Premium
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf13.000 km
KM-stand laatst96.000 km
Lezerswaardering: 77%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste review

  • 41.000 km

In december 2015 kocht ik mijn eerste Hyundai, een i30 Hatchback 1.6 CRDI 7-DCT Blackline met 110 pk (zie andere review). Toen deden vooral de aanbieding van de zogenaamde Stockdeals, de inruilprijs voor mijn Ford Focus en de stevige garantievoorwaarden me voor deze Hyundai beslissen.
Deze auto heb ik echter iets sneller dan gedacht ingeruild voor een bijna nieuwe Hyundai i30 Fastback 1.4T-Gdi 7-DCT in november 2018. De nieuwe wagen kocht ik bij een particulier die een bedrijfswagen mocht uitkiezen, hij deed deze met veel spijt van de hand. De wagen heeft 13000 km en de kleur is Moonrock (donkerbruin).
De vraagprijs viel in vergelijking met een demomodel (met ong. 5000km op de teller) maar liefst 5000 euro lager uit. De aangeboden wagen was een Shine, in België het hoogste uitrustingsniveau.
Standaard zijn zaken zoals:
- open dak
- verwarmde en ventileerbare zetels in leer
- elektrische bestuurderszetel met 2 standen in geheugen te plaatsen
- verwarmd stuur
- navigatie met 7 jaar lang gratis updates
- DAB+
- Apple Carplay en Android Auto
- 18 inch lichtmetalen velgen
- Bi-ledlichten voor en ledlichten achter
- dodehoekwaarschuwing
- waarschuwing voor achteropkomend verkeer bij het verlaten van een parkeerplaats
- Intelligent Speed Limit Warning
- Forward Collision-Avoidance Assist
- Achteruitrijcamera en parkeersensoren voor- en achteraan
...kortom te veel om op te noemen.

Toen de Fastback verscheen in januari 2018 was ik reeds onmiddellijk verkocht door de mooie lijn, vooral gezien van de achterzijde.

Ik ga nu even in de verschillende aspecten vanuit mijn ervaringen in het afgelopen 1,5 jaar.

Rijden:
- de rijhouding is goed, ik ben vrij groot (1,97m) en was benieuwd of het me lukte laag genoeg te zitten, dit past voor mij net (ook omdat de wagen is uitgerust met een schuifdak).
- de motor is stil en pakt goed op vanuit de lage toeren, als je ineens veel gas geeft, heeft hij wel een bedenkseconde nodig waarna hij als een speer vertrekt, voor mij alleszins voldoende vermogen met deze 140 pk. Het schakelen gaat meestal vlot zonder veel schokken.
- het comfort is op goede wegen zeer goed, op betonwegen (in België nog talrijk) is het echter minder door de vrij stugge ophanging en het lawaai van de banden. Dit laatste is echter zeker verbeterd ten opzichte van de vorige generatie i30.
- de wegligging is prima zowel met de winter- als met de zomerbanden

Afwerking:
- de afwerking is zoals ik het van Hyundai gewoon ben, degelijk maar ook niet meer als dat. Alles zit prima in elkaar maar toch hoor je nu en dan een kraakje.
- Wat wel stoort, is dat het schuifdak regelmatig kraakt (vooral bij temperatuurschommelingen). Volgens mijn dealer is dit normaal en kunnen zij niet meer doen dan regelmatig goed smeren. Bij het volgende onderhoud zal ik dit zeker weer aankaarten.
- De koffer is zeer ruim, hier krijg je heel veel in, en ze is gemakkelijk toegankelijk door de achterklep.

Kosten:
- het onderhoud is qua kosten vergelijkbaar met mijn vorige i30, alleen dient deze motor elke 15000 km een onderhoud te krijgen.
- het verbruik ligt bij een vlotte rijstijl rond de 7,5 l/100 km. Met een zuinige rijstijl waarbij de snelheidslimieten gerespecteerd worden, daalt het verbruik naar 6,5 l/100 km, dit vind ik persoonlijk zeker niet slecht.

Service dealer:
- toen ik de wagen kreeg, merkte ik reeds na enkele dagen dat er regelmatig een foutmelding op het scherm verscheen i.v.m. de Forward Collision-Avoidance Assist. Ik ben net na de aankoop voor een onderhoud langsgegaan, de dealer meldde met dat deze door een softwareupdate kon worden opgelost, en inderdaad...
- wat betreft het krakende schuifdak had ik van mijn dealer meer verwacht, hier blijf ik echter vragen naar een zo goed mogelijke oplossing. Soms stoort het ook niet, zeker als je de radio wat harder zet.

Voorlopige conclusie:
Ik ben tot nu toe zeer tevreden over mijn aankoop. Als ik kijk naar de prijs/kwaliteit is dit echt een uitzonderlijke wagen. Je ziet ze hier in België zeer zelden rijden, wat toch zorgt voor wat 'exclusiviteit'. Toch begrijp ik niet dat je er niet meer ziet rijden...
Ook om in te rijden is dit een zeer fijne, in de meeste gevallen stille, wagen met voorin meer als genoeg ruimte. De ruimte op de achterbank is beperkt, zeker achter mij, maar je zit er wel goed.
Het verbruik valt mijns inziens prima mee voor benzine automaat.

Prima auto

  • 64.000 km

Graag wil ik jullie nog eens even bijpraten over mijn ervaringen met de i30 Fastback.
Door een wijziging van werk sinds september 2020 (op 5 km van thuis) doe ik tegenwoordig veel minder kilometers (15000 ipv >30000 km). Ook hebben we hierdoor besloten onze i10 te verkopen, zodat de i30 sinds december 2020 onze enige wagen is.
We rijden regelmatig (2 keer per maand) naar de Belgische kust, de ervaringen die ik nu schrijf, gaan dus vooral over deze verplaatsingen.

Over het algemeen heb ik geen echte nieuwigheden te melden, de wagen voldoet op alle vlakken nog aan de criteria die ik belangrijk vind (comfort, wegligging, prijs/uitrusting, looks).
In de zomer van 2020 kreeg ik problemen met de airco (condensor defect), omwille van leveringsproblemen van wisselstukken (door corona) heeft het meer dan een maand geduurd vooraleer deze hersteld was en dat in de warmste periode van het jaar... Mijn garagist heeft zijn uiterste best gedaan om alles zo snel mogelijk in orde te maken. Gelukkig valt dit onder de (5 jaar) fabrieksgarantie bij Hyundai.

Schuifdak
Het schuifdak blijf bij wisselende temperaturen krakende geluiden maken. Ik meld dit iedere keer bij mijn dealer, maar meer als goed smeren kunnen ze, helaas, niet doen.

Android Auto
Voor onze ritten naar de kust gebruik ik steevast Android Auto i.c.m. Waze. Ik moet zeggen dat me dit al enkele keren uren bespaard heeft. Waze speelt zeer goed in op files of andere gebeurtenissen onderweg.
Voor mijn muziek gebruik ik dan Spotify, ook dit werkt zo goed als perfect.

Mijn vrouw
Aangezien ik 1,97m ben en mijn vrouw 1,60 m is de elektrische verstelling van de bestuurdersstoel met 2 geheugenstanden een zegen. Alleen spijtig dat de spiegelafstelling (binnen en buiten) niet hieraan gekoppeld is, maar je kan niet alles hebben...
Mijn vrouw merkt ook wel op dat de overzichtelijkheid naar achteren niet echt goed is (ze heeft een punt!). Gelukkig zijn er sensoren en een camera om bijstand te verlenen.

Verbruik
Het verbruik blijft voor mij voortreffelijk. Op onze ritten naar de kust (cruise control op 130 km/u) ligt het verbruik rond de 6,5 l/100 km. Op korte afstanden ligt het verbruik max rond 7,5 l.

Rijstanden Eco - normaal - sport
Ik heb de afgelopen maanden de diverse standen af en toe uitgeprobeerd.
In sport schakelt de motor snel op en af en wordt het rijden nerveuzer. De motor reageert hierdoor feller op het gaspedaal en de prestaties gaan serieus vooruit. Deze stand is in het drukke verkeer van tegenwoordig niet aan te raden. Op de snelweg bij 130 km/uur staat de automaat in 6de versnelling (van de 7 beschikbare) waardoor sneller kan hernomen worden.
Tussen eco en normaal merk ik weinig verschil. De motor reageert met een lichte vertraging op het gaspedaal maar als je doordrukt versnelt de auto toch ook goed. De schakelovergangen gaan soepeler dan in de sportstand. De normaalstand gebruik ik eerlijk gezegd zo goed als altijd, deze voldoet prima.

Bediening
Over de bediening van de auto ben ik zeer tevreden, alles zit logisch in elkaar en is makkelijk te bedienen via het centrale touchscreen of via de knoppen op of in de buurt van het stuur.

Rijcomfort
Het rijcomfort valt over het algemeen goed mee. Alleen op de vele betonwegen in ons Belgenlandje zijn er teveel rolgeluiden... dit kan zeker beter. Misschien dat dit in een wagen van een premium merk beter voor elkaar is.

Looks
Ik vind deze wagen nog steeds mooi qua lijn en in proportie. Ik ben ook blij dat de facelift van de i30 voor de fastback beperkt is gebleven tot de voorzijde, dit houdt mijn wagen jong...

Samengevat
Ik ben nog steeds zeer tevreden van mijn Hyundai i30, ik hoop er dan ook nog jaren en vele kilometers plezier van te hebben!

Weer een jaartje verder

  • 84.000 km

Het is weer ongeveer een jaar geleden dat ik nog eens een update heb geplaatst. Ik beperk deze omdat er eigenlijk weinig nieuws onder de zon is.
Zoals jullie merken heb ik op een jaar tijd ongeveer 20000 km gereden en dit in zo goed als volle tevredenheid.

ONDERHOUD
Ik wil toch van de gelegenheid gebruik maken om even wat meer info te geven betreffende de kosten voor onderhoud bij Hyundai.
1ste onderhoud: 15000 km - 209 euro (vervangen olie en filter)
2de onderhoud: 30000 km - 252 euro (vervangen olie en filter + remolie)
3de onderhoud: 45000 km - 340 euro (vervangen olie en filter + luchtfilter)
4de onderhoud: 60000 km - 315 euro (vervangen olie en filter + remolie)
5de onderhoud: 75000 km - 342 euro (vervangen olie en filter + luchtfilter + olie automatische versnellingsbak)
Dit zijn uiteraard Belgische prijzen, geen idee of de prijzen in NL vergelijkbaar zijn? Ik ben nog steeds zeer tevreden over mijn garage!

PROBLEEMPJES
Sinds begin maart stelde ik regelmatig vast dat er een kraakje zat in de aansluiting van het dashboard op de voorruit. Ik heb dit in de garage laten nakijken en er bleek een band (in een soort schuim), die tussen de voorruit en het dashboard zit, te zijn losgekomen. Deze is verleden week vervangen, het probleem lijkt daarmee te zijn opgelost.
Bij deze interventie (onder garantie) werd trouwens ook het navigatiesysteem geüpdatet aangezien dit recent enkele keren was uitgevallen. Ook werd een nieuwe SD-kaart in het navigatiesysteem gestoken, door een slecht contact kan dit voor bovenstaande problemen zorgen. Ondertussen heb ik geen uitvallend systeem meer gehad, nu maar hopen dat dit zo blijft...

VERBRUIK
Wat betreft het verbruik blijf ik dik tevreden, op korte ritten zit dit tussen de 7 en 7,5 l/100 km, op lange afstanden (bijv. 200 km naar de kust) zit dit tussen 6,5 en 6,8 l/100 km, afhankelijk van o.a. de weersomstandigheden, drukte op de weg, ...

ALGEMEEN
Ik blijf over het algemeen zeer tevreden over deze wagen. Ik vind deze trouwens na 4,5 jaar er nog altijd mooi gelijnd uitzien. Aangezien het hier in België een weinig verkochte wagen is, is hij ook nog een beetje exclusief :-)
Spijtig vind ik nog altijd de rolgeluiden die beter zouden gedempt kunnen worden... Misschien dat nieuwe zomerbanden volgend jaar hier voor verbetering kunnen zorgen...

Afscheid eerder dan verwacht

  • 96.000 km

Einde december viel mijn oog op eenzelfde auto die te koop stond in het zuiden van België, deze had maar 27000 km, bouwjaar juli 2018 en stond goed geprijsd.
Aangezien mijn auto richting 100000 km ging, beslist om het erop te wagen.
Mijn Fastback heb ik uiteindelijk einde januari kunnen verkopen, het heeft iets meer moeite gekocht dan verwacht.
Ik start dus weldra met het bijhouden van mijn ervaringen met mijn andere auto.

Conclusie:
- zeer tevreden over de i30, op gebied van design, rijden, verbruik, bediening, betrouwbaarheid
- kwaliteit van de auto is ook op de meeste vlakken goed
- je rijdt exclusief voor een betaalbare prijs
- aankleding is stevig maar niet elegant
- iets minder tevreden van het comfort, bandengeluid kan zeker beter, zie bijv. ook de kraakgeluiden die komen van het open dak.

Vandaar mijn keuze voor een andere Fastback...

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Hyundai i30

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.