Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Hyundai i10

Langzaam volwassen

Hyundai i10
Hyundai i10Hyundai i10Hyundai i10Hyundai i10Hyundai i10Hyundai i10Hyundai i10
  • Roy Kleijwegt
  • Eerste rijtest
26 maart 2008 om 08:44
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Het A-segment is booming in Nederland. Gedragen door de zuinigheidsmanie die door het land trekt, rukken de kleine autootjes op. Hyundai is daarom niets te vroeg met het introduceren van de i10 als vervanger van de Atos.

De senioren in onze samenleving zijn vaak zeer trouw aan hun merk. Hyundai kan daarom zijn lol op met de nieuwe i10. Nederland kent op dit moment zo'n twintigduizend Atos-rijders, waarvan een meerderheid op zijn zachtst gezegd niet tot het jongste deel van onze samenleving behoort. Da's voor Hyundai-dealers een fijne vijver vol klanten om uit te vissen.

Maar hoe verhoudt de i10 zich tot zijn voorganger? Nou, behoorlijk positief. Zo biedt de auto meer binnenruimte en meer bagageruimte terwijl de vanafprijs E 500 lager ligt. Ook qua design is de auto er ontegenzeggelijk behoorlijk op vooruit gegaan. We herkennen in de neus het front van de i30 met de strakke chromen streep onder de motorkap, iets wat we uiteraard ook bij de opvolger van de Getz, de i20, gaan terugzien.

Aan de binnenkant maakt de kleine Hyundai een behoorlijk volwassen indruk. Waar concurrenten zoals de Toyota Aygo/Citroën C1/Peugeot 107 nog wel eens delen van de carrosserie laten zien, is hier alles keurig afgedekt. De middenconsole ziet er dankzij de radio, standaard op alle uitvoeringen, heel aardig uit en de knoppen voelen heel behoorlijk aan. Als we kijken naar de gebruikte materialen zien we zoals verwacht enkel hard plastic, maar dat is in deze klasse overkomelijk. De klokken zijn prima afleesbaar en de toerenteller (niet standaard op de goedkoopste versie) is gelukkig niet zo priegelig als bij sommige andere kleine autootjes. Sowieso is het totaalbeeld aan de binnenkant beter dan bij menig concurrent in het A-segment.

Veel ruimte

Dat de auto er aan de buitenkant nog altijd wat hoekig uitziet, heeft een positief effect op de binnenruimte: benen en hoofd hebben voldoende plaats. Dat geldt tot onze verbazing ook voor de achterpassagiers, die opvallend veel bewegingsvrijheid hebben. Je kunt prima achter jezelf zitten en qua hoofdruimte is het helemaal dik in orde. Deze keuze heeft wel gevolgen voor de kofferbakruimte, die niet heel groot is. Toch is 225 liter niet onaardig.

Dan het rijden. Om het overzichtelijk te houden is de i10 voorlopig slecht leverbaar met één motor: een 1.1 viercilinder benzine met 66 pk. De fabrikant biedt ook een dieselversie aan, maar die haalt de Nederlandse importeur niet naar ons land. In september volgt nog wel een extra benzinemotor: een 1.2 met 75 pk. Voor het overgrote deel van de kopers is de 1.1 evenwel meer dan genoeg zijn. Verwacht geen denderde prestaties, maar de auto kan zeker in de stad prima meekomen met het verkeer. Op de snelweg krijgt de i10 het al ietsje moeilijker. Niet alleen kom je – zeker heuvelop – al snel vermogen tekort, ook het onderstel geeft boven de 120 niet zo heel veel vertrouwen. Glooiende snelwegbochten worden op dat soort snelheden een hele belevenis, zeker omdat de auto door de dunnen bandjes relatief snel onderstuurd is. Op tijd snelheid minderen is het devies. Remmen doet de i10 redelijk: de (standaard!) schijfremmen rondom zijn prima. De kleine banden geven het eerder op: het ABS moet bij hard remmen op licht vochtig asfalt al vroeg aan de slag. Wel positief is de stilte in de auto: je kunt met 120 km/h prima een gesprek voeren met je passagier. Het stuurgevoel is heel behoorlijk, de bekrachtiging is gelukkig niet te licht.

Instapper

De i10 is verkrijgbaar in vier verschillende uitvoeringen. De goedkoopste is de Pure, die in de prijslijsten staat voor iets minder dan E 8.000. Zoals altijd zal dit niet de meest verkochte versie worden, maar Hyundai levert wel een iets aangekleder model dan veel concurrenten in dit segment doen met hun instapper. Bovendien moeten die het vaak met een minder krachtigere instapmotor doen. Qua uitrusting krijgt je in de i10 sowieso radio met cd/mp3-speler inclusief zes speakers en stuurbekrachtiging. Wel ontbreken bij de twee goedkoopste versies de airbags voor de passagiers, een keuze waar je vraagtekens bij kunt zetten. Je moet E 250 bijbetalen voor een frontairbag en nog eens E250 voor een zijairbag. De vraag is natuurlijk hoeveel mensen bereid zijn deze investering te maken, vaak is het verstandiger kopers tegen zichzelf in bescherming te nemen. Hyundai denkt vier sterren te gaan halen bij de EuorNcap-test, maar dan hebben we het wel over de uitvoering met de extra airbags.

Bij de op een na goedkoopste versie krijg je een toerenteller, elektrische ramen en centrale deurvergrendeling. Met de duurste versie (door een lolbroek op de marketing afdeling i-catcher genoemd) ben je verzekerd van airco, mistlampen voor en lichtmetalen wielen. Wil je airco op een goedkopere uitvoering, dan kost je dat E 800.

De i10 staat per direct bij de dealer, de importeur denkt er in Nederland 5.000 tot 6.000 per jaar te verkopen. Tennisster Michaela Krajicek moet daarbij helpen, zij wordt het gezicht van de i10-campagne.

  • Houd me op de hoogte over de Hyundai i10
Hyundai Hyundai i10

PRIVATE LEASE Hyundai i10

INFO
ANWB
ANWB
Hyundai i10 1.0i Comfort (5D/5H)
€ 309
Bekijk nu ⟩
Athlon
Athlon
Hyundai i10 1.0i Comfort (5D/5H)
€ 314
Bekijk nu ⟩
Hyundai
Hyundai
Hyundai i10 1.0i i-Drive (5D/5H)
€ 246
 
DirectLease
DirectLease
Hyundai i10 1.0i Comfort (5D/5H)
€ 289
 
Leaseplan
Leaseplan
Hyundai i10 1.0i Comfort (5D/5H)
€ 309
 
Hyundai i10 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Hyundai i10 1.0i i-Motion Comfort

    Hyundai i10 1.0i i-Motion Comfort

    • 2016
    • 57.094 km

    € 8.400

    Hyundai i10 1.0 i-Motion Comfort AUTOMAAT | AIRCO | ELEKTR. PAKKET | ORIGINEEL NL AUTO MET 6788KM!!! | WhatsApp 06-86811860 voor een taxatie!

    Hyundai i10 1.0 i-Motion Comfort AUTOMAAT | AIRCO | ELEKTR. PAKKET | ORIGINEEL NL AUTO MET 6788KM!!! | WhatsApp 06-86811860 voor een taxatie!

    • 2015
    • 6.788 km

    € 11.400

    Hyundai i10 1.1 Pure | Airco | USB | Lichtmetalen Velgen |

    Hyundai i10 1.1 Pure | Airco | USB | Lichtmetalen Velgen |

    • 2013
    • 79.730 km

    € 6.945

Meer Hyundai i10 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Hyundai i10 (N Line v.a. € 19.795)

    68
    • 15 juli 2020
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Hyundai i10 specificaties
  • Hyundai i10 occasions
  • Hyundai i10 video's
Advies en informatie
  • Hyundai i10 tests
  • Hyundai i10 gebruikersreviews
  • Hyundai i10 index
PREMIUM
Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki Ignis - Triotest

Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki Ignis - Triotest

Je zou denken dat in dit tijdperk van bezuinigen en consuminderen er volop belangstelling moet...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Hyundai i10 1.0 Go! (2016)

    Hyundai i10 1.0 Go! (2016)

    1
    • 1 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Hyundai i10 1.1i PureVersion (2010)

    Hyundai i10 1.1i PureVersion (2010)

    • 6 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Hyundai i10 1.0 T-GDI N Line 5-zits (2021)

    Hyundai i10 1.0 T-GDI N Line 5-zits (2021)

    7
    • 31 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Hyundai i10 1.0 T-GDI N Line 5-zits (2021)

    Hyundai i10 1.0 T-GDI N Line 5-zits (2021)

    1
    • 27 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Hyundai i10 1.0i i-Motion (2017)

    Hyundai i10 1.0i i-Motion (2017)

    • 27 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Hyundai i10 1.0i Comfort 5-zits (2020)

    Hyundai i10 1.0i Comfort 5-zits (2020)

    9
    • 12 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Hyundai i10 1.0i Comfort Smart (2020)

    Hyundai i10 1.0i Comfort Smart (2020)

    5
    • 2 juli 2021
meer reviews
Hyundai Ioniq – 2017 – 166.125 km - Accudegradatie

Hyundai Ioniq – 2017 – 166.125 km - Accudegradatie

508

Bij een gebruikte elektrische auto is één ding het belangrijkst: wat is de staat van de accu?...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki Ignis - Triotest

    Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki...

    • 21 juni 2022
  • Hyundai i10 - Occasion aankoopadvies

    Hyundai i10 - Occasion aankoopadvies

    20
    • 29 september 2021
  • Achtergrond
    Private lease: dit betaal je voor de goedkoopste auto's

    Private lease: dit betaal je voor de goedkoopste...

    49
    • 14 september 2021
  • PREMIUM
    Hyundai i10 vs. Kia Picanto - Dubbeltest

    Hyundai i10 vs. Kia Picanto - Dubbeltest

    • 9 maart 2021
  • Autotest
    Test: Hyundai i10 1.0 T-GDI N-Line

    Test: Hyundai i10 1.0 T-GDI N-Line

    7
    • 26 februari 2021
  • Hyundai i10 N-Line - Rij-impressie

    Hyundai i10 N-Line - Rij-impressie

    31
    • 5 januari 2021
  • PREMIUM
    Hyundai i10 N-line vs. Volkswagen Up GTI - Dubbeltest

    Hyundai i10 N-line vs. Volkswagen Up GTI...

    • 15 december 2020
Merk
Merk
  • Hyundai Ioniq 6 - Eerste kennismaking

    Hyundai Ioniq 6 - Eerste kennismaking

    4
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Hyundai Ioniq 6: aanval op Model 3

    Hyundai Ioniq 6: aanval op Model 3

    25
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Duitse autoriteiten bij Hyundai en Kia op jacht naar sjoemelsoftware

    Duitse autoriteiten bij Hyundai en Kia...

    41
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Hyundai Ioniq 6 laat al wat van zich zien

    Hyundai Ioniq 6 laat al wat van zich zien

    13
    • 27 juni 2022
  • PREMIUM
    Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki Ignis - Triotest

    Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki...

    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Hyundai Stargazer: nieuwe excentrieke MPV

    Hyundai Stargazer: nieuwe excentrieke MPV

    4
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Hyundai schetst Ioniq 6

    Hyundai schetst Ioniq 6

    19
    • 21 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden