Honda e (2020) #3
autoreview
Signalement
Versnellingen | 1, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 40 km |
KM-stand laatst | 25.716 km |
Verslag #1
- 2.204 km
En dit is #3.
Dit is alweer mijn derde Honda. Na een Civic met een vette VTEC, naar een CR-Z met VTEC én IMA (elektra power) naar een E met alleen elektra power. En wat voor power. Ben inmiddels verslaafd aan die acceleratiekracht van een BEV! Sorry VTEC, ik houd van je geluid, maar hier kan je niet tegenop. Door de goede ervaring met de vorige Honda's en dit gave uiterlijk, was de keus niet zo moeilijk. Heb wel lang moeten wachten, o.a. door corona, maar het was het wachten waard.
Honda's zijn duur.
Ja, meestal zijn Honda's aan de prijs, maar vaak completer uitgerust dan de concurentie. Zo ook deze e Advance, met o.a. digitaal dashboard met 5 schermen over de volle breedte, zijcamera’s, panoramadak, centraal cameraspiegelsysteem (digitale binnenspiegel), een verwarmd stuurwiel, een 230V-stopcontact en Honda Parking Pilot voor automatisch inparkeren, etc., etc. Kom daar maar eens om bij Mini en daar hoor je nooit iemand over... Ik hou van de nieuwste gadgets en deze kan nog rijden ook. Oh ja, en wat Joep Schuurmans al eens in een "klokje rond" aangaf, Honda gebruikt net wat kwalitatievere onderdelen dan de concurrentie en dat heeft z'n prijs.
Bevalt elektrisch rijden?
Ja, boven verwachting. Zag er best wel tegenop, want je leest eigenlijk alleen maar over de beperkte actieradius. In mijn praktijk valt dat reuze mee. Natuurlijk is het geen auto waarmee je naar Zuid-Spanje zal rijden, maar zo hier in de Randstad is het prima te doen. Zelfs af en toe naar de schoonfamilie in Limburg geeft geen problemen. Onderweg langs de snellader, koffietje en sanitaire stop en weer gaan. Vind dat er teveel, ook bij AW, aandacht besteed wordt aan actieradius. Als je dat vindt, is een BEV niets voor jou. Nog zo'n heerlijk voordeel van een BEV is de single pedal modus.
Kan je ermee driften?
Als je kijkt naar de techniek, dan lijkt alles op dynamiek gericht. De motor ligt achterin en de auto heeft achterwielaandrijving. Het gewicht is netjes 50/50 verdeeld en door de accu is het zwaartepunt laag, toch is het geen kart. Hij ligt lekker in de bochten, stuurt direct (zeer korte draaicirkel ook) en ja, als de ondergrond vochtig is, kun je (als je je best doet) best een stukje driften.
Conclusie.
Het is een heerlijke auto, hypermodern, zit goed in elkaar, comfortabel maar ook sportief en geeft mij in ieder geval een grote grijns op m'n gezicht.
Verslag #2
- 6.699 km
Jarig
Zo, het eerste jaar met mijn allereerste elektrische auto, de Honda e, zit erop. Er staat nu bijna 6.700 km op de teller en als corona er niet was geweest, dan was dat waarschijnlijk 10.000 km geweest. Het gemiddelde verbruik is nu (inclusief de winter '20/21) 15,1 kWh/100km. En dat is zuiniger wat Honda zelf als gemiddelde aangeeft (17,8 kWh/100km). Van de zomer gaf de boordcomputer een bereik van 220 km aan, nu is dat tussen de 180 en 198 km. Ik rij ongeveer 50/50 in de stad en op de snelweg (nooit sneller dan 100 km/u). Aan hypermilen doe ik niet, maar heb wel altijd de single paddle mode aan. Dat werkt trouwens verslavend en zit heel snel in je systeem. Als je dan weer eens in een ICE rijdt zonder dat... Oeps.
Laden
Ben (helaas?) gedwongen om altijd publiek te laden. Heb geen eigen laadpaal en maak dus gebruik van laadpalen op straat. Tot nu toe gaat dat prima in Utrecht. Al hoe wel je merkt dat er steeds meer elektrische of deels elektrische auto's bij komen en het dus drukker wordt. Op zich niet erg, want er komen ook steeds meer laadpalen bij, maar dan moeten eigenaars wel hun auto's verplaatsen als de accu vol is en dat doet niet iedereen. Sommige gebruiken de plek zelfs als een permanente parkeerplek. Langs de snelwegen laad ik via Fastned of een andere aanbieder. Nederland is niet zo groot en je kunt eigenlijk alles bereiken op een volle accu en soms op de terugweg nog even wat bijladen. Ik ervaar dat niet als een last.
Power of Dreams
Er is veel geschreven over de e en vaak in negatieve zin. Graag zou ik voor de e een lans willen breken. Honda is een fabrikant die, gelukkig, zijn zaakjes op zijn eigen manier doet. Misschien is dat wel typisch Japans, heb geen idee, eigenzinnig is het wel. Ik houd daar van. Als je de e eens nader onder de loep neemt, kom je specifieke zaken tegen waar andere fabrikanten voor een andere (lees goedkopere) oplossing hadden gekozen. Neem de wielophanging, dat is een rondom onafhankelijke McPherson wielophanging met kleverige 205/45 R17 (V) 225/45 R17 (A) Michelin Pilot Sport 4 banden en een gewichtsverdeling van 50/50. Ongehoord voor zo'n type auto. Of wat dacht je van een 360° camera met bird view of camera's als spiegels? Natuurlijk ook Lexus en Audi gebruiken ze, maar bij de e zitten de schermen op de juiste positie van het dashboard in plaats van in of op de deur. En zo kan ik nog wel doorgaan. Geen wonder dat de e verkozen is tot Duitse Auto van het Jaar 2021! Die jury heeft door hoe bijzonder deze auto is, maar je moet wel willen zien.
Alles koek en ei?
Nee, want er is één ding aan de e die beter had gekund en dat is de bijbehorende App. Sinds een aantal weken is die wel geüpdatet en werkt het beter, je telefoon kan bijvoorbeeld nu dienen als een digital key, maar de App blijft in de basis (te) traag.
Conclusie
Het is en blijft een heerlijke auto om in te rijden. Ik hou van de techniek die is gebruikt, je kunt zelfs deels autonoom rijden en dat werkt bovenverwachting goed, en de Japanse eigenaardigheden. Nee, een Tesla is het niet, maar een fijne en goede eerste elektrische poging van Honda is het wel. Arigatoo gozaimasu!
Verslag #3
- 11.980 km
Vakantie Noorwegen
Zo, eindelijk wat kilometers (zo'n 1.700 km) kunnen maken, want ben in de afgelopen periode 16 dagen met de e op vakantie in Noorwegen geweest. Met de nieuwe veerdienst tussen de Eemshaven en Kristiansand is dat heel goed te doen. Heb dus in totaal zo'n 1.700 km rondgereden en dat gaat prima. In Noorwegen hebben ze nog meer laadpalen dan in Nederland, in ieder dorp staat wel een snellader, en heb dus geen laadstress gehad. Zou wel adviseren om de App A Better Route Planner te downloaden, want die is echt handig. Je geeft begin- en eindbestemming in en aan de hand van de afstand en type auto, bepaalt de App waar je het beste kunt opladen. Super handig! Volgens de App zou je, zelfs met de e, op de Noordkaap uit moeten komen. Zou dat best willen proberen, maar heb niet zolang vakantie. ;-)
Reizen
De e blijkt een heerlijke reisauto te zijn, ook voor langere afstanden en als je geen haast hebt, is een elektrische auto met een beperkte actieradius geen probleem voor een trip naar het buitenland. Doordat Noorwegen lekker heuvelachtig is, wek je ook weer energie op, waardoor de boordcomputer zelfs op een gegeven moment een actieradius van 307 km aangaf bij 87% geladen (zie foto). Zou je dat doorrekenen naar 100%, dan zou mijn e een actieradius kunnen hebben van 350 km! Maar helaas(?).
Verbruik en onderhoud
Het verbruik is, door de afgelopen winter en weer meer rijden op de snelweg, wel wat omhoog gegaan met de vorige keer. Her gemiddeld verbruik, bereken over 11.980 km, komt nu uit op 15,8 kWh/100km, wat nog steeds zuiniger is, dan Honda zelf opgeeft. Heb bij ongeveer 10.000 km de eerste onderhoudsbeurt laten uitvoeren en dat stelt a. niets voor en b. kost bijna niets. En electra is nog steeds goedkoper dan benzine...
Conclusie
Ben nog steeds zeer content met de Honda e en hoop er nog lang mee te kunnen rijden.
Verslag #4 en tevens eindverslag
- 25.716 km
Algemene indruk:
De Honda e is en blijft een erg leuke auto om mee te rijden. Door het ‘zwaardere’ sturen (positief) en de achterwielaandrijving met MacPherson ophanging ligt die lekker op de weg en volgt nauwkeuring het gekozen pad. In de winter is het zelfs mogelijk om een beetje te driften op de vele rotondes die Nederland rijk is.
Zoals het een echte Honda betaamt zijn er geen enkele mankementen te melden. Alles blijft/bleef werken zoals in het begin, geen problemen met de infotainment, al hoe wel dat had wel sneller mogen reageren. Dat infotainment draait bijvoorbeeld op Android 8(!).
Het verbruik is in de winter iets gestegen, zoals bij alle volledig elektrische voertuigen, maar ik kom nu weer uit op 15.5 kWh/100km. (En dat is na een vakantie naar Wales!) Dat is het verbruik wat de boordcomputer aangeeft, het echte verbruik kun je hier teruglezen, want ik heb een tijd m’n verbruik bij Autoweek bijgehouden.
Waarom dit het eindverslag is:
Je zou je kunnen afvragen waarom dit het laatste verslag is, gezien mijn vorige verslag waarin ik schreef: "Ik ben nog steeds zeer tevreden met de Honda e en hoop er nog lang van te genieten." Dit is waar. Ik ben nog steeds tevreden, maar ik heb toch behoefte aan iets meer ruimte dan de Honda e biedt. Daarom ga ik overstappen naar een ander volledig elektrisch voertuig. Ik zou nooit meer terug willen naar een voertuig met een verbrandingsmotor, alsof je nog steeds naar vinylplaten luistert terwijl je ook muziek kunt streamen in Dolby Atmos. Maar hierover zal ik meer vertellen in een aparte autoreview.
Arigatō:
Ik wil Honda bedanken voor hun moed om dit voertuig op de markt te brengen. De Advance-versie is ongeëvenaard compleet uitgerust. Zelfs mijn nieuwe auto heeft niet de luxe van een elektrisch verwarmde voorruit. En welk ander merk heeft de cameraspiegels zo goed geïmplementeerd? Het is een van de meest bevredigende auto's die ik ooit heb gehad, en ik heb er heel wat gehad in mijn leven.
Helaas (?) neem ik afscheid van het prachtige merk Honda, en dat is eigenlijk een beetje hun eigen schuld. Ze bieden zo weinig keuze aan elektrische modellen, want ze zijn zelfs al gestopt met de e. Het enige model wat ze nu nog aanbieden is de grotere e:Ny1, een prima auto maar zonder de 'wow-factor' die de e wel heeft. Je wordt zo min of meer gedwongen over te stappen naar een ander merk en dat heb ik dus gedaan.
Beste e, arigatō het ga je goed.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.