Hyundai i10 1.25i i-Catcher (2009)

autoreview

Hyundai i10 1.25i i-Catcher (2009)

Signalement

Uitvoeringi10 1.25i i-Catcher
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf80.000 km
KM-stand laatst100.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Hyundai i10 1,25 I-Catcher

  • 100.000 km

Hierbij mijn bevindingen over mijn Hyundai I10 1.25.

2,5 jaar geleden zocht ik een opvolger voor de Matiz, die na 8,5 jaar trouwe dienst toch wat kuren begon te krijgen en aan vervanging toe was. Na verschillende kleine auto's te hebben bekeken viel de I10 toch het best in de smaak. Bij de Hyundai dealer stond er een te koop uit 2009 met een km stand van zo'n 80,000km, de auto sprak mij aan en ik kocht hem. Ik kreeg hier ook 6 maanden dealergarantie bij. Het betreft de I-Catcher uitvoering welke de topuitvoering van dit model is.

Eerste dagen

Wat meteen opviel was dat de auto veel volwassener reed en steviger aanvoelde dan de Matiz, maar ook dan andere a-segmenters (O.a. Peugeot 107, Ford Ka zijn uitgeprobeerd), De auto gedraagt zich prima op de weg en is vlot, hij laat zich makkelijk bedienen. Ik wende dus snel aan de auto.

Motor/Verbruik

De auto heeft een 1.25l benzinemotor met 77 pk, het verbruik ligt gemiddeld rond de 1 op 16. De tankinhoud is 35 liter.

Rijgedrag/prestaties

Binnen de stad is het een ideale auto, hij is kort en heeft een draaicirkel van 9,5m dus past overal tussen, het motortje is prima vlot en je komt er bij stoplichten geen kracht mee tekort. Ook op de snelweg rijdt de auto goed, echter moet je het stuur vaak wel strak met 2 handen vasthouden want zeker als het waait wil het autootje weleens naar links of rechts bewegen, rond de 110/120 word de motor natuurlijk wel wat lawaaieriger maar het is allemaal zeer acceptabel. Vermogen kom je ook op de snelweg niet tekort, hij trekt snel op en je kan er ook prima mee inhalen. Volgens zijn boekje heeft die een topsnelheid van 164 km/u, in Duitsland ben ik er mee tot de 150 gekomen, harder heb ik maar niet geprobeerd... Toch kan je er prima de snelweg mee op want de auto is ook op lange stukken gewoon comfortabel. Ik gebruik hem naast door de stad ook een paar keer per week als woon-werk auto (40 km heen en 40 km terug).

Comfort/interieur

De I-Catcher is zoals gezegd de topuitvoering en is dan ook van veel opties voorzien zoals: lichtmetalen velgen, airco, elektrische ramen voor en achter, centrale deurvergrendeling, mistlampen etc... Kortom alles wat je nodig hebt zit erop. Het interieur en dashboard bestaan grotendeels uit plastic maar zijn wel keurig afgewerkt en het ziet er allemaal gewoon strak uit, Het stuur stuurt lekker soepel. De bediening van het klimaatsysteem en de radio/cd-speler zijn simpel, fijn detail is dat het schermpje van de radio uitgezet kan worden, vind ik persoonlijk erg prettig in het donker. het is allemaal lekker no-nonsens want hem zo fijn maakt in de bediening. De airco werk goed in de zomer en tijdens koude winterdagen werkt de kachel ook zeer goed. Er zitten aardig wat opbergruimtes in de auto, de handigste vind ik toch wel de la onder de bijrijder stoel, maar ook de 2 bekerhouders. De stoelen zitten lekker, ook op lange stukken. Het zijn stoffen stoelen met een leuk motiefje erop, nadeel (persoonlijk) vind ik wel dat de leuning niet met een draaiknop te verstellen is maar met een hendel. Achterin kun je opzich wel met 3 volwassenen zitten, de hoofdruimte is royaal en ook beenruimte is best oke.
De bagageruimte van de auto is met 225 liter zeker in orde, de boodschappen passen er altijd netjes in. Als je de achterbank neerklapt word het 889 liter, mede door het wat hoge dak en de rugleuning die kan zakken word de vloer vlak en is het net een mini busje! handig is dat onder de vloer van de kofferbak nog aparte vakjes liggen om dingen in op te bergen. Enige nadeel vind ik wel dat de hoedenplank niet mee omhoog komt bij het openen van de achterklep, maar dat went.

Degelijkheid

De auto rijdt en voelt stevig aan, geen gekke rammeltjes, kraakjes of piepjes. Zoals eerder aangegeven rijdt de auto erg volwassen op de snelweg en in de stad, daarnaast is zijn degelijkheid ook op de proef gesteld, Ik moest eens een vriend helpen met een verhuizing en nam de i10 mee. De achterbank werd platgegooid en de hele auto werd volgestouwd met verhuisdozen, tot de nok toe gevuld maar toch zakte de auto niet door! Ook het stuk door de stad hield de auto zich goed op de weg bij drempels en merkte je vrijwel niks van het gewicht achterin.

Lange reis

De langste reis die ik ermee gemaakt heb is naar Düsseldorf waar ik familie naar het vliegveld moest brengen, hun eigen auto deed het niet en er moest heel snel iets gevonden worden, ik haalde ze op en met 4 man inclusief alle koffers gingen we de weg op. Onderweg regende en waaide het en vooral op de autobahn moest het stuur toch wel strak vastgehouden worden. Maar toch was het tijdens de 2 uur durende rit in de auto een aangename reis. (behalve voor degenen achterin, ook op de achterbank moesten we het een en ander aan bagage kwijt :p).

Problemen?

Eigenlijk heb ik er maar 1 echt probleem mee gehad en dat was dat tijdens een rit naar huis de versnellingsbak opeens niet goed meer werkte, hij wilde nauwelijks nog in zijn 1 en niet meer in zijn achteruit. Het scheelde dat ik na de snelweg weinig hoefde te stoppen en dus nog minimaal in zijn 2 door kon rijden, eenmaal in de straat aangekomen heb ik hem in zijn 2 laten uitrollen en precies voor de deur gestrand... De Wegenwacht is ervoor gebeld en het probleem zat hem in de afstelling van de koppeling, de man van de Wegenwacht stelde deze af en had het klusje binnen 5 minuten geklaard, sindsdien heeft die ook geen problemen meer met het schakelen. Daarnaast nog 1 piepklein dingetje en dat is de Aux-aansluiting in de radio wat versleten is, de kabel verbind niet altijd goed meer waardoor muziek maar uit 1 box komt of wegvalt. Dit is opgelost door de aanschaf van een car-kit welke in het 12v stopcontact kan.

Conclusie...

Zeker een aanrader als je een kleine en zuinige stadsrakker zoekt voor een leuk prijsje, ondanks dat het een a-segmenter is is het toch best wel een ruimtewonder. Inmiddels is de 100.000 km bereikt en hoop er nog veel plezier aan te beleven.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Hyundai i10

Lease'm
Hyundai i10 1.0i Comfort
€ 329
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.