Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2009)

autoreview

Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2009)

Signalement

UitvoeringInsight 1.3 i-VTEC Elegance
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst80.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Uitstekende keuze

  • 6.700 km

Mijn Insight volgt de Fiat Grande Punto op, waarmee ik in iets meer dan twee jaar tijd 160.000km op de teller heb gezet. Al lange tijd heb ik interesse in alternatieve brandstoffen voor auto's en met de komst van een kleinere en betaalbaardere hybride uiteindelijk de keuze gemaakt voor de Insight Hybrid.

Die keuze was eigenlijk al gemaakt toen de eerste foto's de wereld in werden gestuurd. Natuurlijk heb ik als voorzitter van de Honda Hybrid Club Nederland de introductie op de voet gevolgd en heb de Insight Concept al mogen aanschouwen in Parijs. De eerste proefrit die ik heb gemaakt was tegelijk met de dealerintroductie, dus dik twee weken voor de publieke introductie.

Wat grote voordelen aan de Insight zijn, is dat de auto bijzonder compleet is: natuurlijk airco, radio, lichtmetalen velgen, maar ook stoelverwarming, regen- en lichtsensor, CVT-automaat met flippers, parkeersensoren. Een voordeel ten opzichte van de Civic Hybrid is dat de achterbank plat kan en daar heb ik tijdens de verhuizing dankbaar gebruik van gemaakt!

Natuurlijk zijn er ook nadelen. Zo is de armsteun te kort en te ver naar achteren geplaatst, is het zicht naar achteren (door het derde remlicht) slecht en is de hoofdruimte achter beperkt.

Het rijden gaat erg soepel. Natuurlijk is dit geen sportwagen en qua prestaties blijft ie achter de Civic, maar als het moet is de auto snel genoeg. Normaal gesproken rijd ik met het Ecological Drive Assist System aan en scoor ik (met 75% snelweg) een gemiddelde volgens Spritmonitor.de van 5.6 op 100.

Inmiddels heb ik een kleine 7000km gereden en hoop ik binnenkort tijd te hebben voor een uitgebreide review. Vooralsnog een paar foto's en een klein verhaaltje.

Halverwege eerste beurt

  • 11.000 km

De Insight moet elke 20.000km naar de dealer. Ik heb inmiddels 11.000 gereden en ben dus al halverwege de eerste beurt. Ik rijd ongeveer 180km per dag. Er zijn een paar dingetjes die ik de dealer wil laten nakijken:

-Kraakje in de deur bij snelheden tegen de 120 en hoger
-Verbinding telefoon

Verder is de auto nog heerlijk! Er is dus eigenlijk niks op aan te merken. Ben er laatst even mee naar Duitsland gereden om te zien wat de top van deze auto was en die is 185km/u (op GPS gemeten). De auto ligt dan nog prima op de weg, maar het comfort is dan ver te zoeken: de motor maakt 6000 toeren en produceert dus veel herrie. Tot de 160 gaat de acceleratie toch nog wel redelijk vlot, maar om van 160 tot 185 te komen, moet je het nodige geduld hebben.

Het verbruik is nog verder gedaald en staat inmiddels op 5.51/100. Het zuinigst heb ik 4.76/100 op 1 tank gereden en het minst zuinig tijdens het ritje door Duitsland: 7.28/100. Alle tankbeurten houd ik bij via Spritmonitor.de, zodat ook voor andere mensen te zien is wat het gemiddelde verbruik is.

Ik heb de standaardradio inmiddels laten vervangen door een JVC KW-NT1, met navigatie, CD/DVD, USB, SD, etc etc. DVD kijken tijdens het rijden is mogelijk, dus lekker op lange stukken. De kwaliteit van het geluid is met de nieuwe JVC enorm verbeterd. Omdat de oude radio is verwijderd is ook de carkit-functionaliteit van Honda verwijderd. Echter: de carkit wil nog wel verbinding maken met mijn telefoon, maar ik kan deze carkit dus niet meer bedienen. Helaas is de microfoon van de nieuwe geïntegreerde carkit van JVC nog niet helemaal goed, want ben volgens diverse mensen slecht te verstaan.

Nog even over de wegligging: ik vind de auto heerlijk sturen. Bochten kunnen harder genomen worden dan ik kon met de Fiat Grande Punto. Wat wel een klein minpunt is, is dat de auto zeer licht bestuurbaar is op de snelweg: continu ben ik aan het corrigeren. En zoals ik hierboven ook al gemeld heb zit er een klein kraakje in het portier bij snelheden van 120 en hoger. Niet heel vervelend en kan er natuurlijk wel gewoon mee rijden, maar zou het toch fijn vinden als de dealer dit kraakje kon vinden.

Lekker op weg

  • 29.000 km

Het is lekker kilometers rijden in de Insight. In vergelijking met mijn vorige toch echt een stuk prettiger op snelweg en in de stad, maar qua rijden is een handgeschakelde auto toch leuker om te rijden.

Inmiddels is het 'zuinige' rijden wel weer voorbij en rijd ik gewoon lekker mee met het verkeer. Geen ECON meer actief dus. Het verbruik schiet daarmee dus wel weer verder omhoog, maar het schiet gelukkig wel meer op. Ik ben tot de conclusie gekomen dat zuinig rijden met voornamelijk snelwegkilometers dus ècht niet te doen is.

Een tijdje geleden nog een weekendje naar Duitsland geweest (IAA Frankfurt). Flinke rit, maar goed te doen met vier personen en bagage: lekker doorrijden op de Autobahn en even bergaf 193 op de GPS aangetikt. Op een vlakke weg is 185 ècht de topsnelheid.

Qua lawaai in de auto valt het bij een normale rijstijl ontzettend mee. Zodra je het gas vol intrapt schiet de toerenteller richting de 6000 en produceert de Honda met de CVT dus veel herrie. Ik denk zelf dat het klinkt als herrie omdat het verschil tussen rustig rijden en doorrijden zo'n verschil in toeren is.

Het eerste onderhoud heeft mij(n leasemaatschappij) 190 euro gekost. Er zijn geen rare dingen gemeld. Sinds het eerste weekend van november liggen er ook winterbanden onder (op de bestaande velgen). Winterbanden voor de Insight op de bestaande velgen zijn lastig te krijgen, want het is een moeilijke maat. Slechts twee merken leverden een band, waaronder Continental. Het eerste dat me opviel aan deze banden is dat ze meer lawaai geven als de zomerbanden, dat zal waarschijnlijk aan het profiel liggen.

Om de muziek nog wat te verbeteren heb ik op de JVC KW-NT1 een subwoofer aangesloten. Zoals eerder gezegd is de kwaliteit van het geluid met de JVC al verbeterd, ten opzichte van de standaardradio. In de kofferbak ligt nu een 12" subwoofer met een losse versterker: heerlijk!

De winter staat weer voor de deur

  • 31.500 km

De winter staat weer voor de deur en dat is te merken aan het gemiddelde verbruik. De laatste weken is het gemiddelde verbruik gestegen, ongeveer een halve liter extra per 100km. Ik heb nog geprobeerd extreem zuinig te rijden, maar dat is haast vergeefse moeite. Het zal ongetwijfeld liggen aan de winterbanden icm lagere temperaturen, maar ook aan mijn rijstijl en het niet gebruiken van de ECON-modus.

Inmiddels heb ik de Insight alweer 6 maanden in gebruik en nog steeds ben ik er blij mee. Hij is al minder opvallend als in het begin, ik kom ze steeds vaker tegen op de weg. Hij is wit, dus met dit weer erg snel smerig. Zeker met dit natte weer. Ik houd mijn hart vast als er gestrooid gaat worden... wit is mooi, maar wel op een schone auto!

Waarschijnlijk ga ik met deze auto 60.000km per jaar rijden. Dat zou dus betekenen dat na 2.5 jaar een nieuwe uitgezocht mag worden. Of het weer een hybride gaat worden betwijfel ik: ik rijd 90% van mijn kilometers op de snelweg. Een diesel zou dus een logischer keuze zijn. De huidige diesels worden ook al aangeboden met 20% bijtelling! Ik verwacht wel veel van de Polo Bluemotion... maar goed: dat duurt nog 130.000km!

Bijna een jaar

  • 51.000 km

Inmiddels is de koudste periode weer achter de rug en wordt de Insight merkbaar zuiniger. De kou hakt er aanzienlijk in. Inmiddels staat het gemiddelde verbruik om 6.0l/100km, dankzij het weer, maar ook dankzij de lege snelwegen die ik elke ochtend heb. Lekker doorrijden dus, maar zo nu en dan een tank ècht zuinig rijden.

Zo heb ik een paar weken rondgereden met wat isolatie voor de grille. Dat scheelde heel iets in het gemiddelde verbruik, zo'n 0.1l a 0.2l/100km. De temperatuur van de motor in de gaten houden is dan een vereiste, maar dat was met mijn OBD2-apparaat uitstekend te doen.

Nu het warmer wordt, is ook weer makkelijker om zuiniger te rijden. Met 18 graden, airco uit en achterste ramen open is de auto heerlijk zuinig. De autostop, die bij kou maximaal 12 seconden werkt, doet het dan meer dan vijf minuten.

Bij 40.000 weer een onderhoudsbeurt gehad en ook hier geen rare dingen naar voren gekomen. Over 10.000km (bij 60k) moet de auto weer naar de dealer, ik verwacht dat ik de auto dan exact een jaar heb.

De Honda Insight Hybrid bevalt goed, maar mis toch wel het 'echte' autorijden. Het is heerlijk comfortabel om elke dag met een automaat naar het werk te rijden, maar het leuke sturen en schakelen is er wel af. De Insight is voorzien van flippers, maar die bieden niet heel veel meerwaarde. Enige voordeel is dat wanneer je een inhaalactie wilt doen de motor wat extra toeren kan laten draaien (maar dan geldt: Niet ECO!).

Als volgende auto zal er in elk geval niet weer een Insight komen. Ik hoop dat wanneer ik de auto moet inleveren de nieuwe Civic Hybrid leverbaar zal zijn. Toyota loopt met de Prius qua technologie gewoon een stap voor op Honda.

In de zomer zijn we van plan naar Zuid Frankrijk te rijden. Ik ben benieuwd hoe de auto zich dan houdt. Ervaringen zullen hier wel verschijnen.

Halverwege leasecontract

  • 80.000 km

Inmiddels alweer 80000km op de teller. Gaat redelijk rap met deze auto. Gemiddeld heb ik 5.97/100 gereden, een waarde verre van de fabrieksopgave. Dat is te wijten aan de vele snelwegkilometers die ik maak. De auto is absoluut zuinig te rijden, maar dat haal je niet als je de maximumsnelheid aanhoudt.

Nog steeds geen noemenswaardige problemen. Het enige dat mij stoorde was geklapper dat vanonder de auto kwam. De dealer heeft een paar keer gezocht maar niets kunnen vinden. Uiteindelijk (na 30000km) bleek het de handremkabel te zijn. Dat is nu weer netjes gefixed.

Het comfort is uitstekend, ook bij deze kilometers. Ik begin de automaat ook steeds meer te waarderen: het is altijd weer balen als je een andere auto mee hebt en de file in rijdt...

Nu ik halverwege het leasecontract zit kan ik rustig nadenken over wat de volgende auto zal gaan worden. Er zijn inmiddels een hoop zuinige dieseltjes op de markt en de (Grande) Punto spreekt mij nog steeds aan. Eind volgend jaar zal waarschijnlijk ook de nieuwe Civic Hybrid klaar staan en dat is gezien mijn autoclub wel een goede opvolger voor deze witte Insight ;-)

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (57)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.