Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2009)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Insight 1.3 i-VTEC Elegance |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 78.500 km |
De eerste kilometers
- 500 km
Gisteren was het dan zo ver, de Insight kon ik gaan ophalen! De auto stond te glimmen met de bijbestelde dakdragers erop. Tevens een thuisbrenger in de achterbak, die ik alleen op de vakanties wil meenemen. De eerste rit ging naar Breda over A1-A28, vandaag weer terug via de Betuwe en over de Veluwe, met veel 80-km wegen en rotondes.
Goed om de werkwijze van het IMA systeem uit te proberen! Gemiddeld verbruik over de eerste kilometers bedraagt 5,1 per 100 km, wel mijn best gedaan met anticiperen en uiteraard in de econ-mode. Gemiddelde gereden snelheid 75 kmu. Valt me helemaal niet tegen!
Al veel complimenten over de auto gehoord, ziet er fraai uit in de kleur Polished Metal. Bluetooth werkt voortreffelijk, radio idem, cruise control is echt geavanceerd, de resume knop brengt de auto geleidelijk weer op de ingestelde snelheid. Handig trouwens dat je door een geluidsignaal hoort wanneer je 50 of 80 kmu rijdt.
De gemonteerde Dunlops hoor je nauwelijks, Honda monteert trouwens ook Yokohama en Bridgestone Turanza. Hierop heb je geen invloed. De wegligging is prima, de auto schuurt behoorlijk scherp.
De zit voorin is prima, de lichte bekleding levert een chique interieur op. In het donker wordt het allemaal nog mooier met de blauwe verlichting. De auto-stop-functie werkt meestal niet of heel kort als het gedimd grootlicht aanstaat. Airco beinvloedt dit minder, lijkt het. Bagageruimte is voldoende, evenals de ruimte achterin. Vering is wel stugger dan de Ford en de bekleding van de achterbank is ook wat steviger.
Dit was de eerste rit, ik heb dus een eerste indruk willen geven van de auto, later volgt meer.
En vervolgens...
- 2.250 km
Een weekend kamperen en zeilen in Friesland met twee dochters heeft bewezen dat de bagageruimte heel behoorlijk is. De dames vonden het een mooie auto, het woord 'hip' viel en dat wil wat zeggen.
Het rijden is heel relaxed, het verbruik blijft als vanzelf bescheiden, zonder veel moeite kon 4.8 l/100 km worden gehaald. Het wordt nog beter volgens de dealer omdat de motor toch nog moet inlopen.
Inmiddels ligt er een mat in de achterbak, gezien de lichte bekleding daarvan leek me dat heel practisch.
Het is overigens opvallend dat Mercedes voor de nieuwe hybride S400 voor dezelfde techniek van een vast gekoppelde elektromotor/generator heeft gekozen, hetgeen bevestigt wat je bij het rijden ervaart, namelijk dat dit principe feilloos werkt en moeiteloos schakelt tussen rijden met verbrandingsmotor, ondersteund of puur elektrisch rijden.
Wordt vervolgd als er iets te melden valt. So far so good....
Als de blaadjes vallen....
- 12.500 km
Inmiddels is het duidelijk herfst geworden en kan de Insight bewijzen of ze in deze omstandigheid van nat weer, gladde wegen en al weer enkele weken geleden het eerste nachtvorstje haar mannetje staat. Ik kan zeggen: geen enkel probleem. Wel is het verbruik toegenomen, volgens de boordcomputer 4,9 l op 100, aan de pomp toch meer in de richting van 5,2 l. Dit ligt geheel aan mijzelf, de auto gaat gemakkelijk mee met het verkeer op de snelweg en dat maakt dus toch enig verschil. Misschien hebben andere rijders ook kunnen constateren dat de bc het verbruik wat gunstiger berekent?
Wel groeien de blaadjes op het dashbord gestaag aan, als teken van mijn kennelijk toch 'groene' rijgedrag. Ik verwacht binnenkort voor het eerst de maximumscore te bereiken, ik ben benieuwd of er dan euro's uit het dashbord stromen....
Er wordt op deze site veel 'gediscussieerd' (soms lijkt het meer op 'gekift') over de voor- en nadelen van de Insight t.o.v. de Prius. Ik moet toegeven dat de Prius meer auto biedt voor meer geld, als dat laatste dus geen rol had gespeeld bij mijn keuze dan heb ik hiermee genoeg gezegd. Tóch vind ik het plezierig me in een Insight te verplaatsen, de auto is echt goed in elkaar gezet en ik realiseer me hoe ingenieus ze ontworpen is.
Vandaag bij de Toyota-dealer (mijn vrouw rijdt er een) nog eens onder de motorkap van een Prius gekeken... die auto is echt volgestouwd met techniek! Het Honda-concept is toch een stukje eenvoudiger gehouden, makkelijker en dus goedkoper te bouwen en daarom op de lange duur denk ik ook economischer in het gebruik, misschien zelfs ook betrouwbaarder. Er kan immers minder kapot. Wie weet?
Het zijn uiteraard slechts veronderstellingen, de tijd zal het leren. In ieder geval ben ik tot op heden over mijn Insight perfect tevreden.
Nu het buiten winters is....
- 20.000 km
De Honda blijft het goed doen, ook nu het glad is, koud en nat. De wegligging is prima, je merkt dat de auto door de gunstige gewichtsverdeling heel stabiel is, de ESP zorgt er voor dat in bochten en bij optrekken de zaken gemakkelijk onder controle blijven. De verwarming is prima, de ruiten blijven gemakkelijk schoon, kortom, de Insight is ook een winterauto, zeker met de stoelverwarming die nu natuurlijk af en toe wordt aangezet. Goed gedaan van die Japanners. Het verbruik blijft eveneens binnen de perken, ik meet eigenlijk nauwelijks een hoger verbruik, dit ligt nu rond 5.2l/100. Binnenkort voor de eerste onderhoudsbeurt naar de garage, na 20000 absoluut probleemloze kilometers. Dan begint ook het nihiltarief voor de houderschapsbelasting, zoals de belastingdient mij reeds meldde. De kilometerheffing is over enkele jaren 0,6 ct per km, wel een laag tarief, maar toch jammer. We zullen zien tegen die tijd.....
Het begint te dooien....
- 26.000 km
We hebben een lange koude periode achter de rug, veel gladde wegen, regelmatig sneeuw en temperaturen tot -10. Gelukkig geen probleem voor de Insight, die inmiddels zijn eerste beurt heeft gehad. De boordcomputer is gereset, ook de Eco-score, de monteur heeft me voorgedaan hoe dat werkt. Nog steeds staat het overall-gebruik op 5.0 l/100 km. Nu het aan het dooien is, is de straat voor het huis echt spiegelglad, de kan er niet lopen. Rijden gaat echter heel goed, met het VSA-systeem (vehicle safety assist) is niets mis, het heeft me in ieder geval al één keer behoed voor een slippartij op een weg die niet gestrooid was! We gaan gelukkig de lente tegemoet, waarin we binnenkort richting (hopelijk winters)Oostenrijk gaan en de rijkwaliteiten in de bergen een keer kunnen ervaren!!
Een beetje zomer?
- 36.000 km
Inmiddels is het eind mei geworden en zijn er weer een flink aantal km's bijgezet. Veel reden voor een nieuw verslag is er niet, maar toch... het enthousiasme voor de Insight blijft. Weliswaar zijn we met de auto niet in Oostenrijk geweest, het rijden in Nederland is ook een genot. Gisteren waren we in de buurt van Bloemendaal en we hebben wederom gemerkt dat het geen straf is om rustig te rijden, het gemiddeld gebruik stond daarbij op een moment zelfs op een recordlaag 3,9 l/100 km! Wel met de airco uitgeschakeld, dat kan bij de huidige temperaturen, en het maakt de auto écht zuinig.
Een gemiddeld verbruik van 1:21 gemeten aan de pomp is goed te halen, ook als je af en toe 140 km/u op de snelweg toert. Opvallend hoe laag het toerental daarbij blijft (rond 3000 rpm) en hoe rustig je nog naar de radio luistert.
We gaan in de zomer wel naar het zuiden met de auto, denken we nu, in de bergen kan de auto zich dan écht gaan bewijzen!
Na de zomer...
- 52.000 km
Nog een aanvulling, na een korte kampeervakantie met de Insight in de Chartreuse (Frankrijk). Omdat je onderweg iets wil zien en beleven van de Franse sfeer kozen we zowel voor heen- en terugweg voor de N- en D-wegen. De Insight is hiervoor bij wijze van spreken ontworpen, lijkt het wel. Zoals bekend kom je af en toe een rotonde tegen, dus steeds vertragen en weer versnellen! Het leek of het verbruik steeds verder afnam. Wel lekker airco en radio aan, natuurlijk, ik heb niet eerder zo van het Franse land genoten. In de bergen hadden we ook geen haast, gelukkig. Wat je merkt is dat bij langere hellingen de accu snel opgeeft. Daar zou het goed zijn om zelf te kunnen bepalen (helling op rijdend) of de accu meteen weer wordt bijgeladen, dat kost namelijk merkbaar kracht die je op dat moment goed kan gebruiken voor de aandrijving. Helling af laadt de accu supersnel bij tot... deze geheel gevuld is. Dan dus ook geen remwerking meer van de generator. Misschien toch een wat zwaardere accu dus? Het zou goed kunnen. In Frankrijk zie je ze trouwens nauwelijks, maar dat heeft vermoedelijk meer met het belastingklimaat te maken dan met de hoogteverschillen.... En via de Duitse autobahn (ja doch!)terugrijdend bleek dat ook geen straf, gewoon lekker doorrijden en uitgerust aankomen!
Je kan in Frankrijk trouwens, denken we inmiddels, ook met een oude 2cv goed uit de voeten, maar dat is een verhaal voor later!
keuzemoment?
- 71.500 km
We zijn weer 20000 km verder, na een lange winter met aardig wat sneeuw. Wel goed dat het ESP kan worden uitgeschakeld, anders was ik een paar keer niet weggekomen van mijn parkeerplaats. De auto voldoet zeer goed, bleef ondanks de kou zuinig rijden en gaf nooit een krimp. Honda maakt gewoon kwaliteit, jammer alleen dat ze momenteel geen zuinige diesel in de aanbieding hebben, want op de snelweg doet het hybride systeem eigenlijk niet zo veel. Inmiddels is een ander Japans merk met een compacte hybride in het luxe segment op de proppen gekomen, ik heb er inmiddels goed naar kunnen kijken en ga dan toch volgende week een keer rijden. Misschien heb ik dus de opvolger in zicht gekregen. Welbeschouwd een flinke stap voorwaarts in rijbeleving en uitstraling, lijkt me én een pak geld. Maar, voor dat geld heb je een kale instapper van een van de Duitse premiummerken, als je deze Lexus daarmee zou mogen vergelijken....
We zullen zien hoe het verder gaat, maar met de Honda doorgaan blijft gewoon een hele goede mogelijkheid, deze auto is gewoon helemaal goed! Bij de CT200h kan je het ESP niet uitschakelen, daar heb je de sportstand lijkt me voor, maar wachten op sneeuw om dat uit te proberen?
geen grap
- 75.500 km
Ik zoek al enige tijd naar een opvolger van mijn Insight. Ik heb de nodige kandidaten bekeken en enkele ook gereden. Op de snelweg is mijn hybride niet in het voordeel, reden waarom vooral naar diesels wordt gekeken. Omdat het een comfortabele auto moet zijn is echter ook de nieuwe Lexus inbeeld. Intussen rijdt de Insight nog steeds prima, het verbruik is gunstig (nu weer minder dan 1:20) en staat er verder ook puik bij. Echt, niets dan lof voor de bouwkwaliteit van de Honda. Honda heeft op dit moment geen geschikte diesel in de aanbieding, dat zou de switch een stuk eenvoudiger maken.
Ik ga daarom nog even verder met mijn zoektocht en zal een eventuele aankoop uiteraard op deze plaats melden.
de laatste eer...
- 78.500 km
Het is waar, de Insight is een prima auto gebleken. Geen problemen gehad, maar toch.... ik heb de wagen bij een mooie kilometerstand ingeruild voor een belastingvrije diesel. Daar denk ik meer profijt van de kunnen hebben, aangezien ik hoofdzakelijk snelweg rijd en van de hybride techniek niet veel voordeel heb. Daarom meende ik de Honda de laatste eer te moeten bewijzen, hoewel er natuurlijk een volgend leven op haar wacht.... Wat we gaan missen is de cvt, de sportieve wegligging en de compete uitrusting. Daarvoor komt in de plaats een auto met karakter, raffinement en ... we zullen zien!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.