Honda Jazz 1.4 Lifestyle (2015) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Jazz 1.4 Lifestyle |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 46.000 km |
KM-stand laatst | 146.000 km |
Jazz, een fijne auto
- 76.000 km
Honda Jazz
De Honda Jazz uit 2015 is bijna 2 jaar in ons bezit. Tijd voor een reviewtje. Ondanks de swingende naam is het een auto die je niet op elke straathoek tegenkomt. Honda maakt betrekkelijk weinig reclame voor haar auto’s. Zou het reclamebudget naar de Formule 1 gaan? Is onbekend onbemind? Of lijkt de prijs hoog? Als je bijvoorbeeld een nieuwe 208 of Polo aankleedt schiet de prijs ook rap omhoog. Geen idee waarom de Jazz geen verkoopknaller is. We hebben de auto gekocht bij een Honda dealer die de wagen geïmporteerd had aus Deutschland.
Wat valt op positief op
Het is een compacte wagen van buiten en echt ruim van binnen. De kofferbak is ruim en diep. De achterzittingen kunnen worden opgeklapt met een enkele knop. Magic Seats noemt Honda dat terecht. De stoelen hebben een korte zitting maar de lende- en rugsteun is goed. Met mijn bijna 1,90 zit ik ook prima op de langere ritten. En er is genoeg ruimte voor drie flinke medepassagiers.
We reden al jaren auto’s met een automaat. Dus ook in deze voiture. De CVT is een genot en eigenlijk prettiger dan een klassieke automaat met zo’n schakelmoment (alhoewel de DSG bakken ook soepel schakelen, maar daar heb ik geen ervaring mee). Met 120 km/u op de snelweg blijft het toerental laag. Als je de Jazz op zijn staart trapt gaat het toerental rap omhoog en trekt de Japanner een sprintje. Dit alles traploos, zoals de afkorting CVT aangeeft. Het verbruik kost je de kop niet en is zomers rond de 1 op 20 en ’s winters rond de 1 op 18,5. We tanken VPower. Dat heeft volgens de dealer ook de voorkeur.
Wat valt verder op
De ventilator, verwarming en airco installatie heeft enorm veel mogelijkheden. Het duurde even voor je alle mogelijkheden en de slimme logica er achter enigszins doorgrond. Maar het is een complex en vernuftig systeem.
Het lampje dat aangeeft dat je moet tanken gaat heel erg vroeg aan. Dan hoef je je nog lang geen zorgen te maken dat je stil komt te staan. Het voordeel is dat je nooit zonder benzine komt zullen we dan maar zeggen.
De remmen kunnen abrupt aangrijpen. Dat blijft soms een ‘o ja’ momentje.
Rondom zijn er AP3 Maxxis all-season banden onder gemonteerd. Een type met een goede prijs versus kwaliteit. Ze maken iets meer geluid dan de zomerslofjes maar bevallen verder goed. Aangezien we niet zo heel veel kilometers maken heeft de wagen het hele jaar passend schoeisel.
Ten slotte. De Jazz is een probleemloze auto tot nu toe. Elk jaar een beurtje bij een Honda dealer. Zij zijn de experts. De olie is wel per liter duurder dan een goede fles wijn. Onderhoud is behoud, hoop je dan.
Zou ik weer een Jazz kopen? Het antwoord is Jazz, yes. Nu de benzineauto een uitstervende diersoort lijkt te worden zou het een hybride worden. Maar voorlopig willen we nog vele kilometers bijschrijven op de huidige auto. Ik zal een update plaatsen als er weer wat te melden valt.
Zomer 2021
- 82.000 km
De Jazz heeft twee maanden geleden een kleine beurt gehad. Je krijgt een signaal van de boordcomputer dat het onderhoud nodig is. Dat was eerder dan de 20.000 km interval als je alleen volgens het boekje het onderhoud plant. Maar we zijn braaf en luisteren zelfs naar de computer. Dat onderhoud, bij 79.000 km, leverde behalve een paar lampjes, geen bijzonderheden op. Het ging om een kentekenlampje en een achteruitrijlampje, anders was het me wel eerder opgevallen.
In deze zomer zijn we naar Bretagne gereden. Eindelijk weer eens wat langere ritten. Want die Covid-beperkingen houden ook de afgelegde autokilometers wat lager in deze tijden. De auto stuurt prettig en relaxt. Zo rond de 130 km/u houdt de wagen zich goed maar rond de 120 km/u rijdt het prettiger en rustiger. Het verbruik was met een snelheid van 120 à 130 km/u op die Belgische en Franse snelwegen rond de 1 op 17,5. Ik heb wel SP98 (E05) getankt. Soms ook die goedkope, niet-merkbenzine, bij de hypermarché. Het verbruik is in Nederland anders, want met die 100 km/u limiet is 1 op 20 geen uitzondering thuis. Ik tank thuis VPower van Shell.
De auto geeft geen krimp op de langere afstanden. De auto blijft betrouwbaar en is een prettig vervoermiddel. Met twee personen passen de spulletjes makkelijk in de achterbak. Er gingen geen kampeerspullen mee, maar dan nog is de achterbak fors. En er zijn voldoende vakjes voor een flesje water, zakjes snoep en de nog verplichte mondmaskers in het buitenland. Valt er nou niks negatiefs op te merken over deze auto? Dat is deels betrekkelijk. Op de langere afstand is een grotere auto uiteraard comfortabeler. Maar de Jazz is zoals gezegd zeker geen straf. En in algemene zin kan ik opmerken dat het ietwat hardere plastic dat gebruikt is voor het dashboard, gevoelig is voor krassen. Die poets je niet weg. En hobbels en bobbels in de weg worden niet altijd even soepel opgevangen. Dat is af en toe extra opletten op de soms minder onderhouden wegen, met name in België. Zou ik weer een Jazz kopen? Dat denk ik wel. Maar dan dat hybridemodel dat in 2020 zijn intrede deed. Fraai, compleet, zuinig, maar die zijn wel erg duur (geworden). Met bijna 82.000 km op de klok zal het nog even doorrijden worden. En daar hoeft niemand medelijden mee te hebben.
Een toevoeging
- 91.000 km
Een paar aanvullingen. Met de wintercheck afgelopen december bleek de accu niet meer op zijn best te zijn. Die is uiteraard vervangen.
Het benzineverbruik is in deze milde winter rond de 1 op 18 a 19. Dat is netjes. Ik heb wel een minpuntje te melden. De achterkant van de auto wordt redelijk snel vies. Bij een volgende Jazz zou ik een dakspoilertje overwegen. Verder geen bijzonderheden. Op naar de 100.000 km!
Honderdduizend
- 102.000 km
De auto is door de 100.000 km heen. Dat gebeurde tijdens onze vakantie in Scandinavië deze maand. Een roadtrip van bijna 5500 km. Een (bijna) probleemloos ritje. In het hoge noorden van Finland ging er een koplampje stuk. Dat was zo vervangen. Met de benzineprijzen, in vooral Noorwegen van 2,70 de liter, blijft een verbruik van 1 op 19 à 20 een prettige bijkomstigheid. Het is verder saai schrijven hier met zo’n Jazz, alles doet ’t nog. Of anders geformuleerd, wij zijn nog steeds erg tevreden met onze Honda.
Hoe verder?
- 108.000 km
Tot 2035 mogen er nog nieuwe brandstofauto’s verkocht worden. De brandstofauto’s, al dan niet hybride, hebben hun langste tijd gehad. Dat is wel duidelijk.
Ik ben erg benieuwd wanneer Honda (en ook sommige andere merken) met meer betaalbare alternatieven op de markt gaan komen die geen benzine-dieet nodig hebben. De huidige elektrische Honda is een leuke wagen. Maar daarmee heeft Honda geen serieus alternatief in het elektrische segment. De 'e' voldoet niet qua prijs en niet qua prestatie. De range van die leuke stadsauto eHonda is echt te laag. De vraag voor mij als eigenaar van een benzinedrinkende wagen is wanneer het kantelpunt bereikt wordt. Waar ligt het punt, het moment dat een tweedehands benzineauto niets meer zal opleveren? Nu is de tweedehandsmarkt voor auto's overspannen, behalve diesels. Ik krijg zelfs het verzoek per post van mijn Honda-dealer om mijn auto in te ruilen tegen een zeer schappelijke prijs. Maar er moet dan wel een flink bedrag bij om nieuwer te rijden in een technologie waar het einde nu toch dichterbij komt.
De hoogste tijd voor een serieus alternatief! En of het elektrische of waterstof wagens zijn maakt mij niet zo veel uit.
Ik blijf voorlopig op benzine rijden. Ik zie Jazz-en met meer dan 2 ton op de teller. Goed onderhoud zal zeker helpen. Ik kijk ondertussen uit naar een verstandig overstapmoment. Maar ik vermoed dat het nog even kan duren en dat ik de Jazz zal oprijden. Wat dat ook zal betekenen...
Na 108.000 km voelt de auto nog als nieuw aan. Dat geeft het nodige zelfvertrouwen.
groot onderhoud
- 115.600 km
Zo vlak voor het zomerseizoen heeft de Jazz weer een onderhoudsbeurt gehad. De onderhoudsindicator geeft dat aan. En elke keer als je de auto start komt het in beeld dat de wagen naar de garage moet voor een check. De Honda-dealer waar ik tot op heden kwam bood uitstekende service maar zit op meer dan 30 km rijden van mijn huis. Je bent zo meer dan een halve dag onder de pannen voor een garagebezoek. Jammer dat het Honda-dealernetwerk zo dun is. En het was ook altijd leuk om door de showroom te neuzen en de nieuwe auto's te bewonderen. Maar goed, de Jazz is dus nu in onderhoud gegaan bij de lokale Bosch Servicegarage. Die zit op wandelafstand en dat is veel makkelijker. Ik had al gezien dat er in een van de mistlampen voor condens zat. Waarschijnlijk is dit ontstaan als gevolg van een steenslag-barst. Die lamp is netjes vervangen door een nieuw exemplaar.
Het standaard onderhoud is uitgevoerd zoals dit bij deze kilometerstand hoort. Dus ook nieuwe bougies. Verder zijn er geen bijzonderheden te melden. Bosch biedt ook een pechhulp aan. Niet dat je dat nodig hebt voor een Jazz... nou ja, voor de gemoedsrust dan toch maar. De auto stond gewassen en gepoetst klaar. Dat is een fijne service van de garage.
Sinds een aantal maanden tank ik BP Ultimate ipv Shell. De BP benzine is zeker zo zuinig als die van Shell en reinigt ook de motor. En zo rijden we vrolijk verder.
Nieuwe all-seasonbanden
- 124.500 km
Twee banden werden te dun en alle vier waren ze over de limiet heen om als winterband te mogen rollen. Ik heb Vredestein Quatracs all-season onder de auto laten leggen. De bandenmaten voor de Jazz zijn wat minder courant waardoor het geen goedkoop schoeisel is. Ik heb de indruk dat deze nieuwe banden wat stiller zijn en wat strakker sturen dan de Maxxis banden die er onder lagen. Maar eens kijken hoelang deze bandjes meegaan.
Verder is de auto nog steeds probleemloos (dus ik heb de betrouwbaarheid van 4 op 5 sterren gezet) en bevalt vooral de flexibiliteit (zoals de beroemde magic seats) van het interieur nog uitstekend. Het is echt een zuinig en handig karretje.
Niet spannend
- 135.600 km
Het is tijd voor een aanvulling op mijn review. Het onderhoudsschema gaf aan dat er verse CVT-olie in de versnellingsbak moet. Er is gelijk een kleine beurt plus de verplichte APK uitgevoerd.
Dat onderhoud heb ik toch weer bij de Honda-dealer in Apeldoorn laten doen. Helaas waren de ervaringen met de lokale Bosch-dealer niet zo goed. Voor de CVT wil ik het originele smeermiddel in die traploze versnellingsbak. Gelijk is de airco aangevuld. En banden zijn voor en
achter gewisseld voor een gelijkmatigere slijtage.
Hoelang zou zo'n Jazz nog meegaan? Volgens de monteur hoeft een kilometerstand van 3 á 4 ton geen probleem te zijn. Maar blijf wel correct het onderhoud uitvoeren. Onder het motto: goed onderhoud is behoud.
De Jazz hebben we ongeveer vijf jaar en is daarmee de auto die we het langste in ons bezit hebben. We zijn er mee van Spanje tot boven de Poolcirkel getourd. Met zo'n zuinige, van binnen ruime en verder probleemloze auto krijg je toch een innige band. Dus we rijden rustig door met deze auto. Spannender kan ik het niet maken.
Een ton
- 146.000 km
Inmiddels hebben we sinds 2019 een ton op de teller er bij gezet. Voor ons 100.000 probleemloze kilometers met deze Jazz. Natuurlijk zijn er de bekende slijtage-onderdelen aan de beurt geweest zoals een keertje de voorremmen en ook een lampje, banden en een accu. Maar verder helemaal niets.
Met auto’s waar ik eerder mee reed (veel Peugeots en Rovers) was er wel eens een probleem. Vervelende zaken als een lekke koppakking, lekke stuurbekrachtiging, onverklaarbaar inhouden, stoer olieverbruik en ook vaak de een of andere sensor.
Dus ik ben bijzonder tevreden over de kwaliteit van deze Japanner. Iets wat door vele statistieken over de betrouwbaarheid van de diverse autotypes onderstreept wordt. Nog recent door de Tüv waar de Jazz er als beste uit kwam. Uit ervaring kan ik dat dus bevestigen.
De auto rijdt nog alsof deze zó uit de verpakking komt. Het benzineverbruik in deze frisse wintertijden ligt tussen 1 op 18 á 19. Dat is 's zomers wel gunstiger. Ook dat zijn stabiele cijfers de afgelopen jaren. We rijden weer vrolijk verder.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.