AutoWeek 9 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 9 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Hyundai
  • i10

Tien met een griffel

Hyundai i10 1.1 i-Catcher (2008)

Het dashboard van de i10 maakt een volwassen indruk, ook al zien we nog steeds veel hard plastic. Het derde remlicht is door Hyundai keurig weggewerkt in de bescheiden spoiler. Wauw, wat een ruimte heb je als passagier achter in deze auto!
  • Autotest
18 november 2008 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Hyundai denkt met de nieuwe i10 genoeg serieuze munitie in huis te hebben om flink te kunnen schieten op de gevestigde orde in het A-segment. De kleine Koreaan heeft er in ieder geval de kwaliteiten voor.

Vindt u de Hyundai Atos maar een saaie auto? Vergis u dan niet, in Neder land rijden maar liefst 20.000 mensen in zo'n mini-pausmobiel rond. Genoeg vissen in de vijver dus voor Hyundai, dat met de gloednieuwe, maar nauwelijks duurdere i10 de Atos-rijders een aantrekkelijk voorstel kan doen. Eén ding kunnen we al wel verklappen: de i10 is goed genoeg om de Atos te doen vergeten.
Onze i10 is voorzien van een 1,1-liter benzinemotor met 66 pk. Wij kregen de dikste uitvoering mee, die bij Hyundai de geforceerd leuke naam i-Catcher kreeg. Het autootje is afgeladen met zaken die je niet altijd standaard ziet in dit segment: lichtmetaal, airco, radio-cd-speler, noem maar op. De i10 heeft zelfs mistlampen en ruitenwissers met interval.
De Hyundai i10 heeft naast de logische naam ook het nieuwe familiegezicht van de Koreaanse fabrikant gekregen. De chromen streep over de neus geeft de i10 in ieder geval iets herkenbaars. Wanneer we in de Hyundai stappen, zijn we positief verrast. Nergens zijn delen van de carrosserie te zien en de standaard geleverde radio-cd-speler zorgt voor een geinige middenconsole met nette knoppen. Verwacht overigens niet te veel van de gebruikte materialen, het blijft voornamelijk harde kunststof wat de klok slaat. De klokken zijn redelijk afleesbaar, al had de toerenteller (niet standaard op de goed koopste versie) wat duidelijker gekund. De vijfbak schakelt redelijk strak en de hoog geplaatste pook zit lekker binnen handbereik.


Lekker kwiek
Hyundai heeft een goede keus gemaakt door te gaan voor een viercilindermotor. De krachtbron loopt heel beheerst en de geluids overlast blijft binnen de perken. Verwacht geen denderende prestaties; boven de 130 km/h is het meer een kwestie van volhouden dan van concreet versnellen. Sowieso is de i10 geen echte snelweg ridder, maar dat wil niet zeggen dat hij geen vertrouwen geeft. Het onderstel laat duidelijk weten waarmee het bezig is, zodat je het relatief snelle onderstuur instinctief corrigeert. Tijdens ritjes in de stad bewijst de auto evenwel zijn echte waarde. Het lage gewicht zorgt voor goede tijden op de sprint van 0-50 km/h, zodat je binnen de bebouwde kom beschikt over een lekker kwiek karretje dat best fijn stuurt. De kleine draaicirkel en directe stuurgedrag helpen ook mee.
Op het gebied van veiligheid is er weinig reden tot klagen: de auto heeft rondom standaard schijfremmen, wat hem voor deze klasse een heel nette remweg oplevert. Wel is het jammer dat een passagiersairbag niet standaard is.
Het verbruik van de i10 valt ons vies tegen. De praktijk heeft hier bijzonder weinig te maken met de fabrieksopgaven. Misschien dat je die haalt wanneer je met tachtig achter een vrachtwagen blijft hangen, maar met een beetje normaal doorrijden verbruik je stukken meer dan je zou verwachten. Toch jammer.
De Koreaan heeft een vijfdeurskoets, wat de toegankelijkheid van de achterbank uiteraard ten goede komt. Ben je daar eenmaal aangekomen, dan valt deze i10 in positieve zin op. Wat de benen en vooral het hoofd aan ruimte hebben in de Hyundai, is voor het A-segment bijna ongekend.

Signalement

Merk Hyundai
Model i10 1.1i i-Catcher
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 10.795

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.086 cc
Maximaal vermogen 49 kW / 66 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 98 Nm bij 2.800 tpm
Inhoud brandstoftank 35 l
Lengte / breedte / hoogte 3.565 mm / 1.595 mm / 1.550 mm
Wielbasis 2.380 mm
Massa leeg 900 kg
Laadvermogen 505 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 700 kg / 400 kg
Banden165/60R14Prijzen
Topsnelheid 151 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 15,1 s (fabrieksopgave: 15,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 6,1 s / 9,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 17,3 s / 21,2 s
Brandstofverbruik 0,0 l/100km
CO2-uitstoot 119 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Hyundai i10
Hyundai Hyundai i10

Uitgelicht aanbod

    1.0i i-Motion Comfort

    Hyundai i10 1.0i i-Motion Comfort

    • 2016
    • 19.500 km

    € 9.000

    1.1 Dynamic Cool

    Hyundai i10 1.1 Dynamic Cool

    • 2008
    • 51.300 km

    € 4.450

    1.0 Comfort Automaat/Two-Tone/PDC/Winterpakket"Rijklaar!

    Hyundai i10 1.0 Comfort 5-Zits Automaat/Two-Tone"Rijklaar!

    • 2020
    • 1.792 km

    € 16.995

Meer Hyundai i10 occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Hyundai i10 specificaties
  • Hyundai i10 occasions
  • Hyundai i10 video's
Advies en informatie
  • Hyundai i10 tests
  • Hyundai i10 gebruikersreviews
  • Hyundai i10 index
PREMIUM
Test: Hyundai i20 vs. Opel Corsa vs. Volkswagen Polo

Test: Hyundai i20 vs. Opel Corsa vs. Volkswagen Polo

De Koreanen zetten hun opmars door. Ook al doet Hyundai het in Nederland niet zo goed als concerngenoot...

Lees meer
Test: Hyundai i20 vs. Volkswagen Polo

Test: Hyundai i20 vs. Volkswagen Polo

96

De Koreanen zetten hun opmars door. Ook al doet Hyundai het in Nederland niet zo goed als concerngenoot...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Hyundai i10 1.2i i-Drive (2011)

    Hyundai i10 1.2i i-Drive (2011)

    2
    • 1 maart 2021
  • Autotest
    Test: Hyundai i10 1.0 T-GDI N-Line

    Test: Hyundai i10 1.0 T-GDI N-Line

    7
    • 26 februari 2021
  • Hyundai i10 N-Line - Rij-impressie

    Hyundai i10 N-Line - Rij-impressie

    31
    • 5 januari 2021
  • PREMIUM
    Hyundai i10 N-line vs. Volkswagen Up GTI - Dubbeltest

    Hyundai i10 N-line vs. Volkswagen Up GTI...

    • 15 december 2020
  • Hyundai i10 - Afscheid duurtest

    Hyundai i10 - Afscheid duurtest

    • 3 december 2020
  • Fiat Panda Hybrid - Hyundai i10 - Dubbeltest

    Fiat Panda Hybrid - Hyundai i10 - Dubbeltest

    • 20 november 2020
  • Review
    Hyundai i10 1.0 i-Motion (2015)

    Hyundai i10 1.0 i-Motion (2015)

    1
    • 12 oktober 2020
Merk
Merk
  • Review
    Hyundai Sonata (2008)

    Hyundai Sonata (2008)

    5
    • 5 maart 2021
  • Autonieuws
    Hyundai Bayon is nieuwe compacte cross-over

    Hyundai Bayon is nieuwe compacte cross-over

    50
    • 2 maart 2021
  • Review
    Hyundai i10 1.2i i-Drive (2011)

    Hyundai i10 1.2i i-Drive (2011)

    2
    • 1 maart 2021
  • Autonieuws
    Hyundai Mistra vanuit alle hoeken

    Hyundai Mistra vanuit alle hoeken

    34
    • 1 maart 2021
  • Autonieuws
    Hyundai Ioniq 5 razendsnel uitverkocht

    Hyundai Ioniq 5 razendsnel uitverkocht

    64
    • 1 maart 2021
  • Review
    Hyundai ix20 1.4 i-Catcher (2013)

    Hyundai ix20 1.4 i-Catcher (2013)

    1
    • 28 februari 2021
  • Review
    Hyundai Kona Electric 64kWh Premium (2020)

    Hyundai Kona Electric 64kWh Premium (2020)

    • 26 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep