Honda Jazz 1.5 Hybrid Executive (2021)

autoreview

Honda Jazz 1.5 Hybrid Executive (2021)

Signalement

UitvoeringJazz 1.5 Hybrid Executive
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf1.521 km
KM-stand laatst29.500 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een Honda Jazz Hybrid Executive 2021

  • 1.693 km

Honda Jazz Hybrid, uitvoering Executive:
Wat opvalt is de erg lang naar voren doorlopende voorruit. Zo ontstaat een mooi ruimtelijk zicht rondom. Het wisselen van de benzinemotor en de elektromotor gaat automatisch én geruisloos. Ik heb ruim 35 jaar in een schakelbak gereden en dacht… het wordt wennen. Het rijdt perfect die automaat. Je zit meer rechtop in de Jazz, en hoger. De Jazz is iets stugger geveerd, vergelijkbaar met een VW. Het stuur is gewoon rond, geen apart gedoe zoals bij de Peugeot 208. Het dashboard is digitaal. Het infosysteem werkt lekker vlot. De Magic Seats zijn erg handig. Goede lange stoelzittingen. En, een vlakke vloer bij een neergeklapte achterbank. De lage tildrempel voor de kofferbak is handig. De beenruimte voor de passagiers achterin is ruim voldoende. De achterste portierramen bestaan uit één glasdeel en kunnen gewoon open. De centrale portiervergrendeling moet handmatig worden ingesteld. Ondanks de 4 speakers valt het audio geluid een beetje tegen. Samengevat een moderne, degelijk gebouwde kwaliteitsauto.

Vergelijken Jazz met de Yaris:
De Honda Jazz Hybrid, Executive (automaat). Deze heeft standaard: Navigatie, getinte zijruiten achter, verwarmbare stoelen vóór, alarmsysteem, Appel Carplay, LED koplampen, 2 USB aansluitingen voor én achter, dode hoek waarschuwingssysteem, knieairbags, gordijnairbags voor en achter, kantelbare hoofdsteunen, adaptieve cruise control, LED mistlampen voor, verwarmbaar stuur en de Full-Hybride technologie.

De Toyota Yaris Hybrid Executive is vergelijkbaar met de Honda Jazz Hybride Executive. De Yaris Hybrid oogt pover (10cm korter en 8cm smaller dan de Jazz), de binnenruimte is duidelijk kleiner. De Yaris is een stuk duurder en de vormgeving spreekt mij niet aan. Daarom valt deze af.

De Jazz Hybrid gebruikservaring
De 4e generatie Honda Jazz is een auto al voorzien van Rij hulp systemen die de EU vanaf het jaar 2022 verplicht stelt. Ik gebruik de adaptive cruise controle. Het bijzondere is dat via een sensor de afstand tot je voorganger wordt bewaakt. Zijn snelheid houdt ie vast. Mocht er een auto invoegen dan wordt zijn snelheid aangehouden. Ga je naar links, inhalen, dan neemt het systeem automatisch de eerder ingestelde snelheid aan (zonder gas te geven). Even wennen maar het werkt perfect. De NL maximum snelheid rijden zonder zorgen over een prent.

De actieve rijstrook assistentie is een systeem wat bewaakt dat je tussen de witte doorgetrokken strepen blijft. Maar als de vluchtstrook is opengesteld heeft het systeem er moeite mee. Je kan dit systeem ook gewoon uit zetten. Handig een actief dode hoek systeem via een melding op de buitenspiegel.

Een ondergeschoven punt: Autostoelen met name de bestuurdersstoel. Hierop wil de fabrikant wel eens bezuinigen. De standaard fabrieksmatig gemonteerde bestuurdersstoel zit niet altijd fijn. En. ik heb een gevoelige rug. Ik maak wél verschil tussen wat je ziet (mooie bekleding en stiksels) en of de stoel lekker zit. Ook Honda wil in de Jazz (per modeljaar) wel eens een minder goed zittende stoelen monteren. De voorstoelen in Jazz Hybrid 2021 hebben een lange zitting, een hoge rug en kantelbare hoofsteunen én zitten écht perfect. De stoelen zelf zitten stevig. De “wangen” zijn wat hard maar steun geven is ook het doel ervan. Een ander dingetje: De maximale stand naar achteren (van de bestuurdersstoel) was onvoldoende. Ik wil sturen met gestrekte armen. Honda dealer Wesselink Apeldoorn heeft dit gewijzigd zodat de bestuurdersstoel toch 2 tandjes verder naar achteren kan worden gezet.

De Jazz heeft anno 2021 officieel Zuinigheidscategorie A. Mijn ervaring met het brandstof verbruik op de snelweg 1: 23. Precies conform de fabrieksopgaaf.

Een update volgt.

Update juli 2021

  • 5.610 km

Update na 5600 km op de teller:

Eén van positieve de dingen die mij opvallen zijn toch wel de uitstekende stoelen in de Jazz, model 2021. De voorstoelen voelen iets zacht aan maar er onder zit echt een stevige stoel. De lange zitting zorgt voor prima steun op de onderbenen. De hoge rug van de stoel zorgt voor goed ondersteuning van je boven rug. De "wangen" geven ook prima steun. De kantelbare hoofdsteunen zijn perfect. Er zit geen instelbare lentesteun op de stoel maar je voelt wel dat er ondersteuning is in je lende. Kortom perfecte stoelen, ook na een lange rit.

Wat opvalt tijdens het rijden is de afwezigheid van het motorgeluid. Je hoort alleen de banden tijdens het rijden. Het omschakelen van de verbrandingsmotor naar de electomotor gaat geluidloos.

Dan het benzineverbruik. Als het stoplicht op groen springt zie je mij geen strepen trekken op de weg. Wel hou ik me aan de verplichte snelheid van resp. 50-80-100 km en kom zo op een benzineverbruik van 1: 25. Dit met ECON schakelaar ingeschakeld. Is zelf iets boven de fabrieksopgaaf.

Minpunten zijn die er ook?
Ik moest wel even nadenken. Ja, de hoge aankoopprijs is bij Honda een hobbel. En, het radio geluid, dat is gemiddeld en kan beter. Het radiogeluid is instelbaar maar toch mis ik de bass tonen. En, rijdend over een verkeersdrempel hoor ik soms een licht geluid in het dashboard. Hiervoor moet ik eens lang de dealer gaan.

Inmiddels 3 jaar verder

  • 29.500 km

Inmiddels 3 jaar een tevreden Honda Jazz rijder. Terugkijkend naar het aankoop moment in 2021 was de Jazz toen een vooruitstrevende auto. Anno 2024 zie je full-hybrid motoren bij veel andere merken. Niet verwarren met Smart-hybrid. Dat is meer en meer een mode variant van andere merken.
De catalogusprijs van de gefacelifte Honda Jazz in anno 2024 wél erg verhoogd. Het meest opvallende is toch wel het zuinige brandstof verbruik van écht 1:23.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.