Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2010) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Insight 1.3 i-VTEC Elegance |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 243.000 km |
KM-stand laatst | 268.000 km |
De tussenpaus
- 251.000 km
Na een zwaar ongeval met mijn Polo BlueGT (total loss) moest er ineens iets anders komen, en wel met beperkt budget.
En ik vond deze Honda Insight met toen 243.000 km
Van buiten wel strak maar ook met kleine krasjes, gelukkig niet door de lak heen. Het interieur is om door een ringetje te halen, alles functioneert nog, inclusief goede airco en verwarmbare stoelen.
Vreemd, om na jaren rijden met een handbak nu ineens met een CVT op pad te gaan.
Vreemd om het nu met 98pk te doen waar ik aan 200 gewend was.
Vreemd ook om nu met 40cm meer lengte de straat op te gaan.
Laat ik van slecht naar goed of uitstekend gaan.
Slecht, heel slecht! Het dimlicht, dat die naam niet waard is. Het zijn eerder gloeiende spijkers. (Wel okay zijn grootlicht en breedstralers)
Slecht is de tweedeling van de achterruit in een hoog en een laag gedeelte. Daardoor zie je niet of achterliggers lichtsignalen geven of niet, want de balk houdt net de koplampen van die achterligger buiten beeld. Soms ook wel weer prettig.
Slecht is de binnenspiegel die vooral in het donker alles vervormt.
Matig is de kofferruimte, tenzij je het rolzeil niet gebruikt.
Mét rolzeil heb je evenveel ruimte als in de 40 cm compactere Polo.
Matig is de instap naar de achterbank. Je stoot al gauw je hoofd tegen de C-stijlen.
Matig is de geluidskwaliteit van de audio. Alles klinkt bijzonder goedkoop.
Redelijk zijn de voorstoelen, die een beetje midden in de rug duwen tenzij.... Tenzij je tijd neemt het boeltje echt goed af te stellen. Dan kan je er 1000 km mee rijden en fris uitstappen.
Redelijk is de ruimte achterin. Ik kan met mijn 1.85 redelijk achter mezelf zitten, net iets beter dan in de Polo. Met je hoofd tegen de hoofdsteun leunen kan je dan vergeten, daar is het plafond te laag voor.
Redelijk is het dashboard, het is wennen om te vinden waar alles zit en hoe het werkt. Hier had Honda naar VW kunnen kijken.
Autojournalisten zouden het dashboard een treurnis van hard plastic noemen, maar... De dingen die je moet aanraken zijn state of the art, ook het stuurwiel.
De verstelbaarheid van het stuur is goed.
Redelijk is het verbruik, 1 op 17. Zuiniger kan, maar niet op lange afstanden. Vlakke landweggetjes en rustige steden zijn het territorium van deze auto, als het om verbruik gaat. 1 op 20 is dan mogelijk.
Goed tot heel goed is de transmissie, gekoppeld aan een zeer goede hybride motor: Benzine met elektrische ondersteuning.
Je weet dat je met slechts 98 pk op pad gaat.
Tot 80 hou je alles en iedereen met gemak bij. Daarboven moet je niet proberen om even in een zucht twee vrachtwagens in te halen op een tweebaans weg (waar dat nog mag). Dat lukt gewoon niet. Als je dat accepteert is er niets aan de hand.
De kritiek die deze auto krijgt dat dat met geloei gepaard gaat is onterecht. De auto kan wel brullen, maar het hoeft niet. Dankzij de elektrische ondersteuning is het koppel heel redelijk, en hoef je eigenlijk nooit boven de 3000 toeren te komen. Extra toeren maken levert geen winst op. Als je wil kan je trouwens handmatig schakelen met flippers aan het stuur. Erg handig in steile weggetjes in de bergen, waar de auto vaak dienst doet. Zowel omhoog als omlaag.
De auto verbruikt niet zichtbaar olie.
Goed tot heel goed is het comfort. De auto is ronduit stil te noemen, ook als de motor wat harder moet werken.
Je kan tot 140 in alle rust cruisen als je dat wil.
Grote oneffenheden worden prima verwerkt, kleine wat minder maar nog ruim voldoende. Ik vermoed dat de auto in zijn vorige leven andere (betere) schokbrekers heeft gekregen, gezien de kritiek die je leest over de bonkige en harde veerkarakteristiek. Dat is bij deze auto in orde.
Er is volop ruimte om dingetjes kwijt te kunnen.
De stoelverwarming is goed en kent twee standen. (En voor de grapjassen: drie!)
Geen speling in het onderstel, geen geschok bij accelereren of decelereren, dit draagt ook bij tot een goed comfort.
Heel goed is het weggedrag.
Rustig en goedmoedig, maar als het moet op kleine bochtige bergweggetjes messcherp. Een grote verrassing!
De besturing is lekker licht bij lage snelheden, en wordt wat zwaarder en gevoeliger bij hogere snelheden. En je weet de auto goed te plaatsen, geen stuurspeling.
Sowieso vind ik dat de auto voor ruim 240.000 km nog heel fris aanvoelt.
Voordat je het weet rij je 10.000 prettige kilometers in een maand bij elkaar in een auto die na 13 jaar en nu ruim 250.000 km nog okselfris en betrouwbaar aandoet.
Raar dat een auto die op detail best veel steken laat vallen in zijn geheel toch zo prettig kan zijn.
Hoe elektrisch kan je met een oude hybride rijden?
- 268.000 km
Mijn Honda Insight is een inmiddels een 13 jaar oude hybride.
Merk je nog iets van de elektrische ondersteuning? Zit er nog "sap" in die oude accu?
Ten eerste, tests zeggen dat je niet puur elektrisch met deze auto kan rijden. De ervaring leert dat het wel kan, alleen, je hebt dat niet altijd zelf in de hand (voet).
Boven de 60km/u kan je puur elektrisch rijden vrijwel vergeten. Wel is er geregeld elektrische ondersteuning aanwezig. Daarom zit je ook vlot op 60 km/u, en daarna merk je dat de turboloze 1300 er een aardige kluif aan heeft om verder te versnellen. Gasplanken maakt de auto niet sneller, dus het veel bekritiseerde lawaai van de motor, getriggerd door de CVT, is gewoon vermijdbaar. Gewoon de toerenteller op 2000-2500, en je komt er heus wel.
Maar nu het puur elektrische rijden.
Rij je vlak en onder de 60, dan kan je ten koste van een minimale snelheidsvermindering geheel elektrisch rijden.
Hoe?
Je laat je gaspedaal even los, en drukt het daarna met een fluwelen voet een halve milimeter in. (Dat is echt even oefenen!) De auto schakelt dan over op totaal elektrisch, De cilinders bewegen wel mee, maar zonder benzinetoevoer. De wagen rijdt dan ook totaal stil. Hij kan die snelheid vasthouden, en afhankelijk van de verkeerssituatie kan je dan zomaar 5 km geheel elektrisch rijden voordat de (warme!) benzinemotor bijspringt.
Dat is niet veel. Maar op een volle tank kan je die truc wel 10 keer herhalen. Dat is dan 50 km puur elektrisch op een totaal van 650 kilometers, niet slecht voor een 13 pk naaimachine en een accu zo groot als 6 fietsaccu's.
Je moet die truc beter niet uithalen als er verkeer achter je zit, maar rij je toeristisch over het platteland, dan haal je astronomisch goede verbruikscijfers.
Ik heb van Almelo naar Sheffield via Dover (900km) een verbruik gehaald van 29 km op 1 liter. Gewoon meekachelen met het drukke Engelse verkeer. Vrachtwagentje-plakken is niet nodig, en een paar keer dooraccelereren omdat de verkeerssituatie daar om vraagt kan ook nog.
Een hyper-miler moet er de 1 op 30 mee kunnen halen.
Dus ja, die 13 jaar oude accu doet nog heel goed dienst, al zal hij capaciteit verloren hebben.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.