Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2009)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Insight 1.3 i-VTEC Elegance |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 10.000 km |
De eerste ervaring....
- 550 km
Afgelopen woensdag mijn nieuwe Honda Insight opgehaald. Gekozen door de lage bijtelling en ook nog eens een redelijk gunstig leasebedrag voor een zeer complete auto. (Ter vergelijking, een Clio, 207 of Polo is duurder in de lease + bijtelling).
Eerst een proefrit gemaakt in de Civic, daarna in de Insight en de keuze op de iets sportiever (in mijn ogen) Insight laten vallen. Een belangrijk argument was de neerklapbare achterbank waardoor je toch redelijk wat kunt vervoeren zonder aanhanger.
De binnenkant is niet erg hoogwaardig afgewerkt, maar voldoet. De stoelen zitten redelijk hard, maar zelf vind ik dit prettig.
De motor is bij normaal accelereren en constante snelheid erg stil. Probeer je echter het gas flink in te trappen dan schieten de toeren omhoog en hoor je de motor erg luid.
Zoals bij de andere review al is vermeld is de hoofdruimte achterin niet erg ruim te noemen.
Het verbruik kun je zelf heel laag houden. Omdat in het begin een beetje getest is, zit ik nu op een gemiddeld van 1 op 17.
Het audio systeem vind ik prima. Erg handig is dat je een USB stick met muziek in je opbergvak onder de armleuning kan aansluiten. Ik moet alleen nog kijken of het ook werkt met een usb hardeschijfje zodat ik mijn complete muziek collectie mee kan nemen.
De auto is prettig geveerd, niet te Frans, niet te stug.
De climate control lijkt telkens naar interne circulatie te springen, hoe dat komt moet ik nog uitzoeken.
Vooralsnog een zeer fijne auto waar je heerlijk ontspannen in kunt rijden.
Foto:
Na de eerste 1000
- 3.000 km
31-5-2009 - 1000 km:
Ditmaal een iets uitgebreidere review. Inmiddels heb ik er 1000 km op zitten en de auto 1,5 week in bezit.
Ik heb voornamelijk stads ritten gemaakt en ritten buiten de bebouwde kom. Snelweg is maar zo'n 30% momenteel. Hierop zijn mijn bevindingen dan ook geconstateerd.
Nog steeds ben ik van mening dat de auto zalig rijd. Het gaat zo heerlijk soepel en vloeiend allemaal. Je kunt echt heerlijk relaxed rijden.
Het start stop systeem werkt prima, alleen zodra je de climate control wat harder laat blazen slaat de motor na zo'n 8 seconden weer aan. Als je die op een lage stand zet of zelfs uit zit blijft de motor veel langer uit. Het automatisch starten van de motor gaat erg snel. In principe ben je als eerste weg bij de stoplichten en doordat je behoorlijk snel accelereert door de CVT moet je vaak inhouden als iemand voor je rijdt. Bij normaal optrekken blijft het toerental onder de 2500 toeren, en is de motor nog heerlijk stil. Het accelereren bij inhalen gaat niet enorm snel. Hierdoor ben je nogal geneigd om het gaspedaal diep in te trappen waardoor de toeren omhoog schieten, terwijl de auto nog steeds relatief langzaam versneld.
De auto ligt verder erg goed op de weg. Bij scherpe bochten blijft de auto gewoon netjes koers houden, ook op de wat hogere snelheden. Wel heb ik gemerkt dat het sturen iet wat gevoelloos gaat.
De cruisecontrol werkt iets anders dan ik gewend was van andere auto's. Je zet hem vast op de snelheid die je rijdt en deze word dan gehanteerd. Je kunt wel terug gaan naar de laatste vastgezette snelheid, maar deze is niet ergens in een display zichtbaar. Je kunt de snelheid ook verhogen of verlagen, dit gaat volgens mij per mijl...soms gaat hij namelijk 1 km harder / zachter, soms 2.
Het ontvangst van de radio is vrij slecht. Erg gevoelig en ik heb regelmatig problemen met het ontvangen van zenders waar ik met andere radio's nooit een probleem had. Afgelopen week heb ik een hardeschijf gekocht welke gewoon aan de USB gehangen kan worden van de radio. Wat me verbaasde is dat deze nog erg snel reageert op spoelen en browsen in mappen.
Ik heb tot nu toe bijna alleen met eco aangereden. Als de climate control dan op auto wordt gezet blijft hij redelijk lang intern lucht circuleren om de temperatuur snel omlaag / omhoog te krijgen. Voor mijn gevoel blijft hij daarna nog iets te hard blazen waardoor ik hem vaak toch maar handmatig instel.
Het zicht rondom vind ik eigenlijk prima, en ook naar achter ondanks de "balk" vind ik het goed. Het is eventjes wennen, maar zeker in combinatie met de parkeersensoren geen probleem.
Waar ik ook nog achter ben gekomen is dat de armsteun wel ver naar achter is geplaatst, dus als je daar gebruik van maakt ben je of met maar 1 hand aan t sturen, of je moet je stuur heel ver naar je toe halen om toch nog bij het stuur te kunnen.
Met mijn huidig geringe snelweg km's valt het verbruik me nog erg mee. Gemiddeld zit ik nu op 5.5 L/100km dus zo'n 1 op 18.
De eerste keer dat ik ging tanken schrok ik even, het lampje ging branden en ik kon in eerste instantie nog 50 km rijden op de tank (werd aangegeven op de display). Na 15 km gereden te hebben kwam ik bij het tankstation, maar volgens de boordcomputer kon ik nog maar slechts 20 km rijden. Terwijl er maar 35 liter bij ging. Ik weet niet of de berekening altijd zo pessimistisch is, of dat dit gewoon toeval was doordat de laatste km's iets meer werd verbruikt.
Al met al nog een hele fijne auto, heel compleet en erg goed geprijsd.
UPDATE 20-06-2009 - 3000 km
Inmiddels de 3000 km aangetikt. Geen bijzonderheden eigenlijk. Het verbruik ligt gemiddeld nu op 5.6/100 km. Wat ik wel mis aan de auto is een haakje of iets waar je een tas mee vast kan klemmen in je kofferbak zodat je boodschappen niet over de hele kofferbak verspreid liggen.
- 10.000 km
Na er bijna 10.000 km op hebben zitten, tijd voor weer een korte review. Ik ben ondertussen op vakantie geweest met de Insight en door wat bergen gereden (Pyreneeën). Op vakantie kwam ik eigenlijk tot de conclusie dat de climate control niet ideaal werkt. De lucht is behoorlijk koud die de auto wordt ingeblazen en blijft vaak hele ritten intern circuleren. Hierdoor stel ik hem vaak maar handmatig in, zodat er ook nog wat "frisse" buitenlucht de auto in gaat. Het verbruik in de bergen viel me enorm mee. Met 3 passagiers is 1:17 wel makkelijk te halen. Gisteren een Rit van Breda - Den Haag gehad met een verbruik van gemiddeld 1:22.
Ondanks het minpuntje van de climate control ben ik nog steeds erg blij en tevreden met mn auto, en is het een waar genot om hier heel ontspannen mee te kunnen rijden. (en het blijft grappig om een patsertje er bij de stoplichten uit te trekken..)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.