Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Insight 1.3 i-VTEC Elegance |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 14.500 km |
KM-stand laatst | 19.000 km |
Civic / Insight / eerste beurt
- 19.000 km
Op 31-12-2010 moest ik mijn leaseauto inleveren. Ik heb lang zitten twijfelen wat voor auto ik nu privé wilde gaan rijden. De Honda Civic beviel mij eigenlijk wel alleen had deze twee nadelen. 1 de welbekende achterbank die niet naar beneden geklapt kan worden en 2. de handrem die op een zeer vervelende plek zit bij de Civic. Opzich heb ik niet hele lange benen maar die handrem zit continue tegen mijn rechterknie aan. Na verloop van tijd begint dat best te irriteren.
Uiteindelijk is het de Honda Insight geworden. De ruime kofferbak gaat zeker goed van pas komen tijdens de vakanties. De handrem is in de Insight gelukkig weer op een normale plek gezet dus daar heb ik geen last meer van met m'n knie. De instap achterin is wel een stukje kleiner ten opzichte van de Civic, maar daar zal ik toch niet al te veel zitten. Het vakje onder de armleuning tussen de bestuurder en de passagier is jammer genoeg ook wat kleiner in de Insight dan in de Civic.
Het zicht en rijcomfort in de Insight is voor de rest helemaal prima. Kleinere draaihoek als met de Civic dus dat is ook wel fijn.
Waar ik wel even aan moet wennen is de audio. In de civic vond ik dit iets beter geregeld dan in de Insight. Klinkt iets blikkerig ( voorlopig heb ik mijn bass was lager gezet wat het enigszins compenseert ).
De cruisecontrol. Het grootste verschil is dat de cruise control bij de Civic direct opgepakt werd en je je voet van het gaspedaal kon halen. Bij de Insight schijnt de techniek net wat anders te werken waardoor als je de cruise control aanzet hij eerst 3 a 4 km naar beneden valt en dan weer gas bij geeft om op je aangegeven snelheid te komen. Iets waar ik in het begin dus even aan heb moeten wennen. Om niet een aantal km naar beneden te vallen bij het aanzetten van me Cruise control hou ik nu wat langer me voet op het gaspedaal zodat hij niet meer hoeft te corrigeren.
Start/stop systeem werkt niet wanneer de Airco aanstaat of de motor nog koud is, even iets om rekening mee te houden wanneer je zuinig wilt rijden. Volgens mij zijn er nog wel meer omstandigheden waaronder het start/stop systeem niet werkt maar dat moet ik nog even verder uitzoeken. Logischerwijs is de rijstijl van de bestuurder ook van invloed op het systeem.
Het zicht door het achterraam bij de Insight is in het begin best even wennen t.o.v. de Civic. De "Balk" in het midden is even iets waar je mee om moet leren gaan maar na een aantal weken vind ik het eigenlijk wel wat prettigs hebben. Geen last van felle koplampen die naar binnen aan het schijnen zijn.. De ruitenwisser op de achterruit had wel iets groter gemogen.
Onderhoudsbeurt 20.000km
Aangezien ik binnenkort op vakantie ga heb ik toch maar iets eerder de 20.000 km beurt laten uitvoeren. In januari heb ik de auto van een particulier gekocht dus het was voor mij ergens toch nog wel even spannend of er geen rare dingen naar boven kwamen (geen anwb keuring gedaan). Alles bleek in orde. Nu de Olie vervangen is lijkt hij ook wel wat zuiniger te rijden.
De auto heb ik overigens gekocht bij Auto Bleeker in Purmerend. (Niet te verwarren met de bleeker groep die verschillende vestigingen heeft.) Deze heren importeren regelmatig hybride auto's uit verschillende Europese landen. Het scheelde mij aardig in prijs door de auto via hen te kopen. Verdere leggen zij alles van de auto van A tot Z uit en kon ik een zeer uitgebreide proefrit maken. Erg prettig zaken doen.
Mijn Insight komt dus uit Frankrijk vandaan. Daardoor had ik ook een Frans onderhoud- en instructieboekje. Bij de dealer maar een NL instructieboekje gekocht ( á 50 euro.. hmhm). Uiteindelijk is het toch wel handig om te weten wat er mis is met de auto als er allemaal lichtjes beginnen te flikkeren. ( m'n Frans is niet zo best).
Ik ga vanaf nu ook wat beter mijn verbruik bijhouden. Op dit moment zit het een beetje tussen de 5,5 en 6.0 ( veel snelweg ).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren