Honda Jazz 1.4 Hybrid Elegance (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Jazz 1.4 Hybrid Elegance |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 3.800 km |
De Jazz Hybride: wat een fijne auto
- 3.800 km
Honda Jazz Hybride (3.800 km)
Na 3 jaar gereden te hebben in een Honda Jazz 1.4 automaat, een auto waar ik laaiend enthousiast over was, werd ik door de dealer verleid tot het maken van een proefrit in een Honda Insight Hybrid. Op dat moment (januari) was de Honda Jazz Hybrid nog niet leverbaar. Ik vond de Insight een leuke auto, maar voor mij haalde hij het niet bij de Jazz. Al was het alleen maar omdat de Insight veel minder bergruimte heeft. Wel bevielen de rijeigenschappen me.
Ik kreeg na enige dagen onderhandelen een geweldige inruilprijs voor mijn oude auto en heb toen ongezien een Jazz Hybrid Elegance gekocht. Een 1.4 automaat, met zonnedak, automatische lichten en ruitenwissers, getinte achterruiten en cruise control. Wat een luxe.
De aflevering liet door de tsunami heel lang op zich wachten, maar inmiddels rijd ik er alweer een paar maandjes in rond. We zijn er met z’n tweetjes ook mee op vakantie geweest naar Frankrijk. En nu mijn ervaringen.
Was de oude Jazz met zijn soepel schakelende automaat al een heerlijke auto, de hybride opvolger bevalt me zo mogelijk nog meer. Het dashboard is mooier en overzichtelijker, althans beter te zien voor iemand van mijn lengte (1.70).
De 1.2 benzinemotor is, dank zij de elektromotor die aanvullende power levert, naar mijn gevoel pittiger dan de 1.4 van de oude Jazz. Het nagenoeg ontbreken van motorgeluid, vooral in de stad, maar ook op de grote weg, is een verademing. In alle professionele tests wordt geklaagd over het gierende geluid van de automaat als op de grote weg stevig gas wordt gegeven, bij inhalen bijvoorbeeld. Daar maakte ik me een beetje zorgen over, maar het is echt flauwekul. Ja, als je het gaspedaal diep intrapt om snel in te halen, dan hoor je dat de motor meer geluid maakt. Niet gierend, naar mijn gevoel, maar krachtig grommend. Omdat de auto anders zo stil is, valt dat op. Maar om daar nu een punt van de maken. Geloof het of niet, als je bij deze auto op de grote weg wilt inhalen en het gaspedaal diep intrapt, verliest ‘ie voor even zijn gezapige karakter. Dan kickt de elektromotor in en duwt je in de kussens! De Jazz blijkt dan een heel pittige auto te zijn, een auto trouwens die dank zij de hulp van de elektromotor bij een stoplicht altijd als eerste weg is.
Verbruik: tijdens onze vakantie hebben we heel vaak gebruik gemaakt van de cruise control. Het was aanvankelijk even wennen, een beetje griezelig zelfs, om de controle over het gaspedaal over te geven, maar het is voor lange ritten echt een zegen. Op de heenweg hadden we mooi weer, weinig wind en hielden we een kruissnelheid aan van 110-120. Bij aankomst bleek het verbruik 1:21.7 te zijn geweest. De oude Jazz zou onder die omstandigheden pakweg 1:18 hebben gereden. Bij tochtjes in de omgeving, zeer heuvelachtig, stadjes bezoeken e.d. was het verbruik van de hybride 1:19.4. Op de terugweg, kruissnelheid 110, werden we geteisterd door stormachtige wind tegen en harde slagregens. Het verbruik liep hierdoor op tot 1:20.2. Daar was ik best tevreden mee.
Doordat de kleur van het dashboard van rustgevend groen in licht- tot donkerblauw verandert naarmate je pittiger rijdt, begin je als vanzelf te proberen je rijgedrag zodanig aan te passen dat je in het groen blijft. Dat werkt echt.
In de stad, bij doorgaans zeer korte ritjes (2 km) loopt het verbruik op tot 1:14. Maak je in de stad wat langere ritten, waarbij de motor goed op temperatuur komt, dan zakt het verbruik heel snel tot 1:17.
Pluspunten: verbruik, pit, comfort, een zee van ruimte, het zonnedak, automatische lichten en ruitenwissers, de cruise control en, kleinigheidje eigenlijk, de aansluiting op de radio voor een usb-stick. Die maakt de CD-speler wat mij betreft overbodig. Ik heb er een 4 Gb stick aan gehangen en daar passen al zo’n 1500 songs op. Dat verveelt nooit en de passagier hoeft niet meer voor DJ te spelen. Heerlijk.
Minpunten: heeft deze auto minpuntjes? Ja. Ik vind deze ‘groene’ auto -zelfs nu de aanschafbelasting en wegenbelasting niet hoeft te worden betaald- relatief duur. Als er inderdaad een einde komt aan het groene beleid van de regering en er volgend jaar aanschafbelasting en wegenbelasting op deze auto betaald moet worden, maakt dat ‘m onverkoopbaar.
Het stop-start systeem. Het is op zich een prachtig systeem. Je stopt voor een rood licht, de motor slaat af. Je haalt je voet van de rem en de motor slaat, bijna onhoorbaar, weer aan. Het bespaart, vooral in de stad, brandstof die anders tijdens het stationair lopen van de motor zou worden verbruikt. Maar bij de Jazz Hybride is het altijd maar afwachten of de motor niet alweer eerder aanslaat. Soms kun je rustig 2 minuten voor een stoplicht staan en werkt het stop-start systeem perfect, maar probeer het vijfhonderd meter verderop nog eens en de motor slaat na minder dan een minuut al weer aan, terwijl je voet nog op het rempedaal rust dus. Dit schijnt al een oude kwaal te zijn van zowel de Insight als de Jazz en ik begrijp niet goed hoe het mogelijk is dat die inventieve Japanners niet gewoon een systeem kunnen ontwikkelen dat bij stilstand ervoor zorgt dat de motor wordt uitgeschakeld voor zolang als dat nodig is, al is dat 10 minuten (in een file bijvoorbeeld).
Tot slot: wanneer denken de ontwerpers eindelijk eens aan de manier waarop veel Europeanen het benzineverbruik bepalen? Wij rekenen met, bijvoorbeeld, 1:20. De meeste auto’s geven dan echter 5 liter verbruik per 100 km aan. Dat is nog wel gemakkelijk uit het hoofd om te zetten in 1:20, maar wordt er 4.7 per 100 km aangegeven, dan vereist het heel wat hoofdrekenen om dat om te zetten naar 1:21.2. Het lijkt me een fluitje van een cent om de weergave van het verbruikscijfer te wijzigen. Ik zou daar blij mee zijn!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.