Honda FR-V 2.2i-CTDi Comfort (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | FR-V 2.2i-CTDi Comfort |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 158.850 km |
KM-stand laatst | 268.950 km |
3,5 ervaring Honda FR-V 2.2cdti
- 268.950 km
Na bekend wording dat onze gezin zou uitbreiden zijn we 3,5 jr geleden op zoek gegaan naar een ruime gezinswagen.
De Alfa 156 beviel goed maar met 3 kinderen op de achterbank die alle drie kinderstoelplichtig waren/zijn werd dat wat te krap. Aangezien de meeste kilometers (familie woont minimaal 150km bij ons vandaan en door feestdagen en verjaardagen zitten we daar nog al vaak) als gezin worden gemaakt was het een voorwaarde dat er 3 kinderstoelen op de achterbank moesten passen. En dan niet opgepropt klem tussen de achterdeuren.
De Touran vond ik te duur, ruime auto weinig waar voor geld. Daarnaast was het dieselvermogen mij ook te weinig. Veel rond de 105 PK of je moest flink in de buidel tasten. Opel Zafira was een goed alternatief geweest maar vonden de ruimte op de achterbank te krap.
In Hoogeveen vonden we onze huidige Honda FR-V. Een diesel, dit vanwege dat we toen 35/40 dzn km per jaar reden. Verder voorzien van een motor uit de schappen van BMW. En met 140 PK is het voldoende om (zeer) vlot met het verkeer mee te komen. Daarnaast heb je voldoende vermogen om een caravan/aanhanger van zijn plek te krijgen.
En tot op heden (op verbruik na) bevalt hij zeer goed. De ruimte is een groot pluspunt en de 6e stoel is een leuke bijkomstigheid. Daarnaast lever je verder ook geen bagageruimte in zoals je dat wel zou doen met een Touran of Zafira. Die hebben dan wel 7 stoelen maar dan geen of weinig bagageruimte.
Met vakanties is hij een trouwe metgezel. En op lange afstanden is hij ook redelijk zuinig.
Tegenvallers zijn er ook zeker. Sec genomen ben je voor het onderhoud weinig geld kwijt. Wij hadden de pech dat we een aantal grote posten te verwerken kregen. Dynamo, koppeling en complete remmerij rondom. Dit door de dealer laten uitvoeren. Alles bijelkaar goed voor zo'n 3500 euro. Overigens hadden we toen al meer dan een ton meegereden. En stond de teller op zo'n 250 dzn km. Je weet dat dit soort dingen komen maar liever niet tegelijk..
Begin mei afgelopen jaar deden de knipperlichten rechts het niet meer. Bij navraag bij de dealer zou het gaan om een computermodule achter de zekeringskast. Kosten van het vervangen en plaatsen 500 euro. Aangezien de dealer mij dit iets te snel opratelde ben ik op onderzoek uit gegaan. Op een engelse website las ik dat het zeer eenvoudig te vervangen was en dat hij 9 van de 10 keer zou gaan om de weerstanden die verband houden met het aansturen van de knipperlichten. Uiteindelijk is het 2 uurtjes werk en 2 weerstandjes van een euro. Tel uit je winst. Dus de dealer nemen we nu maar met een hele flinke korrel zout.
Verder vind ik het verbruik aanzienlijk hoog met wat ik gewend ben. Zie ook mijn verbuiksmonitor. Nu moet ik zeggen dat we ook lekker doorrijden en dat de auto zo'n 3 dagen in de stad rondrijd. Maar ook tijdens vakanties word het ook niet veel zuiniger. Gemiddeld 7,3 lt op 100 km is best fors. Afgezet dat het een brede auto is en ruim 1500 kg weegt zijn het misschien geen gekke waardes. Laat ik zo zeggen dat ik er even aan moest wennen. En eigenlijk went t nog steeds niet..
Maar overall is het een goede ruime auto die je weinig ziet. Jammer dat hij geen opvolger meer heeft gekregen. Maar ik zou er zo weer een kopen. Aangezien er aardig wat geld inzit en bij inruil weinig terugkrijgen rijden we deze auto maar op. Was wel weer toe aan wat nieuws.. Maar met de Alfa Giulia op komst is hij over 4 jaar een prima vervanger voor ons. Hoop ik.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.