Hyundai Excel 1.3i SE (1999)

autoreview

Hyundai Excel 1.3i SE (1999)

Signalement

UitvoeringExcel 1.3i SE
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf124.000 km
KM-stand laatst179.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 145.000 km

Begin 2008 begaf mijn vorige auto het. (kosten waren te hoog om door de APK te krijgen). En vanwege een baan-wisseling moest er snel een andere auto komen.
Mijn budget was niet heel groot omdat we net een huis gekocht hadden dus voor 1500 euro moest er een leuk autootje komen die weinig op de teller had.

na even zoeken kwam ik deze excel tegen. vraagprijs was 1850 euro en had een lage kilometerstand en zag er goed uit.

Na een proefritje voelde ik dat de rem linksvoor iets aanliep. Toen ik terug kwam bij de garage hebben we hem even nagekeken en kwamen tot de conclusie dat het remsysteem zo goed als op was en de de remschijf krom was. (geen idee hoe het kwam)

Aangezien ik zelf nogal handig ben met auto\'s de deal gemaakt dat ik hem voor 1200 euro mee mogt nemen.

Rijd er nu ondertussen dagelijks 65km mee naar me werk en heeft me nog niet in de steek gelaten.
motortje presteert redelijk. redelijk remoerig maar best vlot in de stad en op de provinciale wegen. op de snelweg is acceleren een ramp! even vlot inhalen zit er niet echt in. maar bij constante snelheid valt het lawaai best mee. je kunt mekaar goed verstaan en de radio kan het motor geluid goed overstemmen.

over comfort kan ik heel kort zijn!! Die is er niet!!
De stoelen zijn te kort en niet in hoogte verstelbaar. geen zijsteun..
langer dan 2 uur rijden in die auto is not done. na die tijd heb ik echt wel even een rek en strek momentje nodig.
Stuur is niet in hoogte of diepte verstelbaar en zit voor mijn lengte (1,90) te laag.
Aan de andere kant heb je wel wat luxe.
electrische ramen voor en electrisch verstelbare spiegels. maarja geen ABS of traction control.

Qua verbruik valt het me reuze mee. ik rijd dagelijks 65km waarvan 25 autobaan en de rest buiten de bebouwde kom. af en toe stadsverkeer en kom gemiddeld op 1:15. moet er wel bijvermelden dat ik het gaspedaal goed kan vinden, heb wel eens als een oma gereden en kwam toen op 1:16-17

Hij brengt me tot nu toe prima van A naar B maar raad deze auto niet aan voor mensen die elke dag langer dan een uur in de auto moeten zitten.
Het is een auto waar je zelf makkelijk aan kunt sleutelen en de onderdelen niet zo heel duur zijn op de sloop. Als je de auto dealer laat onderhouden is die te duur in onderhoud tov de prijs die de auto kost.

PROBLEMEN

  • 145.000 km

Problemen die ik heb gehad met de auto:

- 124000 bij aanschaf deugde het remsysteem niet. 1 remklauw vervangen + 2 schijven en 2x blokken. ook achter de remtrommels vervangen omdat er 1 lekte. maar dit wist ik toen ik hem aanschafde, was een redelijke kostenpost. ongeveer 350 euro aan materiaal en aangezien ik het zelf gerepareerd heb, heb ik me arbeidskosten bespaard. normaal zou dit rond de 700 euro gekost hebben.

- 133000 grote beurt gehouden. nieuwe distibutieriem+spanrollen. 4 nieuwe bandjes verder geen problemen. Totale kosten 250 euro (kon bij een kennis op de brug en gebruik maken van zijn gereedschappen, maar wel alles zelf gedaan)

- 144000 begon de motor in te houden en gingen de lampen feller branden. na wat uitzoekwerk bleek de dynamo defect te zijn, deze gaf af en toe een te hoge laadspanning waardoor de computer even ontregeld werd. dynamo vervangen door 1 van de sloop. totale kosten 35 euro en rijd weer prima. ook gelijk even een kleine beurt gedaan (olie en diverse filters vervangen).

- 168000 geen problemen laatstse maanden. heb net de olie + filters vervangen maar verder geen problemen met de auto.
Verbruik is nog steeds hetzelfde zo rond de 1 op 15.

Update

  • 179.000 km

De dagen na kerst zullen de laatste dagen van deze auto zijn in mijn bezit.
De auto zal vanaf 4 januari te koop worden gezet ivm een lease-auto die ik krijg.

Verder nog een update en problemen van de laatste 35000km.

De enige problemen die ik heb gehad is wat tikken van de kleppen bij het starten, af en toe heeft hij er smorgens nog last van maar volgens de dealer kan dit geen kwaad.

Ander probleempje is dat de motor van de achterwisser kapot is gegaan omdat ik hem aanzette terwijl die vastgevroren aan de ruit zat, deze heb ik zelf vervangen door 1 van de sloop.

verder elke 15.000 nieuwe olie en een filtertje.

Op en top autootje. Maar vanaf volgende week staat de Seat Ibiza Sport voor de deur.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.