Honda Legend 3.5i V6 (1997)

autoreview

Honda Legend 3.5i V6 (1997)

Signalement

UitvoeringLegend 3.5i V6
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf96.300 km
KM-stand laatst152.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 152.500 km

Lang op zoek geweest naar deze zeldzame wagen, maar bij toeval een gevonden bij Honda in Apeldoorn. Zo groot als een S-klasse van Mercedes maar minstens net zo goed. Geweldig krachtige 3.5 l v-6 motor, heel stil, mooi lederen interieur, alle opties aanwezig,zeer strakke wegligging,relatief zuinig,(snel rijden ca 1 op 8, rustig rijdend op de cruise control ca 1 op 10). Heel goed klinkend audiosysteem met 8 speakers in de auto. Grote kofferbak. Toch een onbekende/onbeminde auto,is zelden verkocht in de jaren dat hij op de markt is geweest maar Honda heeft wel bewezen dat ze uitstekende auto’s maken kan.

PROBLEMEN

  • 152.500 km

Geen problemen alleen nieuwe bougies gemonteerd, zijn NGK platina en moeten elke 100000 km vervangen worden. Kosten wel ruim 20 euro per stuk.(en dat 6 X)
Ook een afneembare trekhaak gekocht, origineel bij de dealer want de gebruikelijke bedrijven konden niet een leveren voor deze auto omdat er haast geen verkocht zijn in die jaren. Honda Wesselink in Apeldoorn vond er nog een en zal nog door mij gemonteerd worden.Trekhaak plus origineel bedrading set kost bijna 650 euro.
Verder is er nog een KN luchtfilter besteld om het standaard filter te vervangen, kost +/- 85 euro.
Nog steeds geen enkel probleem, verbruik iets beter ivm nieuwe bougies en KN luchtfilter. 1 op 8.9 korte ritten en 1 op 9.8 op langere.
Nog steeds starten en lopen, zelfde benzineverbruik bij normaal rijden. Geen problemen gehad alleen 2 sets spatlappen gemonteerd tegen vuil worden van de onderkant deuren. Binnenkort krijgt de auto een Swissol wax behandeling binnen en buiten. Inmiddels zit de trekhaak eronder, bijzonder mooie uitvoering want alles is afkoppelbaar en de stekkerdoos kan ook weggedraaid worden. Dus geen trekhaak nodig, dan zie je ook niets, past wel bij zo’n in mijn ogen strakke achterkant en je loopt niet elke keer je knieschijven stuk als je achter de auto staat.

Weer even tijd voor een update van de Legend.
Het kwaad is geschied : ik moest naar de dealer voor een probleem! De lampjes voor het ABS en de tractiecontrole op het dash-board bleven branden. Naar Honda- specialist vd Wal in Drachten en daar geconstateerd dat de RA wiel-sensor voor het ABS was overleden. Mag na 9 jaar. Zelfde dag een sensor besteld, volgende dag al opgehaald en gemonteerd. Zekering eruit van het ABS systeem en reset. Alles weer naar wens. Alleen wel een dikke prijs betaald: dikke auto - dikke prijzen! 1 x sensor met draad en stekker: 187 euro! Wel mooi materiaal. En nu maar hopen dat de andere drie sensoren het wat langer uithouden. Verder een week lange afstanden gereden met 120-130 km/uur op de cruise-control en een verbruik van 1 liter op 10.8 km gehaald. Dit wel met nieuwe Castrol magnatec olie 5 w-30. En hierbij nog een filter gemonteerd dus dat waren weer de onderhoudskosten tot nu. Verder geen problemen, nog steeds heel blij met deze lange afstands cruiser en ik hoop er nog lang plezier van de hebben.

Even een korte update van mijn Legend, alweer de nodige km’s gereden, op en neer naar Frankrijk en Spanje met een vouw-caravan. Op de cruise-control en 110-130 km/uur zonder moeite heuvel op en af. Verbruik over alles met de airco aan, zo’n 1 op 8.9 - 9.5. Veel plezier gehad van de goede wegligging en comfortabele vering op de deels slechte wegen in het zuiden. Nog steeds geen onkosten of pech gehad. Geen olieverbruik, alles functioneerd naar behoren. We gaan rustig
door en hopen dat alles zo blijft, ik ben en blijf nog steeds onder de indruk van deze Honda vooral het gemak van rijden en het uitstekende comfort.

Update van 16-05-2007, nog steeds geen erge dingen gebeurd met de Legend. Wel heeft de accu de geest gegeven na bijna 10 jaar trouwe dienst. Nieuwe gemonteerd met 75 AH.

Update van 23-08-2007, net weer terug uit Spanje, saai maar weer niets stuk gegaan. Ik was van plan een set LM velgen te kopen maar heb hier vanaf gezien wegens het verminderde comfort. In Duitsland met testvelgen en banden gereden van 17 en 18 inch. Wel mooi sturen maar ik vond het teveel stuiteren en ik ga toch voor het fijne rijden met deze auto. Dus ik heb de velgen goed schoongemaakt en 4 Fulda progresso gemonteerd. Mooie, soepele en vooral stille band met een V-profiel. Wel iets leuks ontdekt met de reis naar het zuiden: ik tank nu super benzine, octaan 98. Bij
een pomp in FR was geen 95 meer en moest ik 98 tanken. Verbruik met 95 en met familie en vouw-caravan: 1 op 8 tot 8.5. Op superbenzine rij ik 1 op 9.5 tot 9.8. Wel een aanzienlijk verschil en solo rij ik nu 1 op 10 tot 11. Vandaag weer zonder problemen door de APK, verder geen bijzonderheden te melden.

Update van 17-05-2008, nog steeds niets te melden. Grote beurt zelf uitgevoerd, remblokken achter vervangen. Hadden nog 5 mm voering maar met zo’n zware wagen toch maar een nieuw set gemonteerd. Weer overgeschakeld op Castrol Magnatech olie ipv Kroon olie. We gaan rustig doormet de Legend.

Update van 02-09-2008.
Helaas het blijft saai maar weer niets kapot. Goede vakantie gehad op en neer naar
Spanje, regelmatig op 100 octaan benzine gereden en weer een mooi verbruik van 1 op
8-10 gehaald.(met vouwwagen) Geen problemen bij de APK, deze auto lijkt toch wel voor een hele lange gebruiksduur gebouwd. Het doet wel wat zeer in de huidige tijd de Legend voltanken maar ja wie mooi wil rijden moet pijn lijden nietwaar? Na de vakantie heb ik de auto weer helemaal in de Protech polish gezet en na 11 jaar ziet de Honda er nog steeds als nieuw uit. Wel met de nodige gebruiks-sporen uiteraard.
Recht zo die gaat.
Update van 12-06-2009.
Vandaag de laatste rit met mijn Honda Legend gemaakt. Afgelopen tijd weer zonder een probleem doorgekomen maar hij is verkocht. Niet omdat de Legend weg moest maar omdat ik een andere auto tegenkwam die ik onmogelijk kon laten staan. Het is een Lexus LS 400 van 1992 geworden die in absolute nieuwstaat verkeerd. En mijn trouwe Legend is overgenomen door een collega van mij die de komende jaren er nog veel plezier van zal hebben. Ik heb met veel plezier in de Legend gereden en het als een van mijn beste auto's gevonden. Ik zal hem best wel missen maar ga door in een ander Japans topproduct.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (40)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.