Honda Civic Type S 1.8i-VTEC Advantage (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic Type S 1.8i-VTEC Advantage |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 57.000 km |
KM-stand laatst | 57.850 km |
Geweldig
- 57.800 km
Review Honda Civic 1.8 Vtec (FN1 R18a2)
Goedendag,
Na de nodige auto's gehad te hebben, zoals BMW's en een Alfa Romeo, besloot ik na mijn BMW E36 een Honda Civic te kopen, de 6de generatie 1.5 Vtec en ik heb deze auto by far het langst in bezit gehad en met ontzettend veel plezier, na 18 jaar hierin gereden te hebben, werd het tijd om weer eens iets anders te kopen, de FN1 heb ik altijd al een prachtige auto gevonden en ben deze auto gaan bekijken bij de dealer toen deze nieuw uitkwam, ik zei toen tegen mijzelf, "dit gaat absoluut mijn volgende auto worden".
Nu 18 jaar later, kun je er niet meer zo zeker van zijn dat mijn uitspraak van toen nog steeds werkelijkheid zou worden.
Ik had diverse auto's op mijn lijstje staan, maar ik kwam er al snel achter, dat mijn interesse in nieuwere auto's er gewoon niet meer is, met alle respect natuurlijk, maar het lijnenspel koets van BMW slaat nergens meer op en ook de nieuwere Honda's ogen voor mij niet meer zoals ik graag had willen zien, ik merkte dat mijn interesse voornamelijk ging naar auto's zo tussen 2005 en 2011, in mijn ogen als het om ontwerp gaat de top van de auto industrie, wellicht motorisch ook met veel merken.
Om een lang verhaal kort te maken, stond de FN1 R18 ook op mijn lijstje, helaas als een keep on dreaming, omdat ik nogal wat wensen had en deze classic youngtimers er niet veel meer zijn in mooie staat, maar dat had ik mis, na tien maanden zoeken, kwam mijn FN1 R18 voorbij bij een autodealer, een prima officiële dealer met prima recensies... een FN1 R18 in het zilver met weinig kilometers van eerste eigenaar en als kers op de taart, de originele Honda Storm velgen eronder en... de auto is in absolute nieuwstaat!
Tijdens de proefrit welke erg kort was, was ik al om, de auto rijdt, schakelt en klinkt als nieuw en na 800 km verder ben ik alleen maar een paar kleine dingetjes tegengekomen die eigenlijk nog niet eens nodig zijn om te vervangen om het rijplezier te verhogen.
Ik constateerde 3 kleine mankementen, de bestuurders auto-mat mist een klip, deze zijn te koop voor 5 tot 7 euro en één spiegel komt niet helemaal naar binnen toe in parkeerstand, dit is te repareren met een nieuwe zekering binnenin de spiegel, deze zekering kost ongeveer één euro en dan heb ik nog een bekent probleem gehad met de tankdop die niet goed meer afsloot, ook hiervoor is een modificatie die vrijwel niets kost.
Verder heb ik zelf ondanks er prima banden onder zaten, All Season Continental's eronder laten zetten en eind van deze maand laat ik de voorremmen vervangen voor Remsa's, de remmen zijn zeker nog voor een jaar goed, maar voor de zekerheid wil ik ze in orde hebben, een noodstop kan schade aan de schijven opleveren, vervanging van de voorremmen als preventieve maatregel.
De auto zelf is prachtig om te zien, in mijn ogen de best ogende Civic ooit gebouwd, prachtige strakke rustige lijnen en de wig vorm wat ik zo kan waarderen van auto's uit deze bouwjaren.
Het interieur is prachtig met Alcantara stoelen en een mooi solide dof geluid bij het dichtdoen van een deur, de cockpit is even wennen, het is erg druk, maar niet veel later let je al snel niet meer op al die drukte en wenden je ogen al snel telkens op de snelheidsmeter en de toerenteller.
De sportvering is erg stug, er is misschien wel iets teveel feedback, maar dit is prima op te lossen door de bandenspanning op 2.1 of 2.2 te brengen en hiermee een klinkerweg al geweldig aanvoelt, het is even zoeken hiernaar.
Verder zijn de kosten zoals verzekering en wegenbelasting voor een kaliber auto als dit uitermate gunstig, het brandstofverbruik is ook prima in orde, zelfs met mijn zware rechter voet om de Vtec lekker te voelen.
Het is een aanrader voor wie nog nooit een Vtec heeft gereden, eerst een wat lichtere motor te nemen, je hebt het Vtec gevoel dan heel snel door waar het feest gaat beginnen, een 1.8 zoals ik nu heb, heeft veel koppel en merk je de overgang minder goed, maar met veel ervaring weet je precies wanneer deze in-kickt.
Wat een prachtige machine, stil maar niet te stil, zo kun je lekker genieten van de Vtec motor.
Een auto met veel kwaliteiten op hoog niveau en kan ik alleen maar zeggen, ik heb totaal geen spijt dat ik een wat oudere auto gekocht heb, wat een fijne auto is dit zeg!
Zoals gezegd, fijne auto om in te rijden.
- 57.850 km
Ik ben uiterst tevreden met de aankoop, de versnellingsbak is geweldig, deze is een 6 bak handgeschakelde, je kunt ten opzichte van de 6de generatie de auto veel preciezer in het optimale Vtec toerental krijgen keer op keer, een hele verbetering dus, want dit is precies wat ik vaak miste bij de 6de generatie.
Het zicht naar achteren toe is belabberd, gelukkig was deze auto dus al voorzien van Parking Assistent, hetgeen je echt wel nodig hebt.
De Alcantara stoelen zitten fantastisch en zien er prachtig uit, ze zitten niet te hard en ook niet te zacht, erg verfijnd allemaal gedaan.
Verder nog geen kosten gehad dan alleen hetgeen in mijn eerste post weergegeven is.
Een volgende update zal komen met de eerstvolgende onderhoudsbeurt en APK medio Juni 2023 bij een Garage bij mij in de buurt, ik zal geen reclame maken, maar welke al meer dan 30 jaar een begrip is in mijn woonplaats en waar ik al velen jaren mijn vorige auto in onderhoud had.
Een grote beurt zal dan plaatsvinden en APK, met daarbij een soort van extra dingen nakijken/repareren gezien het nog een onbekende auto/nieuwe 2de hands aanschaf is en alles weer prima in orde daarna zal zijn.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.