Honda Jazz 1.5 Hybrid Executive (2020)

autoreview

Honda Jazz 1.5 Hybrid Executive (2020)

Signalement

UitvoeringJazz 1.5 Hybrid Executive
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf20 km
KM-stand laatst12.000 km
Lezerswaardering: 72%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Initiële indrukken

  • 1.000 km

Na een prettige ervaring met een Jazz 2011 Hybrid, heb in juni 2020 de nieuwe 2020 Jazz 1.5 e:HV Executive aangeschaft, in Premium Crystal Red Metallic.
Mooie sprankelend rode kleur van Honda in jaren, daarom benoem ik deze hier. Ik heb daar nog een aantal oranje accenten (accessoires) aan toegevoegd, waarvan ik in de volgende review foto's zal toevoegen.
De standaardvelgen van Executive versie representeren niet de luxe ervan en vind/vond ik verschrikkelijk (zie derde foto). Ik heb deze direct vervangen door de JA1601 velgen, zoals op de eerste twee foto's.

Ten opzichte van mijn vorige Jazz, gaat de kwaliteitsbeleving ernstig vooruit.
In ieder geval geen hard dashboard met navenant uiterlijk meer. De rest van de auto maakt een luxueuze indruk door de gebruikte materialen en b.v. zeer goede zetels.

In deze Executive uitvoering zijn alle hulpsystemen aanwezig, van rijbaanhulp tot automatisch filerijden.

De auto rijdt zeer volwassen; lijkt meer op een C-Klasse auto dan op de B-klasse die hij/zij is.
Wegligging nog een portie beter dan de vorige en veel rustiger met in- en uitveren. Demping is soms wel wat hard, vooral op drempels.
Bijna geen onderstuur, stuurbekrachtiging is direct, maar precies goed ondersteunend.

De electromotor is met 109 pk veel krachtiger dan in de 2011 versie en doet nu in de stad het meeste werk.
Op de buitenweg draait de benzinemotor meestal als generator voor de electromotor die dan nog steeds de primaire aandrijving verzorgt.
Alleen als er veel vermogen gevraagd wordt en bij hoge snelheden, wordt de benzinemotor direct met de wielen verbonden en is dat de primaire aandrijving, nog steeds eventueel ondersteund door de electromotor.
Het schakelen tussen de diverse modi vindt meestal ongemerkt plaats.
De motor loeit nu veel minder dan vroeger, omdat de eCVT electronisch een aantal versnellingen simuleert. Die overgangen zijn wel voelbaar.

Al met al een rustige auto die wel behoorlijk sneller is dan de generatie uit 2011.

Het verbruik op de eerste 1000 kilometer ligt gemiddeld op 5,0l/100km. Met mijn, meestal stevige rijstijl, een goede score en zo'n 20% zuiniger dan de vorige Jazz Hybrid.

Tot zover de eerste indrukken na 1000 kilometer.

Stukje verder

  • 3.500 km

Niet al te veel gereden door corona en ziekte afgelopen periode.

De 2.500 km sinds het vorige verslag zijn prima bevallen.

Motorisch is het een fijne auto, over het algemeen stil en alleen bij fel accelereren hoor je een stevig geluid. Bij gevulde accu kan er ongeveer 7-8 kilometer puur elektrisch mee gereden worden; wel rustig.
In de tijd dat dat nog mocht, was een kruissnelheid van 130 km prettig rijden.

Stoelen zijn echt veel comfortabeler dan in mijn vorige Hybrid. Ondersteuning bovenbenen is veel beter en rugleuning is langer.

Verbruik is nog steeds gemiddeld 5,0 op 100, ook in deze koude periode.

Ook ik moet nodig met de dealer bellen om de auto voor de app te registreren en daardoor ook de spraakinstelling te activeren. Daarbij is dus de vraag of die nu ook voor NL werkt.
Eind vorig jaar heb ergens gelezen, dat de faciliteiten begin 2020 beschikbaar zouden komen voor NL.

Anderhalf jaar oud

  • 12.000 km

Een korte update dit keer.
Wonderlijk weinig gereden voor mijn doen, maar corona speelt zeker een rol.

De auto heeft inmiddels de eerste onderhoudsbeurt gehad. Geen enkele bijzonderheid te ontdekken, zoals een Honda betaamt.

Wel had ik bij 5300 km een lelijke schroef in de rand van één van mijn voorbanden. Er zaten af fabriek Yokohama energiezuinige banden onder en deze waren nergens meer in NL leverbaar. Ook in Duitsland waren deze niet te vinden.
Omdat de Yokohama's toch al niet bevielen, heb ik deze uiteindelijk allemaal vervangen door Michelin Primacy. De wegligging was direct een stuk beter en de Michelins zijn ook nog eens een stuk stiller. Het is geen energiezuinige band, maar ik merk geen verschil in verbruik.
Wel een financiële tegenvaller natuurlijk, maar de dealer (Van Nieuwkerk, Hilversum) heeft het uiteindelijk netjes geregeld.

De Jazz blijft een prettige auto die met alle toeters en bellen ook nog eens comfortabel en veilig is.
Het uiterlijk vindt niet iedereen een succes, maar ik houd wel van wat speciaals.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.