Honda Jazz 1.4 Trend (2013)

autoreview

Honda Jazz 1.4 Trend (2013)

Signalement

UitvoeringJazz 1.4 Trend
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf29 km
KM-stand laatst2.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen met mijn Honda Jazz

  • 2.000 km

Mijn Honda Accord 1.8 uit 2001 was niet ongeschonden uit de Technische Controle gekomen:
afgekeurd voor ophanging voor én achter
afgekeurd op de handrem,
lichten stonden ook niet goed afgesteld
en een opmerking dat de koppeling zijn beste tijd had gehad.
Een rode kaart op de controle dus.
In feite zijn dat slijtage kosten die te verwachten zijn op 165000 km.
De vraag was dus : herstellen en nog enkele jaren door rijden of een andere wagen kopen ?

Omwille van het hoge verbruik en de Euro 3 emissie was het antwoord snel gegeven.
De staat zoekt immers geld en ik verwed dat ze binnenkort de taksen op dat soort auto's gevoelig zullen laten stijgen.
Ik had echter pas voorzien om pas binnen een jaar of 3 een andere te kopen : het budget moest dus naar beneden.
Nog een probleem : een rode kaart is in België maar 14 dagen geldig en aangezien we midden juli waren, waren driekwart van de dealers met vakantie. Wat de keuze erg beperkte.
Bovendien moest ie snel leverbaar zijn : een stockwagen was de enige oplossing.
In het Mechelse zijn geen Honda-dealers meer (een schande!) .
Dus ben ik gaan zien bij de concurrentie : Ford, Nissan, Citroën,Skoda ..
Waar ik licht zag branden, ben ik gaan kijken.
Wat me opviel was het enorme aanbod aan diesels in voorraad. Benzines waren eerder schaars.
Eentje stond mij bijzonder aan : een Fiesta 1.0 Ecoboost 100 pk.
Mochten ze bij Ford mijn ouwe Accord iets minder afgebroken hebben, was de bestelbon daar getekend.

Dan maar bij eens bij Honda gaan zien in het verre (in rijtijd toch...) Lier, hopende op een goede deal.
Want Honda staat niet gekend als goedkoop of een merk dat met grote kortingen uit pakt.
De vriendelijke verkoper adviseerde me een Jazz. De Civic 1.4 is naar 't schijnt niet vooruit te branden en bovendien
stonden er heel wat handgeschakelde Jazzen in voorraad : een snelle levering was dus verzekerd.
Als ik een stockwagen nam , genoot ik van een korting van €2000 én gaf hij nog €2000 voor mijn afgekeurde Accord.
Proefritje gedaan met de demowagen : een witte 1.2 Trend.
Stond mij erg aan : vlot accelereren, goeie versnellingsbak, korte draaicirkel.
Bovendien stond de baas er in zijn overall, en niet in kostuum.

Even bedenktijd genomen en 2 dagen later stond ik er weer.
Ik had besloten om toch voor een 1.4 Trend te gaan, om het verschil in prestaties met de Accord enigszins te milderen.
Bovendien is de 1.4 Trend niet luxueus , maar wel compleet uitgerust met :
airco (manueel, maar kom...)
electrisch vertelbare en verwarmbare buitenspiegels, electrisch inklapbaar.
multifunctioneel stuur*
electrisch bediende zijruiten achteraan*
USB-aansluiting*
luidsprekers achteraan*
(* heeft de 1.2 versie van de Trend niet in België, wat mijn keuze nog makkelijker maakte)

Ik was van plan een bruine ("Urban Titanium Metallic") te kopen, maar die was ondertussen verkocht.
Dan maar voor de witte 1.4 Trend gegaan. Met het uitgespaarde geld van de metaalkeur zou ik een paar leuke velgjes er op laten zetten.
De dealer had een set 16-duims Cronos velgen met Pirelli Cinturato P6 banden ter waarde van €1500 liggen,
die hij weg deed aan €900.
Hij was waarschijnlijk blij er af te zijn : de duurdere Jazzen hebben namelijk allemaal lichtmetalen velgen standaard
en de kopers van de basismodellen zijn meestal niet geinteresseerd in zulke frivoliteiten.
Het maakt de auto toch "anders".
Ik was dus "gesteld" met €13190.

Ondertussen heb ik zo'n 2000 km gereden en het bevalt mij prima :
Zeer soepele motor;
Geweldige versnellingsbak, al had een 6-bak wel gemogen.
Enorme binnenruimte voor die buitenafmetingen.
Ik hou van die lichtjes en metertjes in het dashbord.
Die Magic Seats zijn verdomd handig.
Grote koffer.
Korte draaicirkel : handig in de stad.
Laag verbruik.
Naar Luxemburg gereden en lange ritten zijn goed te doen met de 1.4
Zetels zijn zeer OK.

Wat me minder bevalt :
Je ziet de voorkant van de wagen niet bij het parkeren.
Harde ophanging (wat er niet op verbetert met die wielen).
Verschil in prestaties en weggedrag met mijn Accord. Maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd met het verbruik.
Een handbediende airco , waar ik vroeger een automatische had. Maar dat went wel.
Boordcomputer niet altijd even accuraat ?

Over dat verbruik gesproken :
ik kom aan 6,1 gemiddeld op de boordcomputer, terwijl iedereen praat over waarden zoals 5,3 .
Waarschijnlijk ligt dat aan mijn Pirelli's , waar de meeste Jazzen met eco-banden rijden.
Of ligt het aan de boordcomputer ?

Nog iets :
De 1.4 Trend kost in België €16290 cataloguswaarde , zijnde €1000 meer dan de minder uitgeruste 1.2 Trend.
Dit maakt de 1.4 Trend hier een zeer interessante versie.
In Nederland kost de 1.4 Trend €19490 : maar liefst €2500 meer dan de 1.2 Trend (deze kost €16990 in NL).
Weet er iemand van waar dat prijsverschil komt ?

Als ik het niet vergeet , maak ik binnen een jaar nog eens een balans op.
Hopelijk is die positief. Maar het merk kennende , moet dat wel lukken.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.