Hyundai i20 1.1 CRDi i-Vision (2012)

autoreview

Hyundai i20 facelift
Hyundai i20 faceliftHyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20

Signalement

Uitvoeringi20 1.1 CRDi i-Vision
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf93.423 km
KM-stand laatst169.764 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen van de eerste 10.000 kilometer

  • 103.600 km

De vorige review kon ik niet meer bewerken vandaar een nieuwe review.

Omdat er dit jaar geld was om een jongere auto te kopen gaan kijken wat de meest voordelige optie was. Met zo'n 3.000 tot 4.000 kilometer per maand zou een A-segment benzine, een wat oudere benzine hybride of een B-segment diesel het gunstigst zijn.

Een A-segment benzine heb ik maar meteen laten varen want deze auto's zijn qua comfort minder dan de Getz die ik aan een collega heb verkocht. Dan wilde ik eigenlijk zo jong mogelijk rijden waardoor een benzine hybride ook al snel wegviel. Maar dan: welke B-segment diesel?

Omdat de Getz zo goed was bevallen ben ik bij Hyundai gebleven en op zoek gegaan naar een i20 met diesel motor. Ik wilde dan wel de gefacelifte versie omdat die gewoon een veel mooier front heeft. De zoektocht bracht al snel een lichtblauwe i20 Crdi 1.1 i-Vision naar voren. Na een goede proefrit gekocht. Nog wat uitvoeringsspecificaties van deze complete uitvoering: 4 elektrische ramen, elektrische en verwarmbare spiegels, parkeersensoren achter, led dagrijverlichting, stuurwielbediening voor telefoon (bluetooth), audio en cruise control. De cruise control werkt overigens zeer fijn. Ook beschikt de auto over een start stop systeem.

Hoe bevalt dat nou na 10.000 kilometer?

Het rijden:
Comfortabel. Tijdens stationair draaien wel een lichte onbalans waarneembaar maar zeer zeker niet storend. Bij fel optrekken is er de kenmerkende 3 cilinder roffel goed hoorbaar maar zodra je op 1750 toeren tot max. 3.000 toeren zit is de motor heel mooi gedempt. Op de snelweg kun je zo vrij makkelijk cruisen met 130 kilometer per uur op de teller.

De vering is soepel zonder week te worden.

Mijn lichaam heeft behoorlijk aan de stoelen moeten wennen. Naar mijn idee zijn de stoelen niet slecht maar zijn ze aan de bovenkant van de leuningen net iets teveel geprofileerd waardoor ik vrij snel last kreeg van mijn schouders. Na een gewenningsperiode is dat nu minder. Een belangstellende voor deze generatie i20 moet daar wel op letten.

Het sturen gaat netjes waarbij ik moet zeggen dat het stuur wat doods aanvoelt bij lage snelheden.

De versnellingsbak is een zalig apparaat. Gaat zeer trefzeker door de versnellingen heen en er zit helemaal geen speling op het mechaniek. De koppeling laat zich goed doseren, heeft wel een vrij hoog aangrijppunt. Het betreft een zesbak. De zesde versnelling is een echte overdrive. De auto beschikt over een schakel indicator. Deze geeft al vrij vlot aan wanneer je kunt overschakelen.

Motor, prestaties en verbruik:
Zoals gezegd is de Crdi motor een 3 cilinder. Het motortje is klein maar loopt mooi. Ik heb nooit met de Bluemotion van VW gereden (1200) maar de motor van de Hyundai (ook gebruikt in de Kia Rio) schijnt qua loopcultuur de vloer aan te vegen met de VW motor. 1120 cc, 75 pk en 180Nm koppel. Een sprinter is het geenszins, stoplicht sprintjes kan ik alleen winnen als de ander zijn best niet doet... Verbazingwekkend daarentegen is dat de motor wel heel makkelijk de tussensprintjes aflegt. Op de snelweg even achter een langzame voorganger wegkomen gaat als je even terugschakelt naar de vijfde versnelling verrassend vlot. Waar wreekt zich de kleine motorinhoud? In het onderste toerengebied (onder de 1500 toeren per minuut) is er niemand thuis. Als je dan doortrekt en dat is vooral van 1 naar 2 merkbaar en dan klapt ineens de turbo erin. Je krijgt echt een ouderwetse duw. In hogere versnellingen is dat effect minder tot niet aanwezig. Heb ik in het begin echt aan moeten wennen. Verder is de auto is helaas niet zo zuinig als ik vooraf had gehoopt. Mijn inschatting was dat ik een gemiddelde van 1 op 22,5 zou realiseren. Dat lukt niet. Na 13 tankbeurten zit ik nu op een gemiddelde van 1 op 21,6 (zie de verbruiksmonitor). Dat is maar weinig zuiniger dan de Fabia Sdi die ik in de lease heb gehad in de periode 2005-2009. Toch heb ik wel respect voor het kleine torretje dat onder de motorkap van deze Koreaan ligt. De verbruiksmeter van de boardcomputer doet je denken dat je veel zuiniger rijdt. Gemiddelden van 4,1 of 4,2 liter per 100 kilometer zijn geen uitzondering. De teleurstelling aan de pomp is nu wel over maar wat minder afwijking zou fijn zijn!

Hard rijden kost geld. Deze motor is niet gemaakt voor doordouwers en bumperklevers. Het brandstofverbruik stijgt explosief bij snelheden van boven de 120 km per uur. Een Corsa of Punto Evo met 1,3 Jtd motor zal bij deze snelheden absoluut voordeliger zijn qua verbruik.

Vergelijk met de Getz:
De Getz was natuurlijk een benzineauto op dat punt ga ik de auto niet vergelijken. Wel is het aardig om te memoreren wat er allemaal veranderd is in 8,5 bouwjaar verschil. De Getz was natuurlijk opgetrokken van goedkope materialen en hard plastic. Het ging echter niet stuk. De i20 is van veel mooiere materialen opgetrokken. Alles voelt zachter aan, de knoppen draaien veel soepeler. Maar er zijn ook dingen die minder zijn geworden. Zo zaten er bij de Getz twee dagtellers in de klok, de i20 heeft er maar één. Wel heeft de i20 een fijne boardcomputer. Verder had de Getz in beide voorstoelen een rugtas, de i20 heeft er alleen eentje in de achter de rugleuning van de rechter stoel.

Toelichting op de waarderingen:
Comfort: vier sterren. Gewoon goed. Comfortabel en stil op de grote weg. Rijgedrag is erg volwassen en een tikkeltje saai.
Prestaties: geen sprinter maar wel behoorlijk vlot op de tussensprint. In het begin gedacht aan chiptuning maar dat idee heb ik laten varen.
Betrouwbaarheid: de i20 moet zich nog bewijzen. Maar gebaseerd op 44 maanden Getz en 132.000 kilometer durf ik de betrouwbaarheid op vijf sterren te zetten.
Gebruikskosten: hogere wegenbelasting natuurlijk en iets meer verzekeringspremie (WA Casco tegen WA beperkt casco voor de Getz) worden ruim gecompenseerd door het lagere verbruik. Vier sterren omdat het gemiddelde verbruik iets tegenvalt.

Onderhoudshistorie.
Net zoals jullie van de Getz gewend zijn zal ook van elke onderhoudsbeurt een verslag doen. De auto is afgeleverd op 28 mei met een half jaar garantie. Eind oktober laat ik een garantie afloop keuring doen zodat ik wellicht nog een beroep kan doen op de BOVAG garantie. Verder gaat mijn auto gewoon weer in onderhoud bij Autobedrijf Tiggelman in Almere. De Hyundai dealer gaat deze auto niet zien.

winterbanden en een kleine beurt

  • 109.128 km

27.10.2016: op donderdag de auto naar autobedrijf Tiggelman in Almere gebracht. De eerste keer dat de heren mijn nieuwe auto onder handen mochten nemen. Naast de kleine beurt had ik hen ook gevraagd om een garantie afloop keuring uit te voeren. Hier hebben ze helemaal niks voor gerekend. Top jongens!
Wat kwam er uit de keuring: alleen dat de huidige accu zwak is. Dit heb ik gemaild naar de verkopende partij Indumij in Breda. De after sales manager moet hierin nog een beslissing nemen. We wachten af.
Naast de zwakke accu kwamen er wat lichtjes op de rekening te staan en werden mijn zelf aangeleverde stalen velgen en Semperit Master Grip in de maat 185/60/15 T84 onder de auto gemonteerd. Van de banden heb ik nu nog geen afgewogen oordeel. Op droog sturen ze iets lichter dan de Kumho/Hankook combinatie, maken ze fractioneel iets meer geluid maar sporen ze heel goed en volledig trillingsvrij. Laat de winter maar komen!

Over de auto zelf: die voldoet nog steeds prima. Verbruik schommelt tussen 1 op 18,5 tot bijna 1 op 22. Veel beter wordt het niet.

nieuwe accu

  • 110.160 km

05.11.2016: uit de garantieafloopkeuring kwam naar voren dat de accu zwak was. Lang verhaal kort: ik mocht een nieuwe accu laten plaatsen en hiervoor ben ik langsgereden bij Indumij in Breda (moest toch naar België voor familiebezoek). Je kunt wel merken dat overal op kosten wordt gekeken. Ik wilde de accu het liefst laten vervangen in Almere. Alleen werd de prijsopgave afgewezen. Zakelijk gezien valt dit natuurlijk te begrijpen. Voor de consument is het minder leuk!

Nog een nieuw accu / dimlicht r.v. kapot

  • 110.840 km

11.11.2016: vorige week zondag was ik terug van familiebezoek en puur uit belangstelling heb ik toen de motorkap geopend om te kijken wat voor accu ze er bij Indumij in hadden gezet. Onder garantie hadden ze er dus een 45Ah accu ingezet. Veel te zwak voor een dieselauto die ook nog eens uitgerust is met een stop & go functie. Dit werd nog eens bevestigd door mijn eigen autobedrijf. Feitenrelaas naar Indumij waarbij ze begrepen dat mijn vertrouwen geschaad was. Te meer omdat ik ze gewezen had dat ik een sterkere accu nodig had. Ik kreeg de keuze om de auto door hen op te laten halen (scheelde mij tijd) of om alsnog de accu te plaatsen door mijn eigen autobedrijf. Natuurlijk voor de laatste optie gegaan. In de mensen van James Tiggelman in Almere heb ik namelijk wel vertrouwen. Nu zit er een sterke 72Ah accu in. Het start en stop systeem doet het daarmee ook weer. Vrijdagavond gaat het dimlicht rechtsvoor stuk. Sta a.s. maandag dus weer bij de garage!

onvoorziene kosten

  • 118.255 km

10.01.2017 / 17.01.2017: In deze periode heeft mijn auto bij de garage gestaan. Ik had al een tijdje klachten dat de auto bij bijvoorbeeld in de zesde versnelling bij 100 kilometer aan het duwen / schokken was tijdens het rijden. Als je dan terugschakelde naar de vijf en later weer opschakelde naar zes dan was het weer over. Maar met de koude start van Januari kreeg ik ook het idee dat de auto op twee van de drie cilinders liep bij een koude start. De auto schudde dan op een manier dat je dacht "dit kan niet goed zijn". De eerste 150 meter was dan ook moeizaam.
Tijd om bij de garage langs te gaan. 2 van de 3 gloeibougies hadden last van een te hoge spanning. Vervangingsadvies voor alle drie. Ze wilden ook de verstuivers testen. Die zitten vast met een bout. Ze hebben alles geprobeerd om de bout los te krijgen. Kruipolie, warmrijden etc. Toch brak er een bout af welke in het motorblok terecht kwam. Er is toen besloten een dieselspecialist in de arm te nemen. Ook die heeft moeite moeten doen om de bouten los te krijgen. Omdat mijn garage een prijsafspraak had gemaakt hebben ze nog dwars gelegen toen de prijs hieroverheen ging. Hierdoor is de uiteindelijke schade voor mij nog iets meegevallen.
Na dit echec konden de verstuivers getest worden. 2 van de 3 verstuivers waren goed, eentje was vervuild. Deze is schoongemaakt. Verder hebben ze een modificatie toegepast zodat mocht de boel nog eens los moeten dat wat nu gebeurd is niet nog eens gaat gebeuren.
Totale kosten EUR 1.223,95.
Resultaat: een veel beter startende auto (bij een koude motor lijkt het alsof de motor warm is) geen schudden meer en veel minder dieselgenagel. Het schudden tijdens het rijden lijkt voorbij. Ook lijkt dat de auto over het algeheel stiller loopt.
Nu vertekend het misschien dat ik de afgelopen week in een Suzuki Alto Automaat uit 1998 heb gereden. Daar voelde ik me best wel onveilig in op de snelweg. Ik ben daarom weer erg content dat de 1120 Crdi weer terug is. Fijne auto! Wel heb ik de waardering voor de betrouwbaarheid afgewaardeerd met één ster. Ook de gebruikskosten heb ik afgewaardeerd met één ster door deze gepeperde rekening. Deze Hyundai moet de betrouwbaarheid terugwinnen en ook de kosten vallen tegen door deze reparatie en ook het tegenvallende verbruik. Jammer maar het is niet anders.

zomerbanden er weer op

  • 124.779 km

Woensdag 15-03-2017: de zomerbanden zitten er weer op. Alleen betaald voor het wisselen, niks voor de opslag. Weer een geweldige actie van James Tiggelman in mijn woonplaats. De Kumho's liggen nu voor, de Hankooks liggen op de achteras. Nu 125.000 kilometer op de teller. 4 Mei voor de APK en een grote beurt. Later in de zomer maar eens kijken naar een setje nieuw zomerrubber. De auto zelf gaat prima: niet spannend, wel comfortabel: een echte Hyundai.

Grote beurt en APK

  • 129.563 km

04.05.2017: De auto is nu bijna een jaar in mijn bezit en het was daarom tijd om de auto aan te bieden voor de jaarlijkse APK.
Had ik puntjes die mee moesten worden genomen?
1. De ruitensproeier achter doet het niet.
Dat puntje is meegenomen en verder bleek bij controle van de airco dat deze niet goed koud werd. Opnieuw afgevuld en deze koelt weer heerlijk. Verder twee nieuwe ruitenwisserbladen voor en nieuwe kentekenplaatlichtjes. Daarnaast natuurlijk de schone olie en filters en de roetmeting.
Je mag wel spreken van een standaard beurt. Netjes uitgevoerd en EUR 537,45 lichter. In de herfst weer een kleine beurt en straks (lees deze zomer) wil ik nog investeren in 4 nieuwe zomerbanden. Dan heb ik zowel voor de winter als in de zomer een vers setje rubber.

De auto zelf? Die voldoet al matcht de auto niet echt met de bestuurder. De auto is comfortabel maar biedt geen rijplezier. Verder merk ik steeds meer dat ik het schakelen in de ochtendfile (Almere-Utrecht) steeds meer beu begin te raken.

Mijn doel om de i20 naar de 300.000 kilometer te rijden is in principe nog aanwezig maar als er een financiële meevaller zou zijn kan het ook zo maar zijn dat de auto wordt ingeruild.

een jaar in het bezit

  • 133.030 km

Een jaar gaat snel. Het is vandaag 28 mei 2017. De i20 CRDi is alweer een jaar in mijn bezit. In dit tijd 39.607 kilometer er bij gereden.

Nu het wat warmer is zijn de verbruikscijfers van de kleine dieselmotor ook meteen een stuk beter. Zonder er veel moeite voor te doen reed ik zelfs een tank leeg met een gemiddelde van 1 op 23,6. Dat zijn toch voorwaar mooie cijfers.

jaarbeurt

  • 151.492 km

Op donderdag 26 oktober een jaarbeurt laten uitvoeren bij James Auto Service. Als enige puntje had ik dat de koppeling niet heel lekker aanvoelde. Niet dat die op zou zijn, gewoon een kwestie van stellen.
Verder moesten de winterbanden er weer op, nieuwe olie en oliefilter, ruitensproeiervloeistof bijvullen en nog wat kleinmateriaal.

Ik heb deze hele zomer nog doorgereden met het zomersetje dat ik nog had. Rechtsachter gaat de band richting de gevarenzone met 2,9mm. Voor is het met 3,2 en 3,3mm ook richting exit.

De winterbanden zorgen er in elk geval voor dat de auto weer fijn uitgelijnd is. De trilling in het stuur die ik had boven de 120 km per uur is verdwenen.

Ik heb doordat de auto vanaf half januari foutloos heeft gedraaid de betrouwbaarheid weer een ster teruggegeven ( nu weer vijf sterren) en de gebruikskosten heb ik weer bijgesteld naar vier sterren.

zomerbanden er weer onder: nieuwe banden besteld

  • 168.015 km

Do 15.03.2018: de zomerbanden: Kumho voor en Hankook achter zitten er weer op. Alle banden lopen op hun eind. De slechtste band zit nu op 2,9mm. Gaat richting de gevarenzone dus. Dus ik heb op 16 maart meteen maar 4 nieuwe zomerbanden besteld via Autobandenmarkt.
Omdat de eerste zomerbandentests van 2018 al binnendruppelden heb ik mijn oordeel hier op gebaseerd. Wat is het dan geworden?
Falken Sincera Ecorun in de 185/60/15 maat. Vier banden voor nog geen 205 euro. Daar komen nog wat kosten bij voor montage maar dan blijf ik nog flink onder de 452 euro die ik eerder geoffreerd kreeg bij Tiggelman.
Alles doe ik daar behalve banden. Het loont echt om banden te bestellen via internet. Volgende update komt al snel omdat de auto voor 11 mei voor de APK moet. Dat wordt dan meteen gecombineerd met een beurt. In dat verslag kun je dan meteen lezen wat mijn ervaringen met de nieuwe banden zijn.

Eerste ervaring met nieuwe banden

  • 169.764 km

Op 6 april zijn de nieuwe banden er op gekomen. Zoals eerder gemeld: Falken Sincera Ecorun. Binnen het uur stond ik weer buiten. Zaterdag 7 april de auto even uitgelaten in een rit van Almere naar Lelystad en weer terug. Flink doorgetrokken tot ongeveer 150 km per uur op de teller. Geen trilling te bespeuren. Goed gebalanceerd dus. Hulde aan autobedrijf Mobron, ik heb het ook wel eens anders meegemaakt.

Over de banden zelf: de auto lijkt wat zwaarder met meer gevoel te sturen. De grip is toegenomen. Het geluid in de auto is gelijk of in elk geval vergelijkbaar met de vorige combinatie van Kumho en Hankook.

Kosten? Voor EUR 263,60 (65,90 per band inclusief montage). Dat is beter te behappen dan het bij het onderhoud te laten doen. Offerte van EUR 442,-. Dat verschil is dermate groot dat ik dan toch de banden via internet bestel.

PRIVATE LEASE Hyundai i20

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.