Honda Jazz 1.5 Dynamic (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Jazz 1.5 Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 67.100 km |
KM-stand laatst | 83.000 km |
Sorry, ik heb de auto pas
- 69.000 km
Pas kort in het bezit, maar wel een lange Honda historie.
Waarom zo snel een review?
Ik heb een goed gevoel erover dat dit een kwalitatieve auto is.
Omdat ik toch al een poos een auto rij, en dit mijn vijfde is, ben ik verrast over mijn enthousiasme over de Jazz.
De ervaring op lange termijn zal ik in deze review bijwerken.
Ik zal over de Jazz uiteraard ook vertellen hoe ik bij mijn keuze gekomen ben.
Namelijk, tijdens mijn bezit van een Honda Civic die ik in onderhoudt had bij een Honda dealer, kreeg ik een leen Jazz mee.
En eens kreeg ik een Jazz met CVT mee. Het rijden vond ik erg prettig, en door de goede indrukken is die auto mij altijd bijgebleven.
Natuurlijk vroeg ik mij ook af, is dit wel een auto voor mensen die als petrolhead bestempeld worden, is het model niet te duf.
Éen ding heb ik op autogebied nu wel geleerd,
doe je eigen ding, en kies wat je echt wil.
Dan zit ik met veel plezier naar het wel conservatief dashboard te kijken, dat helder de informatie geeft waar je als rijder wat aan heb.
Ik probeer hier geen reclame te maken voor Honda, maar
probeer maar eens objectief te zijn als emotioneel je hart ligt bij het automerk.
Zeker zijn er wat minpunten, en dat is bijvoorbeeld het materiaal van het dashboard. Het komt kwalitatief goed over, maar is wel kras gevoelig. Hier en daar een grote naad, en soms lijkt een paneel wat fragiel.
Het doorspitten van menu’s kan soms een lange weg zijn tot je bij de instelling komt die je wilt aanpassen.
De CVT, you hate it or you love it.
Ik hoor bij de laatste groep. Het aparte karakter van deze traploze automaat moet je liggen. Zoals bekend is bij het accelereren het opklimmende toerental dat even later terugzakt naar het ideale toerental om comfortabel en zuinig te kunnen rijden.
Bij een handbak is het natuurlijk de keuze van de bestuurder in welk toeren gebied je wil rijden.
De CVT heb ik voor het gemak, laat de auto maar kiezen wat de beste overbrengingen zijn.
Met de schakelflippers achter het stuur, heb ik ook nog invloed over het gedrag van mijn Jazz, maar ik zie het vooral als een speelse toevoeging.
Het onderstel gedrag vindt ik wel typisch voor een B segment auto. Ik verwachte ook geen C segment ervaring, wel dat ik van communicatieve onderstellen hou.
Super zachte stoelen en zompige veren is mijn Jazz vreemd, wel krijg je een stabiele auto die je betrekt bij het rijden. Een Duitse auto komt aardig overeen, om het bekende merk met de ster als voorbeeld te nemen.
Over de directe besturing kan ik kort zijn, de Jazz is veel toegeeflijker dan mijn vorige auto een Honda Civic die wel erg direct stuurt.
De Civic die zoals bekend in het C segment zit, is andere koek dan zijn familielid de Jazz.
De Jazz vindt ik meer een kruimeltje, een metgezel die altijd je terzijde staat. De Civic is meer autonoom, zakelijk, en wilt bochten. Mij lijkt een Civic de auto waarmee je aan de gang moet, een goeie handbak, en een sportieve uitstraling.
Automaat? De Jazz, CRV, en HRV lijken me hier de Honda’s voor.
Verder. De uitrusting Dynamic is compleet.
Ik moet echt zoeken wat er niet opzit.
Geen achteruitkijk camera, geen sunroof, geen elektrisch verstelbare bestuurdersstoel en bijrijdersstoel, geen automatische airco, of zone airco, achterin geen usb aansluitingen voor de achterpassagiers, geen dimmende binnenspiegel, Bijrijdersstoel niet in hoogte verstelbaar, geen inparkeer automaat, geen verwarmbaar stuurwiel, geen keyless entry, en geen QI laad dock voor smartphones. Wel? Zie de lijst hier op AW.
Verbruik. Bezig met de eerste gegevens.
Een tussentijdse ervaring
- 70.000 km
Tijd voor een tussentijdse ervaring.
In ben in week 4 van mijn eigenaarschap.
Het zullen circa mijn eerste 700 kilometer zijn, en het is voor mij een ontdekkingsreis met betrekking met de automaat, omdat ik vanaf mijn eerste auto altijd handgeschakelde auto’s heb gereden.
Dol enthousiast uiteraard, en met het cliché dat ik altijd vanaf nu een automaat wil rijden. Ik mis de koppelingspedaal niet, en ik waardeer de extra ruimte voor mijn linker voet. Omdat ik 1 meter 85 ben, is iedere cm welkom. Ook de hoofdruimte is gigantisch, omdat ik gewend was dat met mijn lengte ik altijd tegen de dakhemel kom met een bestuurdersstoel in de hoogste stand.
Zeker is bij mijn Jazz de voorstoel aan de korte kant en mis ik ondersteuning, maar dat is bij een Japanse auto vaak de realiteit.
Voor wie het wil weten, mijn Jazz komt echt uit een fabriek in Japan.
Ik heb ze vanuit de hele wereld gereden met uitzondering van een Honda uit een Turkse fabriek.
De Britse zijn enorm roestbestendig, dus denk ik langsaam aan Dinitrol voor mijn Japanse uitvoering. Dit omdat ik een echte langrijder ben, die zijn auto een hele poos zal bezitten.
Ik wil haar zeker tot aan mijn eerste EV rijden. Of ik een EV van Honda koop of van een ander automerk laat ik even om het even.
Misschien dat ik de volgende Jazz neem van de huidige, maar ik wacht af hoe dat uiterlijk zal worden. Ik vindt dat een auto me ook moet aanspreken, maar Honda gooit iets graag over een andere boeg als er een nieuw model aankomt, dus ik maak mij daarom geen zorgen.
De anyone is een aparte, dus als daar een nieuwe van komt en de actieradius is groter dan de huidige, dan wordt dat mijn eerste EV.
Nou dwaalde ik helemaal af van mijn bevindingen van mijn Jazz die bekendstaat als de GK.
Er zit een beetje CR-V in, wat Civic 10e generatie, wat Jazz vorige generatie, wat FK3 Civic.
De uitrusting is zoals ik eerder beschreef uitbundig. Zo ken ik ze niet.
Er zit meestal voldoende op, maar alle toeters en bellen maken mijn ritjes erg leuk. En ook nog eens extra veilig, want dat mag ook gezegd worden.
Omdat het voor mij nieuw is heb ik alles aan staan. Piep hier, pas op melding daar. Speed limiter, verkeersborden herkenning, vsa, collision control.
Hier over later in een volgende ervaring.
En ja, ik ontkom er niet aan, toch eens bijhouden wat het verbruik is en op welke brandstoffen.
Kan ik beter of slechter scoren dan wat op papier staat? NED cyclus huppeldepup, WLTP, de Honda eigen fabriekscijfers.
Ik zit nu met E5 op 5.3 op de 100 km. Met E10 zat ik op 6.1, met de nodige
eerste kilometers waaraan ik aan mijn Jazz het wennen was.
Kickdowns en hypermiling.
Als ik de 1 op 20 kan halen, dan zit ik op diesel niveau en dan kan ik wel zeggen dat inplaats van energie label F ik er wel een C van gemaakt heb.
We gaan ervoor, ook omdat wij het met zijn alle moeten doen om de aarde te redden en schoner te krijgen.
Ik ben zelf van mening dat met hele schone verbrandingsmotoren veel winst kan worden behaald, zeker met hybride technologie erbij.
Tot de volgende ervaring!
Weer tijd voor een update
- 76.995 km
Bijna 77000 op de teller, zelf ongeveer een 5000km onderweg.
Ben ik nog tevreden met mijn Honda Jazz?
Het wordt voor jullie lezers zo wel eentonig, maar ik moet helaas weer schrijven dat ik nog steeds tevreden ben.
Alleen de Honda dealer waar ik mijn verrassing kocht, had wat dingen niet goed, al is de afstand aanzienlijk om daarvoor die lange rit te maken, want ik weet zeker dat zij de dingen die niet goed waren hadden opgelost.
Dus op naar de Honda dealer in de buurt, om de spreekwoordelijke puntjes op de i te zetten.
Nu is ze eindelijk bijna perfect. Wat nu speelt is dat mijn navigatie een update wil.
De achterrem blokken vervangen, en de airco eens volledig laten servicen.
Citroen, citroen, het ruikt erg fris. Beslist geen zweetlucht, oksel stank, muffe schimmel, en douche putje situatie. De ideale auto voor de anti roker!
Mijn Jazz remde al alsof er twintig ankers tegelijk worden uitgeworpen, met de nieuwe remblokken moet ik nog voorzichtig omgaan om de remschijven en de remblokken op elkaar af te stemmen voor straks een nog beter remvermogen zei de Honda medewerkster.
Nu rem ik rustig even de boel in.
Ik ben benieuwd wat dat gaat brengen? Met twee versleten remblokken achter, was ik best al vlot stop met mijn witte speer.
Wie Autoweek kent, heeft weleens de columns gelezen van Hans Auwer en zijn witte koningin van de snelweg, een witte Renault 21 Nevada.
Mijn avonturen lijken dezelfde.
De Honda dealer had me een Honda Jazz E:HEV te huur mee gegeven. .
Kon ik even de twee met elkaar vergelijken.
Zeker een stap verder. Alleen de rest is een kwestie van smaak.
Mijne vindt ik mooier, de Honda Jazz E:HEV heeft een verfijnderde aandrijflijn.
Mijne heeft een hogere top snelheid, de Honda Jazz E:HEV is rapper tot 120 km/h en wat stiller.
Beide ruiken fris, nieuwgeur, maar bij de Honda Jazz E:HEV lagen hondenharen achterin onder de magic seats.
Beide zijn even zuinig met benzine, al vindt ik dat een E:HEV met die batterij wel wat zuiniger mag. Bij vermelden dat ik wel een 3,8 L kreeg te zien. Maar dan wel zoveel mogelijk op de electro motor binnen de kom.
Maar ja, ik kan zó goed coasten, ik krijg een ouwe Civic nog op 1 op 18.
Verder geen gekke dingen. Nog geen inruil perikelen, al kijk ik nu toch even met een goed gevoel terug naar de Honda Jazz E:HEV.
Een Urban in donker grijs met een set zwart licht metaal zie ik wel zitten.
Net terug van de dealer
- 83.000 km
Nadat ik een maand geleden een onderhoudsbeurt had ingepland voor gisteren, waaronder de APK, verse CVT transmissievloeistof, verse olie en oliefilter, en nieuwe brandstofpomp.
Van de garage moest ik wel de tank leeg rijden, dus ik 100 kilometer brandstof opmaken. Langs aspergevelden gereden, gekeken naar politiemotoren en vrachtwagens, en tenslotte even langs mijn broer die niet thuis bleek te zijn. Dat was binnendoor, dus kon ik extra brandstof verbruiken.
De boordcomputer gaf 1 op 25 aan, ik kon mijn ogen niet geloven.
Waaaaat, das niet normaal.
Dus gisteren met nog 76km mijn Jazz afgegeven bij de Honda dealer.
Geluksvogel als ik ben, kreeg ik zo’n mooie hightech GR mee die gek genoeg ook net zo zuinig is als mijn oude knakker.
Ook nog eens niet zo’n lelijke crosstar, en met een mooiere interieur pack.
Scheelde nog eraan dat het geen Advanced Sport was met sportpack 1 en full black lichtmetalen velgen.
De facelift ziet er goed uit, en voor mij part een hele goede zet, want die eerste generatie vind ik niet bepaald geslaagd.
Maar goed, deze review heb ik gemaakt voor de GK, en niet voor de GR.
De CVT transmissievloeistof was na al die jaren wel aan vervanging toe.
Wat ik gelijk opmerkte, en even later ook is dat de shifter een stukje soepeler door de standen gaat. Iets meer tractie bij wegrijden, en gek genoeg viel mij op dat de remmen net wat lekkerder bijten.
Ook beter, omdat ik mijn Jazz weer naar de zelfde Honda dealer bracht, krijg ik gratis pechhulp in binnen en buitenland. Maar ja, het is erg aardig, een Honda gaat nooit kapot, dus een fijne gedachte dat waar ik ook strand op Honda blindelings kan vertrouwen. Al kan ik zelf wel een lekke band vervangen, het is goede service.
Verder zijn er geen gekke dingen op het pad gekomen van mijn witte speer.
Alles doet het prima, en ook de Honda dealer bevalt me.
De optimistische rapportcijfer 10 van een jaar geleden blijft nu ook staan.
Een paar dagen geleden merkte ik op dat mijn pook beschadigd is.
Ai.
Er is gewerkt om mijn witte speer te voorzien van verse CVT transmissie vloeistof.
Ik heb de Honda dealer nog niet hierover geïnformeerd, dus kunnen ze bij de volgende beurt mij een nieuwe knop erop zetten.
Ik was zo trots dat de knop zo mooi eruitziet, jammer van dat sneetje.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Honda Jazz 1.4 i-VTEC 100pk CVT Comfort | Lichtmetalen Velgen | Bluetooth
- 2018
- 27.445 km

Honda Jazz 1.3 i-VTEC Comfort BRILLIANT SPORTY BLUE
- 2019
- 115.610 km

Honda Jazz 1.5 i-VTEC Dynamic Automaat | Navigatie | Trekhaak | Camera | Stoelverwarming | DAB | LED Koplampen | Cruise & Climate Control | Rijklaarprijs!
- 2018
- 62.555 km