Hyundai Getz 1.4i ActiveVersion (2006)

autoreview

Hyundai Getz
Hyundai GetzHyundai GetzHyundai GetzHyundai GetzHyundai GetzHyundai GetzHyundai GetzHyundai GetzHyundai Getz SportHyundai Getz SportHyundai Getz SportHyundai Getz - interieurHyundai Getz - interieurHyundai Getz - interieur

Signalement

UitvoeringGetz 1.4i ActiveVersion
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf49.000 km
KM-stand laatst49.300 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Foutloos

  • 49.300 km

Het viel mij op dat er over de Getz (na facelift va bouwjaar 2006) maar weinig reviews zijn geschreven. Het leek mij daarom een goed moment zelf een review te schrijven over dit wagentje, natuurlijk temeer door het bereiken van 40.000 km aan rijervaring met deze auto.

Na wat garantie strubbelingen/afschuivingen en tig keer (onnodig) op- en neer rijden naar de officiële Hyundai merkdealer MIDO te Doetinchem (zie mijn dealer review.
Voor ons derhalve nooit meer MIDO, gebleken is dat die door de dealer speciaal geboden Select Dealer Occasion een wassen neus is.

Maar goed... Het rijden met Getz was natuurlijk wel even wennen na een week geveerde Clio. De Getz is vrij stug/hard geveerd en heeft soms wat moeite om sommige wegoneffenheden uit te vlakken, uiteraard voel je dat. Gelukkig zitten de stoelen daarentegen best goed, een beetje (Duits) hard eigenlijk, maar dat is niet erg, de zijdelingse steun is redelijk. Het sturen met het lederen (Jawel!) stuurwiel gaat direct, precies en is niet overbekrachtigd. Het 1400 cc motortje met 16 kleppen levert een nette 97 PK is wat mij betreft een grote plus, voor een dergelijk budget geprijsde autootje ! De versnellingsverhoudingen zijn redelijk kort gehouden, dit resulteert natuurlijk in een beperktere topsnelheid van max. 170 km/u, maar bij het op- en doortrekken (11,2 s 0-100 km/u) wordt je door menige gast-met-pet-in-Golf toch aardig onderschat ;-)... Het interieur is vrij saai, maarja das de binnenkant van een Golf natuurlijk ook. Wel zit het dashboard prima in elkaar geschroefd, ik heb nog geen last van kraakjes ed. Sommige bedieningsorganen(kachelknoppen)voelen wat minder solide aan, maar dit kan natuurlijk komen omdat MIDO hieraan heeft geprutst, maar goed het werkt! Overall zit het interieur ruim voldoende in elkaar, dit zie ik veel duurdere modellen niet veel beter doen. Blijf daarbij in gedachten houden, het blijft een budget auto van een aantal generaties terug hé!

Veel besproken (in veel reviews en toptics in het forum) is het (te hoge) verbruik van de Koreaanse merken. Ik heb overall een defensieve (nee, dus niet trage!) rijstijl, met af en toe een keer een uitspatting, zoals eerder genoemd. Dit resulteert gecombineerd op een verbruik van 1:14 tot een max. van 1:15 (bij max. 100-110 km/u). Voor een 1.4 16V geen extreem slechte cijfers in vergelijking met auto's zoals: Opel Corsa, VW Polo of Ford Fiesta die je ook met een vergelijkbare motorisering (1.4 16V) kunt aanschaffen.

Gebleken is dat in technisch opzicht (buiten onder garantie herstelde zaken: Roest naadje aansluiting met achterruit,verlichting dashboard defect, waarschuwingsknipperlichten schakelaar defect, rammelend onderstel (achterschokdemper defect, lees ik vaker), Airco koelde onvoldoende (niet juist afgevuld). U leest het goed, dit is hoe MIDO een dealer select occasion aflevert en waarvoor je afleverkosten betaald. Nadien heeft de auto in ruim 2,5 jaar tijd en 40.000 Km later geen problemen gehad. alleen zijn de gebruikelijke slijtage materialen uiteraard wel vervangen (Bougies, olie, filters ed.) Verder start de Getz altijd, zelfs in de koude winter van een aantal jaar gelden, geen probleem voor deze auto. Alleen tja er moet natuurlijk ergens op bezuinigd worden, de carrosserie is best kras en deuk gevoelig, ook wanneer je je oog over de lak legt zie je hier en daar wat kleine oneffenheden.

Conclusie: een Hyundai Getz koop je niet voor de mooiigheid, maar als simpele budget van A naar B auto. Al met al kan ik niet anders concluderen dat de prijs- kwaliteitsverhouding dik in orde zijn.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.