Honda Integra R 1.8i (1998)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Integra R 1.8i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 95.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Toen ik op zoek was naar een betaalbare, betrouwbare en leuke auto voor circuitwerk (trackdays), kwam ik al snel uit bij de Honda Integra Type R. Een snelle wagen (0-100 in 6,7 seconden en een top van 230 km/u) die enkel in Europa verkocht is als homologatie-model.
Vanaf fabriek is deze wagen reeds gezegend van de belangrijkste zaken voor dergelijke sportieve aspiraties. Zo krijg je om te beginnen twee heerlijke (in knalrode stof uitgevoerde) kuipstoelen van Recaro, maar ook een sperdiffirentieel en koetswerkverstevigingen voor en achter. Om gewicht te besparen heeft men tevens het grootste deel van de geluidsisolatie verwijderd, en zelfs zijramen van dunner glas gebruikt.
De hoogtoerige V-tec krachtbron is een juweeltje. Hij trekt vlotjes door tot een kleine 9000 omwentelingen en draagt hierdoor bij aan het alom aanwezige racegevoel. Dankzij datzelfde V-tec systeem is de wagen op lage toeren best rustig te rijden maar pas op als je boven de 6000 toeren per minuut komt. Dan barst de hel los en stapelen de kilometers per uur zich in een hoog tempo op!
Niet alles is goed nieuws echter. De wagen is ontworpen om zo snel mogelijk een rondje circuit af te leggen en heeft daardoor een vrij groot aantal nadelen voor weggebruik. Zo is de vering beenhard, hoor je overal rammeltjes & kraakjes en met een gangetje van een 140 km/u op de autosnelweg draait de motor aan 5000 toeren per minuut, vandaar de lage score op comfort onderaan.
Het is ook niet de makkelijkste wagen om snel mee te rijden. Vooral bij regenweer vraagt hij toch voor een geoefende hand, de wagen reageert namelijk zo precies dat een foute correctie snel gebeurd is.
Voor mij doet dit echter geen afbreuk aan de wagen. Dit is nu eenmaal een wagen die niet voor iedereen is bedoeld, en wie een dergelijke wagen koopt weet wat hij mag verwachten.
Update: De voorbije jaren heb ik zowel op Zolder als op Francorchamps gereden met deze Honda en ik heb van elke kilometer genoten. De wagen leek er zelf ook van te genieten, echt een karretje dat afgetrapt wil worden. Vooral als je met 100 km/u op de klok met tussengas terugschakelt van 5 naar 3 en dan het gas op de plank trapt schiet de wagen vooruit.
PROBLEMEN
Ik heb zelf nog niet al te veel met deze wagen gereden, aangezien dit mij ’hobbyauto’ is. Mijn Integra is uitgerust met een vierpuntsharnas en een rolkooi waardoor de achterbank moest verdwijnen. Ik gebruik hem zoals eerder vermeld voor trackdays, vooral op het circuit van Zolder (B).
Het enige wat ik in de nabije toekomst nog aan de wagen zoek te veranderen zijn de remmen. Deze bijtertjes zijn fantastisch op de openbare weg, maar voor circuitgebruik komen ze blijkbaar toch nog wat te kort. Zo begin ik al op het einde van mijn 2de ronde al last te krijgen van fading.
Tot nu toe nog geen grote problemen dus, en voor zover ik de betrouwbaarheid van Honda ken zal dat ook niet zo snel gebeuren.
Update: Ondertussen heb ik deze wagen alweer een tijdje geleden verkocht. Het is zeer aangenaam gezelschap geweest waarmee ik vele kilometers zowel op circuit als op de openbare weg heb gereden. Zoals verwacht zijn er op technisch vlak geen echte problemen geweest. De batterij en de distributieriem heb ik moeten vervangen, maar dat is eigenlijk normale slijtage. Verder helemaal geen enkel probleem ondervonden, een aanrader!!!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.