Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2010)

autoreview

Honda Insight
Honda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda Insight

Signalement

UitvoeringInsight 1.3 i-VTEC Elegance
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst29.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bevindingen

  • 20.298 km

Ik heb deze auto nu 11 maanden in bezit. Ik vind het een geweldige auto, maar ik ben dan wel een rustige rijder. Ik heb snelle auto's gehad, maar hiermee reed ik altijd te hard. Dus ik ben bewust gaan kiezen voor een rustige auto.
De HIH zou een verbruik moeten halen van 4,6L maar dit heb is me maar twee keer gelukt tijdens vakantie naar Oostenrijk. In de Limburgse heuveltjes lukt dit verbruik niet. Zelfs niet als je alles uit de kast haalt om zuinig te rijden. Gemiddeld zit ik nu op 5,42L wat natuurlijk nog steeds niet slecht is voor een middenklasse auto. Maar van een hybride auto verwacht ik persoonlijk toch wat meer. Ik heb hiervoor een twee jaar prius gereden waarmee ik 4,8L heb gehaald. Volgend spritmonitor.de haalt de HIH een gemiddeld verbruik van 5.72L en de Prius III 5,19L. Gezien het prijsverschil wint de HIH met vlag en wimpel.

Pluspunten:
+ Prijs
+ Uiterlijk (Sportief)
+ Uitrusting
+ Veiligheid
+ Wegligging
+ Stoelen
+ Flippers aan het stuur. (Vooral in de winter en in de bergen)
+ Moderne cockpit
+ Betrouwbaar
+ Honda details
+ Kan vlot mee in het verkeer. (Behalve autoweg)
+ Je bent aan het autorijden. (Vond ik bij de Prius niet)
+ Koffer ruimte
+ Geen BPM
+ Geen houderschapsbelasting

Minpunten:
- Vermogen/koppel
- Middenarm steun te kort en te laag
- Verbruik
- Windgevoeligheid
- Geen Full Hybrid
- Stop tijd van het Start/Stop systeem te kort
- Schokkerig bij uitrollen of wegtrekken
- Afslaan airco bij start/stop systeem
- Lage instap
- Been en hoofdruimte achterin

De HIH is een prima auto als je geen sportieve rijder bent. Het verbruik is redelijk maar kan naar mijn mening beter. De flippers zijn met name in de winter handig. Met de Prius heb ik al een keer vastgezeten omdat de CVT met de gladheid niet overweg kon. Omdat je de HIH in een soort eerste vernelling kunt zetten heb je meer grip. Ook afremmen op de motor is hierdoor makkelijker dan bij de Prius. De Prius heeft wel een motor rem, maar dit is niet te vergelijken met de flippers in de HIH.
Mijn volgende auto wordt, afhankelijk van de ontwikkelingen, zeker weer een HIH of HJH.
Prijs / Prestatie verhouding is goed en het is leuk rijden in de HIH.

Update

  • 29.000 km

Het gemiddelde verbruik is nu 5.38 L/100km. Om dit te bereiken in de Limburgse heuveltjes heb ik de bandenspanning voor op 2.6 en achter op 2.5. Hogere bandenspanningen rijden niet meer comfortabel. Althans voor mij niet.

De ECON knop heb ik in de meeste gevallen van de tijd aan en de snelheid op de autoweg komt niet boven de 110 km/uur uit. De gemiddelde snelheid komt uit op 48 km/uur.

De laatste tijd maak ik geen gebruik van de ECON knop ivm het warme weer. (Airco) De motor gaat dan bijna niet uit. Bij heel voorzichtig gas geven (onder de 2000 rpm) en goed anticiperen, lukt het om hetzelfde verbruik neer te zetten als met ECON knop.

Het comfort van de auto is nog steeds prima. Nog geen problemen gehad met de auto. (Maar daarom is het een Honda).

Wat mij verder opvalt aan de auto is dat de lak wel wat beter mag. Ten opzicht van de Toyota Prius II heb ik bij deze auto meer last van steenslag.

Zou ik de auto weer kopen? De auto is prima, maar gezien het huidige belastingklimaat weet ik het niet zeker. In 2014 is het einde met de subsidies. Volgens mij het einde van de hybride auto. Die worden dan te duur t.o.v. andere auto's.
Het verbruik van de HIH kan dan wel iets gunstiger zijn, maar het prijsverschil t.o.v. andere auto's kan dat niet goed maken. Een HIH gaat waarschijnlijk al snel vanaf 29.000 euro en de Prius vanaf 33.000 euro. Vergelijkbare auto's die dan wellicht iets meer verbruiken zijn goedkoper.

Ik wacht af.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.