Hyundai Getz 1.3i GLS (2004)

autoreview

Hyundai Getz
Hyundai GetzHyundai GetzHyundai GetzHyundai GetzHyundai GetzHyundai Getz - interieur

Signalement

UitvoeringGetz 1.3i GLS
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Auto doet prima wat ie moet doen.
Hij is lekker ruim, rijdt licht en soepel en is voldoende vlot voor normaal gebruik.
Qua ruimte is er echt plaats voor 4 volwassenen,ook op grotere afstanden. De bagageruimte is uiteraard niet overbemeten, maar dat is alleen lastig als je bijvoorbeeld op vakantie gaat met 4 personen. Wel zijn er allerlei handige opbergvakjes en is er nog wat ruimte onder de bodem bij het reservewiel.
De zit is wat hoger dan bij ’gewone’ auto’s, dat komt het zicht rondom te goede. De zitpositie kan voor iedereen op maar gemaakt worden, het stuur is in hoogte verstelbaar en de bestuurdersstoel is op alle manieren aan te passen.
De bediening is zoals die moet zijn. Schakelen en koppelen gaat als vanzelf. Bij het sturen wordt je precies voldoende geholpen: voldoende licht bij lage snelheid om geen worstelarmen te krijgen, en goed bij hoge snelheid om niet constant te hoeven corrigeren.
Motorisch doet de Getz wat ie moet doen, normaal schakel je redelijk vroeg op, zo rond de 3000 toeren omdat de 12 klepper erg goed oppakt. Daarbij valt op dat - zeker gezien de Duitse en Franse concurrentie - de hele auto erg stil blijft. Pas op snelheden boven de 140 km/u moet je de radio wat harder zetten.
Het verbruik is wel behoorlijk afhankelijk van het inlopen van de motor: na aanschaf kwamen we op gemiddeld 1 op 13, en nu halen we vrij gemakkelijk 1 op 15. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat zowel mijn vrouw als ondergetekende een relatief assertieve rijstijl hebben.
Het onderstel is lekker stug afgeveerd zonder oncomfortabel te zijn. De Getz gaat strak door alle soorten bochten en helt daarbij relatief weinig over.
De remmen vallen niet op, die doen dus hun werk naar behoren. Wel is het een prettig gevoel om ABS aan boord te hebben, bij een relatief lichte auto hebben de remmen van nature eerder de neiging om te blokkeren bij een noodstop dan bij zware auto’s.
De verlichting is prima voor elkaar, en voral achter zijn de armaturen leuke blikvangers door het facetachtige uiterlijk.
Wat (kleine) nadelen zijn er ook. Zo zit de standaard binnenspiegel wat te laag als de bestuurdersstoel in de hoogste stand staat waardoor deze in het blikveld zit.Dit is deels op te lossen door er een spiegen van de Accent in te laten plaatsen. Verder is het niet handig dat de asbak niet verlicht is. Het idee van een verplaatsbare asbak is op zich prima, maar in het donker wordt het gokken.
Als laatste kan ik nog opmerken dat de prestaties van de 1,3 motor wat tekort schieten zo gauw er een caravan of zoals in ons geval een vrij grote vouwwagen mee moet worden gesjouwd, vooral in de bergen. In dat opzicht is waarschijnlijk de 1,6 een betere keus.
Met de dealer hebben we na aankoop nog geen ervaring, de eerste grote beurt komt bij 15000 km. Wel is het vreemd dat je apart wordt geinformeerd over de inspectiebeurten m.b.t. de carrosseriegarantie. Mijns inziens zou dat gewoon in het ’grote beurt’ pakket moeten zitten.

Samenvattend:
Een prima auto. De standaard 3 jaar garantie is een geruststellend gevoel. Op Europese auto’s krijg je standaard maximaal 2 jaar, en moet je langere garantie er los bij kopen. In Engeland wordt zelfs 5 jaar garantie gegeven op de Getz.
Voor aanschaf hebben we zo’n 8 vergelijkbare auto’s auto’s ’getest’, en we hebben geen spijt van onze beslissing.

PROBLEMEN

Geen

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.