Honda Jazz 1.3 Comfort (2019) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Jazz 1.3 Comfort |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 16.269 km |
Honda Jazz 1,3 Comfort CVT
- 6.500 km
Terwijl ik zelf veelvuldig van het ene naar het andere merk ben gehopt is mijn partner erg merkentrouw. Na een begin met oude Fords, een Fiatje 600 en een Volvo 343 rijdt ze al 30 jaar in een Honda en is inmiddels toe aan haar vijfde exemplaar. In 1990 begon ze met een gebruikte Honda Civic (bj 1985), een (vind ik nog altijd) mooi gelijnde auto die goed beviel tot vijf jaar later de roest toesloeg. Daarna nam ze van een familielid een rode Honda Jazz over, model hondenhokje en ook van 1985 , waarmee pas 22.000 km was gereden. Een binnenslaper die nauwelijks van nieuw was te onderscheiden. Die heeft bij haar nog 13 jaar dienst gedaan en dit wonderautootje heeft haar nimmer in de steek gelaten. We hebben hem ook altijd binnen kunnen stallen, dus met roesten viel het wel mee.
In 2008 was dit autootje 23 jaar oud en het was het nog steeds een probleemloos voertuig. Maar we wilden wel iets meer ruimte. Er kwam een nieuwe Jazz (vergeleken met het model uit 1985 een totaal andere auto) en in 2013 - na een aantrekkelijk bod van de dealer - weer een nieuwe, die duidelijk betere rijeigenschappen had dan het model uit 2008. Dit keer waren we van plan om hem lang te houden, maar aangezien ik eind 2018 overstapte op een automaat besloten we de Jazz ook voor een automaat om te ruilen. Dit om het overstappen van de ene in de andere auto makkelijker te maken. Aan alle Honda's hebben we, naast het gebruikelijke onderhoud, nooit kosten gehad. Ze deden het altijd en er ging nooit iets stuk.
Dus kwam er weer een Jazz, ditmaal met continu variabele transmissie. Ook weer een nieuwe, want de dealer gaf een behoorlijke korting op voorraadmodellen. We kozen voor de Comfort-uitvoering, die behoorlijk compleet is, zeker in vergelijking met het model uit 2013. Zuiniger is hij ook. Haalden we met de vorige Jazz ongeveer 1 : 16, deze lijkt eerder in de richting van 1 : 20 te komen. We hebben het niet precies bijgehouden, maar de boordcomputer geeft dit aan en ik denk dat dat aardig in de buurt komt.
Zelf vind ik de automaat erg fijn rijden. Veel fijner dan de handgeschakelde, die op de snelweg hinderlijk veel toeren maakt. De motor van de Jazz (1.3) vind ik wel wat aan de lichte kant, maar dat wordt natuurlijk ook beïnvloed door het feit dat ik zelf dagelijks rijd in een hybride Toyota RAV4 met veel meer motorvermogen. Ik ben wat dat betreft dus misschien iets te veel verwend.
De Jazz is een opmerkelijk handige auto met zijn ingenieuze achterbank, prima rijeigenschappen en zijn spreekwoordelijke betrouwbaarheid. Het is een kwestie van smaak, maar ik vind het ook een mooi gelijnde auto.
Hadden we op de vorige Jazzen eigenlijk nauwelijks niets aan te merken, bij de nieuwe is dat anders. Dat betreft in de eerste plaats het navigatiescherm, dat moeizaam, traag en soms helemaal niet reageert op aanrakingen. Zo erg dat we in de praktijk onze oude TomTom gebruiken, omdat die veel makkelijker werkt en betere aanwijzingen geeft. Wel droevig, voor een af fabriek ingebouwd systeem met een prijs van € 900,-. Vervelend is ook dat de bediening van de radio via dit scherm al even moeizaam gaat. We zullen hier opnieuw met de dealer over in gesprek moeten.
Nog een vervelend puntje was dat bij een van de eerste ritten de linker zonneklep opeens naar beneden viel. Kennelijk een fout bij de montage, maar wel een ernstige, want zo'n klep is nog behoorlijk zwaar en als je die tijdens het rijden opeens op de handen krijgt schrik je je rot. Bovendien ook heel vervelend op een zonnige dag in Frankrijk met nog 500 km voor de boeg in zuidelijke richting. Uiteraard is de klep weer zonder kosten door een Franse dealer vastgezet, maar het gaf een behoorlijk oponthoud en met een gloednieuwe auto was dit wel een tegenvaller na zoveel jaren Honda rijden waarbij nog nooit iets stuk was gegaan.
Door omstandigheden hebben we in het eerste jaar nog niet veel met de auto gereden. Maar we zijn verder wel tevreden. Hij is stil, comfortabel en komt ondanks zijn lichte motor goed mee. Wel bleek op berghellingen in Frankrijk dat het toerental behoorlijk kan oplopen, maar de cvt rijdt relaxed en hij biedt in verhouding tot zijn grootte erg veel binnenruimte.
Merkwaardig vind ik dat de Jazz in Nederland zo weinig populair is en zo sterk wordt geassocieerd met ouderen. Elders in de wereld is dat helemaal niet het geval en bijvoorbeeld in Noord-Amerika zie je de Jazz enorm veel, ook met jonge bestuurders. Wereldwijd hoort de Jazz (elders bekend als Honda Fit) bij de meeste verkochte modellen. Het tuttige imago, dat deze auto hier bij velen schijnt te hebben is een typisch Nederlands verschijnsel waar de Jazz in andere landen geen last van heeft. Aan de auto kan het dus niet liggen.
Met één reis door Frankrijk en verder alleen maar korte ritjes en een kilometerstand van ca 6500 valt er nog niet veel over het praktijkgebruik van onze Honda te vertellen. Binnenkort is de auto een jaar oud en volgt de eerste onderhoudsbeurt. Wij zullen deze review bijhouden.
EERSTE BEURT
- 6.804 km
Persoonlijke omstandigheden hebben er toe geleid dat we veel minder met de Jazz hebben gereden dan wat we verwacht hadden. En nu zitten we midden in de coronacrisis, dus van rijden komt nog steeds niet veel. De auto staat grotendeels werkloos in onze garage. Een geplande reis naar het buitenland hebben we gecanceld. Maar de Jazz is één jaar oud, formeel aan onderhoud toe en ondanks de magere 6804 km op de teller hebben we toch maar een afspraak met de dealer gemaakt.
Voor wat betreft de kilometers die we wel gereden hebben: de Jazz bevalt nog steeds uitstekend, althans wat comfort, rijeigenschappen en gebruiksgemak betreft. En dat is het belangrijkste. Onze enige klacht blijft het navigatiescherm, waar we regelmatig een gevecht mee voeren. Het reageert soms helemaal niet en soms traag op aanrakingen. En dan opeens weer gaat het wel weer vlot en dat is doorgaans net het geval als je in de garage over het scherm gaat klagen. Bovendien vinden wij de menustructuur bijzonder ondoorzichtig en onlogisch, iets dat door de dealer trouwens wordt toegegeven. Dat hadden we natuurlijk liever ontdekt voor we de Honda in deze uitvoering kochten.
De dealer heeft het systeem nu geüpdatet en het zou nu beter moeten gaan werken. Bovendien kregen we te horen dat de navigatie soms niet goed werkt als de radio uit staat omdat alles, audio en navigatie met elkaar verbonden zou zijn. Op de korte stukjes die we gereden hebben stond de radio doorgaans uit. Ik blijf dat vreemd vinden, maar we zullen het uitproberen. Als de problemen blijven aanhouden zullen we er mee terug gaan. Maar de komende weken zal er van langere ritten nog wel niet veel komen.
Verder hield de beurt niet meer in dan controle, het afstellen van wat zaken en het bijvullen van vloeistoffen. Oliewissel vond de dealer niet nodig gezien de geringe kilometerstand. Er waren verder geen mankementen, maar het had ons natuurlijk ook verbaasd als die er wel waren geweest bij deze kilometerstand. De rekening bedroeg € 141,81.
Navigatie
- 7.955 km
Inmiddels is ons duidelijk dat bij de Jazz de radio inderdaad altijd aan moet staan wil de navigatie goed werken. Uiteraard kun je het volume op 0 zetten als je niks wil horen, als de radio maar aan blijft staan.
Het scherm blijft een punt van kritiek: het reageert niet altijd meteen op aanrakingen en je moet het soms meerdere malen aantikken voor er wat gebeurt. Maar sinds we de radio altijd aan hebben staan werkt het systeem wel een stuk beter.
Overigens is dat ons enige punt van kritiek op de Jazz, het is verder een fantastische auto.
Rustig bestaan
- 12.580 km
Onze Jazz leidt een rustig bestaan. Door omstandigheden wordt hij minder gebruikt dan we bij aanschaf hadden verwacht. Achteraf gezien was de aanschaf van een nieuwe Jazz niet zo verstandig, maar ja, ook wij konden niet voorzien dat corona kort daarna het leven lam zou leggen en dat we daarna ook veel minder zouden rijden dan we oorspronkelijk dachten. Het is onze tweede auto en hij staat vaak ongebruikt in de garage. Te vaak.
Toch laten we hem goed onderhouden, hij krijgt op tijd zijn beurten en met enige regelmaat laten we onze RAV4 staan om er met de Jazz op uit te trekken. En dat is nog steeds niet verkeerd, want het is een fijn autootje met ongekende gebruiksmogelijkheden door het ingenieuze interieur. Over de kwaliteit van de Jazz kan ik kort zijn: die is nog steeds top. Mankementen kan ik niet melden, maar met een kilometerstand van ca. 12.500 zou het ook droevig zijn als dat wel het geval was.
Hoe dan ook, we houden hem nog maar aan, want hij kost niet veel in onderhoud, hij is erg zuinig en het is toch handig als er altijd een tweede auto paraat staat. Een auto, die alsof er gisteren nog mee gereden was, meteen startte nadat hij twee maanden ongebruikt in de garage had gestaan toen wij in het buitenland waren. Kortom, een kwaliteitsprodukt.
Bijna vijf jaar oud
- 16.269 km
Gisteren heeft onze Honda weer zijn jaarlijkse beurt gehad. Ik kan kort zijn, want er is niets bijzonders te melden. Er waren geen onverwachte kosten. Er is ook weinig met de Jazz gereden, maar als we hem pakken rijdt hij als een tierelier.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.