Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2009) #4

autoreview

Honda Insight
Honda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda Insight

Signalement

UitvoeringInsight 1.3 i-VTEC Elegance
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf194.000 km
KM-stand laatst199.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

betrouwbaar maar wel wennen

  • 199.000 km

Ik heb goede ervaringen met honda, eerder met veel plezier accord 1998 lpg en honda shuttle 1999 lpg en honda logo lpg gereden van daar mede ook de interesse in de insight. Honda logo kocht ik altijd voor mijn dochters of iemand in mijn vriendenkring die maar net aan een auto kon betalen want je hebt er meestal maar heel weinig kosten aan,
Deze honda insight gekocht vanwege de goede berichten over over de betrouwbaarheid., reviews, klokje rond.

Positief over de Insight
met goede michelin banden is de rechtuit stabiliteit best goed.
Met de versleten voorbanden die erop zaten toen ik hem kocht was rechtuit rijden meer sturen geblazen en nu met de michelins erop vind ik hem rechtuit ook prima rijden. Fijne stoel zit erin vind ik.
Hij stuurt heel erg lekker door de bochten en remmen zijn krachtig en prima te doseren. Fijne relaxte auto om mee te rijden en dan kun je ook nog eens erg zuinig rijden.

Nu in de winter is het blauwe lampje die koude motor aangeeft best snel uit, na 1 km ofzo. De motor loopt koud meteen ook goed, door 2 bougies per cilinder? Ik rijd ook korte stukjes en dan is dit wel erg prettig.
In mijn ogen is de insight technisch een echt betrouwbare auto tot nu toe technisch alles prima en van honda kwaliteit, ik heb er hoge verwachtingen van al heb ik pas 5000 km gereden. Ik heb meerder honda's gehad en de reviews van de insight lezen, klokje rond..

Verbruik.
Zelfs in de winter is het verbruik prima van deze hybride,
ruiten krabben met de motor aan en koud en dan zit er nog steeds wel een 1:17 of 1: 18 in.
Rijdt je rustig en over b wegen met een gangetje van 80 of 90 km/uur dan gaat het verbruik van de hybride naar 1:21,5. Ik was blij verrast...
De banden pomp ik wel wat harder op voor het brandstof verbruik 2.8 bar en qua rijden vind ik dit oke.

Complex.
De bougies vervangen hoeft niet vaak maar je moet, schrik niet, de ruitenwissers er eerst afhalen en dan de kunststof plaat onder de ruitenwissers en dan nog een metalen plaat losschroeven en dan pas kun je bij de achterste bougies.. Hij heeft 8 bougies die lang mee gaan maar ook nogal duur zijn, iridium bougies.
Heb ik de garage laten doen.

Negatief.
Het zijn vooral alle bullshit dingen die op de auto zitten die ik persoonlijk niet fijn vind. Hoeveel sake had de japanner gedronken die dit zo bedacht vraag ik me af?
Je krijgt onderhouds meldingen waarbij de versnellingsbak olie niet meegenomen schijnt te kunnen worden in het standaard onderhoudsschema; hier krijg je in de auto een aparte melding voor en vlak daarna dan weer een andere voor de olie of bougies en dan meteen weer opnieuw naar de garage...
Dus heb ik de cvt olie zelf vervangen omdat ik daar geen zin in had en met een trechtertje verlengd met een stukje tuinslang is cvt olie vervangen goed te doen.
Waar veel fabrikanten het aantal garage bezoeken trachten te stroomlijnen vind honda wat meer garage bezoeken kennelijk een goed idee,
wie verzint zoiets....sake probleem op de software afdeling? Dit is echt ergelijk en onhandig.

De eco knop is volgens mijn ervaring nutteloos.
Deze verminderd het motor vermogen en dus langzamer optrekken en dan wordt het een irritant autotje.
Met de eco knop op uit rijdt het veel beter en verbruik blijft gelijk of beter is mijn indruk. Gelukkig kan de eco optie uitgezet worden.

Gelukkig kun je het computer schermpje in de cockpit ook op zwart zetten, want hier vind je veel schermpjes met onzin info en als je dat probeert te volgen dan let je niet op de weg = onveiliger.
Opmerking: de dingen die ik hierna opschrijf worden na verloop van tijd wel minder ergerlijk.

Het vinden van de dagteller koste mij dagen, dan maar het handige instructie boekje van 4 cm dik erbij en maar zoeken. Bleek er onder het stuur nog een nauwelijks vindbaar knopje te zitten voor de dagteller.... tja....
een speurtocht voor de beginnende Insight rijder,
wat leuk zeg...

Als je klima aanzet op automatisch dan druk je op de knop auto en ik denk dan gewoon nog een keer drukken opde knop auto dan gaat ie weer uit, ....fout....., dan moet je een knopje met een andere naam indrukken, onlogisch. Een computer systeempje ontwikkeld door de stagiaire?

Ook vind ik het vervelend dat als je de ventilator harder wilt laten draaien dat je dan de ventilator bedient en dan gebeurt er eerst bijna niks en dan heel langzaam gaat de ventilator in toeren toenemen; irritant als je de auto in gebruik neemt, ik denk dan eerst dat ik iets niet goed doe....wat een onzin optie, de ventilator komt langzaam op gang.....

Het start stop systeen vind ik belachelijk, een aanfluiting en een ergenis.
Je staat met je voet op de rem voor het stoplicht met de motor uit en dan na 10 seconden ofzo slaat de motor weer aan en sta je dus weer met draaiende motor voor het rode stoplicht te wachten. Wie verzint zoiets....
Ik heb nog geen manier gevonden om dit te veranderen.
Wel kun je voor het stoplicht de auto in neutraal klikken en de auto motor stopt dan met trekken, naar voren willen rijden, wat ook brandstof kost en gaat heel rustig stationair draaien. Je klikt zo weer terug in drive en kunt weer verder rijden
Hieronder in de reacties gaf ieman de tip de accu te vernieuwen, dan zou het start stop systeem weer goed moeten werken,

Als je eenmaal aan de bezopen opties van de insight gewend bent en je zet ze vooral ook zoveel mogelijk uit, dan is er goed mee te leven vind ik
en dan ben ik best blij met de auto en hoop ik op nog vele kilomers.
Ik denk aan doorrijden tot 350.00 km ofzo
of het lukt gaan we zien maar in mijn ogen is de verwachting wel redelijk reëel, zie insight klokje rond.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.