Hyundai i10 1.25i i-Catcher (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | i10 1.25i i-Catcher |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 27 km |
KM-stand laatst | 18.296 km |
eerste verslag
- 5.129 km
Tja hoe zal ik beginnen?
Eerst zal ik mezelf eens voorstellen: ik ben Jim 15 jaar oud en helemaal auto gek, zo erg zelfs dat het er toe heeft geleid dat ik nu een review zit te maken.Ik heb geen idee wat het wordt, ik typ gewoon van me af en zie het wel. Ik zal beginnen met de inleiding, deze kan nogal lang zijn dus als je alleen geïnteresseerd bent in rij eigenschappen kun je beter doorgaan, en als je je verveelt, kun je hem lezen.
Inleiding:
Mijn moeder reed in een daewoo matiz 1.0 style uit 2004 met 15.000km in het appeltjesgroen. Op een dag zei mijn moeder tegen mijn zus: als je slaagt voor je rijbewijs, je school en 18 jaar wordt, krijg je mijn auto. Dit omdat de inruilprijzen vaak belachelijk laag zijn en je dan maar weer moet afwachten wat je koopt.
Toen zei ik op mijn beurt: dat is allemaal leuk en aardig maar krijg ik dan over 4 jaar je nieuwe auto. Natuurlijk mocht dit, want mijn moeder wil mij en mijn zus altijd hetzelfde geven. Ik heb op me genomen dat ik de (mijn) nieuwe auto uit moest gaan zoeken. Een heerlijk werkje :). Ik moest natuurlijk rekening houden met een bepaald budget, formaat, en een paar zaken die erop moesten zitten zoals: stuurbekrachtiging, airco, elektrische ramen enz. enz. Mijn moeder houdt bovendien ook erg van leuke dingen zoals: leuke kleur, velgen en mooi interieur.
We hadden in eerste instantie een paar auto’s bekeken:
Chevrolet Matiz, niet geworden omdat deze op zijn einde liep, te vrouwelijk was, niet bijzonder mooi, en alleen met 0.8 leverbaar.
Mitsubishi Colt: redelijk kaal en duur en ook wat te groot voor wat mijn moeder nodig heeft.
c1/aygo/107 als het er al een van zou worden dan waarschijnlijk de c1, deze had een te kleine kofferbak en mijn moeder heeft elke dag wel een flinke tas boodschappen soms zelfs meerdere en zij is geen type die gaat zitten prutsen op de achterbank of banken klappen. Bovendien kon zij niet met haar benen onder het stuur(vrouwen doen dat want mijn vader met zijn 1,90m paste er goed in) en achterin weinig beenruimte. Bovendien was de auto zeker niet goedkoop als je kijkt wat je er aan ruimte en luxe voor terug krijgt.
Uiteindelijk dachten we hem dan gevonden te hebben, de ideale auto: een kia picanto x ecutive uitvoering. Dit was december 2007. Reed lekker en toen we de Matiz in 2004 kochten is hij ook al afgevallen(dit was nog heet eerste type in 2004). Enige punt was dat we geen geschikte kleur konden vinden en dat we dan niet meer bij onze vaste dealer(Bulters Nijmegen) konden blijven er was ook geen schuifdak vanuit de fabriek leverbaar. Toen kwam in februari de i10 op de markt. Ik zei tegen mijn moeder: dit is een leuk autootje voor jou en heb daar met mijn vader ook een proefrit in gemaakt. Hij zei dat deze auto het lekkerst reed(was de 1.1 motor) van allemaal. Deze is het dus geworden.
Wat is er besteld:
Hyundai i10 1.2 i catcher
kleur: alpine blue
opties: schuifdak, instaplijsten
We hadden geen inruil en kregen ongeveer 750 euro korting na wat onderhandelen.
De auto is op 14 februari besteld en op 30 juni afgeleverd. De aflevering had 2 weken eerder gekund maar mijn zus moest nog op voor haar rijbewijs waardoor we de auto van 18 juni tot 30 juni bij Bulters in de kelder hebben laten staan. Toen we op 18 juni gebeld werden dat hij er was gelijk maar even gaan kijken en hij zag er prachtig uit. Het was een apart gevoel: een auto die je van een papiertje bestelt en vervolgens in het echt ziet staan.
Ik moet er nog wel even bij zeggen dat ik de auto volledig zelf heb samengesteld zonder dat mijn ouders hier maar iets aan gedaan hebben aangezien zij zich hier niet voor interesseren en ik dat geweldig vind. Ik besteed per dag zeker zo’n 2 uur aan het (informatie over) auto’s zoeken
Rijden:
De auto rijdt lekker pittig door zijn 1.2 motor(tje) welke bijna 80 pk levert. De auto ziet vooral de stad en daar is het meer dan voldoende, al kan hij op de snelweg ook prima meekomen.
Alles doet hij trouwens vlot, remmen gaat ook al zo als je even het pedaal indrukt vlieg je al bijna naar voren. Hier moest mijn moeder wel even aan wennen. Verder loopt hij lekker rustig en stuurt goed en licht door de elektronische stuurbekrachtiging. De auto bevalt zo goed dat mijn opa en oma er ook een hebben op ons aanraden, eentje met een 1.1 motor, dus als ik zou willen zou ik het verbruik van beide motoren kunnen vergelijken.
Wat verder opvalt in de auto is dat hij er van binnen ruim en vrolijk uitziet en door het schuifdak veel licht geeft. Het interieur is niet helemaal vrij van rammeltjes (bijvoorbeeld in het schuifdak, binnenspiegel, gordel) maar hier zitten wij niet zo mee we hebben toch altijd de radio aan:). Om nog even op dat schuifdak terug te komen: een aanrader(evenals de hele auto trouwens). Dit was onze eerste auto met schuifdak maar het bevalt prima. De warme lucht voel je zo verdwijnen. Daarna de koude airco erop en je hebt een heerlijke temperatuur. De i10 is trouwens een van de weinige auto’s in dit segment waarop een schuifdak af fabriek leverbaar is.
Verbruik:
Dit interesseert ons niet zo en je moet je toch niet blind staren op de fabrieksopgave, want deze wordt 10 van de 10 keer bij lange na niet gehaald. Ik wil er ook niet teveel over kwijt, want er is al genoeg te vinden daarover op deze site.
Deze auto doet het toch zeker niet slecht: 1 op 14,5 alleen stadsritten met pittig rijden en als het warm is gelijk airco aan. De snelweg ziet hij nagenoeg nooit. Wel is het zo dat de 1.1 van mijn opa en oma een litertje zuiniger rijdt, ongeveer 1 op 15,5 tot 1 op 16. Ook hierbij niet wat de fabriek belooft en in zekere zin wordt je ook opgelicht, maar je doet er toch niks aan en als je naar de cijfers op zich kijkt valt het nog mee.
Problemen:
In mei 2010 is de auto naar de garage terug geweest omdat het schuifdak iets water lekte bij regen of wasstraat. Er ging onder garantie ene nieuw binnenrubber om en hij werd opnieuw afgesteld. Daarna niks meer aan het handje.
17 juli 2010 bij 2995km: eerste onderhoudsbeurt van 184 euro, redelijk duur maar het moet toch gebeuren.
10 augustus 2011 bij 6389km: tweede onderhoud, 166 euro.
Deze winter is opgevallen dat de accu bij kou slecht werkt. Als je de auto start gaat hij maar langzaam van start en kun je duidelijk horen dat de accu zwak is. Je zit echt met zo’n gevoel van: start hij nou wel of start hij nou niet. Dit was mijn moeder ook al opgevallen en die heeft echt 0,0% verstand van auto’s. Hier niks mee gedaan, als hij even gereden heeft is hij weer als vanouds.
20-08-'12 accu vervangen: 80 euro
17-07-'12 Roestplek deur: gratis gerepareerd
24-01-'13 airco kapot
Samengevat:
Plus:
+ veel luxe
+ lekkere pittige motor
+ veel (praktische) ruimte
Min:
- niet vrij van rammels
- radio stoort vaak
- banden maken lawaai
- krasgevoelig interieur
- velgen lastig schoon te krijgen
- idioot hoog verbruik
- veel irritaties en kleinigheden waar je voor naar de garage moet
- nadat je over een paar drempels bent gereden, moet je de antenne weer vastdraaien, als je dit niet doet, word je gek van het geklapper
Volgende update volgt evenals de foto’s.
Foto's toegevoegd
- 5.134 km
Vandaag heb ik de foto's aan de review toegevoegd alleen zijn ze nog niet te zien.
Er is vannacht trouwens iemand achteruit tegen de voorkant van de Matiz aangereden, en omdat deze meneer/mevrouw toch al bezig was, heeft hij/zij ook maar besloten geen briefje o.i.d. achter te laten. Erg asociaal maar gelukkig zijn we goed verzekerd en wordt hij dinsdag weer gemaakt.
5 maanden, 1255 km, en 1 beurt verder.
- 6.389 km
Zoals de titel al aangeeft: we zijn weer een hele tijd verder. Wat is er allemaal veranderd?
De auto blijft geweldig! Vandaag heeft hij een beurt gehad. Het zou eigenlijk een grote beurt moeten zijn waar normaliter 340 euro voor gerekend wordt, maar omdat de auto zo weinig kilometers gereden heeft, hebben ze een aantal dingen geschrapt. In totaal kostte hij nu 166 euro. Goedkoper nog dan de eerste beurt. Tot mijn verbazing hebben ze alleen de ruitenwisservloeistof niet aangevuld, terwijl dit wel netjes op de bon staat. Morgen dus weer achteraan bellen, het is een principekwestie:). Verder nog 2 kleine nadeeltjes kunnen ontdekken: het plastic in het interieur bekrast heel snel, maar dit is op te lossen door gewoon extra uit te kijken, en te denken dat het natuurlijk een gebruiksvoorwerp is, en een 2e wat groter nadeel, althans voor mij, is: de velgen! Jeetje wat zijn die moeilijk schoon te krijgen/te houden zeg! Als hij door de wasstraat geweest is, kan ik altijd nog een half uur met velgenreiniger aan de slag, en dan is het nog niet perfect omdat je niet tussen die kleine spleetjes in kan. Zeer ergerlijk voor een perfectionist zoals ik:). Tegen de tijd dat ik hem krijg, over een 2,5 jaar, gooi ik er gelijk andere velgen onder 1 inch groter, en natuurlijk makkelijker schoon te houden. Maar nogmaals, ondanks de nadelen die iedere auto heeft, jaja zelfs een auto van 100.000 euro heeft ze:), blijft het gewoon een aanrader en blijven de voordelen overheersen. Tevens zijn er voor een week terug 2 nieuwe kentkekenplaten opgekomen met opgelegde letters. Staat een stukje duurder, vind ik. Wij gaan hier nog lang van genieten! Tot de volgende update, ik vermoed dat dat over een half jaar zal zijn.
Bijna een jaar verder.
- 8.863 km
Er zijn niet echt veel bijzonderheden te melden behalve dat dit echt de laatste winter voor de huidige accu was. Auto sloeg maar net met moeite aan. Dit vind ik echt slecht voor een auto van deze tijd die 2,5 jaar oud is. Hij staat wel vaak gewoon voor de deur, maar elke dag wordt er toch een stukje mee gereden. Verder ben ik geschrokken toen ik een keer precies het verbruik uitgerekend heb: de eerste keer 1 op 12,5 en de tweede keer 1 op 10.8!! Een afwijking van bijna 50% met de fabrieksopgave. Belachelijk hoog voor zo'n autootje. De strenge vorst was toen nog niet eens begonnen. De 1.1 van mijn opa en oma rijdt een stuk zuiniger, maar ik denk dat dat meer een exemplarisch iets is dan dat het echt aan de andere motor ligt. Verder overwegen wij voor 30 euro per jaar extra garantie bij te kopen, maar aan de andere kant: je moet hem dan wel elk jaar een beurt laten geven. Je betaalt het dan dus allemaal zelf. Waarschijnlijk krijgt hij dit jaar juni wel gewoon een beurtje en dan meld ik me weer.
Na 3 jaar
- 9.346 km
We zijn alweer een hele tijd verder en op 30 juni gaat deze auto de leeftijd van 3 jaar bereiken. Hij rijdt nog steeds heerlijk en het moment dat ik hem krijg komt ook steeds dichterbij. Ben dan ook al met dank aan de nieuwe regeling ook begonnen met lessen en rijd in een kia rio 1.1 crdi. De i10 krijgt binnenkort weer een beurtje bij de garage en dan kan hij er weer een hele tijd tegen. Na 3 jaar moet ik toch zeggen dat de algehele kwaliteit van de auto redelijk slecht is. Zo heb ik ontdekt dat de deur van binnenuit begint te roesten! De lak bladdert er gewoon af! Dit geldt ook voor de velgen. Verder zit het dashboard vol krassen en heb je bij het minste of geringste ook op de lak krassen zitten. En als er iemand zuinig op is, ben ik/zijn wij het wel. Ook hebben we heel vaak storing met de centrale deurvergrendeling en dan is mijn moeder opeens een stuk minder blij met het alarm. Daar komt ook nog de bovengenoemde zwakke accu bij en dat maakt dat ik het voor een auto van nog geen 3 jaar oud met 9.000 km op de teller echt tè veel vind. De i10 van mijn opa en oma heeft al deze problemen niet(behalve de krassen dan). Bij de aankomende beurt moeten we dus eerst een aantal dingen aankaarten en zorgen dat een deel van deze problemen verdwenen is, zodat ik binnenkort een auto krijg die je verwacht bij deze kilometerstand.
Roestplek hersteld
- 9.764 km
Gisteren is de roest in de deur waarover ik al eerder schreef, verholpen. Vandaag de auto opgehaald en ziet er weer goed uit. Alleen als je het weet, kun je zien dat er wat gezeten heeft. Wil de dealer (Bulters) dus even een complimentje geven dat ze de schade voor niks (inclusief leenauto) netjes gemaakt hebben en hopelijk blijft het probleempje nu weer lange tijd uit. Verder ben ik vorige week ook in een keer geslaagd voor m'n theorie, dus het rijbewijs komt steeds dichterbij. Ik zou de auto nog wel aanraden, want hij rijdt heerlijk, maar ik denk dat ik hem nu zelf niet meer aangeschaft zou hebben. De concurrentie is gewoon leuker(picanto/panda/up). Desondanks nog steeds gewoon een hele fijne auto met lekker veel ruimte en extra's.
Einde oefening voor de accu.
- 9.906 km
Waar we al een tijdje bang voor waren is gebeurd: accu kapot. Gistermiddag wilde mijn moeder wegrijden en startte hij niet meer. (Gelukkig nog wel genoeg stroom om dak te sluiten). Een tijdje later probeerde mijn vader het en startte hij gewoon. Erg vreemd. Echter was mijn vertrouwen in de accu tot een dieptepunt gedaald en hebben we hem vandaag door laten meten. Meter gaf voor de meting al aan: accu niet stabiel. Bleek dat er iets met een van de cellen was wat afgebroken ofzo(ik ben niet zo thuis in dat technische gedeelte), waardoor hij er de ene keer wel last van had en en de anderen keer niet. Bij een bevriend garagebedrijf voor 80 euro een nieuwe erin, nadat we eerst bij de dealer waren geweest. Als we een maand eerder waren gekomen, was hij volledig door Hyundai Nederland vergoed,maar nu zit hij niet een maand buiten de garantie en wordt geen cent betaald. Erg slechte zaak, omdat het volgens andere bedrijven ook echt tè snel was dat hij defect was. Zelfs de door iedereen ondergewaardeerde Daewoo Matiz(van mijn zus) vroeg deze winter na 7,5 jaar pas om een nieuwe accu, met hetzelfde aantal kilometers per jaar. Van een 5 jaar jongere Hyundai verwacht ik dus minimaal hetzelfde. Minpuntje dus voor zowel de auto als Hyundai zelf. Al hadden ze er maar 2 tientjes bijgelegd, dan had je toch al het idee gehad dat ze met je meedenken. Verder trekt hij wat naar links bij remmen en het schuifdak wordt weer vochtig. Kortom: weer 2 puntjes voor bij de beurt. Verder zien de velgen er ook steeds slechter uit. Beginnen steeds meer te roesten en af te bladderen. Verbruik in zomer met veel gebruik van airco laatste tank: 1 op 9! Gaat toch helemaal nergens meer over jongens? Ik denk toch niet dat we ooit nog een (hyundai)i10 kopen. De Matiz heeft nog niet de helft van al deze probleempjes/irritaties gehad in 8 jaar!
Eerste apk!
- 13.879 km
vandaag was het dan zo ver. Hij is inmiddels al weer 4 jaar oud dus tijd voor de eerste apk. Natuurlijk niks gevonden met zo'n kilometerstand en ook geen aandachtspunten. Tot juli 2015 dus weer onbezorgd rijden. Sinds de garantie eraf is, hebben we ook geen enkel probleem meer gehad. Heb nu zelf al een tijd mijn rijbewijs en er al vaak in gereden, maar moet zeggen dat hij me toch wat tegenvalt. Ik mis gewoon souplesse. Op de snelweg is harder dan 120 rijden niet veilig, want dan heb je het gevoel dat je ieder moment om kan vallen en trilt alles. Ik heb om alvast een jaar te oefenen voor ik deze krijg, een Mitsubishi Colt automaat uit 1991. Zie het topic: http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,5035917
Deze auto bevalt me nog beter qua rijden dan de i10, dus voorlopig rijd ik daar zo lang mogelijk mee door en houdt mijn moeder nog een tijdje langer de i10, hoewel het bij haar nu ook wel begint te kriebelen voor wat anders.
Terugroepactie
- 17.211 km
Afgelopen week een brief in de bus gehad dat hij terug naar de dealer moest om de remlichtschakelaar te laten vervangen en dit vandaag gedaan. Kan gebeuren.
Wat beroerder is, is dat de airco nu weer kapot is. Ik dacht al dat hij kapot was toen ik hem een tijdje terug meenam en de airco aanzette. Hij maakte een schurend geluid en echt koeler werd het niet. Ik vroeg of mijn moeder dit niet wist, maar zij dacht dat het wel goed was en dat het zo hoorde :(. Heb er vandaag even naar laten kijken en er blijkt een lekkage in het systeem te zitten. Eens kijken wanneer we dat weer kunnen gaan laten maken. We beginnen inmiddels een beetje moe te worden van al dit soort dingetjes bij een auto met net 17K op de teller.
Verder zuipt hij net zo veel als Ma Flodder, want het verbruik is gewoon niet beter dan 1 op 10 te krijgen. Toegegeven, mijn moeder is een hele vlotte rijder die zich niets aantrekt van Het nieuwe rijden, maar zelfs als ik erin rijd (ben ook een hele vlotte rijder, maar probeer bij deze auto voor de sport het verbruik naar beneden te krijgen) en veel in z'n 4 rijd in de stad, kom je op een tank niet veel verder dan 300 km.
Stoplichtsprintjes zijn met deze auto niet te doen, want als je in de 1 en 2 gas geeft tot zo'n 2500 toeren, slaan de voorwielen door/blokkeren ze en heb je totaal geen grip meer. Het duurt dan heel erg lang voor dit voorbij is en opschakelen is dan de enige remedie. Erg vreemd en bovenal irritant dat je het idee hebt dat je op een steigerend paard zit als je een keer wel vlot op wilt/moet trekken.
De laatste tijd valt me ook op dat de startmotor heel lang rond moet draaien, soms zelfs meer dan 5 seconden voordat de motor aanslaat. Heeft niets met de accu te maken, want die is een jaar oud en het is niet zo dat de startmotor heel langzaam draait. Als dat maar goed blijft gaan en niet weer een voorbode is van allemaal gekke fratsen.
Wat mij persoonlijk opvalt, is dat het gaspedaal zeer zwaar is. Je moet echt door een flinke weerstand heen om toeren te maken. Dit zorgt bij het stoplicht meestal voor een bijna doodslaande/langzaam optrekkende motor of een oorverdovend lawaai. Meer mensen met dit probleem? Allebei de i10's van mijn opa en oma hebben namelijk een zeer licht gaspedaal wat je bijna met je pink tot op de bodem kunt krijgen. Ook vind ik persoonlijk de A-stijl zeer dik en dat zorgt vaak voor een belemmerd zicht, waardoor je tegenliggers in bochten niet goed kunt zien aankomen.
Kortom: in bijna 5 jaar is dit een zeer onzuinige auto gebleken die zeker niet vrij is van problemen en irritaties, al is dit natuurlijk wel exemplarisch.
De nieuwe i10 zal dus ook niet bij ons op de oprit komen te staan. Allereerst omdat de huidige i10 ons niet echt overtuigd heeft, wij de Kia Picanto mooier vinden, hij enkel met 1.0 driecilinder met 66 pk leverbaar is en je al zo 14.000 euro af mag tikken voor een gemiddelde uitvoering. Dat is bijna 1000 euro duurder dan onze huidige in de duurste uitvoering met 1.2 motor en schuifdak. Ik zag vandaag bij de dealer een i-drive staan (zonder ook maar iets van luxe erop) voor 12.500 euro rijklaar! Net zo duur dus als de onze minus de korting vanwege geen inruil. Belachelijk!
Total loss!
- 18.296 km
Gisteren werd mijn moeder met mijn zus voor een gezellig avondje naar de bios aangereden door iemand die voorrang had moeten verlenen, maar de i10 volledig over het hoofd zag. Hij is er vol linksachter ingeknald en de auto is 3x 180 graden gedraaid, heeft verschillende stoepen geraakt en is vervolgens in de bosjes tot stilstand gekomen. Het is maar goed dat mijn moeder zo goed tegenstuurde, anders was het helemaal verkeerd afgelopen. Wel hebben mijn moeder en mijn zus overal pijn. Gelukkig hebben ze hun eigen tanden nog en kunnen ze het nog navertellen, maar voor de i10 ziet het er minder rooskleurig uit.
In eerste instantie werd de schade op 3000 geschat, maar na een grondiger inspectie bleek aan de andere kant het wiel krom te zijn en ook aan de linkerkant was de auto krom. Schadebedrag: ongeveer 6500 euro en dit zal tevens de dagwaarde zijn, dus total loss.
We hadden net vorige maand de airco laten maken, maar dus niet lang meer van kunnen genieten. Maandag horen we het definitief, maar volgens het schadebedrijf is het zo goed als zeker einde verhaal.
Nieuwe auto besteld.
- 18.296 km
Gelukkig zijn mijn moeder en zus inmiddels over de pijn en schrik heen en hebben we de tijd genomen om ons te oriënteren op een opvolger. De i10 is maandag definitief total loss verklaard, de expert hoefde er niet eens goed naar te kijken om dat te concluderen, hij zei gelijk einde verhaal. Het bedrag dat we terugkrijgen, zullen we naar alle waarschijnlijkheid morgen horen.
Er waren vijf mogelijkheden voor een opvolger:
- Fiat 500
- Kia Picanto
- Kia Rio (1 jaar oud)
- Seat Mii
De Fiat viel gelijk af omdat dat toevalligerwijs onze leenauto is en mijn moeder dat gekke tweecilindertje met die lichte bediening niet prettig vindt en ook wat te klein.
De Picanto had haar voorkeur, maar na erin gereden te hebbben, was er toch geen klik.
Dezelfde dealer had een prachtige zwarte Kia Rio 1.2 Plus Pack van een jaar oud staan en die vonden we ook allemaal het prettigst, maar mijn moeder paste niet goed met haar benen onder het stuur, dus daarom viel die ook af.
Uiteindelijk dus alleen de Seat Mii over. Daar hebben we in gereden en die beviel uitstekend. Bovendien zitten er op de Sport Dynamic uitvoering zeer veel opties(privacy glass, stoelverwarming, 15 inch lichtmetaal, airco, lederen stuurwiel, sound pakket 2 etc.) voor een leuk bedrag. Uiteindelijk is het de volgende geworden:
Seat Mii 1.0 60 pk 5 deurs Sport Dynamic
Kleur: Candywit
opties: panoramisch zonnedak, drive pakket (cruise control, parkeersensoren, boordcomputer), en het Seat portable navigatiesysteem
Levering over twee weken
Na vijf jaar i10 is het als laatste deel van deze review tijd om een samenvatting te geven. Om kort te gaan: met recht de slechtste auto die we ooit gehad hebben (wat niet wil zeggen dat dit een hele slechte auto is). Echter, een verbruik van 1 op 10, roest en zeer veel irritaties zorgden er wel voor dat de klik met de auto steeds minder werd. Ondanks dat ik er zeker van ben dat deze problemen exemplarisch zijn en ik ervan overtuigd ben dat de nieuwe i10 een fantastische auto is, hebben we de nieuwe i10 meteen weggestreept door de ervaringen met deze. Een merk krijgt van ons geen 10 kansen om zijn kwaliteit te bewijzen en de i10 heeft ons de afgelopen vijf jaar simpelweg niet overtuigd.
Uiteraard ook wel veel plezier gehad van de i10, hij had bijvoorbeeld een heerlijke motor met genoeg vermogen, was zeer praktisch en had lekker veel spul in onze configuratie, die ik overigens nog steeds geslaagd vind.
De nadelen waren het hoge verbruik, slechte afwerking en veel probleempjes en de souplesse miste een beetje, iets wat de Mii wel voldoende heeft.
Al met al zijn we er dus niet zo heel rouwig om het afscheid van de i10, maar het doet wel een beetje pijn om de auto waar je altijd zo zuinig op bent geweest er zo bij te zien staan, wachtend op een goed bod van een sloperij.
Iedereen heel erg bedankt voor het lezen en de reacties. Ik zal over een paar maanden een review van de Mii schrijven.
Nu is hij echt weg.....
- 18.296 km
Na enig onderhandelen, hebben we een kleine 8000 euro voor de i10 ontvangen. Dat lijkt me meer dan redelijk en dat zouden we bij verkoop niet gauw gekregen hebben. Het geld van zowel de opkoper als de aanvulling van de verzekering is binnen, dus de papieren en sleutels zijn ingeleverd en de auto is gisteren van onze naam af gegaan. Mijn moeder vond het toch een beetje een vervelend idee, ondanks dat zij er meestal het hardst op liep te schelden. Dit heeft hij zo niet verdiend zei ze:).
Vandaag is ook de Mii bij de dealer binnengekomen en gelijk maar even gaan kijken. Gelukkig zat alles erop en aan zoals besteld, toch wel een fijn idee altijd. Ik ga er trouwens vanuit dat de i10 'opgeknapt' wordt en dan gewoon de verkoop in gaat.
Adieu 81-JLS-7, het ga je goed en bedankt voor de 18.000 kilometers.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.