Hyundai i30 CW 1.4i CVVT Blue i-Motion (2011)

autoreview

Hyundai i30 CW 1.4i CVVT Blue i-Motion (2011)

Signalement

Uitvoeringi30 CW 1.4i CVVT Blue i-Motion
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf nieuwe auto en eerste ervaringen

  • 500 km

In september de facelift van de i30cw (i-motion) besteld en dan eindelijk op vrijdag 14 januari 2011 opgehaald. Ik ruilde een Renault Megane Grandtour 1.6 uit 2004 in. Na een flinke zoektocht langs occasions als de Opel Astra en Hyundai i30cw (oud model) toch voor een nieuwe auto gekozen. Ik vond het prijsverschil tussen deze occasions of een nieuwe i30cw te klein. Bovendien vond ik de nieuwe i30cw een behoorlijke verbetering ten opzichte van het oude model. De facelift oogt veel sportiever door bijvoorbeeld de nieuwe neus.
Mijn eerste ervaringen met deze auto wil ik graag met jullie delen.
Het viel me meteen al op dat de afwerking binnen in de auto echt prima gedaan is. Het doet totaal niet plastic aan, waar ik wel een beetje bang voor was. Dat heeft ongetwijfeld ook te maken met de kleurkeuze (donker) en het feit dat er ook op meerdere punten is gekozen voor betere en andere materialen. Verder heeft het interieur op diverse plaatsen chromen randen en accenten (denk aan de grote ronde climate control knop, audio bedieningsknoppen, versnellingspook, portiergrepen), wat het design zeker ten goede komt.
Eenmaal plaatsgenomen in de auto zat de bestuurdersstoel opvallend comfortabel, mede dankzij de verstelbaarheid van de lendensteun en de verhoogde zijkanten van de stoel. Het vooroordeel dat je van een Aziatische stoel afglijdt in elke bocht gaat hier dus niet op. Verder is ook de hoofdsteun in hoogte en diepte verstelbaar.
Ik wilde per se weer een auto met een middenarmsteun, maar voor iemand die niet erg groot is kom je hiermee bijna bedrogen uit. De middenarmsteun is klein (en daardoor ook het opbergvak eronder) en ver naar achteren geplaatst. Dit heeft mede te maken met de aanwezigheid van twee bekerhouders die achter elkaar zijn geplaatst. Gelukkig vind ik het prettig om ver naar achteren te zitten, maar voor kleine mensen die liever wat verder naar voren zitten, is de middenarmsteun onbereikbaar.
Het stuur is in hoogte en diepte verstelbaar en daarmee voldoende naar me toe te halen, zodat ik nog prima bij het stuur kan. Ik ben blij met het handige zonnebrilvakje boven de achteruitkijkspiegel en de overige vakjes in het dashboard. De ruimte in het dashboardkastje is wel een tegenvaller, want als je de veel te dikke gebruikershandleiding erin legt is het al bijna vol. Verder is de USB aansluiting echt een uitkomst voor diverse apparaten, zoals je ipod, usb stick of mp3 speler.
De passagiers op de achterbank hebben bepaald geen reden tot klagen: het is behoorlijk ruim zitten achterin. Echter, het is geen gigantische stationwagon dus dit zou toch onherroepelijk ten koste moeten gaan van de bagageruimte. Dat klopt als ik het zo inschat. De Megane had toch echt wel een stuk meer bagageruimte. Onze hond zal dus moeten inleveren achterin.
Eenmaal rijdend blijkt de auto perfect te doen wat ik wil. Hij stuurt lekker en ik heb geen moment het gevoel dat ik moet wennen aan gas, rem, koppeling of het sturen. Het gaat makkelijk, soepel en vanzelfsprekend. Wel valt me op dat het soepele veren van een Franse Megane toch wel wat comfortabeler rijdt dan deze i30cw.
Alle knoppen op het dashboard en aan het stuur zijn snel en makkelijk te begrijpen en ook logisch ingedeeld. Het is alleen nog even puzzelen met de climate control, want er zijn speciale combinaties van knoppen voor bijvoorbeeld ontwasemen en bij een bevroren voorruit.
Het start-stop systeem is erg wennen. Ik vind het een vreemde gewaarwording dat de motor uit gaat voor het stoplicht en dat bij de eerste aanraking van de koppeling de motor weer wordt gestart. Ik weet niet of ik er aan kan wennen, maar daarvoor is er een knop die het mogelijk maakt om het systeem uit te zetten. Bovendien, zo viel me op toen ik in het donker reed, knipperen de koplampen een keer als de motor weer wordt gestart voor het stoplicht. Dat geeft me toch het gevoel dat één en ander iedere keer een opdonder krijgt.
Ondanks zijn 1.4 vind ik dit geen tegenvaller. De i-motion heeft 110 pk. Hij is vlot en het je hoeft echt niet altijd in het ‘rechterrijtje’ voor het stoplicht te staan. Echter, wordt niet té enthousiast, want het zal geen snelheidsduivel zijn of worden.
Op de snelweg passeert de toerenteller bij een snelheid van 130 km per uur de 4000 toeren en dat valt me wat tegen. Met het lawaai valt het eigenlijk nog alleszins mee, maar ik had gehoopt dat het aantal toeren toch wat lager zou uitkomen.
Qua audio zijn er genoeg mogelijkheden en het geluid is uitstekend. Ook opties genoeg om het geluid bij te stellen. Ik ben alleen nog op zoek naar een aparte instelling voor boxen voor en / of achter. Ook in de gebruikershandleiding kon ik daar tot op heden niets over vinden. De gebruikershandleiding krijgt wat mij betreft trouwens een dikke onvoldoende, want er zitten toch veel slecht geformuleerde zinnen en fouten in, waar ik mij mateloos aan kan irriteren. Sommige zinnen moet je wel 3 keer lezen voordat je de uitleg ervan een beetje begrijpt. Bovendien is het vreselijk onhandig in elkaar gezet en zoek je veel te lang naar bepaalde onderwerpen. De voorkant van de handleiding belooft mij een Nederlandse versie, maar helaas ontdek ik ook een aantal Duitse bladzijden.
Bij het merk Hyundai denken mensen natuurlijk snel aan de slogan ‘veel voor weinig’. Ondanks dat dit wat oneerbiedig klinkt, vind ik ook echt dat het zo is. Voor minder dan 19.000 euro heb je een zeer complete auto. De i-motion heeft standaard cruise control, middenarmsteun, parkeersensoren achter, climate control, mistlampen, gekoeld dashboardkastje, knipperlichten in inklapbare buitenspiegels, 16 inch velgen en elektrische ramen voor en achter. En wat natuurlijk ook erg prettig is, is de 5 jaar garantie met uitstekende voorwaarden. Ik hoef mij 5 jaar lang nergens in Europa zorgen te maken en geen lid te worden van de ANWB. Verder heeft de garantie geen kilometer beperkingen.
Bij twee van de genoemde opties moet wel een opmerking gemaakt worden.
Het ‘gekoelde’ dashboardkastje is niet zo koel als dat het klinkt. In de winter wordt het namelijk moeilijk om je blikje cola koel te houden. Ik weet niet hoe dit normaal is geregeld bij auto’s met deze optie, maar achter in het dashboardkastje zit een schuifje. Als je dit schuifje open zet komt er koele of warme lucht uit, afhankelijk van wat je op dat moment instelt in je auto. Aangezien je in de winter waarschijnlijk op een lange rit niet of nauwelijks gebruik maakt van de airco, maar een behaaglijke, warme stand instelt, wordt je blikje cola dus niet gekoeld, maar verwarmd. Tenzij je het schuifje dichtzet, maar dat helpt je dan in de winter nog steeds niet aan een koud drankje.
Verder klappen de binnenspiegels niet automatisch in als je de auto met de afstandsbediening op slot doet. Hyundai vindt namelijk dat dit principe aan slijtage onderhevig is, omdat je spiegels om de haverklap inklappen, ook op plaatsen waar je dit niet noodzakelijk acht. Daarom zit er in het portier van de bestuurder een knop waarmee je de spiegels automatisch kan laten inklappen. Het heeft als voordeel dat, als je ergens in een Zuid-Europees land door een vreselijk steegje moet, je van binnenuit je spiegels even kan inklappen. Maar het was toch makkelijker geweest om ze ook met de afstandsbediening te kunnen laten inklappen.
Wat mij betreft zijn tot nu toe de minpunten bijzaak en overheerst het gevoel van een comfortabele, prettig rijdende, complete auto voor een scherpe prijs. Ik ben erg blij met de beslissing om voor de Hyundai i30 cw i-motion te gaan. Tot zover mijn eerste ervaringen. Na meer ervaringen en kilometers volgen updates.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Hyundai i30

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.