Honda Jazz (2020)
autoreview
Signalement
Versnellingen | 1, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 38.320 km |
KM-stand laatst | 54.000 km |
Het plezier van autorijden
- 38.900 km
Mijn ervaringen met Honda
Mijn allereerste auto (1998) was een Honda Jazz automatic 1.2 uit 1985.
Van 2011 tot 2021 wederom een Honda gereden, een Insight Hybride CVT automaat, bouwjaar 2010. Bij verkoop bijna 240.000 KM op de teller. 10 jaar lang nagenoeg probleemloos mee gereden.
In 2021 overgestapt op een Honda Jazz 1.3 Elegance, bouwjaar 2016, eveneens CVT automaat. Ook weer een probleemloze auto.
Toch maar weer hybride...
Toch besloten om weer voor een hybride te gaan. Mijn ervaring is dat hybride erg prettig rijdt. Start/stop systeem werkt geruisloos, je hoort geen motor starten, erg prettig. En vergeleken met een niet hybride auto verloopt het optrekken en versnellen met een hybride auto een stuk soepeler en directer. En sneller.
Vanwege de elektrische ondersteuning.
Ik wist al zeker dat ik weer voor Honda ga. Want ik vind de kwaliteit en betrouwbaarheid die Honda levert erg belangrijk. En ik vertrouw er volledig op.
Veel reviews en tests gelezen over de Honda Jazz 1.5 Hybride. Dus mijn interesse was al enige tijd gewekt.
Onlangs dus weer een hybride Honda aangeschaft, deze keer een Jazz uit 2020. In de kleur Midnight Blue Beam Metallic. Een executive uitvoering, dat is de meest luxe uitvoering.
Het interieur
Het licht kleurige interieur van deze Jazz oogt ruim en fris. Eigenlijk net als de Honda Insight die ik eerder had. Mijn vorige Honda was vooral heel veel zwart. Het is maar waar je van houdt, maar persoonlijk vind ik een lichter interieur mooier en prettiger om in te vertoeven.
Honda heeft bij deze Jazz duidelijk zorg besteed aan de afwerking. En dat merk je helemaal bij deze luxe executive uitvoering. Mooi afgewerkt en met leer accenten op dashboard, stoelen en armleuningen. Al met al een luxe, duurzame uitstraling.
Vergeleken met de vorige Jazz hebben de voorstoelen een iets langer zitvlak en een langere rugleuning. Deze stoelen zitten daardoor erg prettig en comfortabel. Jammer dat de passagiersstoel voorin niet in hoogte verstelbaar is. Maar dat nemen we maar op de koop toe.
Door de grote schuine voorruit en de A stijlen is het uitzicht echt riant. Ook vanwege het vlakke lage dashboard.
Erg fijn en direct is dat de klimaatregeling en ventilatie bedienbaar is met mooie draaiknoppen en dus niet ergens verstopt zit onder een digitaal menu of zo. Het oogt degelijk en luxe.
Navigatie en audio systeem werken ook prima. Groot en helder scherm, het werkt erg snel. Het dashboard oogt sowieso rustig en overzichtelijk. Ook hier is goed over nagedacht door de ontwerpers.
Net als bij de vorige Jazz ook hier een (voor deze klasse) zeer ruime zit voor de passagiers achterin. En Honda blijft gelukkig trouw aan de magic seats! Dit maakt de Jazz tot een praktische auto.
Rijgedrag
Door de hydride aandrijflijn rijdt deze auto zeer soepel, comfortabel en stil. Er is voldoende vermogen beschikbaar om vlot mee te kunnen in het verkeer. Optrekken en versnellen gaat prima. De auto stuurt erg prettig en direct. Het rijden in deze Honda is elke keer een feest.
Deze executieve versie is voorzien van alle denkbare veiligheidssystemen. De auto voelt daardoor veilig en degelijk aan. Echt veilig en ontspannen autorijden.
Verbruik
Met de toe nu toe gereden kilometers (ca 600 volgens mij) ligt het gemiddelde verbruik zo rond de 4.6 liter per 100 KM.
De verhouding stad/snelweg is bij mij ca. 50/50. Ik verwacht dat dit gemiddelde verbruik nog zal dalen in de lente en zomer.
De automaat beschikt over een speciale stand om regeneratief remmen zoveel mogelijk te benutten, om energie terug te winnen voor de accu. Dit zorgt ervoor dat het benzineverbruik bij stadse ritten behoorlijk laag is. Het lukt mij dan om ruim onder de 4 liter per 100 KM te verbruiken Al met al is dit bij normaal gebruik een zeer zuinige auto.
Oordeel
Ik ben erg tevreden over deze auto. Comfortabel, luxe, degelijk en zuinig. De Honda Jazz voldoet 100% aan mijn verwachtingen. Daarnaast vertrouw ik, gelet op mijn ervaringen, volledig op de kwaliteit van Honda.
Ik hoop jullie over enige tijd wat meer te kunnen vertellen over mijn ervaringen met deze auto.
ervaringen na 1 jaar met de Honda Jazz 1,5 Hybride
- 54.000 km
Mijn vorige review was een jaar geleden, kort na aanschaf van deze auto.
Hoe is mij de auto bevallen het afgelopen jaar?
Het interieur
Vorig jaar vertelde ik dat het lichte interieur fris en ruim oogt, met een luxe duurzame uitstraling. En zo voelt dit nog steeds. Vergeleken met andere auto's uit dit segment krijg je met deze Honda Jazz (niet de goedkoopste) veel waar voor je geld.
Bij lange autoritten zitten de stoelen voldoende comfortabel. Ook verbazen achterpassagiers zich over de hoofd en beenruimte die deze auto biedt.
En de magic seats blijven erg handig. Bv om planten van het tuincentrum rechtop te vervoeren. En een tijd gelden moest ik ergens een rollator afleveren, en die ging met gemak de auto in zonder dat ik de achterbank moest neerklappen ed. Dus erg praktisch deze auto!
Vergeleken met de vorige Jazz wel iets minder kofferbakruimte, dat merk je dan bij vakantie aan de koffers die achterin kunnen. Voor de dagelijkse boodschappen ed. is er geen probleem.
Climate control werkt erg goed moet ik zeggen. En geen gedoe met digitale menus maar gewoon direct te regelen met de (draai)knoppen in de middenconsole. Erg praktisch wederom.
Minpunt is wel dat er geen actuele verkeersinfo zichtbaar wordt op de ingebouwde navigatie. Dienst niet beschikbaar in de regio? ik ga nog uitzoeken hoe dat zit, want dat mis ik soms toch wel. Moet vast goed komen binnenkort.
Rijgedrag
In mijn vorige review vertelde ik u al: auto rijdt soepel, comfortabel en stil. Rijdt vlot, en stuurt prettig en direct
Afgelopen jaar heb ik het rijgedrag niet anders ervaren dan zoals ik al aangaf. Het is en blijft een feest om in deze auto te rijden. Het rijdt gewoon relaxed en ontspannen. Ook de adaptive cruise control werkt top.
Afgelopen jaar tijdens vakantie ook in de heuvels van de Belgische Ardenne en Luxemburg gereden. Met deze automaat en hybride rijdt ook dit erg soepel en zeer comfortabel. Motor en transmissie passen zich erg goed aan. Heuvelop geen enkel probleem. Dat de motor zich dan soms flink laat horen is meestal kortdurend en niet storend. In ieder geval een stuk minder dan bij mijn vorige Jazz cvt 1.3 uit 2016. Moest wel even wennen aan het nogal aparte (licht brommende) geluid bij langdurig heuvelafwaarts rijden wanneer de elektrische accu vol is en geen capaciteit heeft om meer op te slaan. Maar behalve dit geen probleem mee ervaren.
Verbruik
In mijn vorige review in februari 2023 had ik de auto 2 weken in bezit en zat met 600 gereden kilometers zo rond de 4.6 /100 KM bij verhouding stad/snelweg 50/50.
Afgelopen zomer daalde het gemiddelde gebruik (ook met airco gebruik dus) naar ca 4.3./4.4 => Netjes hoor!
Sinds afgelopen winter tot aan nu zit ik zo gemiddeld rond de 4.7/ 100 KM.
Gemiddeld jaarverbruik zit dus rond 4.5/4.6 per 100 KM. Dit had ik ongeveer wel verwacht, en komt overeen met de fabrieksopgave, dus uitstekend vind ik. Tanken doe ik meestal in Baarle hertog (België) dus dat financieel voordeel heb ik hier ook.
Oordeel
Deze Honda Jazz is gewoon een luxe, prettig rijdende, en praktische auto. En zoals ik van Honda gewend ben: degelijk en super betrouwbaar.
In januari 2024 bij de jaarlijkse beurt (Honda garage Van Putten - Breda) was er alleen het reguliere onderhoud, verder geen enkel probleem.
Ik hoop deze auto nog vele jaren te kunnen rijden, totdat wellicht volledig elektrisch rijden echt de norm is, alhowel ik dat eerst maar eens even af ga wachten. Voorlopig hou ik het zeker bij deze hybride auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.